Икона Божией Матери «Успение» Киево-Печерская

15 / 28 Августа
3 / 16 Мая

Ки­е­во-Пе­чер­ская ико­на Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы - од­на из древ­ней­ших яв­лен­ных икон в Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви. Пре­свя­тая Бо­го­ро­ди­ца вру­чи­ла ее 4-м ви­зан­тий­ским зод­чим, ко­то­рые в 1073 го­ду при­нес­ли ико­ну пре­по­доб­ным Ан­то­нию и Фе­о­до­сию Пе­чер­ским. Зод­чие при­шли в пе­ще­ру к пре­по­доб­ным и спро­си­ли: "Где хо­ти­те вы на­чать цер­ковь?" Свя­тые от­ве­ти­ли: "Иди­те, Гос­подь на­зна­чит ме­сто". - "Как вы, пред­ска­зы­вая се­бе ско­рую смерть, не на­зна­чи­ли еще ме­ста? - уди­ви­лись зод­чие. - А еще да­ли нам столь­ко зо­ло­та". То­гда пре­по­доб­ные при­зва­ли всю бра­тию и ста­ли рас­спра­ши­вать гре­ков, го­во­ря: "Ска­жи­те нам ис­ти­ну, кто вас по­слал и как вы по­па­ли сю­да?". Зод­чие ста­ли рас­ска­зы­вать: "Од­на­жды, ко­гда мы спа­ли в сво­их до­мах, ра­но, на вос­хо­де солн­ца, при­шли к каж­до­му из нас бла­го­об­раз­ные юно­ши и ска­за­ли: "Зо­вет вас Ца­ри­ца во Влахер­ну". Мы при­шли все в од­но вре­мя и, рас­спро­сив­ши друг дру­га, узна­ли, что ту же речь Ца­ри­цы слы­шал каж­дый из нас и од­ни и те же по­слан­ные бы­ли за все­ми на­ми. На­ко­нец, мы уви­де­ли Ца­ри­цу со мно­же­ством во­и­нов. Мы по­кло­ни­лись Ей, и Она ска­за­ла: "Я хо­чу по­стро­ить Се­бе Цер­ковь на Ру­си, в Ки­е­ве, и вот, ве­лю вам это сде­лать. Возь­ми­те зо­ло­та на 3 го­да". - Мы же, по­кло­нив­шись, спро­си­ли: "Гос­по­жа, Ца­ри­ца! Ты по­сы­ла­ешь нас в чу­жую стра­ну, к ко­му мы там при­дем?" - Она от­ве­ча­ла: "Я по­сы­лаю вас вот с ни­ми, с Ан­то­ни­ем и Фе­о­до­си­ем". - Мы уди­ви­лись: "За­чем же, Гос­по­жа, Ты да­ешь нам зо­ло­та на 3 го­да? Им и при­ка­жи за­бо­тить­ся о нас, что нам есть и что пить, и нас ода­ришь, чем Са­ма зна­ешь". - Ца­ри­ца воз­ра­зи­ла: "Этот, Ан­то­ний, толь­ко бла­го­сло­вит и отой­дет от это­го све­та в веч­ный по­кой. А этот, Фе­о­до­сии, отой­дет по­сле него через 2 го­да. Итак, бе­ри­те зо­ло­та до из­быт­ка. А что до то­го, чтобы по­чтить вас, то ни­кто не мо­жет сде­лать это так, как Я. Дам вам, че­го и ухо не слы­ша­ло, и глаз не ви­дел и что на серд­це че­ло­ве­ку не всхо­ди­ло. Я Са­ма при­ду смот­реть Цер­ковь и бу­ду в ней жить". - Она да­ла нам так­же мо­щи свя­тых му­че­ни­ков: Ар­те­мия, По­ли­евк­та, Леон­тия, Ака­кия, Аре­фы, Иа­ко­ва, Фе­о­до­ра - и ска­за­ла: "Это по­ло­жи­те в ос­но­ва­ние". - Мы взя­ли зо­ло­та боль­ше, чем нам нуж­но бы­ло, и Она ска­за­ла: "Вый­ди­те на двор, по­смот­ри­те ве­ли­чи­ну Церк­ви". - Мы вы­шли и уви­де­ли Цер­ковь на воз­ду­хе. Во­шед­ши опять к Ца­ри­це, мы по­кло­ни­лись и ска­за­ли: "Гос­по­жа Ца­ри­ца, ка­кое имя Церк­ви?" - Она от­ве­ти­ла: "Я хо­чу на­звать ее Сво­им Име­нем". - Мы не сме­ли спро­сить, как Ее Имя, но Она опять ска­за­ла Са­ма: "Бо­го­ро­ди­цы­на бу­дет Цер­ковь". - И, дав­ши нам эту ико­ну, ска­за­ла: "Она бу­дет в ней на­мест­ной". Мы по­кло­ни­лись Ей и по­шли в свои до­ма, неся с со­бой ико­ну, по­лу­чен­ную из рук Ца­ри­цы". Вы­слу­шав это, все про­сла­ви­ли Бо­га, и пре­по­доб­ный Ан­то­ний ска­зал: "Де­ти, мы ни­ко­гда не вы­хо­ди­ли из это­го ме­ста. Звав­шие вас бла­го­об­раз­ные юно­ши бы­ли свя­тые Ан­ге­лы, а Ца­ри­ца во Влахерне - Са­ма Пре­свя­тая Бо­го­ро­ди­ца. А что до на­ше­го об­ра­за и дан­но­го как бы через нас зо­ло­та, то Гос­подь ве­да­ет, как Он из­во­лил со­тво­рить это со Сво­и­ми ра­ба­ми. Бла­го­сло­вен при­ход ваш, доб­рую спут­ни­цу вы име­е­те, чест­ную ико­ну Гос­по­жи". Три дня мо­лил­ся пре­по­доб­ный Ан­то­ний, чтобы Гос­подь Сам ука­зал ему ме­сто для церк­ви. По­сле пер­вой но­чи по всей зем­ле бы­ла ро­са, а на свя­том ме­сте су­хо. На дру­гое утро по всей зем­ле бы­ло су­хо, а на свя­том ме­сте ро­са. На тре­тье утро, по­мо­лив­шись, бла­го­сло­ви­ли ме­сто и из­ме­ри­ли зо­ло­тым по­я­сом ши­ри­ну и дли­ну церк­ви. (Этот по­яс еще дав­но при­нес ва­ряг Ши­мон, ко­то­ро­му бы­ло ви­де­ние о по­строй­ке церк­ви.) Огонь, спад­ший с неба по мо­лит­ве пре­по­доб­но­го Ан­то­ния, ука­зал, что Бо­гу угод­но на­чи­на­ние. Так бы­ло по­ло­же­но на­ча­ло Бо­же­ствен­ной Церк­ви.

