Святитель Питирим Тамбовский

28 Июля / 10 Августа
10 / 23 Сентября Собор Липецких святых
12 / 25 Августа (113-й день после Пасхи) Собор Смоленских святых

Краткое житие святителя Питирима, епископа Тамбовского

Свя­ти­тель Пи­ти­рим, епи­скоп Там­бов­ский, в ми­ру Про­ко­пий, ро­дил­ся 27 фев­ра­ля 1645 (или 1644) го­да в го­ро­де Вязь­ме. С юных лет Гос­подь го­то­вил Про­ко­пия к вы­со­ко­му ду­хов­но­му слу­же­нию, ко­то­рое ему пред­сто­я­ло вы­пол­нить. Еще в дет­стве его обу­чи­ли гра­мо­те. Лю­би­мым за­ня­ти­ем Про­ко­пия бы­ло чте­ние свя­то­оте­че­ской ли­те­ра­ту­ры и жи­тий свя­тых. Это спо­соб­ство­ва­ло фор­ми­ро­ва­нию ду­хов­но­го об­ли­ка бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля. Маль­чик удив­лял окру­жа­ю­щих тру­до­лю­би­ем, об­шир­ны­ми зна­ни­я­ми и зре­ло­стью суж­де­ний. Он был на­де­лен ху­до­же­ствен­ным та­лан­том, успеш­но за­ни­мал­ся пи­са­ни­ем икон и был глу­бо­ким зна­то­ком цер­ков­но­го пе­ния. Вы­со­кая ду­хов­ная на­стро­ен­ность ра­но вы­ве­ла Про­ко­пия на путь ино­че­ских по­дви­гов. Ре­шив все­це­ло по­свя­тить се­бя Бо­гу, он по­сту­пил в Вя­зем­скую Пред­те­чен­скую оби­тель, из­вест­ную стро­го­стью сво­е­го уста­ва. На 21 го­ду жиз­ни он был по­стри­жен в мо­на­ше­ство с име­нем Пи­ти­рим.

Сво­ей по­движ­ни­че­ской жиз­нью мо­ло­дой инок за­слу­жил ува­же­ние мо­на­стыр­ской бра­тии и был из­бран во игу­ме­на. В 1684 го­ду его воз­ве­ли в сан ар­хи­манд­ри­та. 15 фев­ра­ля 1685 го­да пат­ри­арх Иоаким (1674–1690) вы­звал его в Моск­ву и ру­ко­по­ло­жил во епи­ско­па Там­бов­ско­го.

Со­здан­ная в 1682 го­ду Там­бов­ская епар­хия стра­да­ла от край­ней ни­ще­ты и гру­бой непро­све­щен­но­сти ее оби­та­те­лей. Ед­ва ли не боль­шую часть на­се­ле­ния со­став­ля­ли языч­ни­ки: морд­ва, че­ре­ми­сы, ме­ще­ра. На тер­ри­то­рии епар­хии про­жи­ва­ло так­же мно­го та­тар, оже­сто­чен­ных про­тив­ни­ков хри­сти­ан­ства. Сре­ди хри­сти­ан, на­се­ляв­ших епар­хию, на­счи­ты­ва­лось мно­го рас­коль­ни­ков и бег­лых или ссыль­ных пре­ступ­ни­ков.

Свя­ти­тель го­ря­чо взял­ся за раз­ре­ше­ние вста­вав­ших пе­ред ним за­дач. На ме­сте вет­хо­го де­ре­вян­но­го хра­ма в Там­бо­ве он на­чал стро­ить двух­этаж­ный ка­мен­ный ка­фед­раль­ный со­бор в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня с при­де­лом во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. Свя­ти­тель Пи­ти­рим не толь­ко вни­ма­тель­но сле­дил за по­строй­кой хра­ма, но да­же сам участ­во­вал в стро­и­тель­ных ра­бо­тах. Боль­шое вни­ма­ние свя­ти­тель уде­лял ду­хов­но­му про­све­ще­нию. Он устро­ил для свя­щен­но­слу­жи­те­лей спе­ци­аль­ную шко­лу, где под его ру­ко­вод­ством вос­пи­ты­ва­лись до­стой­ные пас­ты­ри Церк­ви. При ар­хи­ерей­ском до­ме тру­да­ми свя­ти­те­ля со­би­ра­лась биб­лио­те­ка ду­хов­ной ли­те­ра­ту­ры (в опи­си мос­ков­ско­го Успен­ско­го со­бо­ра зна­чат­ся "две кни­ги Ди­о­ни­сия Аре­о­па­ги­та, обо­ло­че­ны ко­жа­ми, од­на в крас­ной, а дру­гая в чер­ной, по об­ре­зу зо­ло­че­ны", при­над­ле­жав­шие свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му). Свя­ти­тель неустан­но по­учал свою паст­ву, про­по­ве­дуя Сло­во Бо­жие. Он ча­сто со­вер­шал по­езд­ки по епар­хии, чтобы иметь воз­мож­ность на ме­сте вни­кать в нуж­ды об­щин.

Свя­той ар­хи­пас­тырь по­сто­ян­но за­бо­тил­ся о при­ми­ре­нии с пра­во­слав­ной цер­ко­вью от­пав­ших от нее рас­коль­ни­ков, о при­со­еди­не­нии к ней ино­вер­цев. Глу­бо­кое бла­го­че­стие, де­я­тель­ное со­стра­да­ние к ближ­ним и муд­рое тер­пе­ние свя­ти­те­ля в бе­се­дах с рас­коль­ни­ка­ми и ино­вер­ца­ми рас­по­ла­га­ли их к пол­но­му до­ве­рию его сло­вам. Лич­ным при­ме­ром свя­той жиз­ни и си­лой бла­го­дат­но­го сло­ва свя­ти­тель мно­гих при­вел к ис­тин­ной ве­ре. Род­ная сест­ра свя­ти­те­ля Ека­те­ри­на ста­ла пер­вой на­сто­я­тель­ни­цей ос­но­ван­но­го им в 1690 го­ду Воз­не­сен­ско­го жен­ско­го мо­на­сты­ря.

Бу­дучи дерз­но­вен­ным мо­лит­вен­ни­ком и хо­да­та­ем пред Бо­гом, свя­ти­тель Пи­ти­рим ни­ко­гда не за­бы­вал о хри­сти­ан­ском сми­ре­нии. Не по­ла­га­ясь на соб­ствен­ные че­ло­ве­че­ские си­лы, ар­хи­пас­тырь осе­нил вве­рен­ный ему Бо­гом го­род Там­бов ико­на­ми Спа­си­те­ля и Ка­зан­ской Бо­жи­ей Ма­те­ри, по­ме­стив их на двух глав­ных во­ро­тах.

Свя­ти­тель Пи­ти­рим мно­го мо­лил­ся и учил мо­лит­ве сво­их па­со­мых. Он еже­днев­но при­сут­ство­вал на бо­го­слу­же­нии и ча­сто сам со­вер­шал свя­щен­но­дей­ствия. В тех же слу­ча­ях, ко­гда свя­ти­тель не слу­жил, он пел на кли­ро­се, на­учая кли­ри­ков пра­виль­но­му цер­ков­но­му пе­нию и чте­нию. В сво­ей кел­лии свя­ти­тель осо­бен­но ча­сто мо­лил­ся пе­ред ико­на­ми Дев­пе­те­рув­ской Бо­жи­ей Ма­те­ри и свя­ти­те­ля Ни­ко­лая.

Свя­ти­тель Пи­ти­рим тон­ко ощу­щал кра­со­ту род­ной при­ро­ды, ко­то­рая воз­буж­да­ла в нем чув­ство мо­лит­вен­ной бла­го­дар­но­сти к Твор­цу ви­ди­мо­го ми­ра. Лю­би­мым ме­стом его про­гу­лок и бла­го­че­сти­вых раз­мыш­ле­ний был по­стро­ен­ный в глу­хом ле­су Тре­гу­ля­ев мо­на­стырь Иоан­на Пред­те­чи, ос­но­ван­ный им вме­сте с ду­хов­ным дру­гом, свя­ти­те­лем Мит­ро­фа­ном Во­ро­неж­ским (па­мять 23 но­яб­ря и 7 ав­гу­ста). Свя­ти­тель по­ста­вил боль­шой де­ре­вян­ный крест с изо­бра­же­ни­ем Спа­си­те­ля.

