Святитель Варсонофий Тверской

11 / 24 Апреля
4 / 17 Октября Обре́тение мощей
4 / 17 Октября Собор Казанских святых
7 / 20 Июля (92-й день после Пасхи) Собор Тверских святых

Свя­ти­тель Вар­со­но­фий, епи­скоп Твер­ской, чу­до­тво­рец Ка­зан­ский, ро­дил­ся око­ло 1495 го­да в го­ро­де Сер­пу­хо­ве в се­мье свя­щен­ни­ка Ва­си­лия.  От­ли­ча­ясь тру­до­лю­би­ем и по­нят­ли­во­стью, от­рок лег­ко овла­дел гра­мо­той, осво­ил чте­ние Псал­ти­ри и цер­ков­ное пе­ние на­столь­ко, что мог не толь­ко сам чи­тать и петь, но и по­мо­гать дру­гим.

В 1512 го­ду крым­ские та­та­ры под пред­во­ди­тель­ством Ах­мат Ги­рея и Бур­нат Ги­рея хо­ди­ли в по­ход на Ря­зань, но «не успев ни­что­же во взя­тии гра­да Ря­за­ни», про­шли быст­рым и неожи­дан­ным опу­сто­ши­тель­ным рей­дом по бе­ре­гам Оки. В чис­ле мно­гих и Иоанн сем­на­дца­ти­лет­ним от­ро­ком был уве­ден в плен. Мно­го при­шлось тер­петь в пле­ну юно­ше, но в су­ро­вых ис­пы­та­ни­ях ве­ра Хри­сто­ва, еще в ро­ди­тель­ском до­ме глу­бо­ко уко­ре­нив­ша­я­ся в серд­це, при­нес­ла плод сто­ри­цей. Упо­вая на Гос­по­да, бу­ду­щий свя­ти­тель мо­лил­ся и пел при­хо­див­шие на па­мять псал­мы, жил, как жи­вет по­слуш­ник в мо­на­сты­ре, непри­мет­но на­вы­кая по­слу­ша­нию, незло­бию и тер­пе­нию. Спал Иоанн со­всем ма­ло, к еде по­чти не при­тра­ги­вал­ся, от­ли­чал­ся усер­ди­ем и кро­то­стью, тру­дил­ся без пре­ко­сло­вия и по­то­му рас­по­ло­жил к се­бе да­же оже­сто­чен­ные серд­ца ино­вер­цев, ко­то­рые, неволь­но при­знав его до­сто­ин­ства, ста­ли об­ра­щать­ся с ним мяг­че и снис­хо­ди­тель­нее, неже­ли с дру­ги­ми.

По­сте­пен­но бла­го­да­ря неза­у­ряд­ным спо­соб­но­стям он овла­дел раз­го­вор­ным та­тар­ским язы­ком до та­кой сте­пе­ни, что по про­ше­ствии двух лет мог не толь­ко хо­ро­шо го­во­рить, но и пи­сать по-та­тар­ски. Плен про­дол­жал­ся три го­да. С боль­шим тру­дом со­брав необ­хо­ди­мую сум­му, свя­щен­ник Ва­си­лий вы­ку­пил сво­е­го сы­на Иоан­на из та­тар­ской нево­ли. Бла­жен­ный Иоанн воз­вра­тил­ся до­мой, од­на­ко серд­це его уже охла­де­ло на­все­гда к непо­сто­ян­ным зем­ным ра­до­стям и уте­хам. Со­глас­но неко­ле­би­мо­му ре­ше­нию, со­зрев­ше­му в ду­ше юно­ши еще в пле­ну, он по­ехал в Моск­ву, где в Спас­ском Ан­д­ро­ни­ко­вом мо­на­сты­ре при­нял ино­че­ское по­стри­же­ние, дав Бо­гу обе­ты дев­ства, по­слу­ша­ния и нес­тя­жа­ния. Но­во­по­стри­жен­но­го ино­ка на­рек­ли Вар­со­но­фи­ем.