Ико­на Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы про­сла­ви­лась чу­де­са­ми. Два дру­га, Иоанн и Сер­гий, по­бра­та­лись пе­ред ней. Спу­стя мно­го лет Иоанн смер­тель­но за­бо­лел. Он от­дал свою часть иму­ще­ства в Пе­чер­ский мо­на­стырь, а часть 5-лет­не­го сы­на пе­ре­дал на со­хра­не­ние Сер­гию; ему же от­дал и сы­на За­ха­рию на по­пе­че­ние. Ко­гда За­ха­рии ис­пол­ни­лось 15 лет, он за­хо­тел взять при­над­ле­жав­шее ему иму­ще­ство, но Сер­гий упор­но го­во­рил, что Иоанн все роз­дал ни­щим. Он до­шел до то­го, что при­шел в Успен­скую цер­ковь и по­клял­ся пе­ред чу­до­твор­ной ико­ной, что не брал ни­че­го. Ко­гда он за­хо­тел по­це­ло­вать ико­ну, то не смог при­бли­зить­ся к ней; по­шел к две­рям и вдруг за­кри­чал: "Свя­тые Ан­то­ний и Фе­о­до­сии! Не ве­ли­те уби­вать ме­ня это­му неми­ло­сти­во­му и мо­ли­тесь Гос­по­же Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це, чтобы Она ото­гна­ла от ме­ня это мно­же­ство бе­сов, ко­то­рым я пре­дан. Пусть бе­рут зо­ло­то и се­реб­ро: оно за­пе­ча­та­но в мо­ей кле­ти". За­ха­рия от­дал все иму­ще­ство в Пе­чер­ский мо­на­стырь, где и сам по­стриг­ся. С тех пор ни­ко­му не да­ва­ли клясть­ся чу­до­твор­ной ико­ной. Ико­на не раз за­щи­ща­ла стра­ну от на­ше­ствия вра­гов. В 1677 го­ду, ко­гда тур­ки оса­жда­ли Чи­ги­рин и Ки­е­ву гро­зи­ла опас­ность, ико­ну по­чти в те­че­ние все­го дня 27 ав­гу­ста об­но­си­ли во­круг го­ро­да. Бо­го­ро­ди­ца бла­го­слов­ля­ла рус­ские вой­ска, шед­шие на Пол­тав­скую бит­ву (1709 г.). В 1812 го­ду ико­ну сно­ва об­но­си­ли во­круг Ки­е­ва. Празд­но­ва­ние иконе по­ло­же­но два­жды в год: 3 мая и 15 ав­гу­ста;

