Икона Божией Матери «Успение» Киево-Печерская
Киево-Печерская икона Успения Пресвятой Богородицы - одна из древнейших явленных икон в Русской Православной Церкви. Пресвятая Богородица вручила ее 4-м византийским зодчим, которые в 1073 году принесли икону преподобным Антонию и Феодосию Печерским. Зодчие пришли в пещеру к преподобным и спросили: "Где хотите вы начать церковь?" Святые ответили: "Идите, Господь назначит место". - "Как вы, предсказывая себе скорую смерть, не назначили еще места? - удивились зодчие. - А еще дали нам столько золота". Тогда преподобные призвали всю братию и стали расспрашивать греков, говоря: "Скажите нам истину, кто вас послал и как вы попали сюда?". Зодчие стали рассказывать: "Однажды, когда мы спали в своих домах, рано, на восходе солнца, пришли к каждому из нас благообразные юноши и сказали: "Зовет вас Царица во Влахерну". Мы пришли все в одно время и, расспросивши друг друга, узнали, что ту же речь Царицы слышал каждый из нас и одни и те же посланные были за всеми нами. Наконец, мы увидели Царицу со множеством воинов. Мы поклонились Ей, и Она сказала: "Я хочу построить Себе Церковь на Руси, в Киеве, и вот, велю вам это сделать. Возьмите золота на 3 года". - Мы же, поклонившись, спросили: "Госпожа, Царица! Ты посылаешь нас в чужую страну, к кому мы там придем?" - Она отвечала: "Я посылаю вас вот с ними, с Антонием и Феодосием". - Мы удивились: "Зачем же, Госпожа, Ты даешь нам золота на 3 года? Им и прикажи заботиться о нас, что нам есть и что пить, и нас одаришь, чем Сама знаешь". - Царица возразила: "Этот, Антоний, только благословит и отойдет от этого света в вечный покой. А этот, Феодосии, отойдет после него через 2 года. Итак, берите золота до избытка. А что до того, чтобы почтить вас, то никто не может сделать это так, как Я. Дам вам, чего и ухо не слышало, и глаз не видел и что на сердце человеку не всходило. Я Сама приду смотреть Церковь и буду в ней жить". - Она дала нам также мощи святых мучеников: Артемия, Полиевкта, Леонтия, Акакия, Арефы, Иакова, Феодора - и сказала: "Это положите в основание". - Мы взяли золота больше, чем нам нужно было, и Она сказала: "Выйдите на двор, посмотрите величину Церкви". - Мы вышли и увидели Церковь на воздухе. Вошедши опять к Царице, мы поклонились и сказали: "Госпожа Царица, какое имя Церкви?" - Она ответила: "Я хочу назвать ее Своим Именем". - Мы не смели спросить, как Ее Имя, но Она опять сказала Сама: "Богородицына будет Церковь". - И, давши нам эту икону, сказала: "Она будет в ней наместной". Мы поклонились Ей и пошли в свои дома, неся с собой икону, полученную из рук Царицы". Выслушав это, все прославили Бога, и преподобный Антоний сказал: "Дети, мы никогда не выходили из этого места. Звавшие вас благообразные юноши были святые Ангелы, а Царица во Влахерне - Сама Пресвятая Богородица. А что до нашего образа и данного как бы через нас золота, то Господь ведает, как Он изволил сотворить это со Своими рабами. Благословен приход ваш, добрую спутницу вы имеете, честную икону Госпожи". Три дня молился преподобный Антоний, чтобы Господь Сам указал ему место для церкви. После первой ночи по всей земле была роса, а на святом месте сухо. На другое утро по всей земле было сухо, а на святом месте роса. На третье утро, помолившись, благословили место и измерили золотым поясом ширину и длину церкви. (Этот пояс еще давно принес варяг Шимон, которому было видение о постройке церкви.) Огонь, спадший с неба по молитве преподобного Антония, указал, что Богу угодно начинание. Так было положено начало Божественной Церкви.