По­доб­но ве­ли­ким по­движ­ни­кам, свя­ти­тель Пи­ти­рим мно­го вре­ме­ни уде­лял физи­че­ско­му тру­ду, об этом сви­де­тель­ству­ют ко­лод­цы, вы­ко­пан­ные ру­ка­ми свя­ти­те­ля на ме­сте сво­их мо­лит­вен­ных по­дви­гов.

Пре­ста­вил­ся свя­ти­тель Пи­ти­рим в 1698 го­ду в воз­расте 53 лет.

Те­ло свя­ти­те­ля бы­ло по­гре­бе­но в ниж­нем эта­же Там­бов­ско­го Спа­со-Пре­об­ра­жен­ско­го со­бо­ра, у юж­ной сто­ро­ны пра­во­го при­де­ла во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. По­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма его ду­хов­ная связь с паст­вой не пре­рва­лась. Ме­сто его упо­ко­е­ния ста­ло вско­ре бла­го­го­вей­но по­чи­тать­ся. С каж­дым го­дом все бо­лее воз­рас­та­ло чис­ло бо­го­моль­цев, со­би­рав­ших­ся в день кон­чи­ны свя­ти­те­ля, 28 июля, на бо­го­слу­же­ние в Там­бов­ский со­бор. Каж­дое но­вое зна­ме­ние ми­ло­сти Бо­жи­ей, яв­ля­е­мое по мо­лит­вам к свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му, вну­ша­ло на­ро­ду уве­рен­ность в том, что по­чи­та­е­мый ими епи­скоп – во­ис­ти­ну из­бран­ник Бо­жий. С 1819 го­да при со­бо­ре ста­ла ве­стись за­пись за­сви­де­тель­ство­ван­ных у гро­ба бла­го­дат­ных про­яв­ле­ний; по­чи­та­ние свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма вы­шло да­ле­ко за пре­де­лы Там­бов­ской епар­хии. В 1914 го­ду 28 июля свя­ти­тель Пи­ти­рим, епи­скоп Там­бов­ский, был при­чис­лен к ли­ку свя­тых.

Полное житие святителя Питирима, епископа Тамбовского

Свя­ти­тель Пи­ти­рим, епи­скоп Там­бов­ский, в ми­ру Про­ко­пий, ро­дил­ся 27 фев­ра­ля 1645 (или 1644) го­да в го­ро­де Вязь­ме в Смо­лен­ской гу­бер­нии. Его ро­ди­те­ли бы­ли бла­го­че­сти­вы­ми хри­сти­а­на­ми и при­ви­ли сво­им де­тям лю­бовь к Бо­гу и Свя­той Церк­ви. Они на­учи­ли Про­ко­пия с бла­го­го­ве­ни­ем чтить свя­тые ико­ны, хра­нить пра­во­слав­ные об­ря­ды и пре­да­ния. Изу­чив гра­мо­ту, свя­той Про­ко­пий осо­бен­но по­лю­бил чте­ние Сло­ва Бо­жия и жи­тий свя­тых от­цов и по­движ­ни­ков Церк­ви Хри­сто­вой. Это спо­соб­ство­ва­ло фор­ми­ро­ва­нию ду­хов­но­го об­ли­ка бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля. Маль­чик удив­лял окру­жа­ю­щих тру­до­лю­би­ем, об­шир­ны­ми зна­ни­я­ми и зре­ло­стью суж­де­ний. Ча­стое по­се­ще­ние хра­ма раз­ви­ло в нем лю­бовь к бо­го­слу­же­нию и цер­ков­но­му пе­нию. Ода­рен­ный тон­ким ху­до­жес­т­вен­ным вос­при­я­ти­ем, свя­той Про­ко­пий был ис­кус­ным пев­цом, а так­же жи­во­пис­цем. Позд­нее он на­пи­сал ко­пии по­чи­тав­ших­ся в Вязь­ме чу­до­твор­ных икон. Свя­той Про­ко­пий стро­го со­блю­дал по­сты, лю­бил мо­лить­ся и из­бе­гал празд­ных разв­ле­че­ний, дет­ских ша­ло­стей и за­бав, что по­ка­зы­ва­ло его вы­со­кую ас­ке­ти­чес­кую на­стро­ен­ность. Бла­го­го­вея пе­ред все­ми свя­ты­ми, Про­ко­пий осо­бен­но чтил сво­е­го небес­но­го по­кро­ви­те­ля – пре­по­доб­но­го Про­ко­пия Де­ка­по­ли­та (VIII в.; па­мять 27 фев­ра­ля/11 мар­та), в день па­мя­ти ко­то­ро­го он ро­дил­ся.

До­стиг­нув со­вер­шен­но­ле­тия и ре­шив все­це­ло по­свя­тить се­бя Бо­гу, свя­той Про­ко­пий по­про­сил бла­го­сло­ве­ние ро­ди­те­лей и по­сту­пил по­слуш­ни­ком в Вя­зем­ский Иоан­но-Пред­те­чен­ский мо­на­стырь, ос­но­ван­ный пре­по­доб­ным Ге­ра­си­мом Бол­дин­ским ((† 1554; па­мять 1/14 мая). Этот мо­на­стырь, рас­по­ло­жен­ный вбли­зи Вязь­мы, от­ли­чал­ся стро­го­стью уста­ва, вве­ден­но­го его свя­тым ос­но­ва­те­лем. Всту­пив на путь мо­на­ше­ских по­дви­гов, свя­той Про­ко­пий стал с усер­ди­ем под­ви­зать­ся в по­сте, бде­нии и мо­лит­ве. Неле­ност­но ис­пол­няя воз­ло­жен­ные на него мо­на­стыр­ские по­слу­ша­ния, он к обя­за­тель­ным тру­дам при­ла­гал доб­ро­воль­ные, ста­ра­ясь ни­ко­гда не быть празд­ным, чи­тал на­став­ле­ния и жи­тия свя­тых от­цов, стре­мясь в сво­ей жиз­ни под­ра­жать их по­дви­гам.

На два­дцать пер­вом го­ду жиз­ни свя­той Про­ко­пий был по­стри­жен в мо­на­ше­ство с име­нем Пи­ти­рим. Через неко­то­рое вре­мя он был ру­ко­по­ло­жен во иеро­диа­ко­на и во иеро­мо­на­ха.

Сво­ей по­движ­ни­че­ской жиз­нью мо­ло­дой инок за­слу­жил ува­же­ние мо­на­стыр­ской бра­тии и был из­бран игу­ме­ном. Опыт­ный в ду­хов­ной жиз­ни, свя­той игу­мен уме­ло управ­лял бра­ти­ей, ми­ло­сер­ди­ем и кро­то­стью ис­прав­ляя за­блуд­ших, при­ме­ром сво­ей жиз­ни по­буж­дал ино­ков к боль­ше­му по­дви­гу. В 1684 го­ду он был воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та. За­бо­тясь об укреп­ле­нии в ино­ках ду­ха стро­го­го по­движ­ни­чест­ва, свя­той Пи­ти­рим в сво­ем слу­же­нии про­явил осо­бую лю­бовь к бла­го­ле­пию хра­мов. Под ру­ко­вод­ством муд­ро­го на­став­ни­ка Пред­те­чен­ская оби­тель до­стиг­ла ду­хов­но­го рас­цве­та.

Несмот­ря на все­об­щее ува­же­ние, свя­той Пи­ти­рим от­ли­чал­ся глу­бо­ким сми­ре­ни­ем и кро­то­стью. В сво­их тру­дах он все упо­ва­ние воз­ла­гал на по­мощь Бо­жию. С 1681 го­да, ко­гда Вязь­ма ото­шла к Смо­лен­ской епар­хии, в Пред­те­чен­ском мо­на­сты­ре по­се­лил­ся ви­кар­ный епи­скоп Смо­лен­ско­го мит­ро­по­ли­та.

1 сен­тяб­ря 1684 го­да свя­той Пи­ти­рим по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Иоаки­ма (1674–1690) по­лу­чил но­вое цер­ков­ное по­слу­ша­ние – был на­зна­чен на Там­бов­скую ка­фед­ру. 15 фев­ра­ля 1685 го­да в Неде­лю блуд­но­го сы­на в Успен­ском со­бо­ре в Москве свя­тей­ший пат­ри­арх Иоаким ру­ко­по­ло­жил его во епи­ско­па. Од­на­ко в Там­бов свя­ти­тель от­пра­вил­ся не сра­зу. Оче­вид­но, на неко­то­рое вре­мя он был остав­лен при пат­ри­ар­хе. Во вре­мя пре­бы­ва­ния в Москве свя­ти­тель Пи­ти­рим изу­чил по­ло­же­ние и нуж­ды Там­бов­ской епар­хии и раз­ра­бо­тал план необ­хо­ди­мых ме­ро­при­я­тий для укреп­ле­ния бла­го­че­стия в сво­ей пастве и рас­про­стра­не­ния хри­сти­ан­ства сре­ди ино­вер­цев, в боль­шин­стве со­став­ляв­ших на­се­ле­ние то­го края.

