Преподобный Макарий Жабынский, Белевский
Краткое житие преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца
Подвизался в начале XVII века, избрав для иноческих подвигов разоренную в то время литовцами Жабынскую пустынь. Проводя дни и ночи в непрестанных трудах и заботах по восстановлению обители, преподобный Макарий собрал в скором времени братию и основал монастырь, где стал игуменом. Подвизаясь в непрерывной борьбе с искушениями от диавола и плоти, преподобный подавал братии пример для подражания. В конце жизни, приняв схиму, старец всецело посвятил себя служению Богу, проводя время в умной молитве и духовных подвигах.
Господь благословил великие труды и подвиги своего угодника, прославив его при жизни и после смерти даром чудотворения. Однажды старец, будучи в лесу, помолившись, ударил посохом по земле, и тотчас же на этом месте забил источник воды.
Скончался преподобный Макарий на 84 году жизни в 1623 г. и был погребен вблизи монастырского храма. Много чудес и исцелений совершилось от мощей святого.
Полное житие преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца
Преподобный Макарий подвизался в начале XVII века в пределах нынешней Тульской губернии. Он известен как возобновитель разоренной Жабынской пустыни, почему и называется ее «возградителем». Сведения о нем, как письменные, так и устные, очень скудны. Неизвестно, откуда преподобный был родом и в какой обители положил начало своей подвижнической жизни. Письменные сказания называют преподобного уже священноиноком, подвижником Жабынской пустыни. Пустынь эта получила свое начало, как общежительная обитель, в 1585 году, когда старцу Онуфрию была пожалована грамота царя Феодора Иоанновича, которой давалось «старцу Анофрию Жабынское городище под монастырь в Карманьи, да пашни... лужок церковный села Спыхова... ему ж дан бор на свечи и на ладан, а черный ему лес сечи на монастырское строение и на дрова про монастырский обиход, а не на продажу». Вместе с угодьями старцу было дано несколько деревень. По той же дарственной грамоте Онуфрий должен был «на том Жабынском городищи храм воздвигнуть Введения Пресвятой Богородицы и монастырь строить». Это обязательство было исполнено Онуфрием, и храм Введения Пресвятой Богородицы был воздвигнут. Пустынь стала называться и доселе именуется Введенской – по имени главного храма, Белевской – по близлежащему городу и Жабынской – по имени колодца Жабынца. Но обитель не могла долго процветать, чему препятствовало само положение ее на границе Московского государства. Благодаря последнему обстоятельству монастырю приходилось много терпеть в XVI веке от лихих набегов крымских татар, а в начале XVII века – и так называемое литовское разорение – от частых набегов и грабежей польских и литовских отрядов, опустошавших под предводительством Лисовского этот край и Белевский уезд. Быть может, в один из таких набегов была разграблена и Жабынская пустынь, прекратившая поэтому на время свое существование. Разграбленная, разоренная и окончательно запустевшая Жабынская обитель своим восстановлением обязана трудам преподобного Макария, ее «возградителя», избравшего ее местом для своих иноческих подвигов и проведшего здесь большую часть своей трудолюбной жизни. Дни и ночи укрепляясь молитвою, проводил преподобный Макарий в непрерывной борьбе с искушениями от диавола и плоти и в непрестанных заботах и трудах по восстановлению обители. Господь Бог благословил великие труды и молитвенные подвиги Своего угодника, и обитель снова процвела. «Стражда в терпении иночески плотию», претерпевая «мраз, зной, в алчбе и жажде», преподобный снова устроил монастырь и собрал братию. Своей святой жизнью подвижник подавал братии пример для подражания. В конце жизни, закончив устроение обители, он уже схимником подвизался на кладезе Жабынце: «крайняго смирения не оставль в житии своем, великий Ангельский образ приял», как поет канон ему. Здесь в уединении старец всецело посвятил свою жизнь служению Богу, проводя дни в умной молитве и в духовных подвигах. В пламенной, исполненной горячей веры, молитве и в подвигах измождения плоти преподобный почерпал силы для борьбы с искушениями, какие неизбежно приходится терпеть от врага спасения рода человеческого всем подвижникам, ищущим высших степеней нравственного совершенствования. И «плотию стражда», преподобный «врага человекоубийцу диавола под нозе свои покорил». Скончался преподобный Макарий 84 лет от роду в 1623 году, 22 января, «в нощи, в куроглашение». Погребен он учениками своими в воссозданной им обители, близ монастырского храма в честь Введения Пресвятой Богородицы.
Мощи преподобного Макария, по преданию, первоначально почивали открыто. Вследствие запустения обители в начале XVIII века они были положены под спудом, но где именно, в каком из храмов обители, в точности неизвестно. Предание говорит, что в 1816 году, когда на место деревянной ветхой строили новую церковь и рыли яму для бута, был найден вполне сохранившимся гроб преподобного Макария и с подобающею честью опущен под алтарь новосозданного храма. В настоящее время в храме во имя преподобного Макария Жабынского, построенном на месте бывшей Никольской церкви, между правым приделом во имя святителя Николая Чудотворца и правым столпом можно видеть на возвышении, под деревянным с позолотою балдахином гробницу с изображением преподобного Макария, перед которой постоянно служатся молебны. На этом месте, по преданию, и почивают мощи преподобного.
