Святитель Иона Великопермский, Устьвымский

29 Января / 11 Февраля
6 / 19 Июня
1 / 14 Июля (71-й день после Пасхи) Собор Вологодских святых
3 / 16 Февраля (288-й день после Пасхи) Собор святых Пермской митрополии

Краткое житие святителя Ионы, епископа Великопермского

Свя­ти­тель Иона, епи­скоп Ве­ли­ко­перм­ский, был пре­ем­ни­ком уби­то­го во­гу­ли­ча­ми в 1455 го­ду свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма, епи­ско­па Перм­ско­го (па­мять 19 ав­гу­ста). В 1462 го­ду свя­ти­тель Иона об­ра­тил ко Хри­сту жи­те­лей Ве­ли­кой Пер­ми. Для рас­про­стра­не­ния и утвер­жде­ния хри­сти­ан­ской ве­ры он по­сто­ян­но пу­те­ше­ство­вал по сво­ей об­шир­ной епар­хии. Свя­ти­тель пре­ста­вил­ся к Бо­гу 6 июня 1470 го­да и был по­гре­бен в Усть-Вы­ми в Бла­го­ве­щен­ском со­бо­ре.

Полное житие святителя Ионы, епископа Великопермского

Свя­ти­тель Иона, епи­скоп Ве­ли­ко­перм­ский, был пя­тым епи­ско­пом Перм­ским. По­сле кон­чи­ны ве­ли­ко­го про­све­ти­те­ля Перм­ско­го края свя­ти­те­ля Сте­фа­на († 1396; па­мять 26 ап­ре­ля/ 9 мая) его пре­ем­ни­ком стал епи­скоп Иса­а­кий, про­во­див­ший боль­шую часть сво­е­го вре­ме­ни в Москве и недол­го на­хо­див­ший­ся на Перм­ской ка­фед­ре.

Апо­столь­ские тру­ды свя­ти­те­ля Сте­фа­на про­дол­жи­ли свя­ти­те­ли Ге­ра­сим († 1441; па­мять 24 ап­ре­ля/7 мая) и Пи­ти­рим († 1455; па­мять 19 ав­гу­ста/1 сен­тяб­ря); оба при­ня­ли му­че­ни­че­скую смерть, ис­пол­няя свой ар­хи­пас­тыр­ский долг.

Вско­ре по­сле уби­е­ния от­ря­дом во­гуль­ско­го кня­зя Асы­ки свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма мит­ро­по­лит Мос­ков­ский и всея Ру­си чу­до­тво­рец Иона († 1461; па­мять 31 мар­та/13 ап­ре­ля и 15/28 июня) ру­ко­по­ло­жил со­имен­но­го ему бла­го­че­сти­во­го ино­ка в епи­скоп­ский сан. В 1455 го­ду епи­скоп Иона при­был в Усть-Вымь — глав­ное се­ле­ние об­ра­щен­ных в хри­сти­ан­ство зы­рян, где еще в 1383 го­ду свя­тым Сте­фа­ном бы­ла учре­жде­на ка­фед­ра при по­стро­ен­ном им хра­ме в честь Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

При­ни­мая ме­сто, обаг­рен­ное кро­вью двух его пред­ше­ствен­ни­ков, свя­ти­тель Иона без­услов­но по­ни­мал, ка­кие труд­но­сти он встре­тит на сво­ем ар­хи­пас­тыр­ском пу­ти. Вре­мя меж­до­усо­биц уже про­хо­ди­ло, и ве­ли­кий князь Ва­си­лий Ва­си­лье­вич Тем­ный еще в Москве обе­щал свя­ти­те­лю за­щи­ту и по­кро­ви­тель­ство. При­слан­ная им силь­ная мос­ков­ская рать за 1458–1459 гг. уста­но­ви­ла в Перм­ских пре­де­лах от­но­си­тель­ное спо­кой­ствие, усми­рив при этом вят­скую воль­ни­цу, при­ни­мав­шую уча­стие в гра­бе­жах по­се­ле­ний зы­рян и убий­стве свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма. В слу­чае же на­бе­гов по­лу­ди­ких пле­мен во­гу­лов (или во­гу­ли­чей) Нов­го­род и Устюг бы­ли обя­за­ны по пер­во­му тре­бо­ва­нию Перм­ско­го епи­ско­па ока­зы­вать ему во­ен­ную по­мощь.

За­ру­чив­шись та­кой под­держ­кой, свя­ти­тель Иона смог все свои си­лы на­пра­вить на укреп­ле­ние Перм­ской Церк­ви. Глав­ным де­лом жиз­ни свя­ти­те­ля ста­ло даль­ней­шее про­све­ще­ние наи­бо­лее упор­но дер­жав­ших­ся ве­ро­ва­ний неболь­ших, но очень во­ин­ствен­ных на­род­но­стей Ве­ли­кой Пер­ми — остя­ков и во­гу­лов. Яв­ля­ясь со­се­дя­ми уже кре­стив­ших­ся зы­рян, они вры­ва­лись в их по­се­ле­ния, гра­бя и при­нуж­дая жи­те­лей от­ка­зы­вать­ся от ис­тин­ной ве­ры.

