Икона Божией Матери Казанская (Каплуновская)

8 / 21 Июля
11 / 24 Сентября

В кон­це XVII ве­ка в 20 вер­стах от го­ро­да Ах­тыр­ки Харь­ков­ской гу­бер­нии, в недав­но воз­ник­шем сель­це Кап­лу­нов­ке, на ре­ке Хух­ре, жил бла­го­че­сти­вый свя­щен­ник о. Иоанн Ильич Ума­нов. В 1689 г. ему явил­ся чу­до­твор­ный об­раз Бо­го­ма­те­ри.

8 сен­тяб­ря, в день Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы, он ви­дел во сне стар­ца, ко­то­рый ска­зал ему, что через три дня к нему при­дут три ико­но­пис­ца: один 70-ти, дру­гой 80-ти, тре­тий 90 лет. У это­го тре­тье­го ста­рец при­ка­зал взять связ­ку икон, семь верх­них воз­вра­тить ико­но­пис­цу, а вось­мую, ко­то­рая бу­дет Ка­зан­ской, оста­вить у се­бя; за это свя­щен­ни­ку обе­ща­ны от Бо­го­ма­те­ри ми­лость и бла­го­дать. По­сле это­го сна о. Иоанн по­стил­ся и еже­днев­но со­вер­шал ли­тур­гию. На тре­тий день, воз­вра­ща­ясь из церк­ви до­мой, он уви­дел иду­щих к нему трех пре­ста­ре­лых ико­но­пис­цев. Он при­гла­сил их к се­бе, ра­душ­но при­нял, за­тем у стар­ше­го взял связ­ку икон, и вось­мая, как бы­ло во сне пред­ска­за­но, ока­за­лась Ка­зан­ской. Ико­но­пис­цы в бла­го­дар­ность за хо­ро­ший при­ем хо­те­ли от­дать ико­ну да­ром и ед­ва со­гла­си­лись взять за нее 15 ко­пе­ек. По­сле это­го они про­дол­жа­ли свой путь.

Отец Иоанн Ума­нов по­ста­вил ико­ну у се­бя в ком­на­те и день и ночь теп­лил пе­ред ней све­чу. В ночь на тре­тье вос­кре­се­нье он уви­дел во сне Де­ву необы­чай­ной кра­со­ты, Ко­то­рая, кос­нув­шись его ру­кой, ска­за­ла ему:

— Иерей Иоанн, не вы­нуж­дай Ме­ня быть в тво­ей хра­мине, а от­не­си в Мою цер­ковь!

Цер­ковь в Кап­лу­нов­ке бы­ла в честь Рож­де­ства Бо­го­ма­те­ри. Ко­гда о. Иоанн проснул­ся, ке­лья его бы­ла оза­ре­на яр­ким све­том. Он со­брал­ся с ду­хом, по­до­шел к иконе и уви­дел, что из глаз ли­ка Бо­го­ма­те­ри стру­ят­ся по дос­ке сле­зы. Он немед­лен­но со­брал на­род, рас­ска­зал о про­ис­хож­де­нии ико­ны и о со­бы­ти­ях по­след­ней но­чи, и ико­на по­сле мо­леб­на тор­же­ствен­но бы­ла пе­ре­не­се­на в храм, где про­сла­ви­лась чу­де­са­ми. По име­ни се­ла ее ста­ли звать Кап­лу­нов­ской.

Отец Иоанн дол­го еще по­сле этих со­бы­тий слу­жил в се­ле и уте­шал­ся все воз­рас­тав­шей сла­вой ико­ны. Ему же вы­па­ла на до­лю ра­дость ви­деть то об­ще­го­судар­ствен­ное зна­че­ние, ко­то­рое ико­на по­лу­чи­ла во вре­мя вой­ны Кар­ла XII с Пет­ром Ве­ли­ким.

