Ватопедская икона Божией Матери, именуемая также «Отрада, или Утешение»

3 февраля и 25 августа

Тропарь Ватопедской иконе Богоматери, глас 4

Яко покров благодатный и спасительный / стяжахом честную Твою икону, Богородице, / на сию бо со умилением взирающе, Тебе вопием: / Владычице, ниспосли нам отраду и утешение, / на Тя бо упование возлагаем, грешнии и смиреннии. / На Твое предстательство надеемся, недостойнии. / Ускори нас избавити от бед и скорбей / и умоли Сына Твоего, Христа Бога нашего, // помиловати и спасти души наша.

Кондак Богородице, глас 8

Взбранной Воеводе победительная, / яко избавльшеся от злых, / благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице; / но яко имущая державу непобедимую, / от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: // радуйся, Невесто Неневестная.

Молитва

Надеждо всем концем земли, Пречистая Дево Богородице, Утешение и Отрадо наше! Не гнушайся нас грешных, на Твою бо милость уповаем. Угаси пламень греховный и покаянием ороси изсохшие сердца наша. Очисти ум наш от греховных помышлений. Приими моления от души и сердца с воздыханием Тебе приносимыя. Буди Ходатаице о нас к Сыну Твоему и Богу и отврати гнев Его от нас Матерними молитвами. Укрепи в нас веру православную, вложи в нас дух страха Божия, дух смирения, терпения и любви. Душевныя и телесныя язвы исцели, утиши бурю злых нападений вражеских. Отыми бремя грехов наших и не остави нас до конца погибнути. Подаждь нам милость Твою и святое благословение Свое всем зде предстоящим и молящимся и всегда пребывай с нами, подавая приходящим к Тебе отраду и утешение, помощь и заступление, да славим и величаем Тя вси до последняго нашего воздыхания. Аминь.

Келейная икона святителя Димитрия Ростовского, привезенная им в Ростов из родной Малороссии. Свидетельница келейных молитв и подвигов святителя, перед ней он писал свои знаменитые проповеди и произведения, в том числе Жития святых. Перед ней он был найден скончавшимся в коленопреклоненной молитве. По кончине святителя икона была поставлена при его гробе. С момента обретения мощей святителя и после его канонизации стала самостоятельной святыней Спасо-Яковлевской обители, так как приезжавшие помолиться свт. Димитрию богомольцы, молились и у иконы, которую он почитал. Чудеса и помощь по молитвам у этого образа способствовали его почитанию у паломников. Со временем почитание только усилилось. Изображение чудотворного Ватопедского образа на иконах святителя Димитрия появляется уже во второй половине XVIII столетия, вскоре после причисления митрополита Димитрия к лику святых. С середины XIX в., когда образ Ватопедской утверждается в качестве монастырской святыни, он начинает появляться на изображениях Спасо-Яковлевского монастыря