Икона Успения Пресвятой Богородицы прославилась чудесами. Два друга, Иоанн и Сергий, побратались перед ней. Спустя много лет Иоанн смертельно заболел. Он отдал свою часть имущества в Печерский монастырь, а часть 5-летнего сына передал на сохранение Сергию; ему же отдал и сына Захарию на попечение. Когда Захарии исполнилось 15 лет, он захотел взять принадлежавшее ему имущество, но Сергий упорно говорил, что Иоанн все роздал нищим. Он дошел до того, что пришел в Успенскую церковь и поклялся перед чудотворной иконой, что не брал ничего. Когда он захотел поцеловать икону, то не смог приблизиться к ней; пошел к дверям и вдруг закричал: "Святые Антоний и Феодосии! Не велите убивать меня этому немилостивому и молитесь Госпоже Пресвятой Богородице, чтобы Она отогнала от меня это множество бесов, которым я предан. Пусть берут золото и серебро: оно запечатано в моей клети". Захария отдал все имущество в Печерский монастырь, где и сам постригся. С тех пор никому не давали клясться чудотворной иконой. Икона не раз защищала страну от нашествия врагов. В 1677 году, когда турки осаждали Чигирин и Киеву грозила опасность, икону почти в течение всего дня 27 августа обносили вокруг города. Богородица благословляла русские войска, шедшие на Полтавскую битву (1709 г.). В 1812 году икону снова обносили вокруг Киева. Празднование иконе положено дважды в год: 3 мая и 15 августа;
Молитвы
Тропарь Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой “Киево-Печерская” глас 4
Днесь светло торжествует Печерская обитель и радуется явлением образа Богоматере безмерный лик Печерских отцев, с нимиже и мы непрестанно вопием: радуйся, Благодатная, Печерская похвало.
Молитва Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой “Киево-Печерская”
О, Пресвятая и Пренепорочная Дево Богородице, наша Печерския похвало и украшение, покрове и заступление, истинная Владычице избраннаго удела Твоего; приими нас, недостойных рабов Твоих, убогое моление с верою и любовию приносящих пред чудным образом Твоим; да посетиши милостивно греховное житие наше, просвещающе ею светом покаяния, осени нас, обремененных скорбьми многими, Твоею небесною радостию, и сподоби нас присно славити Тя в мире и благочестии во обители Печерстей, и зде без порока прешедше путь жития нашего, помощию Твоею достигнем вечнаго веселия во светлостех святых и Богоносных отец наших Антония и Феодосия и всех преподобных Печерских, и едиными усты и сердцы воспоем Тя и Предвечнаго Сына Твоего, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым, Всеблагим, Животворящим и Единосущным Его Духом во веки веков. Аминь.
Акафист Пресвятой Богородице перед иконой Киево-Печерской
Кондак 1
Избранной от всех родов Пресвятей Деве Марии Богородице, яко воистину плотию рождшей Иисуса Христа, Спаса и Бога нашего, Владычице всея вселенныя, избравшей вторым земным жребием своим гору Печерскую, и oбитель для иноков на ней создавшую, похвальная приносим пения. Ты же, о, Всечестная наша Мати и Заступница, храни и спаси обитель Твою и всех нас от враг видимых и невидимых, да зовем Ти: Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Икос 1
Ангел земный и человек небесный преподобный Антоний, прииде в земный жребий Твой на гору Афонскую, хотя спасти душу свою от суеты мира сего и скончати тамо житие свое земное. Ты же, Пресвятая Дево, избравши вторым жребием Своим гору Печерскую в новопросвещенной стране Русской, послала его яко апостола, да устроит обитель на ней, во славу Твою и соберет иноков, и да воспевают Ти тако: Радуйся, Всечестная наша Мати; радуйся, дивная наша Игумения. Радуйся, надеждо нашего спасения; радуйся, горы Печерския Хранительнице. Радуйся, живущих на ней иноков Руководительнице; радуйся, приходящих на ню православных христиан на поклонение Покровительнице. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 2
Видящи скорбный путь спасения для всех иночествовати хотящих, Господь наш Иисус Христос, повеле Матери Своей, да прострет Свой Божественный покров над горою Печерскою, да вси спасающиися на ней видяще сие, с пpeподобными Антонием и Феодосием, вкупе взывают непрестанно Спасителю Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум имея Божественный преподобный Феодосий, от души возлюбив славу небесную, мир со всеми его прелестями возненавидя, прииде в Киев ко преподобному Антонию в пещере сущу, в нюже вселися, и вкупе со всеми отцы, подвизающимися тамо, воспевая Тя, Честнейшую всех ангел, тако: Радуйся, нашего спасения главизно; радуйся, радосте наша в сей и будущей жизни. Радуйся, отраде Божественная Христовых подвижников; радуйся, яко Тобою вси святии спасаются. Радуйся яко вся вселенная Тобою украшается; радуйся, яко имя Твое от всех небесных чинов прославляется. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 3