Ко­гда швед­ский ко­роль Карл XII вторг­ся со сво­и­ми вой­ска­ми в Ма­ло­рос­сию, Петр, идя к нему на­встре­чу и ища по­мо­щи Небес­ной, вы­звал к се­бе в Харь­ков от­ца Иоан­на с Кап­лу­нов­ской ико­ной, ко­то­рую и оста­вил при ар­мии. Меж­ду тем Карл, до­брав­шись с Ма­зе­пой до Кап­лу­нов­ки, рас­по­ло­жил­ся там на от­дых и за­нял дом о. Иоан­на. Несколь­ко сол­дат Кар­ла хо­те­ли под­жечь цер­ковь, но дро­ва, ко­то­ры­ми они об­ло­жи­ли храм, не за­го­ра­лись. Карл ви­дел все это из ок­на и по­про­сил у Ма­зе­пы объ­яс­не­ния то­го, как это лю­ди не мо­гут за­жечь хра­ма. Ма­зе­па ска­зал, что храм, ве­ро­ят­но, охра­ня­ет Бо­го­ма­терь, так как здесь на­хо­дит­ся Ее ико­на, при­зна­ва­е­мая чу­до­твор­ной. Швед­ский ко­роль ве­лел при­ве­сти к се­бе ко­го-ни­будь из кап­лу­нов­ских жи­те­лей. Сыс­ка­ли од­но­го че­ло­ве­ка в ле­су, и Карл стал рас­спра­ши­вать его, где сто­ит Петр с вой­ска­ми. Тот от­ве­чал, что в Харь­ко­ве. За­тем Карл спро­сил, тут ли ико­на Бо­го­ро­ди­цы. Узнав, что она уне­се­на в ар­мию, он ска­зал Ма­зе­пе:

— Церк­ви и без ико­ны не мог­ли за­жечь, а где бу­дет Она Са­ма, там, на­вер­ное, при­дет­ся нам очень пло­хо.

Пе­ред на­ча­лом Пол­тав­ско­го боя Петр при­ка­зал но­сить Кап­лу­нов­скую ико­ну по ря­дам рус­ской ар­мии и со сле­за­ми мо­лил­ся пе­ред об­ра­зом. За­тем по­сле бит­вы свя­щен­ник Иоанн с ико­ной был вы­тре­бо­ван в Моск­ву и от­ту­да уже от­пу­щен с свя­ты­ней до­мой. Петр сде­лал на ико­ну се­реб­ря­ную вы­зо­ло­чен­ную ри­зу с дра­го­цен­ны­ми ка­ме­нья­ми и се­реб­ря­ный ков­чег.

На ки­о­те этом — над­пись: «В сем ков­че­ге им­пе­ра­тор Петр I по окон­ча­нии 1709 го­да с Кар­лом XII под Пол­та­вой вой­ны, при­слал об­рат­но в Кап­лу­нов­ку чу­до­твор­ный об­раз Бо­го­ма­те­ри».

В 1744 го­ду в Харь­ко­ве со­став­ле­но по­вест­во­ва­ние о Кап­лу­нов­ской иконе на ос­но­ва­нии све­де­ний, по­лу­чен­ных от свя­щен­ни­ка о. Иоан­на Ума­но­ва. Поз­же сю­да вклю­че­ны сви­де­тель­ства о по­сле­ду­ю­щих зна­ме­ни­ях и ис­це­ле­ни­ях, быв­ших от ико­ны.

Празд­но­ва­ние этой иконе со­вер­ша­ет­ся еще 8 июля, в день Ка­зан­ской ико­ны.

Молитвы

Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Каплуновская»

Кондак 1

Взбранной Воеводе, Госпоже Царице Богородице, похвальная дерзаем приносити пения. Ты же, яко имущая бездну милосердия и пучину щедрот, от всяких нас бед свободи теплым Твоим к Богу предстательством, да зовем Ти: Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Икос 1

Ангельстии лицы дивятся, зря в Тебе тайну от века сокровенную и в последняя лета всем явленную; мы же, аще и должни в молчании пребывати, дерзаем звати сице:Радуйся, во чреве приемшая прежде век от Отца Рожденнаго;Радуйся, родившая Сына Еммануила, еже есть сказаемо: с нами Бог.Радуйся, Царице, одесную Царя славы предстоящая;Радуйся, рясны златыми одеяна и преукрашена.Радуйся, обителище Бога Живаго;Радуйся, Доме, егоже Премудрость Себе созда.Радуйся, Кладезю воды Живы;Радуйся, Врата, имиже Господь пройде и не отверзошася.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 2

Видящи Елисавет Деву Пресвятую исполнь Духа Святаго, и сама темже Духом рече: Благословена Ты в женах, и благословен Плод чрева Твоего! и откуду мне сие, да прииде Мати Господа моего ко мне? Мы же, раби смиреннии, такожде не вемы, откуду явися нам сей образ цельбоносный, пред нимже главы приклоньше, умильно речем Господеви: Аллилуиа.