По­доб­но пер­во­свя­ти­те­лю Перм­ско­му Сте­фа­ну, свя­ти­тель Иона встре­тил на сво­ем пу­ти нема­ло ли­ше­ний, опас­но­стей и го­не­ний. Неуто­ми­мо бо­рол­ся он с вли­я­ни­ем волх­вов и жре­цов на про­сто­душ­ный на­род, по­кло­няв­ший­ся язы­че­ско­му ис­ту­ка­ну – Зо­ло­той ба­бе.

В 1462 го­ду епи­скоп Иона был вы­зван на пре­ния о ве­ре, ко­то­рые про­хо­ди­ли в Уро­се, вла­де­нии перм­ских язы­че­ских князь­ков. Одер­жав убе­ди­тель­ную по­бе­ду над глав­ны­ми перм­ски­ми волх­ва­ми, свя­ти­тель су­мел за­жечь све­том Хри­сто­вой ис­ти­ны серд­це од­но­го из наи­бо­лее вли­я­тель­ных в тех ме­стах кня­зей (по неко­то­рым све­де­ни­ям, сы­на то­го са­мо­го Асы­ки, от ру­ки ко­то­ро­го при­нял кон­чи­ну свя­ти­тель Пи­ти­рим).

С по­мо­щью это­го кня­зя, на­ре­чен­но­го во Свя­том Кре­ще­нии Ми­ха­и­лом, епи­скоп Иона при­сту­пил к ис­ко­ре­не­нию язы­че­ских ку­мир­ниц и идо­лов. За 1462–1463 го­ды про­по­ве­дью сло­ва Бо­жия епи­скоп Иона окон­ча­тель­но об­ра­тил в хри­сти­ан­ство на­ро­ды Ве­ли­кой Пер­ми, ко­то­рую он, по вы­ра­же­нию ле­то­пис­ца, «до­бавне кре­сти».

На ме­стах идоль­ских ка­пищ, ку­да на­род при­вык сте­кать­ся для жерт­во­при­но­ше­ний, свя­ти­тель стро­ил хра­мы и от­кры­вал при них шко­лы для обу­че­ния де­тей. Из Усть-Вы­ми им бы­ли вы­зва­ны опыт­ные и знав­шие мест­ные обы­чаи свя­щен­ни­ки, спо­соб­ные про­дол­жить де­ло про­све­ще­ния но­во­об­ра­щен­ной паст­вы. Де­я­тель­ную по­мощь Перм­ско­му епи­ско­пу ока­за­ли ино­ки Тро­иц­кой Пе­чор­ской пу­сты­ни. Дол­гое вре­мя они вы­пол­нял обя­зан­но­сти при­ход­ских свя­щен­ни­ков для хри­сти­ан, жив­ших на ре­ке Пе­чо­ре. В глав­ном по­се­ле­нии Пер­ми Чер­ды­ни епи­скоп Иона ос­но­вал мо­на­стырь во имя свя­то­го апо­сто­ла Иоан­на Бо­го­сло­ва, на устрой­ство ко­то­ро­го, так же, как и на стро­и­тель­ство хра­мов, щед­рые по­жерт­во­ва­ния де­ла­ли жи­те­ли Устю­га и Нов­го­ро­да.

В 1468 го­ду перм­ские зем­ли по­стра­да­ли от на­бе­га ка­зан­ских та­тар. Свя­ти­тель Иона, не ща­дя сво­их сил, ста­рал­ся по­мочь по­стра­дав­шим.

Успеш­ная ар­хи­пас­тыр­ская де­я­тель­ность свя­ти­те­ля Ио­ны укре­пи­ла его ав­то­ри­тет сре­ди иерар­хов Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви. В 1459 го­ду он был при­зван в Моск­ву, где при­нял уча­стие в Со­бо­ре, в част­но­сти, в со­став­ле­нии по­сла­ния ли­тов­ским епи­ско­пам о хра­не­нии вер­но­сти пра­во­сла­вию. Об ува­же­нии и до­ве­рии, ка­ким Перм­ский епи­скоп поль­зо­вал­ся у те­зо­име­ни­то­го мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го Ио­ны, сви­де­тель­ству­ет про­чте­ние ду­хов­но­го за­ве­ща­ния по­чив­ше­го в 1461 го­ду пер­во­свя­ти­те­ля со­брав­шим­ся в Москве ар­хи­ере­ям епи­ско­пом Ионой.

За несколь­ко лет до бла­жен­ной кон­чи­ны, пред­чув­ствуя ее бли­зость, свя­ти­тель Иона стре­мил­ся по­бы­вать в каж­дом, да­же са­мом от­да­лен­ном ме­сте сво­ей епар­хии, чтобы сло­вом на­зи­да­ния укре­пить но­во­об­ра­щен­ных в хри­сти­ан­ской ве­ре, предо­сте­речь их от опас­но­сти воз­вра­ще­ния к язы­че­ским при­выч­кам и обы­ча­ям.