Сила Вышняго осени подвижников Пещерных, егда первый игумен, преподобный Варлаам, устрои храм во имя Твоего славнаго Успения, на верху пещеры и в нем прославляя Тебе, Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим и Сыну Твоему вопия: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще пламенное желание спасения, преподобный Антоний, егда устройся обитель на холме, в немже пещеры нарицаемыя Дальнии, желая безмолвия, преселися на холм, в немже раскопа пещеры Ближнии, и тамо собра последователи себе, хотящии совершеннаго безмолвия, прославляя Тебе, свою Утешительницу тако: Радуйся, вселения райская Руководительнице; радуйся, в подвизех пещерных Укрепительнице. Радуйся, благое начало и славный конец всех святых жития; радуйся, святыя радости Божественная струя. Радуйся, цвете Божественнаго прозябения; радуйся, православнаго монашества украшение. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 4
Бурю сомнений грехолюбивых оставльше, возлюбиша тернистый путь спасения, стекошася иноцы в пещеру ко преподобному Феодосию. Он же видя в ней тесноту, устрои на верху горы Печерстей храм, и келии сооруди, и оградой огради, и тако устроися обитель во имя Твое, Владычице, в нейже монаси и вернии людие воспеша о Тебе Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаша иноцы Печерстии, яко разбойницы хотяще окрасти храм Твой, Пречистая, моляху Тя о спасении его. Ты же, Всемилостивая, сотворила еси чудо: храм Твой показала еси в воздусе висящ, еже видяще разбойницы в ужасе разбегошася, иноцы же воспеша Ти тако: Радуйся, яко на горе Киевстей духовный сад насадила еси; радуйся, яко тамо живущим вся потребная подала еси. Радуйся, собравшая нас от мира греховнаго, радуйся приведшая нас во ограду обители Печерския. Радуйся, защищающая нас от врагов видимых; радуйся, охраняющая нас от супостат невидимых. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 5
Боготечная звезда мира явилася еси Владычице, егда восхотела устроити Себе в Руси обитель Печерскую. Место, идеже быти имать храм во имя Твое создатися, указала еси огненною дугою, протяженною от ветхаго монастыря, и Ангельно во образе иноков по воздусе тaмo грядуших, eже видящи иноцы Печерстии, воспеша радостную песнь: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша гречестии каменоздателие в Царьграде юношей, повелевающих им идти во Влахернский храм к Царице, они же пришедше узреша Тебе тамо седящу во славе, предстоящих с Тобою лики воев и преподобных Антония и Феодосия, и повелеваюшу им идти в Русскую землю во град Киев, и устроити храм во имя Твое, вручившу им икону Твоего славнаго Успения и мощи святых мученик. Они же повеленное слышаша воспеша Ти тако: Радуйся, Цapицe небеси и земли, радуйся, истинная Мати нашего Спасителя. Радуйся, спасшая весь род Адама падшаго; радуйся, веры православныя Воеводо непобедимая. Радуйся, покровительнице Царьграда непостыдная; радуйся, и страны Русския Заступнице усердная. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 6
Проповедницы Твоего чудесного явления во Влахернстей церкви гречестии каменоздателие, приидоша в Киев, ко преподобным Антонию и Феодосию, вручиша им икону Твоего Успения и мощи святых мученик, и поведаша им Твою волю о созидании храма во имя Твое; они же слышаша их глаголы, образу Твоему на иконе изображенну поклонишася, Богу же вопиюще: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия яко солнце икона Твоего Успения, Пресвятая Дево юже пpинесоша из Царьграда гречестии каменоздателие во обитель Печерскую, в нейже и до ныне пребывает, подающе исцеления, вопиющим к Тебе тако: радуйся, во Успении Твоем нас не оставляющая; радуйся чрез икону Твою нам помогающая. Радуйся иконою Твоею обитель Печерскую прославившая; радуйся, иконою Твоею гору Печерскую просветившая. Радуйся, иконою Твоею град Киев спасающая; радуйся, тоюже иконою всю Русскую землю охраняющая. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 7
Хотяще устроити новую обитель и в ней храм во имя Твое, Преблагословенная Дево, преподобнии Антоний и Феодосий, молиша Сына Твоего Христа Бога нашего и Тeбе, да познают место, на немже создан быти храм, и указа Господь то место: еже быти по всей земли роса, а тамо суша; и паки повсюду суша, на месте же храма роса, и посла огнь с неба и пожже вся хврастия и росу полиза и долину устрои. Преподобнии же вкупе с верными люди тамо сущими, падоша на землю, со страхом возопиша: Аллилуиа.