Там­бов­ская епар­хия бы­ла об­ра­зо­ва­на неза­дол­го до на­зна­че­ния на нее свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма – в 1682 го­ду. По­это­му епар­хию на­се­ля­ли в ос­нов­ном лю­ди, не про­све­щен­ные све­том Хри­сто­вой ве­ры: языч­ни­ки (морд­ва, че­ре­ми­сы, ме­ще­ра), ма­го­ме­тане (та­та­ры), а так­же рас­коль­ни­ки. Сре­ди на­се­ле­ния бы­ло мно­го ссыль­ных из цен­траль­ной Рос­сии и бег­лых пре­ступ­ни­ков. Свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му пред­стоя­ло бо­роть­ся с язы­че­ством, сек­тант­ством и гру­бо­стью нра­вов. Укре­пив се­бя на пред­сто­я­щий по­двиг по­стом и мо­лит­вой и ис­про­сив бла­го­сло­ве­ние у мо­щей мос­ков­ских свя­ти­те­лей и чу­до­твор­цев и пре­по­доб­но­го Сер­гия, свя­ти­тель Пи­ти­рим в на­ча­ле 1686 го­да вы­ехал в Там­бов. По пу­ти он за­ехал в Во­ро­неж для ду­хов­ной бе­се­ды со свя­ти­те­лем Мит­ро­фа­ном Во­ро­неж­ским (па­мять 23 но­яб­ря/6 де­каб­ря и 7/20 ав­гу­ста). Тор­же­ствен­ная встре­ча в пер­вом го­ро­де епар­хии – Коз­ло­ве – сму­ти­ла сми­рен­но­го свя­ти­те­ля, по­это­му в Там­бов он въе­хал с со­п­ро­во­ждав­ши­ми его несколь­ки­ми мо­на­ха­ми и ке­лей­ни­ком Ва­си­ли­ем еще до вос­хо­да солн­ца, и лишь немно­гие бла­го­че­сти­вые хри­сти­ане встре­ти­ли его в хра­ме за ран­ним бо­го­слу­же­ни­ем.

Из со­хра­нив­ших­ся в за­пи­сях дел свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма пер­вым его де­лом по при­бы­тии на Там­бов­скую ка­фед­ру зна­чит­ся вы­да­ча во дни Свя­той Пас­хи 1686 го­да гра­мо­ты Коз­лов­ско­му мо­на­сты­рю на по­стро­е­ние ка­мен­но­го со­бор­но­го хра­ма во имя Свя­той Тро­и­цы. По­всю­ду ста­ли стро­ить­ся хра­мы, бла­го­леп­но­му укра­ше­нию ко­то­рых свя­ти­тель Пи­ти­рим при­да­вал осо­бое зна­че­ние. Де­ло это бы­ло осо­бен­но труд­ным из-за край­ней ни­ще­ты на­се­ле­ния. Уме­лое ру­ко­вод­ство и лич­ная нес­тя­жа­тель­ность свя­ти­те­ля поз­во­ли­ли ему при ма­ло­чис­лен­ных сред­ствах до­стиг­нуть в этом де­ле зна­чи­тель­ных ре­зуль­та­тов. Толь­ко в Там­бо­ве бы­ло по­стро­е­но несколь­ко хра­мов – свой для каж­дой сло­бо­ды го­ро­да. По­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля в епар­хии бы­ло 168 хра­мов.

Осо­бую пас­тыр­скую за­бо­ту про­явил свя­ти­тель о мо­на­сты­рях. По его ини­циа­ти­ве бы­ли по­стро­е­ны и но­вые оби­те­ли: жен­ская Воз­не­сен­ская в Там­бо­ве (1692 г.), игу­ме­ни­ей ко­то­рой ста­ла сест­ра свя­ти­те­ля Ека­те­ри­на, и муж­ская Тре­гу­ля­ев­ская во имя Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на (1691 г.) в се­ми вер­стах от Там­бо­ва, в пус­тын­ном, окру­жен­ном ле­са­ми ме­сте. На­зва­ние эта оби­тель по­лу­чи­ла с свя­зи с тем, что свя­ти­тель Пи­ти­рим лю­бил уеди­не­ние. Тон­ко ощу­щая кра­со­ту род­ной при­ро­ды, ко­то­рая воз­буж­да­ла в нем чув­ство мо­лит­вен­ной бла­го­дар­но­сти к Твор­цу ви­ди­мо­го ми­ра, он при вся­кой воз­мож­но­сти гу­лял в окрест­но­стях Там­бо­ва и в оди­но­че­стве пре­да­вал­ся бо­го­мыс­лию. Од­на­жды (15 сен­тяб­ря 1688 го­да) он, со­вер­шая про­гул­ку с на­ве­стив­шим его свя­ти­те­лем Мит­ро­фа­ном Во­ро­неж­ским и бла­го­че­сти­вым ино­ком Ин­но­кен­ти­ем, про­сил у них со­ве­та о вы­бо­ре ме­ста для по­стро­е­ния оби­те­ли. Все трое при­шли в уеди­нен­ное ме­сто, ко­то­рое и бла­го­сло­ви­ли для ос­но­ва­ния оби­те­ли.

За­бо­тясь о бла­го­леп­ном укра­ше­нии хра­мов и мо­на­сты­рей, свя­ти­тель Пи­ти­рим ста­рал­ся, чтобы и на­се­лен­ные пунк­ты име­ли вид хри­сти­ан­ских по­се­ле­ний. Так, сра­зу по при­бы­тии в Там­бов на кре­пост­ных во­ро­тах и в го­род­ских сло­бо­дах, око­ло ка­ра­уль­ных по­стов он уста­но­вил рас­пя­тия Хри­ста Спа­си­те­ля и ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, ко­то­рые при­вез с со­бой. Ограж­дая го­род ико­на­ми, свя­ти­тель вве­рял его по­кро­ву Гос­по­да и Бо­жи­ей Ма­те­ри и воз­буж­дал в жи­те­лях бла­го­че­стие. При­ве­зен­ная свя­ти­те­лем Пи­ти­ри­мом ко­пия чу­до­твор­ной Смо­лен­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, вы­пол­нен­ная, воз­мож­но, им са­мим, бы­ла по­став­ле­на в Пре­об­ра­жен­ском ка­фед­раль­ном со­бо­ре в Там­бо­ве. Эта ико­на, а так­же при­ве­зен­ные свя­ти­те­лем Ка­зан­ская (так­же на­пи­сан­ная, ве­ро­ят­но, им са­мим) и Ильин­ско-Чер­ни­гов­ская, по­лу­чив­шая за­тем на­зва­ние Там­бов­ской ико­ны, бы­ли ро­ди­тель­ским бла­го­сло­ве­ни­ем свя­ти­те­ля.

Мно­го тру­дов при­ло­жил свя­ти­тель для об­ра­ще­ния в хри­сти­ан­ство языч­ни­ков и ма­го­ме­тан и для вра­зум­ле­ния рас­коль­ни­ков. Край, где преж­де про­цве­та­ли гра­бе­жи и раз­бой, бла­го­да­ря тру­дам и мо­лит­ве свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма стал кра­ем ре­ли­ги­оз­ным. Об­ра­ще­ние свя­ти­те­ля к пастве от­ли­ча­лись кро­то­стью и дос­туп­но­стью. Объ­ез­жая свою епар­хию с про­по­ве­дью сло­ва Бо­жия, свя­ти­тель сло­вом ис­крен­ней люб­ви к пастве, кро­то­стью и сми­ре­ни­ем се­ял в ду­шах се­ме­на ве­ры и бла­го­че­стия. Свя­ти­тель от­ли­чал­ся уди­ви­тель­ным снис­хож­де­ни­ем да­же к нрав­ствен­но пад­шим лю­дям. Со все­ми он об­ра­щал­ся оди­на­ко­во, ров­но и крот­ко, как ис­тин­ный друг и брат. В то же вре­мя он был по-оте­че­ски тре­бо­ва­те­лен. Его две­ри бы­ли от­кры­ты для всех при­хо­див­ших за со­ве­том и по­мо­щью. Нет­ре­бо­ва­тель­ный в лич­ной жиз­ни, он все свои сред­ства тра­тил на хра­мы, мо­нас­ты­ри и нуж­ды ближ­них. Из­бе­гая вся­ких удобств, свя­ти­тель со­вер­шал по­езд­ки по епар­хии в про­стой по­воз­ке.