Икос 2

Разум всяк недоумеет разумети, киими дарми послужити Ти, Всесвятая Дево? Мы убо потщимся, подражая волхвом богопросвещенным, принести пред пречистый образ Твой, вместо злата, смирны и ливана, упование, любы и веру нашу, ихже возлагающе, поем:Радуйся, Ковчеже, имже тварь от потопления греховнаго свободися;Радуйся, Земле невозделанная, Плод Животный принесшая.Радуйся, Облаче, от греховнаго зноя покрывающий;Радуйся, каплями благодати Божией души наша орошающая.Радуйся, Купино, огнем Божества неопальна пребывшая;Радуйся, от огня страстнаго нас свобождающая.Радуйся, Кадильнице златая, Духа Божия пребывалище;Радуйся, Трапезо, носящая Хлеб жизни.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 3

Силою свыше облеки нас, Всесильная, во бранех противу козней вражиих, да возможем неколеблемо стояти в правоверии и неумолчно Сыну Твоему взывати: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи мнози гради и веси, храмы и обители сокровища великия - Твои, Дево, иконы честнии. Аще и разнолични образы тии, обаче Единем Духом чудеса изливают, ижхе воспевающе, глаголем радостно:Радуйся, всего мира нерушимая Стено;Радуйся, страны нашея Покрове и Ограждение.Радуйся, Цареграду благословение небесное;Радуйся, Новуграду знамение милости Божией.Радуйся, Смоленску Путеводительнице к небеси;Радуйся, Казани сокровище пребогатое.Радуйся, Печерская Славо;Радуйся, Почаевская Похвало.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 4

Бурю внутрь имеют помышлений сумнительных суемудрении философи мира сего, егда зрят, како от святыя иконы Твоея, о, Дево, истекают токи благодати. Мы же, просвещени светом истинныя веры, пред образом поклонение Первообразным приносим, Единому Богу поя: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав во сне иерей Иоанн чудныя словеса старца, яко имать прияти икону Богородичу, от неяже излиются благодать и милость, потщася в посте и молении приуготоватися к сретению Царицы, рекуще Преблагословенней:Радуйся, во успении Твоем нас не оставляющая;Радуйся, на всяко время с верными благодатию Сына Твоего пребывающая.Радуйся, посещений благодатных грады и веси христианския сподобляющая;Радуйся, благодать и милость людем Твоим изливающая.Радуйся, помощи скорая подательнице;Радуйся, утешения Источниче преизобильный.Радуйся, к Богу шествующим наставнице;Радуйся, в мори житейском плывущим управительнице.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 5

Боготечную звезду разуме иерей Иоанн икону Твою Каплуновскую, о, Дево, егда узре сбытие предречения старча; темже прият на руце образ святый, и облобыза и со слезами, Богу поя: Аллилуиа.

Икос 5

Видящи Пресвятая Дева икону Свою в доме поставлену, явися во сне пресвитеру, и рече, да не принуждает Царицу жити во храмине, но да пренесет во Дворец, иже есть Церковь Божия; восстав же от сна, благоговейный иерей призва люди веси тоя, и купно с ними возопи:Радуйся, Небесе Царице;Радуйся, всего мира Владычице.Радуйся, Всесильная Ходатаице за род наш;Радуйся, Всесвятая Заступнице всякаго человека.Радуйся, Милостивая вразумительнице заблуждших;Радуйся, многолюбезная исправительнице неразумных.Радуйся, утверждение право шествующих;Радуйся, укрепление во бранех духовных.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 6

Проповедание чудес, от иконы Каплуновския бывших, во вся концы вселенныя изыде, да вси вернии воспоют Подателю чудес Господеви: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия во всем мире свет от иконы Твоея, о, Дево, созывая с высоким проповеданием на трапезу милосердия. Темже вси, требующии благодатнаго утешения, приидоша послушати о чудесех, и своих недуг исцеление прияти, еже улучивше, пояху Богородице:Радуйся, хромым благошествие устрояющая;Радуйся, на стези истины наставляющая.Радуйся, слепым прозрение дарующая;Радуйся, душевныя очеса к боговедению отверзающая.Радуйся, расслабленных укрепляющая;Радуйся, грехами отягощенных воздвизающая.Радуйся, прокаженных очищающая;Радуйся, греховныя струпы врачующая.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 7

Хотящим еретиком супостатом храм во славу Рождества Твоего сожещи, дивно тем воспретила еси, Богомати Всемощная, огнь вещественный угасила еси, обаче воспалила во всяцем сердце познание, яко велик и славен Бог Христианский, Емуже поем: Аллилуиа.