Господь Бог, «препрославленный старцем в житии его, препрославил» и Своего угодника – преподобного Макария, «в чудесах и доныне сияющего».
Существует следующее предание о чуде, совершившемся по молитвам преподобного Макария еще при его жизни. Один польский воин, отставший от своих полчищ, встретил в лесу около монастыря преподобного Макария. Умирая от жажды, поляк попросил преподобного дать ему воды. Старец отвечал, что вода есть, но за ней нужно идти к реке. Поляк сказал, что так далеко идти он не в состоянии. Тогда преподобный со словами, что Господу совершить все возможно, ударил посохом по земле, и сейчас же забил ключ чистой, прозрачной воды. Этот ключ получил название Жабынца.
Много чудес было явлено и много исцелений совершалось и по смерти подвижника при его «цельбоносном гробе», как о том свидетельствует синодик Жабынской пустыни. И в наше время преподобный не оставляет своей помощью с верою притекающих ко гробу его.
Передают о двух случаях чудесных исцелений преподобного Макария. У одной женщины опасно заболел мальчик. У него образовалась водянка головы: голова мальчика сделалась огромной по размеру; стала какой-то прозрачной, страшной. Горько плакала мать, когда врачи отказались помочь больному; по совету некоторых благочестивых жителей города Белева она отправилась пешком в Жабынскую пустынь. Горячо молилась несчастная женщина преподобному Макарию в церкви и на кладезе, где он подвизался. С надеждой после того она возвратилась домой. Пришла – и вдруг ее встречает сын вполне здоровым: водянка исчезла и голова приняла обычный здоровый вид; ему стало лучше в то самое время, когда его мать молила о помощи преподобного. Мать сначала была поражена до испуга, затем поспешила вместе с мальчиком в Жабынскую пустынь, чтобы на этот раз уже со слезами радости и словами благодарности поклониться преподобному.
Другая женщина сама исцелилась по вере своей через погружение в кладезе Жабынце. Она была опасно больна, так что не могла даже двигаться без посторонней помощи, и врачи отказались лечить ее. Вдруг у ней явилось горячее желание ехать в Жабынскую пустынь. Муж долго уговаривал ее не делать этого и не подвергать себя опасности, но она настояла на своем. И по приезде в пустынь, когда она хотела искупаться в кладезе, муж советовал ей не погружаться в воду, а только обливаться. Но она с верою в Бога и заступление преподобного Макария попросила погрузить ее в воду. На простыне больную погрузили несколько раз; тотчас же она почувствовала себя лучше и, встав, горячо молилась преподобному Макарию.
Упадок и запустение Жабынской пустыни в конце XVIII века послужило причиной того печального обстоятельства, что о самом преподобном Макарии не сохранилось не только подробных, но более или менее достоверных сведений. Однако имя Жабынского чудотворца не было забыто; и если дальние богомольцы в годы запустения пустыни Жабынской не забывали о ней совершенно, то многие из ближайших к ней жителей всегда свято чтили память ее преподобного покровителя. Благочестивых ревнителей памяти преподобного Макария, от отцов и дедов слышавших сказания о жизни и чудесах Жабынского чудотворца, глубоко огорчало то обстоятельство, что прославление его памяти оставлено, что самые сказания и воспоминания о нем, изглаживая из памяти, забываются. И вот волей Божией, благодаря ревности некоторых благочестивых людей из града Белева, после их заботливых ходатайств перед церковной властью прославление памяти преподобного Макария ныне восстановлено. В 1902 году, 22 января, происходило торжественное чествование памяти преподобного Макария Жабынского и по всей Туле. С этого времени установлено в Туле и на будущее время праздновать 22 января/4 февраля как день памяти преподобного Макария.
