Святитель Варсонофий Тверской
Святитель Варсонофий, епископ Тверской, чудотворец Казанский, родился около 1495 года в городе Серпухове в семье священника Василия. Отличаясь трудолюбием и понятливостью, отрок легко овладел грамотой, освоил чтение Псалтири и церковное пение настолько, что мог не только сам читать и петь, но и помогать другим.
В 1512 году крымские татары под предводительством Ахмат Гирея и Бурнат Гирея ходили в поход на Рязань, но «не успев ничтоже во взятии града Рязани», прошли быстрым и неожиданным опустошительным рейдом по берегам Оки. В числе многих и Иоанн семнадцатилетним отроком был уведен в плен. Много пришлось терпеть в плену юноше, но в суровых испытаниях вера Христова, еще в родительском доме глубоко укоренившаяся в сердце, принесла плод сторицей. Уповая на Господа, будущий святитель молился и пел приходившие на память псалмы, жил, как живет послушник в монастыре, неприметно навыкая послушанию, незлобию и терпению. Спал Иоанн совсем мало, к еде почти не притрагивался, отличался усердием и кротостью, трудился без прекословия и потому расположил к себе даже ожесточенные сердца иноверцев, которые, невольно признав его достоинства, стали обращаться с ним мягче и снисходительнее, нежели с другими.
Постепенно благодаря незаурядным способностям он овладел разговорным татарским языком до такой степени, что по прошествии двух лет мог не только хорошо говорить, но и писать по-татарски. Плен продолжался три года. С большим трудом собрав необходимую сумму, священник Василий выкупил своего сына Иоанна из татарской неволи. Блаженный Иоанн возвратился домой, однако сердце его уже охладело навсегда к непостоянным земным радостям и утехам. Согласно неколебимому решению, созревшему в душе юноши еще в плену, он поехал в Москву, где в Спасском Андрониковом монастыре принял иноческое пострижение, дав Богу обеты девства, послушания и нестяжания. Новопостриженного инока нарекли Варсонофием.
Строгой и богоугодной жизнью инок Варсонофий преуспевал в подвигах добродетели и молитвы. В Андрониковом монастыре бывал наездами святитель Акакий, епископ Тверской (1522–1567), родной младший брат преподобного Иосифа Волоцкого и постриженик Иосифо-Волоколамского монастыря, архипастырь добрый и благочестивый, удостоенный от Бога дара прозорливости. Он неоднократно предсказывал преподобному Варсонофию, бывшему еще в сане иеродиакона, что именно он станет некогда преемником святителя Акакия на Тверской кафедре. О добродетельной и благочестивой жизни преподобного Варсонофия стало известно митрополиту Московскому Макарию, который возвел святого Варсонофия в сан игумена Николо-Пешношской Мефодиевой пустыни, основанной в 1461 году учеником преподобного Сергия Радонежского преподобным Мефодием (память 14 июня) в 15 верстах от Дмитрова. В старину пустынь эта именовалась «Никола на Песнуше».
В 1553 году в паломничестве (в благодарность за чудесное избавление от смерти) на пути в Кириллов Белозерский монастырь Пешношскую обитель посетил царь Иоанн Грозный с семейством. Он обратил внимание на опытного наставника иноческой жизни, побывавшего в плену и сведущего в татарском языке и нравах. Поэтому когда в 1555 году в Казани открывали новую епархию, вместе со святителем Гурием, первым архиепископом Казанским, был направлен в Казань и святой Варсонофий из Пешношской обители в сане архимандрита для основания там монастыря.