Стро­гой и бо­го­угод­ной жиз­нью инок Вар­со­но­фий пре­успе­вал в по­дви­гах доб­ро­де­те­ли и мо­лит­вы. В Ан­д­ро­ни­ко­вом мо­на­сты­ре бы­вал на­ез­да­ми свя­ти­тель Ака­кий, епи­скоп Твер­ской (1522–1567), род­ной млад­ший брат пре­по­доб­но­го Иоси­фа Во­лоц­ко­го и по­стри­жен­ик Иоси­фо-Во­ло­ко­лам­ско­го мо­на­сты­ря, ар­хи­пас­тырь доб­рый и бла­го­че­сти­вый, удо­сто­ен­ный от Бо­га да­ра про­зор­ли­во­сти. Он неод­но­крат­но пред­ска­зы­вал пре­по­доб­но­му Вар­со­но­фию, быв­ше­му еще в сане иеро­ди­а­ко­на, что имен­но он станет неко­гда пре­ем­ни­ком свя­ти­те­ля Ака­кия на Твер­ской ка­фед­ре. О доб­ро­де­тель­ной и бла­го­че­сти­вой жиз­ни пре­по­доб­но­го Вар­со­но­фия ста­ло из­вест­но мит­ро­по­ли­ту Мос­ков­ско­му Ма­ка­рию, ко­то­рый воз­вел свя­то­го Вар­со­но­фия в сан игу­ме­на Ни­ко­ло-Пеш­нош­ской Ме­фо­ди­е­вой пу­сты­ни, ос­но­ван­ной в 1461 го­ду уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го пре­по­доб­ным Ме­фо­ди­ем (па­мять 14 июня) в 15 вер­стах от Дмит­ро­ва. В ста­ри­ну пу­стынь эта име­но­ва­лась «Ни­ко­ла на Пес­ну­ше».

В 1553 го­ду в па­лом­ни­че­стве (в бла­го­дар­ность за чу­дес­ное из­бав­ле­ние от смер­ти) на пу­ти в Ки­рил­лов Бе­ло­зер­ский мо­на­стырь Пеш­нош­скую оби­тель по­се­тил царь Иоанн Гроз­ный с се­мей­ством. Он об­ра­тил вни­ма­ние на опыт­но­го на­став­ни­ка ино­че­ской жиз­ни, по­бы­вав­ше­го в пле­ну и све­ду­ще­го в та­тар­ском язы­ке и нра­вах. По­это­му ко­гда в 1555 го­ду в Ка­за­ни от­кры­ва­ли но­вую епар­хию, вме­сте со свя­ти­те­лем Гу­ри­ем, пер­вым ар­хи­епи­ско­пом Ка­зан­ским, был на­прав­лен в Ка­зань и свя­той Вар­со­но­фий из Пеш­нош­ской оби­те­ли в сане ар­хи­манд­ри­та для ос­но­ва­ния там мо­на­сты­ря.

26 мая 1555 го­да пер­во­свя­ти­те­ли Ка­за­ни тор­же­ствен­но от­пра­ви­лись в путь. Из Моск­вы по ре­кам Москве, Оке и Вол­ге путь до Ка­за­ни длил­ся два ме­ся­ца. В вос­кре­се­нье 27 июля 1555 го­да свя­ти­тель Гу­рий с игу­ме­ном Пеш­нош­ским Вар­со­но­фнем и игу­ме­ном Успен­ско­го Ста­риц­ко­го мо­на­сты­ря Гер­ма­ном при­бы­ли в Ка­зань. С кре­ста­ми и хо­руг­вя­ми бы­ли встре­че­ны они в Ка­зан­ском Бла­го­ве­щен­ском со­бо­ре мест­ным ду­хо­вен­ством и на­се­ле­ни­ем. Вме­сте со свя­тым Вар­со­но­фи­ем в Ка­зань при­бы­ли ино­ки, по­стри­жен­и­ки Пеш­но­ши: Ти­хон, Фе­о­до­рит, Иов, Ан­д­ро­ник, Силь­вестр, а так­же инок Ан­д­ро­ни­ко­ва мо­на­сты­ря Си­ме­он. Уже в сле­ду­ю­щем, 1556 го­ду пре­по­доб­ный Вар­со­но­фий ис­пол­нил воз­ло­жен­ное на него по­ру­че­ние и устро­ил Пре­об­ра­жен­ский мо­на­стырь в Ка­зан­ском крем­ле. Им был освя­щен пер­вый ка­мен­ный теп­лый храм в мо­на­сты­ре во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Рат­но­го, а впо­след­ствии – и глав­ный храм в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня.

Тай­но от всех он про­дол­жал но­сить вери­ги для из­ну­ре­ния пло­ти. Мо­на­стырь в ско­ром вре­ме­ни сде­лал­ся сре­до­то­чи­ем ду­хов­ной жиз­ни быв­шей та­тар­ской сто­ли­цы. Через несколь­ко лет чис­ло ино­ков в нем до­хо­ди­ло до ста че­ло­век. Свя­той Вар­со­но­фий об­ра­щал та­тар в пра­во­слав­ную ве­ру, че­му нема­ло спо­соб­ство­ва­ло пре­вос­ход­ное зна­ние им та­тар­ско­го язы­ка. Бла­го­да­ря ис­це­ле­ни­ям раз­лич­ных неду­гов имя его ста­ло из­вест­но да­ле­ко за пре­де­ла­ми Ка­за­ни. И нема­ло боль­ных, при­хо­див­ших к нему за вра­че­ва­ни­ем, скло­ня­лись к при­ня­тию хри­сти­ан­ской ве­ры. По смер­ти епи­ско­па Твер­ско­го Ака­кия (1567) свя­ти­тель Филипп, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, вы­звал свя­то­го Вар­со­но­фия в Моск­ву и воз­вел его в сан епи­ско­па Твер­ско­го.