Вновь от­кры­тые хра­мы тре­бо­ва­ли но­вых пас­ты­рей. Од­ной из за­бот свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма бы­ло из­бра­ние и под­го­тов­ка кан­ди­да­тов в свя­щен­ни­ки. Он неукос­ни­тель­но тре­бо­вал, чтобы при­хо­жане из­би­ра­ли кан­ди­да­та­ми толь­ко гра­мот­ных лю­дей. В сво­ем до­ме он устро­ил спе­ци­аль­ную шко­лу, где сам го­то­вил из­бран­но­го к при­ня­тию свя­щен­но­го са­на.

В 1694 го­ду свя­ти­тель Пи­ти­рим при­сту­пил к стро­и­тель­ству ка­мен­но­го ка­фед­раль­но­го со­бо­ра. Он не толь­ко вни­ма­тель­но сле­дил за по­строй­кой хра­ма, но да­же сам участ­во­вал в стро­и­тель­ных ра­бо­тах. За­кон­чен он был уже по­сле его кон­чи­ны. При свя­ти­те­ле был освя­щен толь­ко юж­ный при­дел в ниж­нем эта­же со­бо­ра – во имя свя­ти­те­ля и чу­до­твор­ца Ни­ко­лая. Но­вый со­бор свя­ти­тель снаб­дил за свой счет необ­хо­ди­мой утва­рью, ри­за­ми (од­на из риз свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма бы­ла пе­ре­да­на позд­нее свя­ти­те­лю Ин­но­кен­тию Ир­кут­ско­му).

Свя­ти­тель Пи­ти­рим с дет­ства лю­бил бо­го­слу­же­ние. Он ча­сто слу­жил и за­бо­тил­ся о бла­го­го­вей­ном ис­пол­не­нии служб, внят­ном пе­нии и чте­нии. Неред­ко он сам ста­но­вил­ся на кли­рос, чтобы на­учить пев­цов пра­виль­но­му пе­нию. Свя­ти­тель учил свою паст­ву с бла­го­го­ве­ни­ем от­но­сить­ся к свя­щен­ным пред­ме­там. За­бо­тясь о тор­жест­вен­но­сти бо­го­слу­же­ний, он уста­но­вил в празд­нич­ные дни крест­ные хо­ды из со­бор­но­го хра­ма в тот храм, где бы­ли пре­столь­ные тор­же­ства.

Сла­ва о свя­ти­тель­ских тру­дах Там­бов­ско­го ар­хи­пас­ты­ря рас­про­стра­ни­лась за пре­де­ла­ми епар­хии. О нем бы­ло хо­ро­шо из­вест­но при дво­ре мос­ков­ских го­су­да­рей Иоан­на и Пет­ра Алек­се­е­ви­чей, ко­то­рые неод­но­крат­но удо­вле­тво­ря­ли про­ше­ния свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма о нуж­дах епар­хии. В 1690 го­ду свя­ти­тель Пи­ти­рим участ­во­вал в Со­бо­ре Рус­ской Церк­ви, из­брав­шим свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Ад­ри­а­на (1690–1700).

На ар­хи­ерей­ской ка­фед­ре свя­ти­тель Пи­ти­рим не толь­ко не осла­бил по­движ­ни­че­ские тру­ды, но еще бо­лее уси­лил мо­на­ше­ские по­дви­ги. Сре­ди бла­го­че­сти­вых ду­шев­ных за­ня­тий он не остав­лял и физи­че­ский труд. Око­ло ар­хи­ерей­ско­го до­ма свя­ти­тель сво­и­ми ру­ка­ми ис­ко­пал ко­ло­дец, над ко­то­рым позд­нее бы­ла по­стро­е­на ча­сов­ня, а с 1868 го­да к нему стал со­вер­шать­ся крест­ный ход для осве­ще­ния во­ды. Од­на­жды во вре­мя тя­же­лой бо­лез­ни свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма Гос­подь уте­шил его див­ным ви­де­ни­ем. Во вре­мя мо­лит­вы свя­ти­тель про­сил не здра­вия и про­дле­ния жиз­ни, но с лю­бо­вью и на­деж­дой ис­пра­ши­вал остав­ле­ния гре­хов и да­ро­ва­ния веч­ной жиз­ни в Цар­стве Небес­ном. Он об­ра­тил­ся с прось­бой хо­да­тай­ство­вать о нем к сво­е­му по­кро­ви­те­лю, ко­то­ро­му мо­лил­ся всю жизнь, – свя­то­му Про­ко­пию Де­ка­по­ли­ту. Во вре­мя этой мо­лит­вы ему явил­ся пре­по­доб­ный Про­ко­пий и стал мо­лить о нем Гос­по­да. По мо­лит­ве пре­по­доб­но­го в об­ла­ке явил­ся Спа­си­тель и бла­го­сло­вил свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма. По­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля это яв­ле­ние бы­ло за­пе­чат­ле­но на иконе, по­ме­щен­ной над его гроб­ни­цей.

По­сле бо­лез­ни, во вре­мя ко­то­рой свя­ти­те­лю явил­ся Гос­подь и пре­по­доб­ный Про­ко­пий, свя­ти­тель Пи­ти­рим про­жил еще око­ло трех лет. Но си­лы не вер­ну­лись к нему пол­но­стью и он по­сто­ян­но недо­мо­гал, по­это­му он не смог за­кон­чить мно­гие из сво­их на­чи­на­ний, в част­но­сти, до­стро­ить ка­фед­раль­ный со­бор. Кон­чи­на свя­то­го по­сле­до­ва­ла 28 июля 1698 го­да в воз­расте 53 лет. Он был с че­стью по­гре­бен в освя­щен­ном им Ни­коль­ском при­де­ле но­во­го ка­фед­раль­но­го со­бо­ра, над мо­ги­лой его бы­ла устро­е­на де­ре­вян­ная рез­ная гроб­ни­ца.

По­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма его ду­хов­ная связь с паст­вой не пре­рва­лась. Сна­ча­ла па­мять свя­ти­те­ля со­вер­ша­лась в Там­бов­ской епар­хии мест­но. От его гроб­ни­цы со­вер­ша­лись ис­це­ле­ния боль­ных. В на­ча­ле XIX ве­ка в там­бов­ском ка­фед­раль­ном со­бо­ре бы­ла за­ве­де­на кни­га, в ко­то­рой от­ме­ча­лись чу­дес­ные ис­це­ле­ния от гроб­ни­цы свя­ти­те­ля. Эти за­пи­си сви­де­тель­ству­ют, что к свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му с прось­бой об­ра­ща­лись не толь­ко пра­во­слав­ные, но и ино­вер­цы. Бо­же­ствен­ные от­кро­ве­ния по­буж­да­ли лю­дей со всех кон­цов Рос­сии ехать в Там­бов за бла­го­дат­ной по­мо­щью, ис­те­кав­шей от гроб­ни­цы еще не про­слав­лен­но­го свя­то­го. В 1914 го­ду 28 июля свя­ти­тель Пи­ти­рим был при­чис­лен к ли­ку свя­тых Рус­ской Церк­ви.

Молитвы

Тропарь святителя Питирима, епископа Тамбовского глас 4

Веры и благочестия наставниче,/ Церкве светильниче, монашествующих образе,/ святителю Питириме премудре,/ стадо твое благочестно упасл еси/ и ко Христу привел еси,/ темже в Вышних венцем славы украшен,/ с нами на земли духом пребываеши, сияя чудесы./ Моли Христа Бога/ спастися душам нашим.

Кондак святителя Питирима, епископа Тамбовского глас 8

Монахов наставника изрядна и святителя всем людем милостива,/ чудотворца предивна и молитвенника о нас неусыпна,/ сошедшеся, воспоим Питирима, Тамбовския земли похвалу.