Икос 7
Новый храм, небеси подобный, начаша созидати Богоноснии отцы Антоний и Феодосий, по смертном успении их, преподобный Стефан сконча и пресели братию из ветхаго монастыря в новый. Блаженный же Никон иконы, златом и сребром чудно украси; в немже собрашася вернии, прославляху Тя, Богородице, сице: Радуйся, варяга Симона во обитель Твою чудно призвала еси; радуйся, принесенным им поясом размер храма Твоего указала еси. Радуйся, злато на устроение храма Твоего чрез греки подала еси; радуйся, в созидании храма Твоего невидимо пособствовала еси. Радуйся, Лавры Печерския строительнице; радуйся, храмов ея украсительнице. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 8
Странное чудо показася, егда украшаху храм Твой, Пречистая мусиею, тогда во алтаре на стене сам изобразися образ Твой преподобному Алипию со иконописцы ту сущим и просветися он паче солнца. И се из уст образа Твоего, Пресвятая, излете голубь бел, и летяше ко образу Спасителеву, и ко другим образом написанным во храме, паки лете ко образу Спасителеву и влете во уста Его и тамо скрыся. Еже видящи гречестии иконописцы, во обители Твоей и живот свой скончаша, мощи же их в пещерах положени быша, душами же на небеса преселишася, идеже прославляют Тебе со Ангелы, Сыну же Твоему зовут: Аллилуиа.
Икос 8
Весь храм небеси подобный сияя от Твоея иконы Печерския, Богоизбранная Дево, еже видя блаженный Захария, прииде к нему защищения у Тебе прося, егда заимодавец его Сергий не хотяще отдати ему злато и сребро оставленное ему отцем его. Ты же, Владычице, послала Ангела наказати клятвопреступника; еже видя Захарий, остави мир, прииде во обитель Печерскую, поживе в ней до конца дний своих, воспевая Тебе сице: Радуйся, Честнейшая всея твари Вселенныя; радуйся, Сладчайшаго Иисуса селение. Радуйся, святый Покров жизни нашея; радуйся, благодатное утешение скорби нашея. Радуйся, вся наша надежда и покой; радуйся, по Бозе наше упование в жизни земной. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 9
Всякoe мудрование отвергше, удивимся чудесем Твоим, Богородице, егда бо приспе время освящению Церкви Твоей, доска каменна на Престол невидимо принесена бысть Ангелы; имиже во образе юношей созвани быша святители на освящение ея, якоже Апостоли Христовы собрани быша на Погребение Твое. Святитель Иоанн, иноцы Печерскии и вси людие, зряще сия, прославиша Тебе, Пречистая, радостно праздноваше праздник освящения, Богу воспеша песнь: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещании не могут восхвалити Твоя чудеса, Богородице, соделанныя во обители Печерстей, наипаче при основании, создании и освящении храма в честь славнаго Успения Твоего; и ныне не оставляй нас недостойных чад Твоих, сохраняй обитель Твою, да вопием Ти тако: Радуйся, яко Сам Бог Отец назнамена сушею место храма; радуйся, яко Твой Сын, иже сниде яко роса на руно во Твое чрево, на тожде место росу испусти. Радуйся, яко Дух Святый огнь с неба ниспосла на попаление места для храма; радуйся, яко Бог Отец образ Твой во алтаре невидимо изобрази. Радуйся, яко Бог Сын, Солнце правды, сиянием церковь Твою исполни; радуйся, яко Святый Дух видением голубя, излетевшаго из уст образа, в храме Твоем показася. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 10
Спасти хотя душу свою, преподобный Алипий, прииде во Твою обитель, Богородице, и бысть тамо искусен иконописец, чрез негоже прославилася, Богоневесто; иконы бо им писанныя быша чудодейны, просияша бо паче солнца, неции иконы Ангелы писаша и иными многими чудесы прославишася. От нихже и до ныне неции сохранишася, источающе чудеса прославляющим Тебе и Богу вопиющим: Аллилуиа.