Ис­тин­ным све­тиль­ни­ком был свя­ти­тель Вар­со­но­фий для сво­ей паст­вы, не сло­ва­ми од­ни­ми, но всем су­ще­ством сво­им ука­зуя спа­си­тель­ный путь Хри­стов. Несмот­ря на вы­со­кий свя­ти­тель­ский сан, он про­дол­жал быть сми­рен­ным по­движ­ни­ком, ка­ким был в Пеш­нош­ской оби­те­ли и в Ка­за­ни. Но­чи про­во­дил он в мо­лит­ве, дни в тру­дах и за­бо­тах, от­ды­хая, шил кло­бу­ки и да­рил ино­кам и епи­ско­пам, непре­стан­ной мо­лит­вой усерд­но вра­че­вал те­лес­ные и ду­шев­ные бо­лез­ни об­ра­щав­ших­ся к нему. В то вре­мя на­ча­лись для Рос­сии тяж­кие ис­пы­та­ния – царь Иоанн Гроз­ный, муд­ро и бла­го­че­сти­во пра­вив­ший Рос­си­ей, стал ужа­сом и би­чом для сво­их под­дан­ных, на­саж­дая так на­зы­ва­е­мую «оприч­ни­ну». Тверь не при­над­ле­жа­ла оприч­нине и по­то­му не поль­зо­ва­лась бла­го­склон­но­стью ца­ря. С ужа­сом и него­до­ва­ни­ем ви­дел свя­ти­тель Вар­со­но­фий, как его друг Гер­ман, ар­хи­епи­скоп Ка­зан­ский (па­мять 6 но­яб­ря), неко­гда поль­зо­вав­ший­ся ува­же­ни­ем ца­ря, был вы­зван из Ка­за­ни в Моск­ву для воз­ве­де­ния в сан мит­ро­по­ли­та, од­на­ко по­сле то­го, как на­пом­нил ца­рю ти­хи­ми и крот­ки­ми сло­ва­ми, что тот даст от­вет на су­де Бо­жи­ем за свои же­сто­ко­сти, был из­гнан и умер в за­то­че­нии. Мно­го страш­ных со­бы­тий про­шло пред оча­ми свя­ти­те­ля Вар­со­но­фия за че­ты­ре го­да его ар­хи­ерей­ско­го слу­же­ния. Глу­бо­ко со­кру­шал­ся о сво­ей пастве свя­ти­тель Вар­со­но­фий. Ощу­щая стар­че­скую немощь, он в 1571 го­ду уда­лил­ся на по­кой в ос­но­ван­ную им в Ка­за­ни оби­тель. Пять лет про­вел он в Пре­об­ра­жен­ском мо­на­сты­ре на по­кое, в мо­лит­ве и уеди­не­нии, где при­нял ве­ли­кую схи­му. Ко­гда он не мог по немо­щи сам хо­дить в цер­ковь, лю­бя­щие уче­ни­ки по­мо­га­ли ему по­се­щать храм Бо­жий, зная его лю­бовь к Бо­го­слу­же­нию.

Скон­чал­ся свя­ти­тель Вар­со­но­фий 11 ап­ре­ля 1576 го­да и был по­гре­бен в Пре­об­ра­жен­ском мо­на­сты­ре ар­хи­епи­ско­пом Ка­зан­ским Ти­хо­ном. В 1595 го­ду по бла­го­сло­ве­нию свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Иова (1588–1607) по­стро­ен в этом мо­на­сты­ре но­вый храм в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня. При стро­и­тель­ство хра­ма бы­ли об­ре­те­ны мо­щи свя­ти­те­лей Ка­зан­ских Гу­рия и Вар­со­но­фия.

Жиз­не­опи­са­ние свя­ти­те­лей Гу­рия и Вар­со­но­фия со­став­ле­но бы­ло свя­щен­но­му­че­ни­ком пат­ри­ар­хом Ер­мо­ге­ном.