Молитва святителю Питириму, епископу Тамбовскому

Благословен и препрославлен Господь Бог, призвавый тя, святителю отче наш Питириме, от перваго часа делателя в виноград Свой, явивый в тебе послушание воли Его неуклонное, ревность Предтечеву и любовь Павлову, таже и на свещник Церкве Тамбовския тя поставивый и архиереа велика тя показавый. Благодатию святительства укрепляем и огнем любве Христовы распаляем, не дал еси, пастырю наш добрый, сна очима твоима, наше веждома дремания, на всяк день труждаяся, моляся и благовествуя, неверныя просве­щая, заблудшия вразумляя, падшия восставляя, немощныя укреп­ляя, плачущия утешая, всем быв вся, яко же святый Павел, да всяко некия спасеши. Егда же время делания твоего в вертограде волю Владыки Христа исполнися и отшел еси от земные в селения горняя придти мзду трудов твоих, дадеся ти, угодниче Божий, Престолу Царя славы с лики святые предстояти и оттуду паству твою назирати, за ны грешныя молитися, немощи немощных носити, недуги целити, скорби утоляти. Сего ради от дне блаженнаго успения твоего вернии не престаша притекати к тебе в скорбех и болезнех, и онии прикосновением ризы твоя, онии от воды из кладезя твоего избавление улучаху. Темже и ныне, к цельбоносному гробу твоему сошедшеся, славим Бога, дивнаго во святых Своих, и тебе, отче священнейший, величаем и молим: не отступай от нас любовию твоею, сохраняй молитвами твоими Церковь Православную незыблему от неверия и раскола, страну же Российскую от бед и напастей защити, мир и безмятежие той даруя, от всяких врагов огради, пастырем Церкве Святыя благопоспеши, дела рук их исправи и ревностию о спасении врученнаго им словеснаго стада сердца их распали, вся же ны в послушании спасительному благовестию Хри­стову соблюди и дело спасения, яко едино на потребу вменяти помози, да купно с тобою едиными усты и единым сердцем вся на всяк день и час поем и славим Спаса Христа со Отцем и Святым Духом во веки веков. Аминь.

Канон первый святителю Питириму Тамбовскому глас 2

Песнь 1

Ирмос: Во глубине постла иногда фараонитское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть: препрославленный Господь славно бо прославися.

Христе, Свете истинный, разум мой просвети и сердце очисти, да прославлю память угодника Твоего, Богоноснаго Питирима.

Отче преподобне Питириме, огнезрачному Престолу в Вышних предстоя и Трисолнечными светлостьми озаряемь, просвети глубину зол моих, яко да и аз пою: славно бо прославися.

Якоже Моисей Боговидец древле спасе Израиля от руки фараоновы, тако и ты, Богоносне отче, свободи мя от работы врагу, да, радуяся, славлю Бога, дивнаго во святых Своих.

Богородичен: Владычице и Мати Избавителя, предстательством Твоим умоли Сына Твоего, да потребит живущий во мне грех и изведет мя в свободу славы чад Своих.

Песнь 3

Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Якоже древле праведная Анна свое чадо, вдал еси себе самаго, отче Питириме, в дар Богу. Утверди и мене на камени заповедей Его, да зову: несть свят, яко Бог наш.

Отче Питириме, молитвами твоими утверди ум и сердце наше во Господе, возвыси рог христиан православных, да заградятся уста врагов веры и возвеселимся о спасении своем.

У цельбоноснаго гроба новаго чудотворца да не хвалится сильный силою своею, да не хвалится мудрый мудростию своею, да не хвалится богатый богатством своим, но о сем да хвалится хваляйся, еже разумети и знати Господа и стяжати богатство благодати Его.

Богородичен: Пречистая Дево, Неискусобрачная Мати, неплодную душу мою и безчадную плодоносну покажи благодатию Сына Твоего, молитвами новаго чудотворца Питирима, да зову и аз со всеми верными: несть свят, якоже Бог наш.

Седален

Аще и зайде прежде под землю тело твое, но, яко солнце из облак, возсия, лучами благодати блистаяся. Темже память твою совершающе, святителю, со страхом покланяемся и, яко общему отцу, тепле молимся: избави ны, чада твоя, от бед и нуждных обстояний.

Песнь 4

Ирмос: Пришел еси от Девы не ходатай, ни Ангел, но Сам, Господи, воплощся, и спасл еси всего мя, человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

От юности чистотою девства Ангелом в житии поревновал еси, спасению человеков послужил еси, отче Питириме, и к Богу взывал еси, вопия: слава силе Твоей, Господи.

Якоже Ангел во плоти, горел еси, святе, огнем любве Христовы и врученныя тебе люди познанием Сына Божия просветил еси, зовущия: слава силе Твоей, Господи.

Ангеле земный и человече Небесный, испроси и нам, грешным, спасение у Христа Бога, да и мы купно с тобою зовем: слава силе Твоей, Господи.

Богородичен: О Мати Слова и Дево, сохрани ны непорочны от страстей безчестных, да Христу, всельшуся в нас, поем: слава силе Твоей, Господи.

Песнь 5

Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе, Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим, иного бо, разве Тебе, Бога не знаю.

Светом Твоим всю вселенную озаривый, просвети тьму мою, Господи, мрак души моея разжени, в честней памяти угодника Твоего Питирима.

Светильник сый Солнца Праведнаго, озаряйся присно Светом невечерним, отче наш Питириме, облистай ум и сердце наше, да, радующеся, Спасу нашему поем: иного, разве Тебе, Бога не знаем.

Что Тебе принесем, Христе Спасе наш, кия песни воспоем благосердию Твоему, яко возсиял еси нам свет спасения, избавление от беззаконий наших чудесы многими святителя Питирима.

Богородичен: Мати Святая, Богородице, рождшая Свет Неприступный, не презри моления недостойных чад Твоих, во тьме грехов сущих, но просвети нас светом боговедения, да, утренююще, славим Тя.

Песнь 6

Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи.

Бездна зол моих смущает мя и низводит мя во глубину отчаяния, но Ты, Боже, пучина милости сый неисчерпаемая, даждь ми руку помощи, яко Петрови, предстательством милостиваго угодника Питирима, и спаси мя.

Бездно милости и щедрот, Господи, ущедри ны, погибшее создание Твое, укроти волны страстей наших и в пристанище спасения ны возведи, молитв ради святителя Питирима.

Отче наш Питириме, служителю верный Милостиваго Бога, умоли Его благостыню, да имиже весть судьбами спасет ны, погибающия, и явит нам всемогущую помощь по твоему предстательству.

Богородичен: Пресвятая Владычице, Мати милосердия, обышедше, обыдоша нас врази веры нашея, и несть заступающаго, и погибаем, потоцы бо беззаконий премогоша ны, и отчаяваемся, но Ты Матерними Твоими щедротами приклони Сына Твоего на милость, да спасет ны от бед, якоже от кита Иону.

Кондак, глас 8

Монахов наставника изрядна и святителя всем людем милостива, чудотворца предивна и молитвенника о нас неусыпна, сошедшеся, воспоим Питирима, Тамбовския земли похвалу.

Икос

Воспоим днесь, вернии, святителя великаго в песнех и пениих духовных: радуйся, отче Богоносне Питириме, Смоленския земли отрасль пречестная, во граде Вязьме благодатию Божиею напоенная и, яко крин, процветшая, Тамбовскую же страну плоды добродетелей обогатившая; радуйся, пастырю добрый, насаждением истинныя веры и светом благочестия тьму нечестия разгнавый; радуйся, спасительными труды твоими и подвиги многи неверныя обративый и ко Христу приведый; радуйся, чудную икону Богоматере граду Тамбову в наследие оставивый, от неяже многоразличная исцеления источаются; радуйся, своима рукама ископавый кладязи воды неисчерпаемыя, юже с верою пиющии приемлют недугов исцеление и от душепагубных страстей свобождение; радуйся, посещением твоим со други твоими, святителем Митрофаном и Боголюбивым Василием, Тамбовския дебри и леса облагоухавый; радуйся, тем начало иноческаго жития тамо положивый, в мире же живущим образ истинныя дружбы показавый; радуйся, Тамбовския земли похвало.

Песнь 7

Ирмос: Образу златому, на поле Деире служиму, трие Твои отроцы небрегоша безбожнаго веления, посреде же огня ввержени, орошаема, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Господи Боже наш, Любы неизреченная, человека перстнаго паче злата и сребра образом Твоим украсил еси, всякими даровании и чудесы многими обогатил еси. Темже, память чудотворца Твоего Питирима совершающе, вопием Ти: благословен еси, Боже отец наших.

Преподобне отче Питириме, образ Создателя своего в души твоей от страстей очистив и любовию Божиею распалаемь, предал еси себе на служение воли Его, всегда взывая: благословен еси, Боже отец наших.

Якоже древле отроцы благочестивии в Вавилоне, истинную веру во стране Тамбовстей, отче Питириме, утвердил еси и нечестие обличил еси, всегда труждаяся, благовествуя, моляся и поя: благословен Бог отец наших.