Молитвы

Тропарь Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой “Киево-Печерская” глас 4

Днесь светло торжествует Печерская обитель и радуется явлением образа Богоматере безмерный лик Печерских отцев, с нимиже и мы непрестанно вопием: радуйся, Благодатная, Печерская похвало.

Молитва Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой “Киево-Печерская”

О, Пресвятая и Пренепорочная Дево Богородице, наша Печерския похвало и украшение, покрове и заступление, истинная Владычице избраннаго удела Твоего; приими нас, недостойных рабов Твоих, убогое моление с верою и любовию приносящих пред чудным образом Твоим; да посетиши милостивно греховное житие наше, просвещающе ею светом покаяния, осени нас, обремененных скорбьми многими, Твоею небесною радостию, и сподоби нас присно славити Тя в мире и благочестии во обители Печерстей, и зде без порока прешедше путь жития нашего, помощию Твоею достигнем вечнаго веселия во светлостех святых и Богоносных отец наших Антония и Феодосия и всех преподобных Печерских, и едиными усты и сердцы воспоем Тя и Предвечнаго Сына Твоего, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым, Всеблагим, Животворящим и Единосущным Его Духом во веки веков. Аминь.

Акафист Пресвятой Богородице перед иконой Киево-Печерской

Кондак 1

Избранной от всех родов Пресвятей Деве Марии Богородице, яко воистину плотию рождшей Иисуса Христа, Спаса и Бога нашего, Владычице всея вселенныя, избравшей вторым земным жребием своим гору Печерскую, и oбитель для иноков на ней создавшую, похвальная приносим пения. Ты же, о, Всечестная наша Мати и Заступница, храни и спаси обитель Твою и всех нас от враг видимых и невидимых, да зовем Ти: Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный преподобный Антоний, прииде в земный жребий Твой на гору Афонскую, хотя спасти душу свою от суеты мира сего и скончати тамо житие свое земное. Ты же, Пресвятая Дево, избравши вторым жребием Своим гору Печерскую в новопросвещенной стране Русской, послала его яко апостола, да устроит обитель на ней, во славу Твою и соберет иноков, и да воспевают Ти тако: Радуйся, Всечестная наша Мати; радуйся, дивная наша Игумения. Радуйся, надеждо нашего спасения; радуйся, горы Печерския Хранительнице. Радуйся, живущих на ней иноков Руководительнице; радуйся, приходящих на ню православных христиан на поклонение Покровительнице. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 2

Видящи скорбный путь спасения для всех иночествовати хотящих, Господь наш Иисус Христос, повеле Матери Своей, да прострет Свой Божественный покров над горою Печерскою, да вси спасающиися на ней видяще сие, с пpeподобными Антонием и Феодосием, вкупе взывают непрестанно Спасителю Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум имея Божественный преподобный Феодосий, от души возлюбив славу небесную, мир со всеми его прелестями возненавидя, прииде в Киев ко преподобному Антонию в пещере сущу, в нюже вселися, и вкупе со всеми отцы, подвизающимися тамо, воспевая Тя, Честнейшую всех ангел, тако: Радуйся, нашего спасения главизно; радуйся, радосте наша в сей и будущей жизни. Радуйся, отраде Божественная Христовых подвижников; радуйся, яко Тобою вси святии спасаются. Радуйся яко вся вселенная Тобою украшается; радуйся, яко имя Твое от всех небесных чинов прославляется. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 3