4/17 ок­тяб­ря – Об­ре́те­ние мо­щей

Об­ре­те­ние мо­щей свя­ти­те­ля Гу­рия, ар­хи­епи­ско­па Ка­зан­ско­го († 1563), и Вар­со­но­фия, епи­ско­па Твер­ско­го († 1576), про­изо­шло в Ка­за­ни в 1595 го­ду. При стро­и­тель­стве но­вой ка­мен­ной церк­ви в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня в Спа­со-Пре­об­ра­жен­ском мо­на­сты­ре, ос­но­ван­ном свя­ти­те­лем Вар­со­но­фи­ем, у ал­тар­ной сте­ны преж­не­го де­ре­вян­но­го хра­ма бы­ли вы­ко­па­ны гро­бы с те­ла­ми свя­ти­те­лей. Необыч­ность ви­да нетлен­ных гро­бов ис­пол­ни­ла свя­ти­те­ля Ер­мо­ге­на (па­мять 17 фев­ра­ля) бла­го­го­вей­ным дерз­но­ве­ни­ем от­крыть гро­бы при боль­шом сте­че­нии на­ро­да. Сам свя­ти­тель Ер­мо­ген так опи­сы­ва­ет это со­бы­тие: "Ви­де­хом ди­во, его же не на­де­я­хом­ся. Ра­ка бо свя­та­го бе пол­на бла­го­ухан­на ми­ра, как чи­стой во­ды, мо­щи же свя­та­го Гу­рия ввер­ху ми­ра яко гу­ба но­ша­ху­ся. Нетле­ни­ем бо ода­ри Бог чест­ное и мно­го­труд­ное его те­ло, яко и ныне зрит­ся все­ми. Ток­мо ма­ло верх­ния гу­бы тле­ние кос­ну­ся, про­чие же его уды це­лы бы­ша, ни­чем же невре­ди­мы. Ося­за­хом же и по­гре­баль­ные ри­зы его и бя­ху креп­ки зе­ло. По­том же от­крых­ом ра­ку пре­по­доб­на­го Вар­со­но­фия и ви­де­хом: мно­гим нетле­ни­ем по­чте­ни от Бо­га мо­щи свя­та­го Вар­со­но­фия. К но­гам пре­по­доб­на­го тле­ние кос­ну­ся, но оба­че не ток­мо ко­сти не раз­ру­ше­ны, но креп­ки бя­ху зе­ло и ни­ка­ко­же сла­бо­сти в со­ста­ве иму­ще, яко же и Гу­рию свя­ти­те­лю. И по­гре­баль­ныя ри­зы та­кож­де, яко и Гу­рию пре­по­доб­но­му, но­вых креп­чае". Мно­гие боль­ные ис­це­ли­лись, по­ма­зав­шись свя­тым ми­ром, ис­те­кав­шим от мо­щей свя­ти­те­ля Гу­рия.

В Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке под 4 ок­тяб­ря ска­за­но: "Гу­рий по­до­би­ем сед, бра­да, аки Ва­си­лия Ке­са­рий­ско­го, в шап­ке, в омо­фо­ре, в ру­ках Еван­ге­лие, ри­за свя­ти­тель­ская. Вар­со­но­фий по­до­би­ем над­сед, бра­да, аки Гу­ри­е­ва, на ко­нец раз­дво­и­лась, в шап­ке, ри­за свя­ти­тель­ская, омо­фор и Еван­ге­лие".

В со­от­вет­ствии с до­кла­дом ар­хи­епи­ско­па Че­бок­сар­ско­го и Чу­ваш­ско­го Ве­ни­а­ми­на (Но­виц­ко­го; † 14 ок­тяб­ря 1976) свя­тей­ший пат­ри­арх Мос­ков­ский и всея Ру­си Пи­мен бла­го­сло­вил тво­рить в пер­вое вос­кре­се­нье по­сле 4 ок­тяб­ря со­бор­ную па­мять всем Ка­зан­ским свя­ти­те­лям.


Молитвы

Тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 3

Возвестителю пути спасительного,/ истинный хранителю апостольских преданий,/ столпе непоколебимый, благочестия учителю/ и Православия наставниче, святителю Варсонофие,/ Владыку всех моли/ мир вселенней даровати/ и душам нашим велию милость.

Ин тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 4

Тихостию нрава направляемый,/ святителю Варсонофие,/ в тихое пристанище достигл еси,/ смиренномудрия ради удобно избежав сопротивных сетей,/ святою душею твоею на Небеса возлетел еси,/ идеже Христу предстоя,/ моли спастися нам, почитающим память твою.

Ин тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 8

По Божием законе ревнителю,/ лютый разрушителю неприязненный лести,/ яко миром, потом своим во трудех и бдениих подвизася/ посреде Казанскаго царствия,/ обитель строя боголепнаго Преображения/ и великому своему учителю Гурию последуя,/ с нимже великий союз имея духовный,/ якоже в животе, такоже и по преставлении:/ обретением честных мощей ваших во едино время/ и многими чудесы вас Бог прослави;/ и, радостию восходя в Небесныя обители,/ твердый камене веры,/ от иноплеменник многи скорби претерпел еси,/ добрый вводниче в вечную жизнь,/ в ню же, молим тя, введи ны,/ преподобне отче наш Варсонофие,/ и моли Христа Бога спастися душам нашим.