Пят­на­дцать лет дли­лось свя­ти­тель­ское слу­же­ние в Перм­ской зем­ле. 6 июня 1470 го­да он мир­но ото­шел ко Гос­по­ду.

По сви­де­тель­ству ле­то­пис­ца, «по­ло­же­но бысть свя­тое те­ло его на Усть-Вы­ми, в его епи­ско­пии, близ мо­щей свя­тых в церк­ви (Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы), по ле­вую сто­ро­ну Ге­ра­си­ма и Пи­ти­ри­ма, епи­ско­пов Усть-Вым­ских, чу­до­твор­цев, иде­же все три вку­пе по­чи­ва­ют и чу­де­са тво­рят и ис­це­ле­ния раз­лич­ные по­да­ют с ве­рою при­хо­дя­щим». Об­щая па­мять трем свя­ти­те­лям (кро­ме па­мя­ти, со­вер­ша­е­мой в день кон­чи­ны каж­до­го) уста­нов­ле­на 29 ян­ва­ря 1607 го­да Со­бор­ным опре­де­ле­ни­ем при свя­тей­шем пат­ри­ар­хе Гер­мо­гене и ца­ре Ва­си­лии Иоан­но­ви­че Шуй­ском.

Святители Герасим, Питирим и Иона, Великопермские и Устьвымские

Свя­ти­те­ли Ге­ра­сим, Пи­ти­рим, Иона бы­ли епи­ско­па­ми Ве­ли­ко-перм­ски­ми и Усть­вым­ски­ми. Свя­той Ге­ра­сим – тре­тий епи­скоп зы­рян­ско­го на­ро­да, до­стой­ный по­сле­до­ва­тель свя­ти­те­ля Сте­фа­на, про­све­ти­те­ля Перм­ско­го. На Перм­скую ка­фед­ру воз­ве­ден по­сле 1416 го­да, ко­гда толь­ко часть зы­рян бы­ла об­ра­ще­на в хри­сти­ан­ство. С ве­ли­кой рев­но­стью он за­бо­тил­ся о сво­ей пастве, стра­дав­шей от непре­стан­ных на­бе­гов нов­го­род­цев и языч­ни­ков-во­гу­лов. Он без­бо­яз­нен­но вхо­дил в ста­ны во­гу­лов, убеж­дая их пре­кра­тить гра­бить без­за­щит­ных пер­мя­ков-хри­сти­ан. Во вре­мя од­ной из та­ких по­ез­док скон­чал­ся му­че­ни­че­ской смер­тью – был убит (по пре­да­нию – за­ду­шен омо­фо­ром) сво­им слу­гой-во­гу­лом в 1441 го­ду. По­гре­бен был в Бла­го­ве­щен­ской церк­ви се­ла Усть-Вымь, неда­ле­ко от го­ро­да Ярен­ска, на ре­ке Вы­че­где (па­мять 24 ян­ва­ря). Пре­ем­ни­ком свя­ти­те­ля Ге­ра­си­ма был уче­ный ар­хи­манд­рит Пи­ти­рим. И в его вре­мя во­гу­лы не пе­ре­ста­ва­ли на­па­дать на мир­ных зы­рян, на­се­ляв­ших Перм­скую стра­ну. Епи­скоп Пи­ти­рим, так же, как и его пред­ше­ствен­ни­ки, стал за­ступ­ни­ком сво­их па­со­мых. В 1447 го­ду он в Москве лич­но про­сил ве­ли­ко­го кня­зя об ока­за­нии по­мо­щи зы­ря­нам. Свя­ти­тель ча­сто по­се­щал свою паст­ву, рас­се­ян­ную на огром­ной тер­ри­то­рии, на­став­ляя ее Сло­вом Бо­жи­им и при­хо­дя на по­мощь в ее бед­стви­ях. Для про­све­ще­ния языч­ни­ков-во­гу­лов он пред­при­ни­мал да­ле­кие пу­те­ше­ствия, во вре­мя ко­то­рых жизнь его неред­ко под­вер­га­лась опас­но­стям, так как ему при­хо­ди­лось тер­петь все­воз­мож­ные ли­ше­ния. Но свя­ти­тель не жа­лел сво­их сил, про­све­щая лю­дей и по­учая в до­мах, хра­мах, на от­кры­тых ме­стах.

Сво­ей про­по­ве­дью он об­ра­тил в хри­сти­ан­ство мно­гих во­гу­лов, жив­ших по при­то­кам ре­ки Пе­чо­ры. Этим он воз­бу­дил страш­ный гнев пред­во­ди­те­ля во­гу­лов – Асы­ки, ко­то­рый убил свя­ти­те­ля на по­ле во вре­мя со­вер­ше­ния им мо­леб­ствия. Про­изо­шло это неда­ле­ко от Усть-Вы­ми 19 ав­гу­ста 1455 го­да. Свя­ти­тель Пи­ти­рим со­ста­вил жи­тие свя­ти­те­ля Алек­сия и ка­нон на об­ре­те­ние мо­щей его.