26 мая 1555 года первосвятители Казани торжественно отправились в путь. Из Москвы по рекам Москве, Оке и Волге путь до Казани длился два месяца. В воскресенье 27 июля 1555 года святитель Гурий с игуменом Пешношским Варсонофнем и игуменом Успенского Старицкого монастыря Германом прибыли в Казань. С крестами и хоругвями были встречены они в Казанском Благовещенском соборе местным духовенством и населением. Вместе со святым Варсонофием в Казань прибыли иноки, постриженики Пешноши: Тихон, Феодорит, Иов, Андроник, Сильвестр, а также инок Андроникова монастыря Симеон. Уже в следующем, 1556 году преподобный Варсонофий исполнил возложенное на него поручение и устроил Преображенский монастырь в Казанском кремле. Им был освящен первый каменный теплый храм в монастыре во имя святителя Николая Ратного, а впоследствии – и главный храм в честь Преображения Господня.
Тайно от всех он продолжал носить вериги для изнурения плоти. Монастырь в скором времени сделался средоточием духовной жизни бывшей татарской столицы. Через несколько лет число иноков в нем доходило до ста человек. Святой Варсонофий обращал татар в православную веру, чему немало способствовало превосходное знание им татарского языка. Благодаря исцелениям различных недугов имя его стало известно далеко за пределами Казани. И немало больных, приходивших к нему за врачеванием, склонялись к принятию христианской веры. По смерти епископа Тверского Акакия (1567) святитель Филипп, митрополит Московский, вызвал святого Варсонофия в Москву и возвел его в сан епископа Тверского.
Истинным светильником был святитель Варсонофий для своей паствы, не словами одними, но всем существом своим указуя спасительный путь Христов. Несмотря на высокий святительский сан, он продолжал быть смиренным подвижником, каким был в Пешношской обители и в Казани. Ночи проводил он в молитве, дни в трудах и заботах, отдыхая, шил клобуки и дарил инокам и епископам, непрестанной молитвой усердно врачевал телесные и душевные болезни обращавшихся к нему. В то время начались для России тяжкие испытания – царь Иоанн Грозный, мудро и благочестиво правивший Россией, стал ужасом и бичом для своих подданных, насаждая так называемую «опричнину». Тверь не принадлежала опричнине и потому не пользовалась благосклонностью царя. С ужасом и негодованием видел святитель Варсонофий, как его друг Герман, архиепископ Казанский (память 6 ноября), некогда пользовавшийся уважением царя, был вызван из Казани в Москву для возведения в сан митрополита, однако после того, как напомнил царю тихими и кроткими словами, что тот даст ответ на суде Божием за свои жестокости, был изгнан и умер в заточении. Много страшных событий прошло пред очами святителя Варсонофия за четыре года его архиерейского служения. Глубоко сокрушался о своей пастве святитель Варсонофий. Ощущая старческую немощь, он в 1571 году удалился на покой в основанную им в Казани обитель. Пять лет провел он в Преображенском монастыре на покое, в молитве и уединении, где принял великую схиму. Когда он не мог по немощи сам ходить в церковь, любящие ученики помогали ему посещать храм Божий, зная его любовь к Богослужению.
Скончался святитель Варсонофий 11 апреля 1576 года и был погребен в Преображенском монастыре архиепископом Казанским Тихоном. В 1595 году по благословению святейшего патриарха Иова (1588–1607) построен в этом монастыре новый храм в честь Преображения Господня. При строительство храма были обретены мощи святителей Казанских Гурия и Варсонофия.
Жизнеописание святителей Гурия и Варсонофия составлено было священномучеником патриархом Ермогеном.