Молитвы
Тропарь преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца глас 4
Кондак преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца глас 8
Молитва преподобному Макарию Жабынскому
О, священная главо! Великий чудотворче, преподобне отче наш Макарие, преблаженне и преславне, Духа Святаго исполненне! Постников похвало, монашествующих славо, пустыни Жабынския возградителю и украсителю, теплый о нас, грешных, молитвенниче! Ныне со ангельскими воинствы предстояй у Престола всех Царя славы, Господа, и наслаждаяйся света Единосущныя Троицы, и с Горними силами воспеваяй Трисвятую песнь, яко дерзновение имеяй, молися Всемилостивому Владыце спасти вся верующия во имя Его, испроси мир и тишину Святым Церквам низпослати, вере православней укрепление, противныя языки, брани хотящия, видимыя и невидимыя враги низложити, грады, веси и обители наши утвердити, мир весь умирити. Моли Милостиваго Бога, да твоим благоприятным ходатайством вся православныя христианы избавит Он от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, от нашествия иноплеменник и междоусобныя брани, старыя да подкрепит, юныя да наставит, немудрых умудрит, болящия исцелит, плененныя и юзники свободит, сирот заступит, младенцы воспитает и вся люди сохранит от бед и напастей, и от нападения вражия, и смертоносныя язвы, внезапныя смерти и от всякаго зла. Днесь же с верою приходящих рабов твоих, со страхом и любовию припадающих к честным мощем твоим и образ подобия твоего любезно целующих, яко теплый нам заступниче, сохрани, в скорбных обстояниих наших предстани, душевных и телесных страстей свободи, в день Страшнаго суда шуияго стояния избави и с десными овцами молитвами твоими стати сподоби и слышати блаженный оный глас Владыки, Христа Бога нашего: «Приидите, благословеннии Отца Моего, наследуйте уготованное вам Царство от сложения мира». Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем и со Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Канон преподобному Макарию Жабынскому, Белевскому Чудотворцу
Песнь 1
Ирмос: Во глубине постла иногда / фараонитское всевоинство преоруженная сила, / воплощшееся же слово всезлобный грех потребило есть; / Препрославленный Господь славно бо прославися.
Господь, Царь Славы, прославляющия его прославити обетова, / на тебе же, преподобне, обоя устроишася, / якоже бо ты прославил еси Господа в житии твоем, / сице и тя прослави тобою прославленный Господь.
Великий ангельский образ приял еси, / крайняго смирения не оставль в житии твоем, / с лики же ангельскими на Небеси ныне ликуеши. / За ны убо помолися, отче, / ангельскими хвалами Препрославленному Господу.
Трудами насадил еси, / слезами молитвенными оросив, яко сад Божий, обитель твою, преподобне. / Прими убо и наша слезы умиления / и ходатайственно вознеси я к престолу Препрославленнаго Господа.Богородичен: К Богородице о нас помолися, отче преподобне, / да умолит Сына Своего помиловати нас, / славно да прославится в милости Своей Препрославленный Господь.
Песнь 3
Ирмос: Процвела еси пустыня, яко крин, Господи, / языческая неплодящая, Церковь / пришествием Твоим, / в нейже утвердися мое сердце.
Процвела есть Жабынская пустыня / за молитвы избранника Твоего, Господи, преподобного пустынножителя Макария, / в нейже да обрящем утешение, / здравие же и спасение заступлением преподобнаго.
Чудес дарованием благоволи Господь тя прославити, смиреннаго / и много лет яко бы забвенного, / да немощным нам подаст благовременную помощь / и вере нашей оскудевающей укрепление.
Богоносе отче Макарие, / Богу непрестанный о нас был еси молитвенник / и Пресвятаго Утешителя Духа в серце твоем носил еси. / Но убо воздвигни от сна греховнаго / и от искушения диавольскаго огради ны, молящияся тебе.
Богородичен: Богородительнице Благая, моли о нас / и наша недостойныя молитвы принеси ко Престолу Благаго Сына Твоего, / и Твоим да будет сомолитвенником о нас Макарий преподобный.
Седален, глас 4:
На твердем веры камени утвержден сый, / в безмолвии подвизаяся, течение постничества добре скончал еси / и мздовоздаяние от Христа приял еси, / Емуже ныне молися, всеблаженне, / в вере и добродетелех нас утвердити.
Слава, и ныне, Богородичен:
Ты покров мой от напастей вражиих, Владычице, / Ты свет сердцу моему, / печальми житейскими омраченному, присно буди, Богородице, и спаси мя.
Песнь 4
Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай ни ангел, / но Сам, Господи воплощся, / и спасл еси всего мя человека. / Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.
От Девы Пречистыя на землю пришел еси, во еже спасти нас, Господи, / и от спасенных великое множество прославил еси, / да не токмо Тя у Престола Твоего славословят, / но и о нас ходатайствуют. / Веруем убо, яко в сонме том пресветлом / предстательствует о нас преподобный отец наш Макарий.
От отечества нашего взят был еси в Небесное Царствие, отче преподобне. / Не забуди убо чад твоих, избранниче Божий Макарие, / еще пришельствующих на земли.
Буди с нами, отче наш Макарие, / да с тобою дерзновенно Бога Отца прославим, / Сына превознесем и Святому Духу поклонимся.
Богородичен: С Богородицею, вслед Ея мыслию во святая внидем / и к Ней со смирением притецем, в покаянии зовущее: / Спасительнице спаси нас.
Песнь 5
Ирмос: Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже: Тобою бо, Владыко к Светоначальнику, Отцу Твоему, / От нощи неведения / приведения имамы.
Нощи неведения прешедшей приближися день спасения, / и Свет миру возсия – Христос Господь. / К сему убо ныне, молитвами преподобнаго Макария, / от греховныя нощи приведение имамы.