Тропарь святителей Гурия и Варсонофия глас 3

Первии учителие прежде темному,/ ныне же светлому и новопросвещенному граду Казани,/ первии возвестителие пути спасительнаго,/ истиннии хранителие апостольских преданий,/ столпи непоколебимии, благочестия учителие/ и Православия наставницы, Гурие и Варсонофие,/ Владыку всех молите// мир вселенней даровати и душам нашим велию милость.

Кондак святителя Варсонофия глас 6

Воздержанием тело духу поработив,/ душу же равноангельну сотворил еси,/ сего ради святительства саном почется,/ чисте Чистейшему предстоиши./ Моли Христа Бога, святителю,/ спасти люди твоя, святе,/ да вси вопием ти:/ радуйся, отче преподобне Варсонофие,// граду нашему Казани похвала и утверждение.

Ин кондак святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 5

Якоже звезда всесветлая, добродетельми сияющи, был еси,/ обогатив себе молитвою, и постом,/ и тело свое веригами удручая,/ в полоне же от иноплеменник много пострадал еси./ Непоколебим верою многая лета,/ Ангелом купно соединим,/ бесовская ополчения огорчавшие./ Последуя безмездником Косме и Дамиану,/ врачебною хитростию многий исцелил еси./ Темже ныне честное и боготрудное тело твое,/ от земленых недр обретенное,/ чудесы Господь прослави,/ исцелявши бо многонедужныя не токмо у гроба,/ но и от честных вериг/ подавши неоскудно целебныя дары приходящим с верою.

Величание святителя Варсонофия, епископа Тверского

Величаем тя, святителю отче Варсонофие, и чтим святую память твою, ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.

Молитва святителю Варсонофию, епископу Тверскому

Приникни, святителю Варсонофие, с Горних селений на притекаю­щих к тебе и вонми молению их, умоли Господи Бога даровати нам, еже ко спасению нашему мы просим от Него при святых мощах твоих. Умоли Господа Бога даровати стране нашей крепкий и ненару­шимый мир, благочиние, просвещение умов и сердец и земли плодоносие, пастырем — святыню, законом — правду и силу, воена­чальником — мудрость и непобедимое мужество, градо­начальником — суд, воинству — преданность отечеству и неодолимую храбрость, всем же православным христианом — здравие и благочестие. Сохраняй нас от всех наветов вражиих, да словом и делом прославляется всесвятое имя Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Акафист святителю Варсонофию, епископу Тверскому, Казанскому чудотворцу

Кондак 1

Возбранному святителю и чудотворцу Варсонофию составим похвалу, яко усердному молитвеннику нашему и скорому помощнику. Ты же, святителю, яко имеяй дерзновение ко Господу, умоли Его избавляти нас от всяких бед и скорбей, да с радостию зовем ти: Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Содетель яви тя Церкви Своей святей новаго святителя и чудотворца, имущаго к Нему дерзновение молить об избавлении нас от всяких бед и скорбей. Сего ради восхваляем тя сице:

Радуйся, благословенное чадо благочестиваго отца, сподобившагося благодати священства;

Радуйся, благодатный воспитанниче благоговейнаго учителя.

Радуйся, орошенный благодатию, лиявшеюся от его наставлений;

Радуйся, отроче, приявший в сердце твое начало премудрости.

Радуйся, яко тою вся буяя юности от сердца твоего отгнал еси;

Радуйся, скоро и спешно навыкнувый наказанию закона Божия.

Радуйся, разумом и добродетельным житием Пресвятое Имя Божие прославивый;

Радуйся, радосте и утешение твоим родителем.

Радуйся, крине, возращенный на земли для райских селений;

Радуйся, молитвенниче наш усердный.

Радуйся, крепкий наш заступниче;

Радуйся, мудрый и кроткий наш наставниче.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 2

Видя суету мира и привременных благ его, ты, святителю Варсонофие, единаго Бога крепко от юности твоея возлюбил еси и слезами молитвенными радость небесную на земли сеял еси. Темже мы, радуяся, вопием с тобою Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумно уразумев попущение премудраго Промысла, хотящаго предуготовати из тебе новаго проповедника веры Христовы для неверующих агарян, ты, святителю Христов, благодушно в юности твоей крест плена понесл еси и в стране пленения ведению языка агарянскаго научился еси. Сего ради приими от нас похвалы сия:

Радуйся, предуготованный сосуде мира Христова, излияннаго на неверовавших;

Радуйся, пастырю, воспитанный посреде волков.