4/17 октября – Обре́тение мощей
Обретение мощей святителя Гурия, архиепископа Казанского († 1563), и Варсонофия, епископа Тверского († 1576), произошло в Казани в 1595 году. При строительстве новой каменной церкви в честь Преображения Господня в Спасо-Преображенском монастыре, основанном святителем Варсонофием, у алтарной стены прежнего деревянного храма были выкопаны гробы с телами святителей. Необычность вида нетленных гробов исполнила святителя Ермогена (память 17 февраля) благоговейным дерзновением открыть гробы при большом стечении народа. Сам святитель Ермоген так описывает это событие: "Видехом диво, его же не надеяхомся. Рака бо святаго бе полна благоуханна мира, как чистой воды, мощи же святаго Гурия вверху мира яко губа ношахуся. Нетлением бо одари Бог честное и многотрудное его тело, яко и ныне зрится всеми. Токмо мало верхния губы тление коснуся, прочие же его уды целы быша, ничем же невредимы. Осязахом же и погребальные ризы его и бяху крепки зело. Потом же открыхом раку преподобнаго Варсонофия и видехом: многим нетлением почтени от Бога мощи святаго Варсонофия. К ногам преподобнаго тление коснуся, но обаче не токмо кости не разрушены, но крепки бяху зело и никакоже слабости в составе имуще, яко же и Гурию святителю. И погребальныя ризы такожде, яко и Гурию преподобному, новых крепчае". Многие больные исцелились, помазавшись святым миром, истекавшим от мощей святителя Гурия.
В Иконописном подлиннике под 4 октября сказано: "Гурий подобием сед, брада, аки Василия Кесарийского, в шапке, в омофоре, в руках Евангелие, риза святительская. Варсонофий подобием надсед, брада, аки Гуриева, на конец раздвоилась, в шапке, риза святительская, омофор и Евангелие".
В соответствии с докладом архиепископа Чебоксарского и Чувашского Вениамина (Новицкого; † 14 октября 1976) святейший патриарх Московский и всея Руси Пимен благословил творить в первое воскресенье после 4 октября соборную память всем Казанским святителям.
Молитвы
Тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 3
Ин тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 4
Тихостию нрава направляемый,/ святителю Варсонофие,/ в тихое пристанище достигл еси,/ смиренномудрия ради удобно избежав сопротивных сетей,/ святою душею твоею на Небеса возлетел еси,/ идеже Христу предстоя,/ моли спастися нам, почитающим память твою.
Ин тропарь святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 8
По Божием законе ревнителю,/ лютый разрушителю неприязненный лести,/ яко миром, потом своим во трудех и бдениих подвизася/ посреде Казанскаго царствия,/ обитель строя боголепнаго Преображения/ и великому своему учителю Гурию последуя,/ с нимже великий союз имея духовный,/ якоже в животе, такоже и по преставлении:/ обретением честных мощей ваших во едино время/ и многими чудесы вас Бог прослави;/ и, радостию восходя в Небесныя обители,/ твердый камене веры,/ от иноплеменник многи скорби претерпел еси,/ добрый вводниче в вечную жизнь,/ в ню же, молим тя, введи ны,/ преподобне отче наш Варсонофие,/ и моли Христа Бога спастися душам нашим.
Тропарь святителей Гурия и Варсонофия глас 3
Кондак святителя Варсонофия глас 6
Ин кондак святителя Варсонофия, епископа Тверского глас 5
Величание святителя Варсонофия, епископа Тверского
Величаем тя, святителю отче Варсонофие, и чтим святую память твою, ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.
Молитва святителю Варсонофию, епископу Тверскому
Акафист святителю Варсонофию, епископу Тверскому, Казанскому чудотворцу
Кондак 1
Возбранному святителю и чудотворцу Варсонофию составим похвалу, яко усердному молитвеннику нашему и скорому помощнику. Ты же, святителю, яко имеяй дерзновение ко Господу, умоли Его избавляти нас от всяких бед и скорбей, да с радостию зовем ти: Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Икос 1
Ангелов Творец и всея твари Содетель яви тя Церкви Своей святей новаго святителя и чудотворца, имущаго к Нему дерзновение молить об избавлении нас от всяких бед и скорбей. Сего ради восхваляем тя сице:
Радуйся, благословенное чадо благочестиваго отца, сподобившагося благодати священства;
Радуйся, благодатный воспитанниче благоговейнаго учителя.
Радуйся, орошенный благодатию, лиявшеюся от его наставлений;
Радуйся, отроче, приявший в сердце твое начало премудрости.