По­сле свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма на Перм­скую ка­фед­ру всту­пил епи­скоп Иона. Он об­ра­тил в хри­сти­ан­ство осталь­ную часть Ве­ли­кой Пер­ми, то есть язы­че­ские пле­ме­на, жив­шие по ре­кам Ви­ше­ре, Ка­ме, Чу­со­вой и дру­гим. Его ста­ра­ни­я­ми бы­ли ис­треб­ле­ны идо­лы и на их ме­стах со­ору­же­ны хра­мы, при ко­то­рых свя­ти­тель от­кры­вал учи­ли­ща. К но­во­об­ра­щен­ным из Усть-Вы­ми бы­ли пе­ре­ве­де­ны опыт­ные пас­ты­ри, ко­то­рые про­по­ве­до­ва­ли и пре­по­да­ва­ли в этих учи­ли­щах. Пре­ста­вил­ся свя­ти­тель Иона 6 июня 1470 го­да.

Мо­щи трех перм­ских свя­ти­те­лей несколь­ко ве­ков по­ко­и­лись под спу­дом в Бла­го­ве­щен­ской церк­ви (в Во­ло­год­ской об­ла­сти), ко­то­рая бы­ла глав­ным ка­фед­раль­ным со­бо­ром епи­ско­пов перм­ских до 1564 го­да. Над гроб­ни­цей бы­ла по­ме­ще­на ико­на в се­реб­ря­ном бас­ман­ном окла­де, изо­бра­жа­ю­щая свя­ти­те­лей во весь рост. Под­пись на ней гла­си­ла, что па­мять свя­ти­те­лей Ге­ра­си­ма, Пи­ти­ри­ма и Ио­ны со­вер­ша­ет­ся еже­год­но 29 ян­ва­ря (ст. ст.) «по со­бор­но­му опре­де­ле­нию пат­ри­ар­ха Гер­мо­ге­на и по по­ве­ле­нию ца­ря Ва­си­лия Ива­но­ви­ча Шуй­ско­го». Об­ще­цер­ков­ное про­слав­ле­ние Ге­ра­си­ма, Пи­ти­ри­ма и Ио­ны бы­ло в 1607 го­ду, од­на­ко мест­ное по­чи­та­ние их на­ча­лось го­раз­до ра­нее. Преж­де был и осо­бен­ный храм во имя трех Перм­ских свя­ти­те­лей, но в 1749 го­ду вме­сто него, по гра­мо­те устюж­ско­го епи­ско­па Вар­ла­а­ма, к Бла­го­ве­щен­ской церк­ви с се­вер­ной сто­ро­ны был при­стро­ен при­дел, освя­щен­ный 29 ян­ва­ря 1764 го­да во имя Всех свя­тых, — в нем на­про­тив цар­ских врат несколь­ко на­пра­во и ока­за­лась об­щая гроб­ни­ца свя­ти­те­лей.

Ле­том 1936 го­да Бла­го­ве­щен­ский храм вме­сте с при­де­лом Всех свя­тых был взо­рван, и с тех пор пол­ве­ка свя­тое ме­сто пре­бы­ва­ло в за­пу­сте­нии. Ле­том 1995 го­да - го­да под­го­тов­ки к празд­но­ва­нию 600-ле­тия пре­став­ле­ния свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го - в Усть-Вы­ми, на ме­сте где сто­ял Бла­го­ве­щен­ский со­бор, бы­ли про­ве­де­ны ар­хео­ло­ги­че­ские рас­коп­ки. Вот как опи­сы­ва­ет­ся это в жур­на­ле «Арт» (№ 1, 1999 г.):

«Сте­фа­нов­ский фонд взял­ся за вос­ста­нов­ле­ние ча­сов­ни на этом ме­сте, на ста­ром фун­да­мен­те, и то­гда же встал во­прос: как удо­сто­ве­рить­ся в том, что мо­щи свя­ти­те­лей Ге­ра­си­ма, Пи­ти­ри­ма и Ио­ны, все­гда - с XV ве­ка - на­хо­див­ши­е­ся под спу­дом, уце­ле­ли при взры­ве и не бы­ли осквер­не­ны? Отец Вла­ди­мир Ду­най­чик, на­сто­я­тель Усть-Вым­ской Сте­фа­нов­ской церк­ви, бла­го­сло­вил сде­лать проб­ный рас­коп, и вот в по­го­жий ок­тябрь­ский день (5 ок­тяб­ря) мы при­сту­пи­ли к де­лу... Во­круг нас воз­ве­де­ни­ем стен за­ни­ма­лись стро­и­те­ли, мест­ная адми­ни­стра­ция за­чем-то «по­сла­ла на под­мо­гу» еще це­лый гру­зо­вик сол­дат - сло­вом, несколь­ко де­сят­ков че­ло­век на­хо­ди­лись на хол­ме, по пре­да­нию, на­сы­пан­ном ослеп­лен­ны­ми языч­ни­ка­ми по по­ве­ле­нию свя­ти­те­ля Сте­фа­на. Рас­коп углуб­лял­ся, про­шли «чер­ную по­ло­су» - ви­ди­мо, след сго­рев­ше­го де­ре­вян­но­го хра­ма — под непре­стан­ное чте­ние Ака­фи­ста перм­ским свя­ти­те­лям пе­ред им­про­ви­зи­ро­ван­ной ико­ной-фо­то­гра­фи­ей...