Радуйся, светильниче Церкве, предуготованный под спудом;

Радуйся, столпе Церкве Православныя, укрепленный крестом.

Радуйся, смирением, кротостию и послушанием пленивших тя удививый;

Радуйся, теми любовь их к тебе приобретый.

Радуйся, слезный сеятелю радости небесныя;

Радуйся, всего себе воле Божией предавый.

Радуйся, райский крине, посреде терний на земли произрастший;

Радуйся, бисере многоценный, златом от плена искупленный.

Радуйся, отца и матерь ради Христа оставивый;

Радуйся, девства и чистоты хранителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 3

Силу Христа Спасителя, влекущую к Нему, уразумев, святителю, ты душею и телом сему влечению последовал еси, и яко Ангел, на крилех поста и молитвы к Нему воспарил еси, непрестанно воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея во уме и сердце твоем единаго Бога, ты, святителю, вся красная мира сего презрел еси и уединение с нестяжанием крепко возлюбил еси, служа Богу постом и молитвою. Темже вопием ти:

Радуйся, Господа Бога верный служителю;

Радуйся, весь ум твой богомыслием освятивый.

Радуйся, усердный и верный воли Христовой исполнителю;

Радуйся, премудрый монахов наставниче.

Радуйся, добрый о них попечителю;

Радуйся, девства и чистоты хранителю.

Радуйся, любимиче братии твоея;

Радуйся, образе и подвижниче добродетелей.

Радуйся, зерцало евангельскаго совершенства;

Радуйся, живый свитче закона Божия.

Радуйся, верный подражателю Христов;

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 4

Буря внутренних скорбных помышлений обыде тя, святителю, егда внезапу в чуждую землю пленен был еси, идеже и горькия слезы проливал еси. Егдаже всецело воле Божией предался еси, тогда непрестанно дивному в судьбах Своих Богу вопиял еси: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав о святом житии твоем, Царь Иоанн радовася, яко Российския имяше таковыя потаенныя угодники Божия, и не таяй светильника под спудом, устрои тебе быти игумена Песношския обители. Мы же, радуясь, вопием ти:

Радуйся, светильниче, из под спуда на свещник поставленный;

Радуйся, молитвенниче неусыпный.

Радуйся, врачу ран сердечных прозорливый;

Радуйся, целителю греховных недугов.

Радуйся, великодушный строптивости препобедителю;

Радуйся, сострадательный и терпеливый братии твоея любителю.

Радуйся, невидимых врагов мудрый прогонителю;

Радуйся, благоговейный Божий служителю.

Радуйся, благочиния монастырского мудрый устроителю;

Радуйся, обрадованный посещением твоей обители от Царя державнаго.

Радуйся, обрадовавый его твоим благоговением и смирением;

Радуйся, ангеле во образе чсловечестем.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 5

Боготечней звезде подобен был еси, святителю, в восхождении твоем на твердь церковную, и последуй, яко солнцу, святителю Гурию, по воле Царя державнаго шествовал еси в богоспасаемый град Казань, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша тя, святителю, православнии жители града Казани устрояющаго в ней первую обитель во имя благолепнаго Спасова Преображения, и в благоговейной радости о Господе, творящем дивная дела Своя, вопияху тебе сице:

Радуйся, нечестия ревностный искоренителю;

Радуйся, благочестия усердный ревнителю.

Радуйся, магомедовы тмы дивный прогонителю;

Радуйся, света Христова ревностный распространителю.

Радуйся, первыя обители в Казани устроителю;

Радуйся, дивный избранниче Божий.

Радуйся, благодать и милость Господню в братии твоей водворивый;

Радуйся, число иноков умноживый.

Радуйся, благочиния церковнаго блюстителю;

Радуйся, пения Божественнаго искусный учителю.

Радуйся, безчиния и нечестия мудрый обличителю;

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 6

Проповедник богоносный явился еси, святителю, во граде Казани, обличая нечестивых поклонников лжепророка самем их языком, и не могущих ничтоже рещи противу тебе обращая к единому в Троице славимому Богу, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия в Казани просвещение истины и отгна от нея тму нечестия Христос, истинный Бог наш, Емуже в сем усердно послужил еси, святителю. Темже взываем ти сице:

Радуйся, насадителю нивы Христовы в стране нечестия;

Радуйся, напоителю оной живыми водами Христова учения.

Радуйся, ничтоже себе восписуяй, но вся к единому Богу относяй;

Радуйся, вождю воинства Христова, посекающаго вся противныя силы нечестия.