Нощию петлоглашение, / имже Господь пришествие Свое второе назнаменова, / к тебе Господь прииде душу твою прияти, преподобне, / молитвами же вложи в души наша память смертную.
Нощь многолетняя прейде, / в нюже бе под спудом память твоя отче наш, /но сия ныне явися, светящи всем, /яже в твоей храмине суть, / в нюже мы, верою и любовию влекоми, приведение имамы.
Богородичен: Не бойся малое стадо, / яко благоизволи Отец ваш дати вам Царство, глаголет Господь. / И не изнеможе глагол сей у Господа, / уже бо достиже завещанного Царства пастырь наш, да привлечет с собою все стадо свое молитвами Богородицы.
Песнь 6
Ирмос: В бездне греховной валяяся, / неисследную милосердия Твоего призываю бездну: / от тли, Боже мя возведи.
Бездна милосердия Божия бездну грехов наших да превозможет, / ничесоже от нас взыскующе, разве слез покаяния умиленнаго, / о сем помолися за ны, преподобне отче наш.
От бездны греховной помози нам, Боже, возникнути, молитвами преподобного Макария сподоби ны прежде конца покаятися / и Твоих Божественных Тайн причастником быти.
Славим Тя, Святая Троице, /и дивимся бездне милосердия Твоего к нам, много согрешающим. / Но еще долготерпи о нас, Боже наш, / дондеже покаемся со слезами, / присно поминающее последняя своя.
Богородичен: Чистую чисто почтим / устыдимся пред лицеем ея сквернаго жития нашего, отче преподобне! / Ты убо настави нас достойно чтити Матерь Божию Пречистую.
Кондак, глас 8:
Житие чистое, терпение, кротость и любовь нелицемерну, / воздержание совершенное, / умиление Божественное, / веру же и надежду истинну и милосердие стяжав, / равноангельно, Макарие, на земли пожил еси / и на Небеси Богови с лики Безплотных предстоиши. / С ними же, святе, молися / мир Российстей Церкви даровати / и душам нашим велию милость.
Икос:
Ангельски на земли поживша, / преподобнаго отца нашего Макария, придите, людие, сошедшеся, восхвалим, / сице к нему рекуще: / радуйся, на земли поживый небесно; радуйся, во плоти, аки безплотен подвизавыйся. / Радуйся, страсти до конца умертвивый и безтрастия достигнувый; / радуйся, душу дарованьми Духа Святаго исполнивый. / Радуйся обитель возградивый и иноков собравый; / радуйся, пастырским жезлом твоим во ограду Небесную тыя управивый. / Радуйся, града Белева похвало; / радуйся, пустыни твоея непоколебимое утверждение. / Радуйся, присно молящийся Господеви мир Российстей Церкви даровати / и душам нашим велию милость.
Песнь 7
Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя / высок пламень вознесло есть. / Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, / Сый благословен и препрославлен.
Сый благословенный Христос Бог наш / да избавит нас огня геенскаго, /со слезами покаянными о сем помолимся. / Кто же ныне даст очесем нашим источник слез, / аще не ты, отче, блаженство плача познавый в житии твоем.
Высокий пламень неверия и нечестия возносит беззаконнующий. / Но мы сохранити веру потщимся, / убежим нечестия, убоимся пламени геенскаго, / ко Христу притецем и у Него с Макарием блаженство улучим.
Един Сый Святыя Троицы, Христе Боже наш! / Сотвори в нас обитель, по обетованию твоему, / с Преблагословенным и Препрославленным Твоим Отцем и со Святым Духом, / жизни и утешения Подателем.
Богородичен: Радуйся, Владычице, и радость нам подаждь, от бед спаси, / в мире Церковь Твоего Сына сохрани, и умоли, да благословит яко достояние Свое.
Песнь 8
Ирмос: Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, / Божиим велением халдеи опаляющая, / верныя же орашающая, поющия: / благословите вся дела Господня, Господа.
В телеси Ангела, почтим Макария, блаженству тезоименитого, и, подражая его житию во Христе, / поне единаго от блаженств Евангельских достигнути потщимся.
Огнь искушений греховных палит мя, / но страждущую мою душу ороси росою благодати Христовой / и твоими молитвами, блаженнее.
Да пребудет благословение твое Богоугодное во имя Пресвятой Троицы / на обители твоей, и на земли отечествия твоего, / и на всех. Тебе усердно призывающих, отче преподобне.
Богородичен: Доныне и во веки блажим Тя, вси роди, Святая Богородительница, / Спаси нас, яко Спаса родила еси душ наших.
Песнь 9
Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, / воплощься от Девы, нам явися, / омраченная просветити, собрати расточенная. / Тем Всепетую Богородицу величаем.
Со ангельскими чинми, хвалящими Господа, / и с Богородицею Того хвалити сподобился еси, / сподоби же и нас, преподобне отче наш, / да с тобою Господа славим и Богородицу величаем.