Богородичен: Пресвятая Владычице Богородице, образ Твой честный граду Тамбову в благословение и покров державен рукама святителя Питирима даровала еси, да славословим Тобою Державнаго Христа, Бога нашего.

Песнь 8

Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.

Господи Боже мой, пламень огненный древле в росу отроком благочестивым преложивый, пламень страстей моих угаси росою молитв благочестиваго святителя Питирима, да Тя превозношу с ним и аз во вся веки.

Отче наш Питириме, слез твоих теченьми огненная искушения страстей и похотей плотских угасил еси и, яко во цветнице, в чистем сердце твоем присно ликовствовал еси: вся дела, благословите, пойте Господа.

Чистою боголюбивою душею со Ангелы огнезрачному Престолу Бога ныне предстоя, и оттуду незаходимыми зарями облиставаемь, и чудесы многими нам сияя, просвети, отче Питириме, облежащую нас тьму неверия и суеверия, да поем и благословим дивнаго во святых Своих Бога во веки.

Богородичен: Якоже огнем пешным, страстьми палимый, зову Ти блудный аз: Владычице Чистая, Мати Всемогущаго, спаси и избави мя от огненнаго осуждения.

Песнь 9

Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощся от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная. Тем Всепетую Богородицу величаем.

Отца Безначальнаго Слове, Сыне Единородный, человека падшаго хотя обновити, Сын Девы явился еси, и, грехи всего мира взем, на Крест вознесл еси, и оттуду распростертыма дланьма расточенная чада Божия собрал еси; темже и мы, днесь союзом любве Твоея связуеми и дивнаго угодника Твоего Питирима память совершающе, Рождшую Тя величаем.

Воплощенному Сыну Божию подражая, паче инех смирил еси себе, преподобне отче Питириме, темже и любовь Божию стяжал еси и заблуждшая чада Божия привел еси ко Отцу Небесному, славити Его благосердие.

Исполнь любве Христовы, отче наш Питириме, словом и житием паству твою поучал еси сирыя призирати, нищия питати, скорбящия утешати. Помолися Спасу Христу, да и мы днесь в память твою украсим себе состраданием и милостынями, якоже чада Божия возлюбленная.

Богородичен: Мати Святая, Безмужная Дево, во чреве Твоем Бога и Человека воедино совокупившая, даруй и нам, расточенным, соединитися во единем Христе, Сыне Твоем, на Немже утвердися Церковь, Тя величающая.

Светилен

Светила на небеси Утвердивый яви тя Церкви Своей новую звезду пресветлую, духа светлостьми и чудес сиянии нас озаряющую и нечестивыя посрамляющую, неусыпный предстателю наш, святителю отче Питириме.

Канон второй святителю Питириму Тамбовскому глас 8

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

Во свете неприступнем лицу Божию предстоя, Богомудре святителю, просвети душ наших омрачение и даждь слово, яко да восхвалим, радующеся, твою, всеблаженне, память.

От юности, преподобне, плотская мудрования покорил еси духу и, в безстрастие одеявся, сосуд избран явился еси благодати священства и пастырь истинен стаду твоему, молися, отче, спастися нам.

Жизнь твоя непорочна, отче, и успение со святыми, память же, яко праведнаго, с похвалами. Христу о нас молися, полезное прося: много бо может молитва праведнаго поспешествуема.

Богородичен: Треволнения помыслов и страстей и бездна грехов окаянную мою душу обыдоша. Даждь ми руку помощи, Дево Богородице, верных прибежище.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче.

Иоанну Милостивому подобяся, милостив к требующим в житии твоем явился еси, преподобне, и нищих воистину был еси отец, и ныне, в Вышних живый, милостив буди тя ублажающим.

Прикосновением к ризам Христовым мнози недужнии здрави быша древле, и ныне возлагающии на ся ризы святителя и тех во благоговении касающиися от всяких недугов приемлют исцеление. Темже убо, братие, евангельски прославим Бога, власть даровавшаго таковую человеком.

Кормчий добрый быв кораблю Христовы Церкве, избави, отче, стадо твое от бури грехов, бед же и скорбей, приводя ны во пристанища тихая Божественныя воли.

Богородичен: Еюже Небо и дворы Господни человеком отверзошася, Пречистую Матерь Деву песньми почтим: несть чистыя, якоже Ты, Пречистая, и несть непорочныя, паче Тебе, Владычице.

Седален

Аще и зайде прежде под землю тело твое, но, яко солнце из облак, возсия, лучами благодати блистаяся. Темже память твою совершающе, святителю, со страхом покланяемся и, яко общему отцу, тепле молимся: избави ны, чада твоя, от бед и нуждных обстояний.

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

Предстателя о нас теплейша и помощника готовнейша тя, отче, сущии в скорбех, стяжахом: не точию бо людей паствы твоея во граде Тамбове, но и далече сущия, призывающия же имя твое, соблюдаеши от всякого зла.

Христа единаго желал еси, преподобне, и весь Христов был еси: Тому в житии невозвратно последовал еси, Того тщался еси достигнути. Темже ныне Желаннаго обрет, и нас молитвами твоими стаду избранных сопричти.

Служитель верен сый Святыя Троицы, треми Божественными добродетельми, верою, надеждою и любовию, окаянную мою душу просвети и в будущем веце Триединаго Бога зрети мя сподоби.

Богородичен: Радость миру родившая, Господа, радости Небесныя причастники нас сотвори, Дево Всепетая, да глас Тебе вопием Архангелов: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Песнь 5

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам, Человеколюбче.

Провидев души твоея доброту, Пастыреначальник Христос пастыря тя добра и учителя изрядна стаду Своему показа, темже и прият тя в чертог Небесный со святительми, ихже житию мудре поревновал еси. С ними убо на Небеси молися о всех нас.

Телесныя немощи находят на ны, и беды отвсюду окружают ны. Изми убо ны от тех молитвами твоими, святителю: врача бо тя имамы богодарованнаго в болезнех и утешителя в скорбех.

Заповеди Христовы сотворив и тем стадо твое научив, велий по достоянию наречен еси во Царствии Небеснем. Потщися, отче, и нас ввести во дворы Господни: мы бо есмы чада твоя и овцы словеснаго твоего стада.

Богородичен: Небесных славо и земных веселие, Пречистая Дево, яко Царица, со всеми святыми непрестанно за ны молися Сыну Твоему: на Тя бо все упование по Бозе возложихом.

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.

Пастырю добрый, Христовы люди Божественными учении упасый и добродетельми души твоея воспитавый, не остави и нас во гресех наших погибнути, но в нихже и сам яко человек искушаемь был еси, и нам, искушаемым, ныне помози.

О, велие чудо! Гроб святителя общая всем врачебница бывает, безмездная воистину и готовая: приидите, человецы, со страхом и верою, туне приимите здравие душам и телесем вашим, Господа славяще и угодника Того ублажающе.

Граду твоему заступник буди, святе отче, и всю страну нашу необоримым твоим предстательством огради, да вси с веселием зовем ти: радуйся, Тамбовская похвало, Питириме приснопамятне.

Богородичен: Под кров Твой, Владычице, вси земнороднии, прибегаем и душами умиленными вопием Ти: всемощным ходатайством Твоим, Богомати, милостива нам сотвори, Егоже пречисто родила еси, Христа Бога нашего.

Кондак, глас 8

Монахов наставника изрядна и святителя всем людем милостива, чудотворца предивна и молитвенника о нас неусыпна, сошедшеся, воспоим Питирима, Тамбовския земли похвалу.

Икос

Воспоим днесь, вернии, святителя великаго в песнех и пениих духовных: радуйся, отче Богоносне Питириме, Смоленския земли отрасль пречестная, во граде Вязьме благодатию Божиею напоенная и, яко крин, процветшая, Тамбовскую же страну плоды добродетелей обогатившая; радуйся, пастырю добрый, насаждением истинныя веры и светом благочестия тьму нечестия разгнавый; радуйся, спасительными труды твоими и подвиги многи неверныя обративый и ко Христу приведый; радуйся, чудную икону Богоматере граду Тамбову в наследие оставивый, от неяже многоразличная исцеления источаются; радуйся, своима рукама ископавый кладязи воды неисчерпаемыя, юже с верою пиющии приемлют недугов исцеление и от душепагубных страстей свобождение; радуйся, посещением твоим со други твоими, святителем Митрофаном и Боголюбивым Василием, Тамбовския дебри и леса облагоухавый; радуйся, тем начало иноческаго жития тамо положивый, в мире же живущим образ истинныя дружбы показавый; радуйся, Тамбовския земли похвало.