Сила Вышняго осени подвижников Пещерных, егда первый игумен, преподобный Варлаам, устрои храм во имя Твоего славнаго Успения, на верху пещеры и в нем прославляя Тебе, Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим и Сыну Твоему вопия: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще пламенное желание спасения, преподобный Антоний, егда устройся обитель на холме, в немже пещеры нарицаемыя Дальнии, желая безмолвия, преселися на холм, в немже раскопа пещеры Ближнии, и тамо собра последователи себе, хотящии совершеннаго безмолвия, прославляя Тебе, свою Утешительницу тако: Радуйся, вселения райская Руководительнице; радуйся, в подвизех пещерных Укрепительнице. Радуйся, благое начало и славный конец всех святых жития; радуйся, святыя радости Божественная струя. Радуйся, цвете Божественнаго прозябения; радуйся, православнаго монашества украшение. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 4

Бурю сомнений грехолюбивых оставльше, возлюбиша тернистый путь спасения, стекошася иноцы в пещеру ко преподобному Феодосию. Он же видя в ней тесноту, устрои на верху горы Печерстей храм, и келии сооруди, и оградой огради, и тако устроися обитель во имя Твое, Владычице, в нейже монаси и вернии людие воспеша о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша иноцы Печерстии, яко разбойницы хотяще окрасти храм Твой, Пречистая, моляху Тя о спасении его. Ты же, Всемилостивая, сотворила еси чудо: храм Твой показала еси в воздусе висящ, еже видяще разбойницы в ужасе разбегошася, иноцы же воспеша Ти тако: Радуйся, яко на горе Киевстей духовный сад насадила еси; радуйся, яко тамо живущим вся потребная подала еси. Радуйся, собравшая нас от мира греховнаго, радуйся приведшая нас во ограду обители Печерския. Радуйся, защищающая нас от врагов видимых; радуйся, охраняющая нас от супостат невидимых. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 5

Боготечная звезда мира явилася еси Владычице, егда восхотела устроити Себе в Руси обитель Печерскую. Место, идеже быти имать храм во имя Твое создатися, указала еси огненною дугою, протяженною от ветхаго монастыря, и Ангельно во образе иноков по воздусе тaмo грядуших, eже видящи иноцы Печерстии, воспеша радостную песнь: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша гречестии каменоздателие в Царьграде юношей, повелевающих им идти во Влахернский храм к Царице, они же пришедше узреша Тебе тамо седящу во славе, предстоящих с Тобою лики воев и преподобных Антония и Феодосия, и повелеваюшу им идти в Русскую землю во град Киев, и устроити храм во имя Твое, вручившу им икону Твоего славнаго Успения и мощи святых мученик. Они же повеленное слышаша воспеша Ти тако: Радуйся, Цapицe небеси и земли, радуйся, истинная Мати нашего Спасителя. Радуйся, спасшая весь род Адама падшаго; радуйся, веры православныя Воеводо непобедимая. Радуйся, покровительнице Царьграда непостыдная; радуйся, и страны Русския Заступнице усердная. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 6

Проповедницы Твоего чудесного явления во Влахернстей церкви гречестии каменоздателие, приидоша в Киев, ко преподобным Антонию и Феодосию, вручиша им икону Твоего Успения и мощи святых мученик, и поведаша им Твою волю о созидании храма во имя Твое; они же слышаша их глаголы, образу Твоему на иконе изображенну поклонишася, Богу же вопиюще: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия яко солнце икона Твоего Успения, Пресвятая Дево юже пpинесоша из Царьграда гречестии каменоздателие во обитель Печерскую, в нейже и до ныне пребывает, подающе исцеления, вопиющим к Тебе тако: радуйся, во Успении Твоем нас не оставляющая; радуйся чрез икону Твою нам помогающая. Радуйся иконою Твоею обитель Печерскую прославившая; радуйся, иконою Твоею гору Печерскую просветившая. Радуйся, иконою Твоею град Киев спасающая; радуйся, тоюже иконою всю Русскую землю охраняющая. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 7