Ангели, вхождение Пречистыя во святая святых зряще, удивишася. / Мы же дивимся, / како во святый храм, трудами твоими созданный на месте, варвары разоренном, / чудотворною иконою Своею вниде Пречистая, / Юже, яко Всепетую Богородицу величаем.
Бога Отца прославим, тебе Богоносному отцу нашему последующе, / Божественного Сына возвеличим, / да с Ним и всыновление Отчее приимем, / Святому Духу поклонимся, да научит ны молитися, якоже подобает, / да и Сам, вопия в душах наших, / укрепит нас к Богу сыновнее вопити: Авво, Отче!
Богородичен: Радуйся, Радосте наша! / Пребуди с нами, яко да и Господь, Иже с Тобою, в нас пребудет. / Собери во двор церковный овцы расточенныя, / отпадшия возврати к соединению, /просвети омраченных неверием, / да вси вкупе Тя, Всепетую Богородицу, величаем.
Акафист преподобному Макарию Жабынскому, Белевскому Чудотворцу
Кондак 1
Преподо́бному отцу́ Мака́рию на́шему соста́вим похвалу́, я́ко помо́щнику на́шему и хода́таю пред Го́сподем Бо́гом. Ты же, уго́дниче Христо́в, не погнуша́йся пе́нием на́шим убо́гим и сам помога́й нам и не́мощи на́шей, да зове́м ти:
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Икос 1
Ангелоподо́бное житие́ твое́ представля́я, преподо́бне о́тче в тишине́ пусты́нней провожда́емое, дерза́ем с любо́вию вопи́ти тебе́:
Ра́дуйся, житие́ жесто́кое в пусты́ни возлюби́вый;
Ра́дуйся, по́двигом и́ноческим плоть свою́ изнури́вый;
Ра́дуйся, суету́ ми́ра сего́ лука́ваго возненави́девый;
Ра́дуйся, в моли́твах бо́дрствуя, те́ло твое́ ду́хови покори́вый;
Ра́дуйся, страны́ на́шея украше́ние и прославле́ние;
Ра́дуйся, гра́да Беле́ва ра́дость и весе́лие;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 2
Ви́дящи житие́ твое́, ка́ко воспое́м чудеса́ твоя́? Ка́ко же ты, ви́дя в пусты́ни жа́ждою погиба́ющего челове́ка во́ду из ка́мене уда́ром же́зла твоего́ извле́кл еси́ и жа́ждущаго напои́в заставля́еши чудеси́ сему́ дивя́щеся воспе́ти Бо́гу ди́вному во святы́х свои́х: Аллилу́иа?
Икос 2
Ра́зум не уразуме́ет какову́ю си́лу целе́бную даде́ Госпо́дь исто́чнику твоему́, преподо́бне о́тче, к нему́же притека́ющие с ве́рою и доны́не исцеле́ний сподобля́ются моли́твами твои́ми, сего́ ра́ди вопие́м ти:
Ра́дуйся, Моисе́ови в пусты́ни уподо́бивыйся, во́ду из ка́мене источи́вый;
Ра́дуйся, жа́ждущаго то́ю водо́ю оби́льно напои́вый;
Ра́дуйся, я́ко и доны́не во́ды исто́чника твоего́ не оскудева́ют;
Ра́дуйся, я́ко и доны́не по́мощию твое́ю во́ды сия́ неду́жных исцеля́ют;
Ра́дуйся, ско́рый наш в ско́рбех помо́щниче;
Ра́дуйся, те́плый наш к Бо́гу моли́твенниче;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 3
Си́ла Бо́жия, ди́вно в тебе́ проявле́нная да помо́жет и нам, немощны́м и убо́гим, в моли́твах бо́дрствуя пе́ти о тебе́ Созда́телю на́шему: Аллилу́иа.