Икос 10
Стена крепкая и заступление явилася еси, Владычице, новой обители Твоей Свенской, егда князь Роман проси иноков Печерских отпустити икону чудотворную, писанную преподобным Алипием, для исцеления от слепоты. Егдаже пловущии с Твоею иконою присташа к берегу, икона Твоя невидимо обретеся на горе на древе; юже обретоша, и князь Роман получил прозрение своим очесем, созда тамо обитель, собра иноки и вкупе с ними возопи к Тебе тако: радуйся, иконы Твоя чудесы прославившая; радуйся, Лавру Печерскую ими же прославила еси. Радуйся, и новую обитель Свенскую возлюбила еси; радуйся, яко и в ней икону Твою чудотворную показала еси. Радуйся, дивны и велики чудесы от нея явила еси; радуйся, всем просящим у Тебе, чрез икону Твою исцеления источила еси. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 11
Пение умиленное приносят пред иконою Твоею Печерскою не токмо во граде Киеве, но и в Свенске, в Москве и Ярославле и в других градех и весех правовернии людие, призывая Тебе на помощь вкупе с преподобными Антонием и Феодосием, и получивше от Тебе, Богородице, помощь и заступление, вопиют Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемную свещу, просвещающую всех Тебе призывающих, имуще мир христианский Тебе, Дево Богородице, наипаче Лавра Печерская, прославляет Тя, свою Покровительницу, юже храниши многи лета от нахождения агарян и всяких враг, и от еретиков и междоусобныя брани, и от нападения иноплеменник. Аще же иногда и попускала ей разорену быти грех ради наших, но паки еще благолепнее воздвизала еси ю, и дарами земными изобиловала насельников ея и дарами благодати обогащала, вопиющих Ти сице: Радуйся, иконою Успения Твоего нас защищающая; радуйся, нерукотворенным образом Твоим нас покрывающая. Радуйся, Печерскою иконою Твоею исцеления нам подающая; радуйся, свенским образом Твоим нас покрывающая. Радуйся стольный град Москву Печерскою иконою посетившая; радуйся, и град Ярославль Твоею иконою озарившая. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.
Кондак 12
Благодать Божественную, покров и заступление подаждь нам, Владычице наша и Мати, припадающим пред икон Твоею Печерскою. Воздвигни нас от греховнаго сна, сохрани Лавру Твою и нас недостойных чад Твоих, сподоби нас жительствовати во ограде обители Печерския до конца дней наших, и прославляти Тебе и Сына Твоего, Христа Бога нашего, поя Ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твоя милости и чудеса, явленныя во обители Печерстей от лет древних и до ныне, покланяемся пред образом Твоим, имже спасаеши нас, и всех призывающих Тебе на помощь и вопиющих Ти тако: Радуйся, торжество веры православныя в Лавре Печерстей являющая; радуйся, сердца человеческая любови Бозе распаляющая. Радуйся, гору Печерскую, яко вторый Синай прославившая; радуйся, иконы Твоя, яко проповедницы спасения показавшая. Радуйся, с небесных высот на нас призирающая; радуйся, на благия деяния нас наставляющая. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и ваше утешение.