Хотяще устроити новую обитель и в ней храм во имя Твое, Преблагословенная Дево, преподобнии Антоний и Феодосий, молиша Сына Твоего Христа Бога нашего и Тeбе, да познают место, на немже создан быти храм, и указа Господь то место: еже быти по всей земли роса, а тамо суша; и паки повсюду суша, на месте же храма роса, и посла огнь с неба и пожже вся хврастия и росу полиза и долину устрои. Преподобнии же вкупе с верными люди тамо сущими, падоша на землю, со страхом возопиша: Аллилуиа.

Икос 7

Новый храм, небеси подобный, начаша созидати Богоноснии отцы Антоний и Феодосий, по смертном успении их, преподобный Стефан сконча и пресели братию из ветхаго монастыря в новый. Блаженный же Никон иконы, златом и сребром чудно украси; в немже собрашася вернии, прославляху Тя, Богородице, сице: Радуйся, варяга Симона во обитель Твою чудно призвала еси; радуйся, принесенным им поясом размер храма Твоего указала еси. Радуйся, злато на устроение храма Твоего чрез греки подала еси; радуйся, в созидании храма Твоего невидимо пособствовала еси. Радуйся, Лавры Печерския строительнице; радуйся, храмов ея украсительнице. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 8

Странное чудо показася, егда украшаху храм Твой, Пречистая мусиею, тогда во алтаре на стене сам изобразися образ Твой преподобному Алипию со иконописцы ту сущим и просветися он паче солнца. И се из уст образа Твоего, Пресвятая, излете голубь бел, и летяше ко образу Спасителеву, и ко другим образом написанным во храме, паки лете ко образу Спасителеву и влете во уста Его и тамо скрыся. Еже видящи гречестии иконописцы, во обители Твоей и живот свой скончаша, мощи же их в пещерах положени быша, душами же на небеса преселишася, идеже прославляют Тебе со Ангелы, Сыну же Твоему зовут: Аллилуиа.

Икос 8

Весь храм небеси подобный сияя от Твоея иконы Печерския, Богоизбранная Дево, еже видя блаженный Захария, прииде к нему защищения у Тебе прося, егда заимодавец его Сергий не хотяще отдати ему злато и сребро оставленное ему отцем его. Ты же, Владычице, послала Ангела наказати клятвопреступника; еже видя Захарий, остави мир, прииде во обитель Печерскую, поживе в ней до конца дний своих, воспевая Тебе сице: Радуйся, Честнейшая всея твари Вселенныя; радуйся, Сладчайшаго Иисуса селение. Радуйся, святый Покров жизни нашея; радуйся, благодатное утешение скорби нашея. Радуйся, вся наша надежда и покой; радуйся, по Бозе наше упование в жизни земной. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 9

Всякoe мудрование отвергше, удивимся чудесем Твоим, Богородице, егда бо приспе время освящению Церкви Твоей, доска каменна на Престол невидимо принесена бысть Ангелы; имиже во образе юношей созвани быша святители на освящение ея, якоже Апостоли Христовы собрани быша на Погребение Твое. Святитель Иоанн, иноцы Печерскии и вси людие, зряще сия, прославиша Тебе, Пречистая, радостно праздноваше праздник освящения, Богу воспеша песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещании не могут восхвалити Твоя чудеса, Богородице, соделанныя во обители Печерстей, наипаче при основании, создании и освящении храма в честь славнаго Успения Твоего; и ныне не оставляй нас недостойных чад Твоих, сохраняй обитель Твою, да вопием Ти тако: Радуйся, яко Сам Бог Отец назнамена сушею место храма; радуйся, яко Твой Сын, иже сниде яко роса на руно во Твое чрево, на тожде место росу испусти. Радуйся, яко Дух Святый огнь с неба ниспосла на попаление места для храма; радуйся, яко Бог Отец образ Твой во алтаре невидимо изобрази. Радуйся, яко Бог Сын, Солнце правды, сиянием церковь Твою исполни; радуйся, яко Святый Дух видением голубя, излетевшаго из уст образа, в храме Твоем показася. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 10

Спасти хотя душу свою, преподобный Алипий, прииде во Твою обитель, Богородице, и бысть тамо искусен иконописец, чрез негоже прославилася, Богоневесто; иконы бо им писанныя быша чудодейны, просияша бо паче солнца, неции иконы Ангелы писаша и иными многими чудесы прославишася. От нихже и до ныне неции сохранишася, источающе чудеса прославляющим Тебе и Богу вопиющим: Аллилуиа.