Ста­ли при­бли­жать­ся ран­ние осен­ние су­мер­ки, за­мет­но все ста­ли нерв­ни­чать, и тут об­ва­лил­ся тот уча­сток сте­ны, ко­то­рым хо­те­ли огра­дить внут­ри фун­да­мен­та пред­по­ла­га­е­мое ме­сто за­хо­ро­не­ния, чтобы за­сы­пать внут­ри пе­соч­ком, - и то­гда ре­ше­но бы­ло оста­но­вить­ся. А на дру­гой день про­дол­жать уже не при­шлось, в сущ­но­сти и так бы­ло яс­но, что под фун­да­мен­том ни­кто не рыл­ся, по­сле­до­ва­тель­ность сло­ев не на­ру­ше­на, то есть ле­жат где-то мо­щи глу­бо­ко в зем­ле, а на­сколь­ко глу­бо­ко - од­но­му Бо­гу ве­до­мо. Стро­и­те­ли то­ро­пи­лись до зи­мы воз­ве­сти сте­ны, вос­ста­но­ви­ли рух­нув­шую на­ка­нуне клад­ку и при­ня­лись за­сы­пать рас­коп пе­соч­ком, а к 9 мая юби­лей­но­го Сте­фа­нов­ско­го го­да ча­сов­ня бы­ла го­то­ва к освя­ще­нию Свя­тей­шим Пат­ри­ар­хом Алек­си­ем...»

Ча­сов­ня бы­ла до­стро­е­на и освя­ще­на Пер­во­свя­ти­те­лем в день па­мя­ти свя­ти­те­ля Сте­фа­на. Те­перь она от­но­сит­ся к недав­но об­ра­зо­ван­но­му в Усть-Вы­ми Ми­хай­ло-Ар­хан­гель­ско­му мо­на­сты­рю. Ныне в ча­совне над мо­ща­ми уста­нов­ле­на ра­ка, ку­да мо­жет прий­ти и по­мо­лить­ся лю­бой па­лом­ник.

Молитвы

Тропарь святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским, Устьвымским глас 8

Равноапо́стольному святи́телю Стефа́ну насле́довавшии/ и Правосла́вия све́том страну́ Зыря́нскую озари́вшии,/ святи́телие Христо́вы Гера́симе, Питири́ме и Ио́но,/ престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы ны́не предстоя́ще,/ моли́теся па́стве ва́шей от враго́в ненаве́тованней бы́ти// и всем правосла́вным лю́дем в ми́ре спасти́ся.

Ин тропарь святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским, Устьвымским глас 4

Первопресто́льницы Пе́рмстии/ и и́стиннии храни́телие апо́стольских преда́ний,/ столпи́ непоколеби́мии,/ благоче́стия учи́телие,/ Пе́рмстии наста́вницы,/ Гера́симе, Питири́ме и Ио́но,/ Влады́ку всех моли́те мир вселе́нней дарова́ти// и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Ин тропарь святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским, Устьвымским глас 8

Правосла́вия наста́вницы,/ благоче́стия учи́телие и ми́лости сокро́вища,/ архиере́ом украше́ние,/ ду́ши своя́ за па́ству свою́ положи́вшии,/ Гера́симе, Питири́ме и Ио́но,/ святи́телие Це́ркве Пе́рмския,/ со равноапо́стольным Стефа́ном моли́те Христа́ Бо́га/ мир вселе́нней дарова́ти// и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Кондак святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским, Устьвымским глас 4

Во святи́телех благоче́стно пожи́вше/ и Пе́рмския лю́ди к Богоразу́мию наста́вивше,/ до́бре Бо́гу угоди́сте./ Сего́ ра́ди Устьвы́мь и земля́ Зыря́нская хва́лятся,/ име́юще мо́щи ва́ша,/ я́ко исто́чник исцеле́ний/ всем, с ве́рою притека́ющим к вам,/ вы бо чудесы́ просла́вистеся,// я́ко ученицы́ Бо́жия благода́ти.

Молитва святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским, Устьвымским

О, святителие Христовы, Герасиме, Питириме и Ионо! К вам, яко чадо ко отцем, в смирении сердца с верою и любовию вси притекаем и умиленно молимся: предстательством вашим со равноапостольным Стефаном испросите у Господа нам покаяние и прощение всех вольных и невольных согрешений наших, да, преуспевающе в истин­ней вере и благочестии, явимся достойни милости Его неизреченныя. Будите, святителие Христовы, теплии о нас пред Богом заступницы, да умирит и укрепит Господь Святую Церковь Свою, да просветит люди, седя­щия во тьме и сени смертней. Ограждайте ходатайствы ва­шими землю Российскую, да тихое и безмолвное житие поживем в веце сем, христианскую кончину и добрый ответ на Страшнем суде Божи­ем получим и наследницы будем Небеснаго Его Царствия во веки веков. Аминь.