Песнь 7

Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Прилежное о стаде твоем попечение имел еси, отче, житием и словом на путь спасения вся добре наставляя. Темже заблуждшаго мя на стезях погибели, яко пастырь сострадателен, твое овча ныне взыщи, вопиюща: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Слово Господне, яко чистии сердцем Бога узрят, на тебе, святе отче, исполнися. Видел бо еси телесныма очима Спаса Христа, послушающа молитву твою, Емуже взывал еси: благословен еси, Господи Боже, во веки.

На месте молитвенных твоих подвигов ископал еси источник воды благодатный, от негоже благоговейнии людие почерпают недугов исцеления, аще воспросят твоея помощи, и не раскаются, зовуще: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Богородичен: От сна греховнаго воспряни, о окаянная душе моя, и ко единей Заступнице всех воззови: Мати Дево, спаси мя молитвами Твоими и избранных части сподоби, вопиюща: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Песнь 8

Ирмос: Победители мучителя и пламене благодатию Твоею бывше, заповедем Твоим зело прилежаще, отроцы вопияху: благословите, вся дела Господня, Господа.

Икону Богоматере во освящение, покров и ограждение граду твоему принесл еси, отче, яже источник благодатных исцелений и от всяких напастей щит державен показася вопиющим: благословите, вся дела Господня, Господа.

Скоропослушный помощник в скорбех и болезнех бываеши, преподобне, призывающим тя верою, овым убо в сониих являяся, овым яве предстоя, овым же тайно благодея, вопиющим: благословите, вся дела Господня, Господа.

Святотатцу дерзновенному во храме твоем, возстав от гроба, яве предстал еси, святителю, грозным прещением призвав того к покаянию. Моли и нам датися прежде конца покаянию, зовущим: благословите, вся дела Господня, Господа.

Богородичен: Ублажают Тя вси роди человечестии, яко родила еси без отца Сына плотию, прежде век Сына Божия без матере суща, Емуже вопием: благословите, вся дела Господня, Господа

Песнь 9

Ирмос: Воистину Богородицу, Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с Безплотными лики Тя величающе.

Пастырскою ревностию распаляемь, ины овцы, яже не беша от стада твоего, привел еси ко Христу, еретичествующих множества вразумляя, неверныя же светом богопознания озаряя, да будет, по глаголу Спасову, едино стадо и един пастырь.

Тя, яко Небеснаго врача, дар исцелений от Господа приимша, усердно молим, святителю: твоих молитв Небесным врачеванием исцели лютыя недуги душ и телес наших.

Благодарное сие пение чад твоих не презри, угодниче Божий, но благосердием твоим приими е и Творцу всяческих принеси, да Той милостив будет тя почитающим.

Богородичен: От бед спаси и от страстей свободи, Владычице, рабы Твоя святителя Питирима молением: Тя бо необоримую стену, вси сущии, в печалех имамы, яко рождшую Спасение наше.

Светилен

Светила на небеси Утвердивый яви тя Церкви Своей новую звезду пресветлую, духа светлостьми и чудес сиянии нас озаряющую и нечестивыя посрамляющую, неусыпный предстателю наш, святителю отче Питириме.

Акафист святитетю Питириму, епископу Тамбовскому, чудотворцу

Кондак 1

Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, святителю отче Питириме, всем прибегающим к тебе скорый помощниче! Сподоби нас недостойными усты воспети тебе сия похвальная. Ты же, яко имеяй велие дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих:

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Икос 1

Ангелом подражатель и человеков наставник был еси, святителю отче Питириме: от юности бо возлюбил еси Божественное учение и, сему последовав, доброму житию поревновал еси. Сего ради тебе, на Небеси и на земли прославленному, вопием сице:

Радуйся, от рождения твоего Богом избранный; радуйся, на служение апостольское призванный.

Радуйся, избрание твое подвигом благочестия оправдавый; радуйся, образом жития твоего и нам путь к Небеси показавый.

Радуйся, от юности иго Христово возлюбивый; радуйся, чистоту сердца твоего до конца сохранивый.

Радуйся, яко, сего ради, еще сый на земли, Ангелом уподобился еси; радуйся, яко, сего ради, Господа Славы всегда зрети сподобился еси.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 2

Видя Благопромыслитель Господь души твоея доброту, направи помысл твой ко исканию единаго на потребу. Ты же, сего возжелев, еще из детства навыкл еси непрестанно взывати к Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум Божественный имый, всю суету привременныя сласти презрел еси, отче Питириме: темже оставив мир и вся яже в нем, измлада приял еси образ ангельский, всего себе отдав на служение Единому Господу. Таковое убо изволение твое восхваляюще, глаголем ти сицевая:

Радуйся, яко путь правый в Царствие Небесное обрел еси; радуйся, яко сим путем невозвратно шел еси.

Радуйся, яко красная мира сего ни во чтоже вменил еси; радуйся, яко, земная отринув, Небесная возлюбил еси.

Радуйся, сердце твое присно ко Христу имевый; радуйся, Тому Единому служити вожделевый.

Радуйся, разум твой в послушание веры пленивый; радуйся, в Бозе благочестно поживый.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 3

Силою Божиею укрепляем, отче Питириме, вся послушания монастырская добре проходил еси в Вяземстей обители святаго Предтечи, емуже подражал еси подвиги твоими, всегда взывая к Подвигоположнику всех, Спасу Христу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея помысл чист, и душу непорочну, священства благодать, еще млад сый, достойно восприял еси, отче Питириме; темже, во игумена обители избран был еси и саном архимандрита почтен, ревностно подвизаяся о спасении Богом врученнаго тебе словеснаго стада. Сего ради вопием ти сице:

Радуйся, яко вся послушания иноческая неленостно прошел еси; радуйся, яко сим на высоту добродетелей возшел еси.

Радуйся, красото смиренномудрия и воздержания; радуйся, образе кротости и послушания.

Радуйся, целомудрия ревнителю; радуйся, девства и чистоты хранителю.

Радуйся, иночествующих мудрый начальниче; радуйся, всех, благочестно жити хотящих, добрый наставниче.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 4

Бури злословия и людскаго мятежа не убоялся еси, отче Питириме, егда икону преподобнаго Аркадиа, недобре писанную, почитания лишил еси. Темже, о правоверии ревнуя, поучал еси паству твою право взывати к Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав и видев премногую твою добродетель, блаженный Патриарх Иоаким святителя тебе нарече и паству Тамбовскую смотрению твоему вручи. Мы же, о сем веселящеся, глаголем ти сицевая:

Радуйся, вся степени иноческаго звания с честию и славою прошедый; радуйся, на престоле святительстем достойно возседый.

Радуйся, страже Церкве Христовы неустрашимый; радуйся, делателю винограда Христова неутомимый.

Радуйся, благовременне и безвременне паству твою поучавый; радуйся, ко Христу овцы заблуждшия призвавый.

Радуйся, люди, во тьме седящия, светом Христовым озаривый; радуйся, сим от погибели их сохранивый.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 5

Боготечное светило, путь жизни твоея озаряющее, бысть тебе угодник Божий Прокопий, егоже именем во святем Крещении наречен был еси и к немуже присно с молитвою прибегал еси, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видел еси, отче Питириме, твоима очима угодника Божия Прокопиа, предстояща пред лицем Господа и к Нему молящася сице: Безсмертный Боже, хвалу Тебе воздаю, Царь бо един еси всем; помилуй душу его и сподоби сего Царствия Небеснаго. Сего ради и мы взываем к тебе: не престай молитися о всех нас купно со Прокопием блаженным, да и нас сподобит Господь достигнути Небеснаго Царствия. О сем воздыхающе, похвальная воспеваем ти:

Радуйся, очеса твоя всегда на небо возводивый; радуйся, славу Небесную паче всего возлюбивый.

Радуйся, непрестанными молитвами сердце твое освятивый; радуйся, мысль твою в Бозе утвердивый.

Радуйся, яко Прокопиа святаго, молитвенника дерзновеннаго всегда имел еси; радуйся, яко сему споспешествующу, в радость Господа твоего вшел еси.