Икос 7

Новое знамение силы Божией показа дивная икона Каплуновская, егда во брани явися укреплением воинству православному. Взирающе на вражия полчища пораженныя, и видящи демонския полки сокрушаемы предстательством Божия Матере, поем той сладце:Радуйся, во бранех Поборнице;Радуйся, во дни мира утишение.Радуйся, воинов православных благословение;Радуйся, на супостаты одоление.Радуйся, умерших в Бозе упокоение;Радуйся, живых к пакибытию приготовление.Радуйся, сирот воспитание;Радуйся, вдов защищение.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 8

Странное Ангелом и человеком имать украшение храм наш, икону Твою Каплуновскую, пред нейже всяк, моления приносяй, просимая получает, токмо еже вопити Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся тварь, всяк род и возраст, всяко звание и достоинство не возмогут изрещи всех щедрот, яже излияла еси, о, Пресвятая Дево, чрез чудотворныя иконы Твоя на вся люди. Темже всяк чин святых на небеси, и всяк грешник на земли, единеми усты и единем сердцем воспевают Тя, Богомати, песненно:Радуйся, пророков уста и праотец чаяние;Радуйся, святителей радование и апостолов мудросте.Радуйся, Евангелистов благовестие и проповедников учительнице;Радуйся, мучеников крепосте и исповедников терпение.Радуйся, постников Питательнице и преподобных Сладосте;Радуйся, столпников поддержание и девственников оградо.Радуйся, молчальников собеседнице и богословов умудрение;Радуйся, пресвитеров наставнице и учителей церковных поучение.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 9

Вся в мире сем скоротечно: кийждо человек из праха произыде и абие ко гробу тщится; несть надеяния на друзи или власти; нимало пользует слава или богатство. Где и взыщем надежду, или кто в скорбех защитит? Воистинну, Владычица Богородица в скорбех Заступница! Воистинну, Господь Иисус Христос, Егоже Дева роди Неискусобрачная, упование подает нераскаянно всем, Истинному Богу покланяющимся, и вопиющих Тому: Аллилуиа.

Икос 9

Ветиями сладкогласными, о, друзи, воспоем хотя и малую часть от дивных благодеяний Богородичных, имиже вера утвердися и вся концы научишася пети Преблагословенней:Радуйся, яко Тобою прелесть низложися;Радуйся, яко Тобою сатана посрамися.Радуйся, неверия токи уставившая;Радуйся, соблазнов огнь угасившая.Радуйся, острейшая стрело, язвящая враги;Радуйся, молние, попаляющая зловерие.Радуйся, яко Тобою соборища нечестивых исчезоша;Радуйся, яко Тобою вся мудрость лжеименная посрамися.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 10

Спасение Тя имамы верное, Дево, ибо ко Христу Богу молишися о спасении мира, и чрез иконы чудотворнии мнозем подаеши утешение, Сыну Твоему поющим: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и заступление нам грешным Ты еси, Богородице, яко безпрестани подаеши нам милости Твоя богатныя, и препобеждаеши всякое зло, коегождо научая пети Тебе:Радуйся, цвете неувядаемый рая Христова;Радуйся, древо, плод животный израстившее.Радуйся, взыскание погибшим.Радуйся, спасительнице утопающим;Радуйся, помощнице женам чада рождати;Радуйся, млекопитательнице чадом.Радуйся, Живоносный Источниче;Радуйся, Спорительнице хлебов.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 11

Песнопений наших, аще и тма тем, обаче не достоит всех вкупе к достойному воспеванию Твоея любви к нам, грешным, и благодеяний, и чудес, ихже сотвори Твоими молитвами Господь наш Иисус Христос, Емуже поем: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарную свещу, сущим во мраце греховнем, зрим честный образ Твой, Марие Дево, чрез негоже всяк научается покланятися Трисиянному Божеству, Единоцарственней и Соприсносущней Троице, от Неяже Ты неизреченно Бога Слова породила еси. Таковому чуду дивящеся, верно вопием Преблагословенней:Радуйся, яко сущую Богородицу Тя чтим;Радуйся, яко Приснодеву Тя почитаем.Радуйся, яко Честнейшую Херувим Тя хвалим.Радуйся, яко Славнейшую без сравнения Серафим Тя величаем;Радуйся, яко Присноблаженную и Пренепорочную Тя нарицаем;Радуйся, яко благословенную в женах Тя воспеваем.Радуйся, Славо Небесных Сил;Радуйся, Похвало земнородных.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 12