Икос 10

Стена крепкая и заступление явилася еси, Владычице, новой обители Твоей Свенской, егда князь Роман проси иноков Печерских отпустити икону чудотворную, писанную преподобным Алипием, для исцеления от слепоты. Егдаже пловущии с Твоею иконою присташа к берегу, икона Твоя невидимо обретеся на горе на древе; юже обретоша, и князь Роман получил прозрение своим очесем, созда тамо обитель, собра иноки и вкупе с ними возопи к Тебе тако: радуйся, иконы Твоя чудесы прославившая; радуйся, Лавру Печерскую ими же прославила еси. Радуйся, и новую обитель Свенскую возлюбила еси; радуйся, яко и в ней икону Твою чудотворную показала еси. Радуйся, дивны и велики чудесы от нея явила еси; радуйся, всем просящим у Тебе, чрез икону Твою исцеления источила еси. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 11

Пение умиленное приносят пред иконою Твоею Печерскою не токмо во граде Киеве, но и в Свенске, в Москве и Ярославле и в других градех и весех правовернии людие, призывая Тебе на помощь вкупе с преподобными Антонием и Феодосием, и получивше от Тебе, Богородице, помощь и заступление, вопиют Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемную свещу, просвещающую всех Тебе призывающих, имуще мир христианский Тебе, Дево Богородице, наипаче Лавра Печерская, прославляет Тя, свою Покровительницу, юже храниши многи лета от нахождения агарян и всяких враг, и от еретиков и междоусобныя брани, и от нападения иноплеменник. Аще же иногда и попускала ей разорену быти грех ради наших, но паки еще благолепнее воздвизала еси ю, и дарами земными изобиловала насельников ея и дарами благодати обогащала, вопиющих Ти сице: Радуйся, иконою Успения Твоего нас защищающая; радуйся, нерукотворенным образом Твоим нас покрывающая. Радуйся, Печерскою иконою Твоею исцеления нам подающая; радуйся, свенским образом Твоим нас покрывающая. Радуйся стольный град Москву Печерскою иконою посетившая; радуйся, и град Ярославль Твоею иконою озарившая. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и наше утешение.

Кондак 12

Благодать Божественную, покров и заступление подаждь нам, Владычице наша и Мати, припадающим пред икон Твоею Печерскою. Воздвигни нас от греховнаго сна, сохрани Лавру Твою и нас недостойных чад Твоих, сподоби нас жительствовати во ограде обители Печерския до конца дней наших, и прославляти Тебе и Сына Твоего, Христа Бога нашего, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твоя милости и чудеса, явленныя во обители Печерстей от лет древних и до ныне, покланяемся пред образом Твоим, имже спасаеши нас, и всех призывающих Тебе на помощь и вопиющих Ти тако: Радуйся, торжество веры православныя в Лавре Печерстей являющая; радуйся, сердца человеческая любови Бозе распаляющая. Радуйся, гору Печерскую, яко вторый Синай прославившая; радуйся, иконы Твоя, яко проповедницы спасения показавшая. Радуйся, с небесных высот на нас призирающая; радуйся, на благия деяния нас наставляющая. Радуйся, Пресвятая Богородице Дево, Печерская похвало и ваше утешение.