Радуйся, яко в райских обителех ныне пребываеши; радуйся, яко от Горних высот и нас, многогрешных, милостивно назираеши.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 6

Проповедник веры православныя и ревнитель благочестия словом и житием твоим был еси, святителю Питириме. Темже духовная паства твоя непрестанно памятует и вся Российская страна достойно ныне прославляет труды твоя, имиже трудился еси, присно взывая ко Господу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси во Церкви Тамбовстей светом Христова учения и ревностию твоею о славе Божией, святителю отче Питириме: ты бо, красоту Господню возлюбив, о устроении храмов святых и о благочинии церковнем всеусердно прилежал еси. Сего ради воспеваем ти сице:

Радуйся, славы Христовы ревнителю; радуйся, храмов святых строителю.

Радуйся, благочиния церковнаго строгий блюстителю; радуйся, чтения и пения Божественнаго искусный учителю.

Радуйся, яко тобою Церковь Русская благоукрасися; радуйся, яко в ней вера Христова тобою утвердися.

Радуйся, града Тамбова славо и украшение; радуйся, всем нам защито и ограждение.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 7

Хотяй невозбранно возноситися духом в Горняя Селения, безмолвие пустыни возлюбил еси, отче Питириме, идеже многи дни в посте и молитве подвизался еси, овогда же со святителем Митрофаном, другом твоим, беседовал еси, воспевая с ним купно хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новую обитель в месте пустыннем, якоже тихую пристань, во славу Предтечи Господня создав и в самом граде Тамбове с сестрою твоею Екатериною обитель женскую устроив, сим явил еси нам, отче Питириме, велию твою любовь ко обителем святым. Сего ради воспеваем ти похвальная сия:

Радуйся, Предтечу Господня возлюбивый и тому в житии твоем поревновавый; радуйся, строгий подвиг благочестия в себе показавый.

Радуйся, пустыни безмолвия любителю; радуйся, поста и молитвы строгий блюстителю.

Радуйся, Тамбовския дебри и леса молитвою твоею облагоухавый; радуйся, обитель иноком тамо основавый.

Радуйся, святителя Митрофана друже и собеседниче; радуйся, во Царствии Небеснем тому сонаследниче.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 8

Странника и пришельца в мире сем помышлял еси себе, отче Питириме. Темже, Небесная возлюбив, сокровище некрадомое сокровиществовал еси, грядущаго града взыскуя и ко Господу радостно взывая: Аллилуиа.

Икос 8

Весь исполнь любве Христовы, душу твою за овцы твоя положити готов был еси, спасение всем устрояя и всем во всем угождая, не иский своея, но многих пользы, да всяко некия спасеши. Сего ради чтим святую память твою и усердно вопием ти:

Радуйся, отче благосердый, о спасении многих ревновавый; радуйся, не своих си, но ближняго искавый.

Радуйся, пастырю добрый, на пажитех тучных чада твоя духовная питавый; радуйся, страже неусыпный, от волков хищных овцы твоя охранявый.

Радуйся, нищих кормителю и гладных питателю; радуйся, сирых защитниче и обидимых предстателю.

Радуйся, яко и ныне во всяких нуждах скоро нам помогаеши; радуйся, яко и ныне всех, с верою к тебе притекающих, милостивно утешаеши.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 9

Всяк возраст и всяко сословие еще в житии твоем величаху тя, яко человека Божия, и в час кончины твоея вся паства твоя плакаше о тебе, яко о отце своем. Зрящи же тя погребаема и новаго предстателя на Небеси имети уповающи, с рыданием, купно же и благодарным сердцем, возглашаше о тебе надгробную песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не довлеет ко прославлению многих чудес твоих, святителю Питириме: новая бо купель Силоамская открыся всем страждущим во источнице твоем, рукама твоима ископаннем; таже и риза твоя честная, на недужныя полагаема, дарует им исцеление, и гроб твой святый явися воистину неоскудная врачебница: никтоже бо, с верою к нему притекаяй, тощ и неутешен отходит. Сего ради гласы хвалебными тя славим:

Радуйся, врачу безмездный, туне врачевания всем подаваяй; радуйся, сосуде драгоценный, целебное миро всем верным богатно изливаяй.

Радуйся, глухих слышание и слепых прозрение; радуйся, хромых хождение и сляченных исправление.

Радуйся, разслабленных укрепителю; радуйся, бесноватых от насилия диавольскаго свободителю.

Радуйся, лишенным смысла ум здравый подаваяй; радуйся, в сониих и видениих помощь твою являяй.

Радуйся, святителю Питириме, тамбовский чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя паству твою, отче Питириме, не судил еси ведети в ней ино что, точию Иисуса Христа, и Сего распята. Сего ради поставил еси образ распятия Господа, знамение нашего спасения, на вратех града, да вси мимоходящии покланяются ему, воспевающе хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Стены необоримыя и Заступницы рода христианскаго икону дивную граду Тамбову даровал еси, отче Питириме, от неяже доднесь всем с верою приходящим токи чудес изливаются. Сего ради благодарне взываем ти сице:

Радуйся, все упование твое на Матерь Божию возложивый; радуйся, и град твой покрову Тоя вручивый.

Радуйся, икону Ея святую в щит и ограждение граду поставивый; радуйся, залог любве твоея икону Богоматере пастве оставивый.

Радуйся, яко иконою тою чудеса многа содеваются; радуйся, яко милости Божия от нея непрестанно изливаются.

Радуйся, Богородицу нам указавый от всех бед избавление; радуйся, яко милостию Ея ты еси наша радость и утешение.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 11

Пение немолчное даже доднесь совершается у святей иконы твоей, угодниче Божий Питириме: мнози бо, в нуждах сущии, ведят тя помощника благопоспешлива и молитвенника благоуветлива. Темже ныне вся Российская земля благодарне вопиет прославльшему тя Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светильник светозарен был еси в земнем житии твоем, отче наш Питириме, благодатно озаряя души верных. Просвети убо молитвами твоими очи душевныя и нам, в пучине греха погибающим, да благодарне вопием ти:

Радуйся, великий угодниче Божий, благочестную жизнь на земли возлюбивый; радуйся, веру, надежду и любовь даже до конца сохранивый.

Радуйся, светильниче многосветлый, светом истиннаго Богопознания нас озаряяй; радуйся, луче Солнца Правды, теплотою Божественныя любве души наша согреваяй.

Радуйся, бисере честный, сиянием Небесныя Славы сердца наша увеселяяй; радуйся, каменю драгий, страну нашу православную украшаяй.

Радуйся, яко тобою бездну милосердия Божия призываем; радуйся, яко тобою спасение вечное получити уповаем.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 12

Благодать от Бога ти данную ведяще, ныне прилежно молим тя, святителю Питириме: пролей теплую о нас молитву ко Господу, да сохранит Церковь Свою Святую невреждену от ересей и расколов и вся православныя да помилует и спасет, вопиющия Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое Богоугодное житие, отче Питириме, и на Небеси от Бога прославление, величаем безчисленная чудеса и исцеления твоя, и, на неусыпныя молитвы твоя уповающе, взываем ти сицевая:

Радуйся, храм Преображения Господня благолепен устроивый; радуйся, вечное покоище себе в нем предуготовавый.

Радуйся, житие твое земное благочестне скончавый; радуйся, от Царя Небеснаго венец славы приемый.

Радуйся, апостолов собеседниче; радуйся, святителей сопрестольниче и сонаследниче.

Радуйся, Архангелов и Ангелов сослужителю; радуйся, всех Небесных Сил сожителю.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 13

О преславный чудотворче, угодниче Божий Питириме! Приими сие от любве нашея приносимое тебе благохваление и твоим благоприятным ходатайством избави нас от всяких бед и зол, от внезапныя смерти и будущия муки, да сподобимся купно с тобою во веки пети: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелом подражатель...» и 1-й кондак «Избранный чудотворче...».

Молитва

О великий угодниче Божий и преславный чудотворче, святителю Питириме! К тебе смиренно припадаем и усердно молимся: яви нам, грешным, любовь твою отеческую и многомощное твое заступление. Веруем бо, яко велие дерзновение имаши ко Господу и яко много может предстательство твое пред Престолом благости Его. Сохрани молитвами твоими Церковь Святую от ересей и расколов, от суеверия и неверия. Испроси нам веру праву, надежду несомненну, любовь нелицемерну, в добрых делех преспеяние, во искушениях мужество, в злостраданиих терпение, в молитвах постоянство, мир и благоустроение стране нашей, здравие же и спасение людем ея. Призри милостивно на предстоящия и молящияся пред святою иконою твоею и вся прошения их во благо исполни, и всем вся в жизни временней и вечней потребная даруй, во славу дивнаго во святых Своих Бога, в Троице славимаго и покланяемаго, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.