Радуйся, яко тою вся буяя юности от сердца твоего отгнал еси;
Радуйся, скоро и спешно навыкнувый наказанию закона Божия.
Радуйся, разумом и добродетельным житием Пресвятое Имя Божие прославивый;
Радуйся, радосте и утешение твоим родителем.
Радуйся, крине, возращенный на земли для райских селений;
Радуйся, молитвенниче наш усердный.
Радуйся, крепкий наш заступниче;
Радуйся, мудрый и кроткий наш наставниче.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 2
Видя суету мира и привременных благ его, ты, святителю Варсонофие, единаго Бога крепко от юности твоея возлюбил еси и слезами молитвенными радость небесную на земли сеял еси. Темже мы, радуяся, вопием с тобою Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разумно уразумев попущение премудраго Промысла, хотящаго предуготовати из тебе новаго проповедника веры Христовы для неверующих агарян, ты, святителю Христов, благодушно в юности твоей крест плена понесл еси и в стране пленения ведению языка агарянскаго научился еси. Сего ради приими от нас похвалы сия:
Радуйся, предуготованный сосуде мира Христова, излияннаго на неверовавших;
Радуйся, пастырю, воспитанный посреде волков.
Радуйся, светильниче Церкве, предуготованный под спудом;
Радуйся, столпе Церкве Православныя, укрепленный крестом.
Радуйся, смирением, кротостию и послушанием пленивших тя удививый;
Радуйся, теми любовь их к тебе приобретый.
Радуйся, слезный сеятелю радости небесныя;
Радуйся, всего себе воле Божией предавый.
Радуйся, райский крине, посреде терний на земли произрастший;
Радуйся, бисере многоценный, златом от плена искупленный.
Радуйся, отца и матерь ради Христа оставивый;
Радуйся, девства и чистоты хранителю.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 3
Силу Христа Спасителя, влекущую к Нему, уразумев, святителю, ты душею и телом сему влечению последовал еси, и яко Ангел, на крилех поста и молитвы к Нему воспарил еси, непрестанно воспевая Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имея во уме и сердце твоем единаго Бога, ты, святителю, вся красная мира сего презрел еси и уединение с нестяжанием крепко возлюбил еси, служа Богу постом и молитвою. Темже вопием ти:
Радуйся, Господа Бога верный служителю;
Радуйся, весь ум твой богомыслием освятивый.
Радуйся, усердный и верный воли Христовой исполнителю;
Радуйся, премудрый монахов наставниче.
Радуйся, добрый о них попечителю;
Радуйся, девства и чистоты хранителю.
Радуйся, любимиче братии твоея;
Радуйся, образе и подвижниче добродетелей.
Радуйся, зерцало евангельскаго совершенства;
Радуйся, живый свитче закона Божия.
Радуйся, верный подражателю Христов;
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 4
Буря внутренних скорбных помышлений обыде тя, святителю, егда внезапу в чуждую землю пленен был еси, идеже и горькия слезы проливал еси. Егдаже всецело воле Божией предался еси, тогда непрестанно дивному в судьбах Своих Богу вопиял еси: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав о святом житии твоем, Царь Иоанн радовася, яко Российския имяше таковыя потаенныя угодники Божия, и не таяй светильника под спудом, устрои тебе быти игумена Песношския обители. Мы же, радуясь, вопием ти:
Радуйся, светильниче, из под спуда на свещник поставленный;
Радуйся, молитвенниче неусыпный.
Радуйся, врачу ран сердечных прозорливый;
Радуйся, целителю греховных недугов.
Радуйся, великодушный строптивости препобедителю;
Радуйся, сострадательный и терпеливый братии твоея любителю.
Радуйся, невидимых врагов мудрый прогонителю;
Радуйся, благоговейный Божий служителю.
Радуйся, благочиния монастырского мудрый устроителю;
Радуйся, обрадованный посещением твоей обители от Царя державнаго.