Кондак 13

О, Всепетая наша Мати, Преславная Владычице Богородице! Приими сия похвалы и моления, от скверных устен и нечистаго сердца возносимыя; сохрани Твою обитель, нашими грехми оскверненную; собери нас расточенных и сподоби в чине Ангельстем достигнути Небеснаго Царствия, и вкупе с преподобными Антонием и Феодосием, и всеми угодники Печерстими, прославляти вечно Тебе, нашу Матерь и Сына Твоего и Бога, и пети песнь: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва первая

О, Пресвятая и Пренепорочная Дево Богородице, наша Печерския похвало и украшение, покрове и заступление, истинная Владычице избраннаго удела Твоего; приими нас, недостойных рабов Твоих, убогое моление с верою и любовию приносящих пред чудным образом Твоим; да посетиши милостивно греховное житие наше, просвещающе ею светом покаяния, осени нас, обремененных скорбьми многими, Твоею небесною радостию, и сподоби нас присно славити Тя в мире и благочестии во обители Печерстей, и зде без порока прешедше путь жития нашего, помощию Твоею достигнем вечнаго веселия во светлостех святых и Богоносных отец наших Антония и Феодосия и всех преподобных Печерских, и едиными усты и сердцы воспоем Тя и Предвечнаго Сына Твоего, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым, Всеблагим, Животворящим и Единосущным Его Духом во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

О, Пресвятая и Преблагословенная Мати Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, Пречистая Приснодево Богородице Марие! Припадаем и покланяемся Тебе пред святою и чудотворною иконою Твоею, юже от лет древних чудес многими и исцеленьми прославити благоизволила еси. Смиренно молимся Тебе, Благой и Милосердой Заступнице нашей: предстательством угодников Твоих, преподобных Антония и Феодосия Печерских, вонми гласу грешных молений наших, не презри воздыханий от души, виждь скорби и беды нас обышедшии, и яко любвеобильная воистину Мати потщися на помощь нам беспомощным, унылым, многая и тяжкия грехи впадшим и присно прогневляющим Господа и Создателя нашего, Егоже умоли, Предстательнице наша, да не погубит нас со беззаконии нашими, да явит нам человеколюбивую Свою милость. Испроси, Владычице, у благости Его всем православным христианом здравие и душевное спасение, благочестное и мирное житие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, дождие благовременныя, и благословение свыше на вся благая дела и начинания наша; болящия исцели, скорбящия утеши, бедствующим помози; споспеши всем нам носити иго Xристово в терпении и смиренномудрии, и сподоби нас благочестно житие земное скончати, христианскую же непостыдную кончину получити и Небесное Царствие унаследити. О, Царице Всепетая, Мати Божия Всеблагая! Простри Богоноснии руце Твои к возлюбленному Сыну Твоему и Богу нашему, умоли Его спасти и избавити от погибели вечныя всех иноков обители Твоея Печерския. Якоже же древле на горе Печерстей милость являла еси, Владычице, сице и ныне яви, Богородице, Твоя щедроты над обителию Твоею и над нами недостойными чады Твоими; да и зде в земном странствовании нашем, и по кончине живота нашего будем прославлять Безначальнаго Отца, Единороднаго Его Сына, и Единосущнаго и Святаго Его Духа, и Твое милостивное предстательство во веки веков. Аминь.

Почитание святыни в Свято-Успенской Киево-Печерской лавре Киевской епархии

Празднование иконы совершается дважды в году — 3/16 мая (в память о принесении из Константинополя в 1073 г.) и 15/28 августа (в праздник Успения).

История этой величайшей святыни Киево-Печерской Лавры восходит ко времени зарождения обители. Пресвятая Богородица, избрав Печерский монастырь Своим уделом, пророчествами и многими чудесами свидетельствовала о покровительстве ему и в знак благоволения прислала в обитель Свою икону. Вот как повествует об этом Патерик Печерский.

Царица Небесная, пожелав воздвигнуть в Печерском монастыре храм, призвала во Влахернскую церковь в Константинополе четырех известных зодчих. Она вручила им икону Успения, частицы мощей семи мучеников (в основание храма) и благословила идти в Киев строить церковь. Эта икона была принесена в Киев в 1073 г. Прибыв в Печерскую обитель, зодчие вручили чудесную икону Успения Пресвятой Богородицы преподобным Антонию и Феодосию и рассказали, как призваны были к строительству  храма.