Икос 3
Иму́щи па́мять сме́ртную, бдел, не дава́я очесе́м твои́м дрема́ния, ожида́я: егда́ Жени́х душ на́ших Госпо́дь прии́дет, име́я свети́льник ду́ши твоея́ горя́щий, сего́ ра́ди вопие́м ти:
Ра́дуйся, сон от оче́с твои́х усе́рдно отгна́вый;
Ра́дуйся, в моли́твах бо́дрствуя в нощи́, в куроглаше́нии дух твой Го́сподеви преда́вый;
Ра́дуйся, приме́ром свои́м нас уны́лых на по́двиг призыва́еши;
Ра́дуйся, сон ле́ности на́шея от оче́с на́ших незри́мо отгоня́еши;
Ра́дуйся, мно́гих заблу́ждших на путь и́стины наста́вителю;
Ра́дуйся, духо́в лука́вых ско́рый прогони́телю;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 4
Бу́ря неве́рия, бу́ря смуще́ния и искуше́ния потопля́ет кора́бль наш! Бу́ди нам путево́ждь, преподо́бне, среди́ волн жите́йскаго мо́ря, и приведи́ нас в Ца́рствие Небе́сное, да воспое́м спаса́ющему нас Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шавши глаго́л Спаси́теля на́шего: «Не бо́йся, ма́лое ста́до, я́ко благоволи́ Оте́ц ваш да́ти вам Ца́рство» — тебе́, честны́й о́тче, про́сим: — ты, дости́гши Ца́рствия Отца́ твоего́, не забу́ди ма́лое твое́ ста́до, да зове́м ти:
Ра́дуйся, па́стырю наш до́брый;
Ра́дуйся, оте́ц наш чадолюби́вый;
Ра́дуйся, я́ко ты со А́нгелы в ве́чной сла́ве лику́еши;
Ра́дуйся, я́ко нас заблу́ждших твои́х ове́ц усе́рдно взыску́еши;
Ра́дуйся, я́ко по́мощию твое́ю и мы спасе́ния получи́ти ча́ем;
Ра́дуйся, я́ко хода́тайством твои́м и мы проще́ния от Бо́га ожида́ем;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 5
Я́ко боготе́чная звезда́ сия́еши нам с высоты́ селе́ния твоего́ преподо́бне о́тче, и ви́диши я́ко зле стра́ждем мы во гресе́х погиба́ющи, друг дру́гу досажда́ющи, бра́та ненави́дящи, научи́ нас любви́ о Христе́ и смире́нию, да умиле́нно воспои́м с тобо́ю Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́диши ты о́тче, я́ко свети́льники душ на́ших угаса́ют, суето́ю ми́ра сего́ омраче́нныя, и плени́цами враг ду́ши на́ша связа́в, во тьму кроме́шную вся́чески влече́т! К кому́ простре́м ру́це, к кому́ воспла́чем го́рце? Ты, о́тче, подви́гнись к на́шему неможе́нию, да пое́м ти те́пле:
Ра́дуйся, всегда́ сла́вы су́етныя избега́яй;
Ра́дуйся, и нас гре́шных тому́ же науча́яй;
Ра́дуйся, я́ко ра́ди вели́каго твоего́ смире́ния ма́ло что из жития́ твоего́ изве́стно лю́дем;
Ра́дуйся, я́ко с на́ми мо́щи твоя́ скры́тыя под спу́дом;
Ра́дуйся, я́ко ду́хом твои́м на ме́сте по́двигов твои́х таи́нственне обита́еши;
Ра́дуйся, я́ко всех приходя́щих к тебе́ с ве́рою в ско́рбех утеша́еши;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 6
Пропове́дает по́двиги твоя́ страна́ на́ша, честны́й о́тче, — ка́ко помина́я их не устыди́мся скве́рнаго жития́ на́шего, в ле́ности провожда́емаго, грехо́вными по́мыслы омрача́емаго, где яви́мся тяготы́ и зно́я дневна́го не поне́сши, ка́ко воспои́м непотре́бными усты́ свои́ми Творцу́ и Созда́телю своему́: Аллилу́иа?
Икос 6
Возсия́ пусты́ня Жабы́нская в дре́вняя времена́, ю́же не́когда от ва́рваров разоре́нную ты, святы́й о́тче, труда́ми свои́ми возста́вил еси́, та́ко и ду́ши на́ша от врага́ оскверне́нныя и опустоше́нныя укрепи́в возста́ви, да зове́м ти:
Ра́дуйся, оби́тель благоукраше́нную на ме́сте пусте́м основа́вый;
Ра́дуйся, мно́жество и́ноков прите́кших к тебе́ во еди́но собра́вый;
Ра́дуйся, я́ко путе́м те́сным веду́щим в Ца́рствие Небе́сное текл еси́;
Ра́дуйся, я́ко мно́гих из бра́тии своея́ с собо́ю совле́кл еси́;
Ра́дуйся, я́ко ты а́нгельски пожи́л еси́ еще́ в бре́нном телеси́;
Ра́дуйся, я́ко ра́дуешися с ни́ми ку́пно на Небеси́;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 7
Хотя́й провозсия́ти тебе́ все́ми доброде́тельми блаже́нне Мака́рие, Влады́ка Христо́с призва́ тя на служе́ние лю́дям, да научи́ши их смире́нию и терпе́нию и́хже сам стяжа́в, предстои́ши Бо́гу вопия́ за ны: Аллилу́иа.