Радуйся, ангеле, посланный от Бога ко истреблению плевел на ниве Его;

Радуйся, друже Божий, желающий всем спасения. Радуйся, благодатный врачу душ и телес;

Радуйся, кроткий указателю лживости магометанския веры держащимся ея.

Радуйся, мудрый удостоверителю в Божественности веры христианския;

Радуйся, неверных учителю веры в Пресвятую Троицу.

Радуйся, светило, сияющее на тверди Казанския области;

Радуйся, теплото, согревающая всех, притекающих к тебе, любовию.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 7

Хотяй устроити спасение Казанских татар, научи тя, святителю, врачебной хитрости, да будеши им врач душ и телес; ты же, имея любовь богоподобную, принимал еси вся недужныя, притекающия к тебе, указуя коемуждо на благопотребное врачевство, паче же на Всецелителя Господа Иисуса Христа, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новое и дивное средство к обращению неверных показа Господь в твоем, святителю, врачевании телесных болезней, привлекая к тебе множество недужных всякаго рода, ихже купно с присными их ко Христу приводил еси. Темже, безмездный врачу, приими от нас таковая:

Радуйся, безмездным врачем мудрый подражателю;

Радуйся, яко познал еси благодатную силу их безмезднаго врачевания.

Радуйся, врачевавый недужныя привлечения ради к вере неверующих;

Радуйся, употреблявый врачевание телесное к славе Имене Божия и ко спасению ближних.

Радуйся, ревностный сотрудниче святителя Гурия;

Радуйся, искренний и верный его друже.

Радуйся, успокоителю его на одре смертном;

Радуйся, и по смерти с ним не разлучивыйся.

Радуйся, молитвенниче наш усердный;

Радуйся, хранителю обители твоея неусыпный.

Радуйся, граду Казани похвало и утверждение;

Радуйся, светило, сияющее на тверди Православныя Церкве.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 8

Странное бе предсказание о тебе, святителю, прозорливаго святителя Акакия, иже еще во время твоего иеродиаконства предрече, яко будеши в богоспасаемом граде Тфери управляти людьми Божиими. Мы же, благоговея пред Богом, дивно устроившем твое Ему служение, поем Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси Божий, святителю, егда поставлен был еси во епископа богоспасаемому граду Тфери, служа Богу телом и душею: тело изнуряя постом и непрестанным трудом, душу же питая молитвою и словом Божиим. Темже приими от нас сицевая:

Радуйся, светильниче Тферския Церкве;

Радуйся, добрый ея пастырю.

Радуйся, словесных овец мудрый питателю;

Радуйся, верный Христов подражателю.

Радуйся, Апостолов наследнице;

Радуйся, неутомимый делателю нивы Божия.

Радуйся, благовременный ея напоителю;

Радуйся, отеческих преданий хранителю.

Радуйся, веры Христовы православный учителю;

Радуйся, строгий поста блюстителю. Радуйся, образ верующим в тебе самом написавый;

Радуйся, неусыпный молитвенниче о стаде твоем.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 9

Вси Ангели небеснии восхвалиша Бога, даровавшаго тебе, святителю, чудный дар врачевания телесных и душевных болезней, имже всех привлекал еси, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещаннии риторскими своими языки не возмогут изрещи пастырских твоих подвигов, святителю: како бо мощно вся поведати о строгости поста твоего или о неусыпном препровождении нощей в молитве; мы же благоговейно взываем ти сице:

Радуйся, пастырю, в строгом посте себе содержавый;

Радуйся, подвижниче благочестия, нощи в молитве без сна препроводивый.

Радуйся, собеседниче Божий;

Радуйся, сеятелю небесныя радости твоими молитвенными слезами.

Радуйся, плоть твою всецело духови поработивый;

Радуйся, со страстьми и похотьми ю распявый.

Радуйся, Тферскую паству твою от заразы молитвами сохранивый;

Радуйся, сердобольный о верных попечителю.

Радуйся, во всех скорбях их утешителю;

Радуйся, пастырю милосердный ко всем бедствующим.

Радуйся, участниче во всех скорбех и нуждах ближних твоих;

Радуйся, сострадателю всем страждущим.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, святителю, ты, возжелев покоя духовнаго, Тферскую паству твою старости оставил еси и переселился еси паки в устроенную тобою Казанскую обитель боголепнаго Спасова Преображения, поя в ней до конца земнаго жития твоего Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и крепкое ограждение был еси, святителю, Казанския твоея обители, отвращая от нея все беды и напасти святыми твоими молитвами, и примером своим утверждая в братии благочестие и святость. Темже по долгу вопием ти:

Радуйся, столпе благочестия;

Радуйся, трудолюбивый молитвенниче.

Радуйся, поста и молитвы учителю;

Радуйся, милостыни щедрый раздаятелю.