Радуйся, обрадовавый его твоим благоговением и смирением;
Радуйся, ангеле во образе чсловечестем.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 5
Боготечней звезде подобен был еси, святителю, в восхождении твоем на твердь церковную, и последуй, яко солнцу, святителю Гурию, по воле Царя державнаго шествовал еси в богоспасаемый град Казань, поя Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша тя, святителю, православнии жители града Казани устрояющаго в ней первую обитель во имя благолепнаго Спасова Преображения, и в благоговейной радости о Господе, творящем дивная дела Своя, вопияху тебе сице:
Радуйся, нечестия ревностный искоренителю;
Радуйся, благочестия усердный ревнителю.
Радуйся, магомедовы тмы дивный прогонителю;
Радуйся, света Христова ревностный распространителю.
Радуйся, первыя обители в Казани устроителю;
Радуйся, дивный избранниче Божий.
Радуйся, благодать и милость Господню в братии твоей водворивый;
Радуйся, число иноков умноживый.
Радуйся, благочиния церковнаго блюстителю;
Радуйся, пения Божественнаго искусный учителю.
Радуйся, безчиния и нечестия мудрый обличителю;
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 6
Проповедник богоносный явился еси, святителю, во граде Казани, обличая нечестивых поклонников лжепророка самем их языком, и не могущих ничтоже рещи противу тебе обращая к единому в Троице славимому Богу, поя Ему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия в Казани просвещение истины и отгна от нея тму нечестия Христос, истинный Бог наш, Емуже в сем усердно послужил еси, святителю. Темже взываем ти сице:
Радуйся, насадителю нивы Христовы в стране нечестия;
Радуйся, напоителю оной живыми водами Христова учения.
Радуйся, ничтоже себе восписуяй, но вся к единому Богу относяй;
Радуйся, вождю воинства Христова, посекающаго вся противныя силы нечестия.
Радуйся, ангеле, посланный от Бога ко истреблению плевел на ниве Его;
Радуйся, друже Божий, желающий всем спасения. Радуйся, благодатный врачу душ и телес;
Радуйся, кроткий указателю лживости магометанския веры держащимся ея.
Радуйся, мудрый удостоверителю в Божественности веры христианския;
Радуйся, неверных учителю веры в Пресвятую Троицу.
Радуйся, светило, сияющее на тверди Казанския области;
Радуйся, теплото, согревающая всех, притекающих к тебе, любовию.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 7
Хотяй устроити спасение Казанских татар, научи тя, святителю, врачебной хитрости, да будеши им врач душ и телес; ты же, имея любовь богоподобную, принимал еси вся недужныя, притекающия к тебе, указуя коемуждо на благопотребное врачевство, паче же на Всецелителя Господа Иисуса Христа, поя Ему: Аллилуиа.
Икос 7
Новое и дивное средство к обращению неверных показа Господь в твоем, святителю, врачевании телесных болезней, привлекая к тебе множество недужных всякаго рода, ихже купно с присными их ко Христу приводил еси. Темже, безмездный врачу, приими от нас таковая:
Радуйся, безмездным врачем мудрый подражателю;
Радуйся, яко познал еси благодатную силу их безмезднаго врачевания.
Радуйся, врачевавый недужныя привлечения ради к вере неверующих;
Радуйся, употреблявый врачевание телесное к славе Имене Божия и ко спасению ближних.
Радуйся, ревностный сотрудниче святителя Гурия;
Радуйся, искренний и верный его друже.
Радуйся, успокоителю его на одре смертном;
Радуйся, и по смерти с ним не разлучивыйся.
Радуйся, молитвенниче наш усердный;
Радуйся, хранителю обители твоея неусыпный.