Кондак 13
О, Всепетая наша Мати, Преславная Владычице Богородице! Приими сия похвалы и моления, от скверных устен и нечистаго сердца возносимыя; сохрани Твою обитель, нашими грехми оскверненную; собери нас расточенных и сподоби в чине Ангельстем достигнути Небеснаго Царствия, и вкупе с преподобными Антонием и Феодосием, и всеми угодники Печерстими, прославляти вечно Тебе, нашу Матерь и Сына Твоего и Бога, и пети песнь: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва первая
О, Пресвятая и Пренепорочная Дево Богородице, наша Печерския похвало и украшение, покрове и заступление, истинная Владычице избраннаго удела Твоего; приими нас, недостойных рабов Твоих, убогое моление с верою и любовию приносящих пред чудным образом Твоим; да посетиши милостивно греховное житие наше, просвещающе ею светом покаяния, осени нас, обремененных скорбьми многими, Твоею небесною радостию, и сподоби нас присно славити Тя в мире и благочестии во обители Печерстей, и зде без порока прешедше путь жития нашего, помощию Твоею достигнем вечнаго веселия во светлостех святых и Богоносных отец наших Антония и Феодосия и всех преподобных Печерских, и едиными усты и сердцы воспоем Тя и Предвечнаго Сына Твоего, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым, Всеблагим, Животворящим и Единосущным Его Духом во веки веков. Аминь.
Молитва вторая
О, Пресвятая и Преблагословенная Мати Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, Пречистая Приснодево Богородице Марие! Припадаем и покланяемся Тебе пред святою и чудотворною иконою Твоею, юже от лет древних чудес многими и исцеленьми прославити благоизволила еси. Смиренно молимся Тебе, Благой и Милосердой Заступнице нашей: предстательством угодников Твоих, преподобных Антония и Феодосия Печерских, вонми гласу грешных молений наших, не презри воздыханий от души, виждь скорби и беды нас обышедшии, и яко любвеобильная воистину Мати потщися на помощь нам беспомощным, унылым, многая и тяжкия грехи впадшим и присно прогневляющим Господа и Создателя нашего, Егоже умоли, Предстательнице наша, да не погубит нас со беззаконии нашими, да явит нам человеколюбивую Свою милость. Испроси, Владычице, у благости Его всем православным христианом здравие и душевное спасение, благочестное и мирное житие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, дождие благовременныя, и благословение свыше на вся благая дела и начинания наша; болящия исцели, скорбящия утеши, бедствующим помози; споспеши всем нам носити иго Xристово в терпении и смиренномудрии, и сподоби нас благочестно житие земное скончати, христианскую же непостыдную кончину получити и Небесное Царствие унаследити. О, Царице Всепетая, Мати Божия Всеблагая! Простри Богоноснии руце Твои к возлюбленному Сыну Твоему и Богу нашему, умоли Его спасти и избавити от погибели вечныя всех иноков обители Твоея Печерския. Якоже же древле на горе Печерстей милость являла еси, Владычице, сице и ныне яви, Богородице, Твоя щедроты над обителию Твоею и над нами недостойными чады Твоими; да и зде в земном странствовании нашем, и по кончине живота нашего будем прославлять Безначальнаго Отца, Единороднаго Его Сына, и Единосущнаго и Святаго Его Духа, и Твое милостивное предстательство во веки веков. Аминь.
Почитание святыни в Свято-Успенской Киево-Печерской лавре Киевской епархии
Празднование иконы совершается дважды в году — 3/16 мая (в память о принесении из Константинополя в 1073 г.) и 15/28 августа (в праздник Успения).
История этой величайшей святыни Киево-Печерской Лавры восходит ко времени зарождения обители. Пресвятая Богородица, избрав Печерский монастырь Своим уделом, пророчествами и многими чудесами свидетельствовала о покровительстве ему и в знак благоволения прислала в обитель Свою икону. Вот как повествует об этом Патерик Печерский.
Царица Небесная, пожелав воздвигнуть в Печерском монастыре храм, призвала во Влахернскую церковь в Константинополе четырех известных зодчих. Она вручила им икону Успения, частицы мощей семи мучеников (в основание храма) и благословила идти в Киев строить церковь. Эта икона была принесена в Киев в 1073 г. Прибыв в Печерскую обитель, зодчие вручили чудесную икону Успения Пресвятой Богородицы преподобным Антонию и Феодосию и рассказали, как призваны были к строительству храма.