Акафист святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским

Кондак 1

Избраннии от Господа во преемники равноапостольному Стефану, первосвятителю и ангелу Церкве Великопермския, поборницы нашего спасения и теплии о нас к Богу молитвенницы, Герасиме, Питириме и Ионо, песньми духовными восхваляем вас с любовию, просветителей нашых. Вы же, яко имущии дерзновение ко Господу, со равноапостольным Стефаном предстательствуйте о спасении нашем, да зовем вам: Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Икос 1

Ангели Церкве Великопермския, Герасиме, Питириме и Ионо, равноангельно на земли пожившии, со всеми святыми предстоите ныне Престолу Царя Славы, предстательствующе о пастве своей ко Господу. Сего ради ублажаем вас сице: Радуйтеся, Престолу Живоначальныя Троицы предстоящии. Радуйтеся, ангельскому житию на земли поревновавшии. Радуйтеся, дивнии ныне собеседницы святым. Радуйтеся, трисветлыя свещы, невечерним Троическим светом сияющыя. Радуйтеся, Духа Пресвятаго сосуди избраннии. Радуйтеся, велие дерзновение ко Христу Богу имущии. Радуйтеся, со равноапостольным Стефаном просветителие Пермстии. Радуйтеся, паству Пермскую, яко овча заблуждшее, ко Христу приведшии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 2

Видев сердцеведец Господь ваше твердое изволение душу свою положити за други своя, поставляет вас во преемники равноапостольному Стефану на свешнице Церкве Великопермския, да свет святаго Евангелиа вами возсияет во тме и сени смертней седящым, и просвещеннии вами людие воспоют Богу хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом светлым и сердцем чистым изволению Божию повинувшиеся, иго Христово благое вземшии, по стопам равноапостольнаго Стефана усердно последовали есте на нивы духовныя, отцы наши Герасиме, Питириме и Ионо, новыя бразды проводяще и обильно сеюще в них семена Слова Божия. О сем благодаряще Господа, славим вы, глаголюще: Радуйтеся, богопросвещеннии проповедницы веры Христовы. Радуйтеся, светила, во тме идолослужения сущих озарившая. Радуйтеся, семенем Слова Божия окаменевшая сердца людей духовне породившии. Радуйтеся, яко во всю страну Пермскую изыде вещание учения вашего. Радуйтеся, ловцы заблуждших, мрежею словес ваших Господеви сих уловившии. Радуйтеся, богатство духовное от сокровищ неистощимых изнесшии. Радуйтеся, глубиною безбожия погружаемых ко пристанищу спасения приведшии. Радуйтеся, апостолов преемницы, исполненнии дарований духовных. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 3

Силою Божиею укрепляеми, оружием Креста Христова вооружившеся, добропобеднии воини Царя Небеснаго, мужески противостали есте врагу спасения диаволу, изъемлюще из челюстей его душы спасенных вами и с ними взывающе Господу победную песнь: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще в сердце своем твердое упование на всесильную помощь Божию, не устрашистеся, преподобнии, ярости духа злобы, искавшаго погубити вас; постом же и молитвою победивше сего, достойно ублажаетеся звании сими: Радуйтеся, благодать неоскудную от Бога приимшии. Радуйтеся, силою Божиею и благодатию укрепленнии. Радуйтеся, молитвою и пощением диавола победившии. Радуйтеся, божественных словес блистании тму идолослужения разнгавшии. Радуйтеся, тяжкий лед неверия теплотою Божественнаго Духа растопившии. Радуйтеся, Христа Единаго возлюбившии и Того Крест на рамена вземшии. Радуйтеся, мысленых врагов ополчения всеоружием креста погубившии. Радуйтеся, силою Божиею немощь многобожия разорившии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 4

Бурю злобы и ненависти воздвиже на вы диавол, ищя конечныя погибели вашея, да не разорится царство его. Вы же, смирением и кротостию побеждающе козни его, волков злобных во агнцев кротких силою Божиею претворяли есте, богомудрии, вопиюще с ними всемогущему Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше Великопермстии людие евангельское благовестие ваше, отцы преблаженнии, и любовию Божиею побеждаеми, ко истинней вере обращахуся, крещения просяще. Вы же, яко истиннии пастыре, с любовию приемлюще всех, спасения ищущих, купелию крещения возраждали ести сих, росою Духа Божия напаяюще и хлебом небесным питающе душы их. О сем веселящеся, воспеваем вам сице: Радуйтеся, неведущым Бога Христово Евангелие благовестившии. Радуйтеся, ученицы Христовы, банею крещения приведшии к нему люди многи. Радуйтеся, Божественным семенем житницу Христову умножившии. Радуйтеся, злобою змия обнаженных ризою благодати одеявшии. Радуйтеся, светила благосветлая, душы омраченных просветившая. Радуйтеся, якоже соль Божественная, гнилость прелести исцелившии. Радуйтеся, реки духовныя Божественныя благодати исполненныя. Радуйтеся, лучи Солнца правды Христа, страну нашу просветившыя. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 5

Яко боготечныя звезды на тверди церковней просиявше, святителие Христовы, просвещаемии от Солнца славы Христа Бога, тихим, немерцающим светом озарили есте страну идольскую, и якоже звезда Вифлеемская, путь ко Христу указали есте, да просвещеннии вами людие вопиют Ему боголепную песнь: Аллилуиа.