Икос 7
Ди́вна иму́ща тя вои́стину, о́тче, подви́жника и моли́твенника кре́пкаго с любо́вию взира́ем на ме́сто по́двигов твои́х и умиле́нно вопие́м ти си́це:
Ра́дуйся, благи́й и ве́рный ра́бе виногра́да Христо́ва;
Ра́дуйся, о́тче всеми́лостивый не лиша́ющий нас своего́ предста́тельства и покро́ва;
Ра́дуйся, си́рых помо́щниче и заступле́ние;
Ра́дуйся, свеща́ благода́тию Бо́жиею возже́нная, освеща́ющая нам путь ко спасе́нию;
Ра́дуйся, нивочто́же вмени́вый земна́я, возлюби́в небе́сная;
Ра́дуйся, простира́яся в го́рняя забыва́я теле́сная;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 8
Стра́нно и чу́дно житие́ твое́ преше́л еси́ на земли́, преподо́бне о́тче, не ви́дя поко́я в труда́х свои́х и ста́рец быв немощны́й, неизрече́ннаго дости́гл еси́ на Небеси́, иде́же со А́нгелы пое́ши Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Все́ю душе́ю отда́вшись Го́сподеви и всем житие́м послужи́вши ему́, просла́вился еси́ благожитие́м свои́м в стране́ на́шей. Сего́ ра́ди вопие́м ти си́це:
Ра́дуйся, А́нгелом собесе́дниче;
Ра́дуйся, усе́рдный о нас к Бо́гу моли́твенниче;
Ра́дуйся, мо́щи твоя́ от поруга́ния неизрече́нно сохрани́вый;
Ра́дуйся, да́нный тебе́ от Бо́га тала́нт во мно́гажды усугуби́вый;
Ра́дуйся, уго́дниче Христо́в благода́тию просветле́нный;
Ра́дуйся, свети́льниче еле́ем до́брых дел преиспо́лненный;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 9
Вся́кия утоли́ боле́зни и печа́ли, вели́кий наш засту́пниче, преподо́бне о́тче наш Мака́рие! Пода́ждь нам убо́гим хотя́ бы вма́ле после́довати житию́ твоему́, сла́ву ми́ра нивочто́же вменя́ти и дости́гнув Ца́рствия Небе́снаго вку́пе с тобо́ю воспе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́й многовеща́нных уста́ не возмо́гут воспе́ти тя по достоя́нию, коли́ко же на́ша убо́зии язы́цы ублажа́т тя! Но ты, ми́лостиве о́тче, не отврати́ся от хвале́ния на́шего, да воспои́м ти си́це:
Ра́дуйся, и́ноков помо́щниче и упра́вителю;
Ра́дуйся, в ми́ре благотеку́щих ми́лостивый вразуми́телю;
Ра́дуйся, ми́лостыню подава́ти нас науча́яй;
Ра́дуйся, забыва́ти ни́щих и убо́гих нам возбраня́яй;
Ра́дуйся, шипо́к благово́нный жабы́нския пусты́ни;
Ра́дуйся, обита́яй с небе́сными земны́х не оставля́еши и доны́не;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 10
Спасти́ хотя́ ду́шу свою́ преподо́бне о́тче, ве́дый: я́ко неиму́щему любви́ к Бо́гу, ники́имиже по́двиги получи́ти спасе́ние возмо́жно: стяжа́л еси́ вене́ц доброде́телей — е́же есть любо́вь к Бо́гу, Ему́же предстоя́ ны́не ра́достно вопие́ши: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́ всем челове́ком к заступлению твоему́ прибега́ющим, преподо́бне о́тче, те́мже и нам, к тебе́ притека́ющим и твоея́ по́мощи прося́щим, бу́ди стена́ кре́пкая, и огражда́й от всех бед и напа́стей да с любо́вию пое́м ти такова́я:
Ра́дуйся, во́ине Царя́ Небе́снаго, не обяза́выйся ку́плями жите́йскими, да Ему́ уго́ден бу́деши;
Ра́дуйся, я́ко а́ще и потруди́лся еси́ зде на земли́, ны́не на небеси́ лику́еши;
Ра́дуйся, я́ко еди́наго Го́спода во вся дни живота́ твоего́ иска́вый;
Ра́дуйся, ра́зве Его́ ничесо́же на земли́ и небеси́ жела́вый;
Ра́дуйся, всю жизнь свою́, я́ко раб пред лице́м Го́спода своего́ ходи́вый;
Ра́дуйся, Христа́, Его́же возлюби́л еси́, душе́вныма очи́ма непреста́нно созерца́вый;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 11
Пе́ние хвале́бное прино́сим ти от смире́нных серде́ц на́ших, преподо́бне о́тче Мака́рие; е́же с любо́вию прие́мши, моли́ Го́спода избавитися нам от бед и скорбе́й, наипа́че же в час кончи́ны на́шея твои́м заступле́нием предвари́, да не умре́м без покая́ния, но сподо́бимся в Небе́сных селе́ниях с тобо́ю воспе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 11
Свеща́ еси́ в Це́ркви Христо́ве, яви́лся еси́ горя́щи невеще́ственным све́том благода́ти Бо́жия, оживля́ющия окамене́вшая сердца́ на́ша, сего́ ра́ди мо́лим тя: просвети́ ны, омраче́нныя грехо́м, да воспое́м ти:
Ра́дуйся, исто́чниче в жизнь ве́чную теки́й;
Ра́дуйся, ко спасе́нию приме́ром свои́м и житие́м мно́гих приведы́й;
Ра́дуйся, в поще́ниях и бде́ниях вкуси́вый духо́вныя сла́дости;
Ра́дуйся, в моли́твах твои́х всено́щных исполня́выйся боже́ственныя ра́дости;
Ра́дуйся, в труда́х твои́х плоть смири́вый;
Ра́дуйся, о́браз терпе́ния лю́дем яви́вый.