«Однажды, — сказали они, — на восходе солнца, когда мы спали в своих домах, к каждому из нас пришли благообразные юноши с приглашением: “Зовет вас Царица во Влахерну”. Мы отправились на зов, взяв с собой друзей и родственников, и все в одно время встретились во Влахерне. Там узнали друг от друга, что все были созваны одними и теми же юношами. И там увидели Царицу, окруженную множеством воинов, и воздали Ей поклонение. Царица сказала нам: “Я хочу в Руси, в Киеве, воздвигнуть Себе церковь; приказываю вам взять с собою золота на три года и идти ее строить”. Мы поклонились вновь, отвечали Ей: “Госпожа Царица! Ты повелеваешь идти нам в дальнюю, чужую сторону, где мы никогда прежде не бывали. К кому мы туда пойдем?“ Царица отвечала нам: “Я посылаю с вами предстоящих здесь Антония и Феодосия”; и там мы увидели вас. Затем мы спросили: “На три года вручаешь Ты нам, Владычице, золото; скажи же этим инокам, чтобы они доставляли нам пищу и все нужное, а чем нас наградить, Ты знаешь Сама”. На это Царица сказала: “Стоящий здесь Антоний только благословит вас на дело, а сам отойдет в вечный покой, Феодосий же последует за ним на второй год; возьмите же, как Я говорила вам, золота до избытка и идите спокойно в путь. Никто не в силах наградить вас так, как Я. Я дам вам то, что глаз не видел, что ухо не слышало и что не приходит на сердце человеку, и Я Сама приду в церковь и буду жить в ней”.

Выйдя, как приказала Царица, на открытое место, зодчие увидели на небесах дивную по красоте церковь, по образу и подобию которой они должны были построить храм в честь Пресвятой Богородицы.

“Госпожа, в чье же имя желаешь Ты воздвигнуть храм?” — вернувшись, спросили мы Царицу. И отвечала Она: “Хочу назвать его в Мое имя”. Имени же этого мы не дерзнули спросить. Царица Сама сказала: "Церковь будет Богородичной”, — и вручила нам вот эту святую икону Успения со словами: “Икона эта да будет Наместницею...”

Выслушав их, преподобный Антоний сказал: “Чада! Христос сподобил вас великой благодати. Юноши, являвшиеся вам, были пресветлые Ангелы, а Царица во Влахерне — это Сама Пречистая Богородица Приснодева Мария, окруженная бесплотными силами ангельскими. Как она показала вам зрак нашего лица, об этом знает один Бог. Благословен приход ваш и добрая с вами спутница — честная икона Госпожи Богородицы”.

Исполнив волю Царицы Небесной, зодчие воздвигли Великую Печерскую церковь, названную по имени наместной иконы Успенской, и, приняв монашеский постриг в Печерском монастыре, нетленными мощами навеки почили в лаврских пещерах. Чудотворная же икона была утверждена над царскими Великой церкви. Написана икона Успения была древним греческим письмом на кипарисовой доске шириной 40 см и высотой 29 см. Божия Матерь изображена почившей на одре, перед которым стоит Евангелие. Евангелие покрывало отверстие внутри доски, где находились частицы мощей семи святых мучеников, положенные храмоздателями в основание церкви. У главы Божией Матери стоят шесть апостолов и среди них — святой апостол Петр с кадилом; у ног Ее — пять апостолов, апостол Павел изображен припадающим с левой стороны к ногам Богоматери. Посредине изображен Спаситель, держащий в пеленах душу Богородицы, а около главы Его — два Ангела с белыми убрусами. Икона была вставлена в большой позолоченный серебряный круг, который ежедневно по окончании утрени и литургии опускался на ремнях для целования ее богомольцами.

Много напастей выпало на долю Киево-Печерской Лавры, и всякий раз чудотворная икона оставалась невредимой. Так было до взрыва Успенского собора в 1941 г. После этого печального события след иконы теряется.

В настоящее время в Крестовоздвиженском храме Лавры над Царскими вратами находится список иконы Успения Киево-Печерской. Эта икона так же, как первоначальный чудотворный образ, вставлена в позолоченный круглый киот и, как и прежде, после литургии опускается на ремнях для поклонения верующих. Икона написана в первой половине XIX в., на позолоченной ризе стоит клеймо мастера М. Бишевского и указана дата изготовления — 1877 г.

По традиции, каждую среду перед литургией совершается служба Успению Пресвятой Богородицы с акафистом.