«Однажды, — сказали они, — на восходе солнца, когда мы спали в своих домах, к каждому из нас пришли благообразные юноши с приглашением: “Зовет вас Царица во Влахерну”. Мы отправились на зов, взяв с собой друзей и родственников, и все в одно время встретились во Влахерне. Там узнали друг от друга, что все были созваны одними и теми же юношами. И там увидели Царицу, окруженную множеством воинов, и воздали Ей поклонение. Царица сказала нам: “Я хочу в Руси, в Киеве, воздвигнуть Себе церковь; приказываю вам взять с собою золота на три года и идти ее строить”. Мы поклонились вновь, отвечали Ей: “Госпожа Царица! Ты повелеваешь идти нам в дальнюю, чужую сторону, где мы никогда прежде не бывали. К кому мы туда пойдем?“ Царица отвечала нам: “Я посылаю с вами предстоящих здесь Антония и Феодосия”; и там мы увидели вас. Затем мы спросили: “На три года вручаешь Ты нам, Владычице, золото; скажи же этим инокам, чтобы они доставляли нам пищу и все нужное, а чем нас наградить, Ты знаешь Сама”. На это Царица сказала: “Стоящий здесь Антоний только благословит вас на дело, а сам отойдет в вечный покой, Феодосий же последует за ним на второй год; возьмите же, как Я говорила вам, золота до избытка и идите спокойно в путь. Никто не в силах наградить вас так, как Я. Я дам вам то, что глаз не видел, что ухо не слышало и что не приходит на сердце человеку, и Я Сама приду в церковь и буду жить в ней”.
Выйдя, как приказала Царица, на открытое место, зодчие увидели на небесах дивную по красоте церковь, по образу и подобию которой они должны были построить храм в честь Пресвятой Богородицы.
“Госпожа, в чье же имя желаешь Ты воздвигнуть храм?” — вернувшись, спросили мы Царицу. И отвечала Она: “Хочу назвать его в Мое имя”. Имени же этого мы не дерзнули спросить. Царица Сама сказала: "Церковь будет Богородичной”, — и вручила нам вот эту святую икону Успения со словами: “Икона эта да будет Наместницею...”
Выслушав их, преподобный Антоний сказал: “Чада! Христос сподобил вас великой благодати. Юноши, являвшиеся вам, были пресветлые Ангелы, а Царица во Влахерне — это Сама Пречистая Богородица Приснодева Мария, окруженная бесплотными силами ангельскими. Как она показала вам зрак нашего лица, об этом знает один Бог. Благословен приход ваш и добрая с вами спутница — честная икона Госпожи Богородицы”.
Исполнив волю Царицы Небесной, зодчие воздвигли Великую Печерскую церковь, названную по имени наместной иконы Успенской, и, приняв монашеский постриг в Печерском монастыре, нетленными мощами навеки почили в лаврских пещерах. Чудотворная же икона была утверждена над царскими Великой церкви. Написана икона Успения была древним греческим письмом на кипарисовой доске шириной 40 см и высотой 29 см. Божия Матерь изображена почившей на одре, перед которым стоит Евангелие. Евангелие покрывало отверстие внутри доски, где находились частицы мощей семи святых мучеников, положенные храмоздателями в основание церкви. У главы Божией Матери стоят шесть апостолов и среди них — святой апостол Петр с кадилом; у ног Ее — пять апостолов, апостол Павел изображен припадающим с левой стороны к ногам Богоматери. Посредине изображен Спаситель, держащий в пеленах душу Богородицы, а около главы Его — два Ангела с белыми убрусами. Икона была вставлена в большой позолоченный серебряный круг, который ежедневно по окончании утрени и литургии опускался на ремнях для целования ее богомольцами.
Много напастей выпало на долю Киево-Печерской Лавры, и всякий раз чудотворная икона оставалась невредимой. Так было до взрыва Успенского собора в 1941 г. После этого печального события след иконы теряется.
В настоящее время в Крестовоздвиженском храме Лавры над Царскими вратами находится список иконы Успения Киево-Печерской. Эта икона так же, как первоначальный чудотворный образ, вставлена в позолоченный круглый киот и, как и прежде, после литургии опускается на ремнях для поклонения верующих. Икона написана в первой половине XIX в., на позолоченной ризе стоит клеймо мастера М. Бишевского и указана дата изготовления — 1877 г.
По традиции, каждую среду перед литургией совершается служба Успению Пресвятой Богородицы с акафистом.