Икос 5

Видяще окрест себе духовная чада своя, и велиею радостию о спасении их исполненнии, отцы наши всеблаженнии, Господа всем сердцем прославили есте, и соузом любве с новопросвещенною паствою связуеми, слышите от всех похвалы сия: Радуйтеся, наставницы заблуждшым и пристанища спасаемым. Радуйтеся, столпи и утверждение Церкве Православныя. Радуйтеся, нищих питателие и убогим утешение. Радуйтеся, сирых и вдовиц заступницы и в бедах скорое вспоможение. Радуйтеся, милостиви всем, требующым милости, бывшии. Радуйтеся, в напастех сущым пристанище и от скорбей избавление. Радуйтеся, ниву неплодную паствы вашея плодоносну соделавшии. Радуйтеся, паству, от Бога врученную вам, изрядно упасшии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 6

Проповедницы евангельскаго учения бывше, не словом точию, но и самым делом являли есте пастве своей образ добродетелей божественных, наставницы богомудрии, да вси, видяще добрая дела ваша, прославят Отца Небеснаго, вопиюще Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет истинныя веры Христовы во стране полунощней благовестием вашым, равноапостольнии просветителие, прогоняя лесть бесовскую — идоли падоша, и храмы Истинному Богу возвигошася. Мы же, спасение получивше, взываем вам сице: Радуйтеся, Троицы таинницы, мглу многобожия разгнавшии. Радуйтеся, светолучныя зари Святаго Духа сущии. Радуйтеся, православия наставницы и благочестия учителие и чистоты. Радуйтеся, научением книжным семена веры в сердца детей сеявшии. Радуйтеся, храмы идольския силою Божиею разрушившии. Радуйтеся, чрез храмы рукотворенныя храмы одушевленныя Пресвятей Троице создавшии. Радуйтеся, пастырие добрии, стадо свое на пажити духовныя приведшии. Радуйтеся, светильницы, на свещнице Церкве Пермския поставленнии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 7

Хотяще укрепити паству свою во истинней вере Христове, пастыреначальницы воистину явистеся, святителие Божии, поставляюще всюду пресвитеры и отроки просвещающе научением книжным, да разумно вси людие поют Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго винограда Христова, труды вашими насажденнаго во стране Великопермстей, истиннии делателие и хранителие явльшеся, плоды обильны Господу принесли есте, яко вернии раби Христовы, в радость Господа своего вшедше, на небесех вечно ликовствуете, от земных ублажаеми сице: Радуйтеся, яко плодовитыя маслины в дому Божии процветшии. Радуйтеся, ниву Христову серпом духовным от плевел очистившии. Радуйтеся, чистую пшеницу верующыя в житницу Христову собравшии. Радуйтеся, яко лозы винограда Христова мног плод возрастившии. Радуйтеся, вино божественнаго веселия всем верным источившии. Радуйтеся, цвети неувядаемии, душы верующих облагоухавшии. Радуйтеся, реки разума божественнаго, Церковь Божию напаяющыя. Радуйтеся, раби блазии, в радость Господа своего вшедшии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 8

Странницы и пришельцы в земней жизни своей бывше, Пастыреначальнику Христу последующе, не имели есте где главы подклонити, ради неусыпных трудов ваших о пастве своей; покоя не имуще, назирали есте ю, взывающе к Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Всем сердцем возлюбивше Господа и мирская вся яко уметы вменивше, жизни своея за паству свою не пощадели есте, Герасиме и Питириме, священномученицы Христовы, мученическою кончиною прославивше Господа. Дивящеся таковей ревности вашей о спасении людей, взываем к вам сице: Радуйтеся, всем умомом Господеви прилепившиися. Радуйтеся, всем сердцем своим Господа возлюбившии. Радуйтеся, яко злато в горниле огнем страданий искушеннии. Радуйтеся, благовонная жертва и приношение совершенное Богу бывшии. Радуйтеся, кровию мученическою землю паствы своея освятившии. Радуйтеся, священномучеников честное и светоносное украшение. Радуйтеся, душы своя за паству свою положившии. Радуйтеся, трудов возмездие от Бога богатно приимшии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 9

Весь быв в Бозе, Ионо святителю, равныя труды и подвиги понесл еси о пастве твоей, совершая дело мучеников святителей, имже преемник во святительстве был еси; мученически, без крове, совершив дело твое, мирно почил еси о Господе, поя Ему радостно: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийствующе величия Божия, богопросвещеннии проповедницы, струями слез ваших умягчили есте сердца неведущих Бога, теплотою молитвы согревающе я и уготовляюще в жилища Духа Пресвятаго, да от оживленных вами сердец благодарственная слышите сия: Радуйтеся, божественными сиянии тму страстей разгнавшии. Радуйтеся, струями слез ваших ниву Церкве Великопермския оросившии. Радуйтеся, злобу вражию подвиги любве угасившии. Радуйтеся, светом истины нас озаряющии и теплотою веры согревающии. Радуйтеся, яко пчелы трудолюбивыя, соты добродетелей собравшии. Радуйтеся, любовь совершенну к пастве своей и ко всем людем стяжавшии. Радуйтеся, к божественному познанию всех наставляющии. Радуйтеся, и ныне паству свою с высоты небесныя благодатно назирающии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 10