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 12
Благода́ть дана́ тебе́ от Бо́га во е́же руководи́ти ко спасе́нию и сохраня́ти от бед чту́щих па́мять твою́, честны́й о́тче. Мы же, дивя́щися в тебе́ всемогу́ществу и благода́ти Божией вопие́м: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́щи пра́ведное житие́ твое́, сла́вяще труды́ твоя́ в ни́хже восходи́л еси́ от си́лы в си́лу, зрим и испове́дуем я́ко кончи́на твоя́ рожде́ние бысть в жизнь приснотеку́щую, ея́же струя́ми благода́тными и нас земны́х окропля́еши. Те́мже благода́рственно воспева́юще тя глаго́лем:
Ра́дуйся, ра́дости приобщи́выйся, в печа́ли су́щих не забыва́яй;
Ра́дуйся, сла́дости ми́ра сего́ я́ко сор отрева́яй;
Ра́дуйся, я́ко ду́шу твою́ слеза́ми покая́ния омы́л еси́;
Ра́дуйся, я́ко ко Христу́ путе́м у́зким сле́довал еси́;
Ра́дуйся, смире́ния о́бразе, и́мже горды́ню ми́ра сего́ низложи́л еси́;
Ра́дуйся, я́ко го́рняго оте́чества дости́гнути все́ю душе́ю возжела́л еси́;
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.
Кондак 13
О, преди́вный чудотво́рче и вели́кий уго́дниче Христо́в, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, приими́ от нас недосто́йных чад твои́х убо́гое сие́ хвале́ние, бу́ди нам оте́ц чадолюби́вый, умоли́ Го́спода, да изба́вит нас от всех бед и напа́стей, Це́рковь свою́ сохрани́т, па́стырей вразуми́т и всех нас ко Христу́ приведе́т, и на суде́ свое́м помилует, вопию́щих ему́: Аллилу́иа.
(сей кондак чита́й трижды, пото́м икос 1, зате́м кондак 1)
Моли́тва
О, свяще́нная главо́! Вели́кий чудотво́рче, преподо́бне о́тче наш Мака́рие, преблаже́нне и пресла́вне, Ду́ха Свята́го испо́лненне! По́стников похвало́, мона́шествующих сла́во, пусты́ни Жабы́нския возгради́телю и украси́телю, те́плый о нас, гре́шных, моли́твенниче! Ны́не со а́нгельскими во́инствы предстоя́й у Престо́ла всех Царя́ сла́вы, Го́спода, и наслажда́яйся све́та Единосу́щныя Тро́ицы, и с го́рними си́лами воспева́яй Трисвяту́ю песнь, я́ко дерзнове́ние име́яй, моли́ся Всеми́лостивому Влады́це спасти́ вся ве́рующия во и́мя Его́, испроси́ мир и тишину́ Святы́м Церква́м низпосла́ти, ве́ре правосла́вней укрепле́ние, проти́вныя язы́ки, бра́ни хотя́щия, ви́димыя и неви́димыя враги́ низложи́ти, гра́ды, ве́си и оби́тели на́ши утверди́ти, мир весь уми́рити. Моли́ Ми́лостиваго Бо́га, да твои́м благоприя́тным хода́тайством вся правосла́вныя христиа́ны изба́вит Он от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, от наше́ствия иноплеме́нник и междоусо́бныя бра́ни, ста́рыя да подкрепи́т, ю́ныя да наста́вит, нему́дрых умудри́т, боля́щия исцели́т, плене́нныя и ю́зники свободи́т, сиро́т засту́пит, младе́нцы воспита́ет и вся лю́ди сохрани́т от бед и напа́стей, и от нападе́ния вра́жия, и смертоно́сныя я́звы, внеза́пныя сме́рти и от вся́каго зла. Днесь же с ве́рою приходя́щих рабо́в твои́х, со стра́хом и любо́вию припа́дающих к честны́м моще́м твои́м и о́браз подо́бия твоего́ любе́зно целу́ющих, я́ко те́плый нам засту́пниче, сохрани́, в ско́рбных обстоя́ниих на́ших предста́ни, душе́вных и теле́сных страсте́й свободи́, в день Стра́шнаго суда́ шу́ияго стоя́ния изба́ви и с десны́ми овца́ми моли́твами твои́ми ста́ти сподо́би и блаже́нный о́ный глас Влады́ки, Христа́ Бо́га на́шего услы́шати: «Прииди́те, благослове́ннии Отца́ Моего́, насле́дуйте угото́ванное вам Ца́рствие от сложе́ния ми́ра». Ему́же подоба́ет всякая сла́ва, честь и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м и со Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.