Благодатию Твоею николиже оставила еси нас, о, Мати, Надеждо ненадежных, и по мнозех летех икону Твою паки мирови в храме нашем дивно явила еси. Темже и мы, зряще сие новое чудо, яко знамение присутствия в сем месте Сильнаго Бога, превозносим Его, вопиюще Господеви: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще и воспевающе чудеса, бывшия от иконы Твоея Каплуновския, чтим Тебе, Дево, яко Пречистую и Всеблаженную, и на Тя по Бозе упование возлагаем, чающе, яко и в предняя не презриши молений наших сицевых:Радуйся, обрадованная иногда;Радуйся, присно в радости пребывающая.Радуйся, яко Тобою Радость Небесная на землю сниде;Радуйся, яко Рожденным Тобою всяка печаль в радость преложися.Радуйся, вертограде Божественныя радости;Радуйся, саде Горняго веселия.Радуйся, Источниче радования;Радуйся, чаше, черплющая радость.Радуйся, упование наше и в скорбех всемощная Заступнице.

Кондак 13

О, Всепетая Мати, Дево Богородице, Милостивая и Премилосердная наша Ходатаице и первое наше по Бозе упование! Приими моление сие наше и подаждь нам исполнение всех, яже ко спасению, прошений, низпосли надежду верную и любы крепкую, и веру непостыдну, и сподоби с Тобою в Горнем Царствии воспевати Сыну Твоему и Богу нашему: Аллилуиа.

(Сей кондак глаголи трижды, и паки чти Икос 1, и Кондак 1)

Почитание святыни в Рязанском Казанском женском монастыре

Это один из изводов Казанского образа пресвятой Богородицы. Икона была явлена в селе Каплуновка Харьковской губернии. В 1688 году полковник Иван Перекрест, которому принадлежало поселение, построил в нем храм в честь Рождества Пресвятой Богородицы. Однажды священнику церкви Иоанну Уманову во сне явился благоговейный старец и сказал: «На третий день после этого к тебе придут из Москвы три иконописца, один лет 60, другой – 80, а третий – 90 лет; у старшего из них сними сверху связки семь икон и возьми восьмую – Казанскую икону Божией Матери, и узреши благодать». По преданию, это случилось 8 сентября (по старому стилю) 1689 года, в ночь перед престольным праздником храма – Рождеством Пресвятой Богородицы. Действительно, на третий день священник, возвращаясь из храма домой, встретил трех странников, которых и пригласил к себе. Увидев связку с иконами, священник упросил старца дать ему восьмую икону, которая оказалась копией Казанской Божией Матери, как и было предвещено ему в сновидении. Старец отдал икону, не взявши предложенных за нее 15 копеек. Икона эта оставалась в доме священника две недели, а на третьей неделе в ночь с субботы на воскресение священник увидел второй сон: явилась ему во сне Дева необыкновенной красоты, сказавшая ему: «Иерей Иоанн, не держи Меня в твоей храмине, отнеси в храм Божий». Священник так и поступил.

Именно перед этой иконой молился Петр I перед Полтавским сражением, в котором русские войска одержали победу.

Иконография «Каплуновского» образа отличается от других изображений Богородицы тем, что Божия Матерь изображается на этой иконе без Богомладенца.

Чтимый список «Каплуновской» иконы Божией Матери был передан в Казанский монастырь схимонахиней Херувимой (Соколиной), проживающей в Рязани в доме схиархимандрита Серафима (Блохина), которому когда-то образ Богоматери отдала сохранившая его схимонахиня Неонилла, бывшая насельница Казанского монастыря города Рязани. После смерти отца Серафима хранительницами иконы стали духовные чада схиархимандрита - схимонахини Василия (Бессонова), Серафима (Ладохина) и Херувима (Соколина). Отошли в обители вечные схионахини Василия и Серафима, а матушка Херувима решила возвратить икону Пречистой Девы в возрожденный Казанский монастырь.

Перенесение чтимого списка иконы Божией Матери «Каплуновской» в Казанский женский монастырь состоялось 6 сентября 2008 года.