Спасения надежду получивше, людие радовахуся о просветителех своих, и от плодов веры православныя обильно насыщающеся, хваляху Бога, единеми усты поюще Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и ограждение духовное пастве вашей бывше, архиерее Божии, небоязненно же пред цари и князи о нуждах земных тоя печалующеся, от многих бед духовная чада ваша соблюдали есте. Сего ради приносим вам похвалы сия: Радуйтеся, в напастех утешение и обидимых заступницы. Радуйтеся, друзи приискреннии всех, в скорбех сущих. Радуйтеся, пастыре добрии, от волков мысленных стадо свое защищающии. Радуйтеся, воини непобедимии, всеоружием Креста вооруженнии. Радуйтеся, царей наших укрепление и Отечества нашего ограждение. Радуйтеся, всех верных непоколебимое упование. Радуйтеся, якоже агнцы незлобивии, посреде волков лютых прошедшии. Радуйтеся, якоже стрелы небесныя, духов злобы уязвляющии. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 11

Пение хвалебное приносит Спасителю Богу Церковь Христова о всех благодеяниих и милостех Божиих, вами явленных, просветителие наши: укрепите и нас немощных, да непрестанно единеми усты и единем сердцем и мы поем Благодетелю Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светильники светозарныя, светом истинныя веры просветившыя страну нашу, зрим вас, угодницы Божии Герасиме, Питириме и Ионо, небесным предстательством вашым преемников архипастырскаго служения вашего укрепляющыя в совершении дела Христова, к созиданию Церкве Его, во славу Божию и спасении душ нашых. О сем верующе, вопием вам: Радуйтеся, к высоте добродетелей востекшии. Радуйтеся, непорочно в путех Господних ходившии. Радуйтеся, нищетою духовною сокровище некрадомое на небесех стяжавшии. Радуйтеся, чистотою в жилище Духа Божия себе устроившии. Радуйтеся, ризою спасения и одеждою нетления одеявшиися. Радуйтеся, кротостию и смирением Христу Спасителю подражавшии. Радуйтеся, безстрастием души и ума чистотою украсившиися. Радуйтеся, воздержанием яко безплотни явившиися. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 12

Благодать данную вам от Господа ведуще, вси верою притекающии ко гробу вашему, святителие Божии, неоскудно почерпают недугов исцеление и от страстей свобождение заступлением вашым, благодарными усты вопиюще о сем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще священную память вашу, отцы наши богоноснии, припадаем с верою и умилением пред честною иконою вашею, и яко сущым с нами, вопием вам: Радуйтеся, верою просящым исцеление недугов душевных и телесных подающии. Радуйтеся, миром и любовию благочестивая семейства ограждающии. Радуйтеся, монашествующих утешение и труждающихся в проповеди евангельстей укрепление. Радуйтеся, Церкве Отеческия благолепное украшение. Радуйтеся, камение пречестное, во основание Церкве Пермския о Христе положенное. Радуйтеся, Отечества нашего и страны Пермския покровителие. Радуйтеся, на Страшнем Суде Божии наше защищение. Радуйтеся, ходатае нам вечнаго спасения. Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.

Кондак 13

О, пречуднии и преславнии святителие Христовы Герасиме, Питириме и Ионо, предстоящии присно Престолу Божию, приимите сие малое моление наше, яко усердную жертву сердец наших, и со равноапостольным Стефаном умолите Господа Вседержителя за вся люди земли Российския, да тихое и безмолвное житие поживше в нынешнем веце, сподобимся в радости вечней с вами воспевати Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским

О, святителие Христовы Герасиме, Питириме и Ионо! К вам, яко чада ко отцем, во смирении сердца с верою и любовию вси притекаем и умиленно молимся: предстательством вашым со равноапостольным Стефаном испросите у Господа нам покаяние и прощение всех вольных и невольных согрешений наших, да преуспевающе во истинней вере и благочестии, явимся достойни милости Его неизреченныя. Будите, святителие Христовы, теплии о нас пред Богом заступницы, да умирит и укрепит Господь Святую Церковь Свою, да обратятся к вере неверующии, да вразумятся заблуждающиися, да престанут соблазны и нестроения. Ограждайте ходатайствы вашими государство Российское и молитеся выну ко Господу, страждущую страну нашу Российскую от лютых безбожник и власти их да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш, да тихое и безмолвное житие поживше в веце сем, христианскую кончину и добрый ответ на Страшнем Суде Божии улучим и наследницы будем Небеснаго Его Царствия во веки веков. Аминь.