Радуйся, благочиния церковного ревнителю;

Радуйся, наставниче монахов предобрый.

Радуйся, неопустительный посетителю ежедневныя службы Божия;

Радуйся, земный ангеле и небесный человече.

Радуйся, от земли на небо возлетевый;

Радуйся, и по смерти твоей нас не оставляяй.

Радуйся, присный наш благодетелю;

Радуйся, всегдашний наш во Христе наставниче и попечителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим ти, святителю, и молим тя умолити Христа Бога, да дарует всем нам благодать и силу ко спасению, да выну с тобою поем Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемный светильник истиннаго света сущим на земли являешися, святителю Варсонофие, просвещаеши бо сердца верных и разуму Божественному вся наставлявши, поучая и нас радостно взывати тебе:

Радуйся, святителю, предстояй Престолу Божию;

Радуйся, Пресвятыя Троицы присноблаженный служителю.

Радуйся, предстояй и последуяй Агнцу Божию;

Радуйся, Матере Божия собеседниче.

Радуйся, Херувимов и Серафимов сообщниче;

Радуйся, Архангелов и Ангелов сослужителю.

Радуйся, Предтечи Господня спредстоятелю;

Радуйся, Апостолов подражателю.

Радуйся, Мучеников соревнователю;

Радуйся, Святителей равностоятелю.

Радуйся, Преподобных украшение;

Радуйся, всех святых сожителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 12

Благодать, данную ти от Бога, ведуще, притекаем к раце мощей твоих, святителю Варсонофие, усердно умоляюще тя о неоставлении нас святыми твоими молитвами, да и мы по окончании нашего земнаго жительства с тобою воспоем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще блаженную кончину твою, еюже, яко орел, в горняя воспарил еси, молим тя, святителю Варсонофие, быти нам во всем ко благу помощником и всегда слышати ны, усердно взывающих ти:

Радуйся, Святителей похвало;

Радуйся, скорый помощниче с верою к тебе притекающим.

Радуйся, неусыпный хранителю иноков твоея обители;

Радуйся, защитниче граду Казани.

Радуйся, усердный молитвенниче о всех, к тебе притекающих;

Радуйся, врачу недугующих.

Радуйся, пастырю, соблюдаяй словесное стадо твое;

Радуйся, помощниче и защитниче обидимых.

Радуйся, дарователю радости плачущим;

Радуйся, обуреваемых наставниче.

Радуйся, скорбных утешение;

Радуйся, спасаемых ободрителю и подкрепителю.

Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!

Кондак 13

О, всеблаженный и святый святителю отче Варсонофие, святыми твоими молитвами умоли Господа Бога, еже избавити всех нас, притекающих к тебе, от всякия скорби, от всяких бед и напастей, и от всякаго зла, душевнаго и телеснаго, да выну с тобою поем Ему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Почитание святого в Николо-Пешношском мужском монастыре

О добродетельной и благочестивой жизни отца Варсонофия стало известно самому царю Ивану Грозному и митрополиту Московскому Макарию. В 1544 году, когда необходимо было поставить нового настоятеля Николо-Пешношского монастыря, митрополит Макарий по совету царя назначил пешношским игуменом отца Варсонофия.

Известно, что, будучи игуменом Пешноши, святой Варсонофий свято хранил общежительный устав преподобного Мефодия, основателя обители. святитель прославился трудами и подвигами, чем привлек многих жертвователей и благотворителей и способствовал процветанию монастыря.

В 1553 году в паломничестве на пути в Кирилло-Белозерский монастырь Пешношскую обитель посетил царь Иван Грозный. Он обратил внимание на опытного наставника иноческой жизни, сведущего в татарском языке и нравах. Когда в 1555 году в Казани открывали новую епархию, вместе со святителем Гурием, первым архиепископом Казанским, был направлен в Казань в сане архимандрита и святой Варсонофий для основания там монастыря. В 1555 году, после двухмесячного путешествия по рекам Москве, Оке и Волге, святитель Варсонофий прибыл в Казань.

Его сопровождали пешношские иноки Тихон, Феодорит, Иов, Андроник и Сильвестр. Уже в 1556 году архимандрит Варсонофий исполнил возложенное на него поручение и устроил Спасо-Преображенский монастырь в Казанском кремле. Им был освящен первый каменный теплый храм в обители во имя святителя Николая Ратного, а впоследствии — и главный храм в честь Преображения Господня. Монастырь в скором времени сделался средоточием духовной жизни Казани. Через несколько лет число иноков в нем возросло до ста человек. Святой Варсонофий обращал татар в православную веру, чему немало способствовало превосходное знание им татарского языка. Имя его стало известно далеко за пределами Казани.