Радуйся, граду Казани похвало и утверждение;
Радуйся, светило, сияющее на тверди Православныя Церкве.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 8
Странное бе предсказание о тебе, святителю, прозорливаго святителя Акакия, иже еще во время твоего иеродиаконства предрече, яко будеши в богоспасаемом граде Тфери управляти людьми Божиими. Мы же, благоговея пред Богом, дивно устроившем твое Ему служение, поем Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Весь был еси Божий, святителю, егда поставлен был еси во епископа богоспасаемому граду Тфери, служа Богу телом и душею: тело изнуряя постом и непрестанным трудом, душу же питая молитвою и словом Божиим. Темже приими от нас сицевая:
Радуйся, светильниче Тферския Церкве;
Радуйся, добрый ея пастырю.
Радуйся, словесных овец мудрый питателю;
Радуйся, верный Христов подражателю.
Радуйся, Апостолов наследнице;
Радуйся, неутомимый делателю нивы Божия.
Радуйся, благовременный ея напоителю;
Радуйся, отеческих преданий хранителю.
Радуйся, веры Христовы православный учителю;
Радуйся, строгий поста блюстителю. Радуйся, образ верующим в тебе самом написавый;
Радуйся, неусыпный молитвенниче о стаде твоем.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 9
Вси Ангели небеснии восхвалиша Бога, даровавшаго тебе, святителю, чудный дар врачевания телесных и душевных болезней, имже всех привлекал еси, поя Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещаннии риторскими своими языки не возмогут изрещи пастырских твоих подвигов, святителю: како бо мощно вся поведати о строгости поста твоего или о неусыпном препровождении нощей в молитве; мы же благоговейно взываем ти сице:
Радуйся, пастырю, в строгом посте себе содержавый;
Радуйся, подвижниче благочестия, нощи в молитве без сна препроводивый.
Радуйся, собеседниче Божий;
Радуйся, сеятелю небесныя радости твоими молитвенными слезами.
Радуйся, плоть твою всецело духови поработивый;
Радуйся, со страстьми и похотьми ю распявый.
Радуйся, Тферскую паству твою от заразы молитвами сохранивый;
Радуйся, сердобольный о верных попечителю.
Радуйся, во всех скорбях их утешителю;
Радуйся, пастырю милосердный ко всем бедствующим.
Радуйся, участниче во всех скорбех и нуждах ближних твоих;
Радуйся, сострадателю всем страждущим.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 10
Спасти хотя душу твою, святителю, ты, возжелев покоя духовнаго, Тферскую паству твою старости оставил еси и переселился еси паки в устроенную тобою Казанскую обитель боголепнаго Спасова Преображения, поя в ней до конца земнаго жития твоего Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и крепкое ограждение был еси, святителю, Казанския твоея обители, отвращая от нея все беды и напасти святыми твоими молитвами, и примером своим утверждая в братии благочестие и святость. Темже по долгу вопием ти:
Радуйся, столпе благочестия;
Радуйся, трудолюбивый молитвенниче.
Радуйся, поста и молитвы учителю;
Радуйся, милостыни щедрый раздаятелю.
Радуйся, благочиния церковного ревнителю;
Радуйся, наставниче монахов предобрый.
Радуйся, неопустительный посетителю ежедневныя службы Божия;
Радуйся, земный ангеле и небесный человече.
Радуйся, от земли на небо возлетевый;
Радуйся, и по смерти твоей нас не оставляяй.
Радуйся, присный наш благодетелю;
Радуйся, всегдашний наш во Христе наставниче и попечителю.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 11
Пение всеумиленное приносим ти, святителю, и молим тя умолити Христа Бога, да дарует всем нам благодать и силу ко спасению, да выну с тобою поем Ему: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемный светильник истиннаго света сущим на земли являешися, святителю Варсонофие, просвещаеши бо сердца верных и разуму Божественному вся наставлявши, поучая и нас радостно взывати тебе:
Радуйся, святителю, предстояй Престолу Божию;
Радуйся, Пресвятыя Троицы присноблаженный служителю.
Радуйся, предстояй и последуяй Агнцу Божию;
Радуйся, Матере Божия собеседниче.
Радуйся, Херувимов и Серафимов сообщниче;
Радуйся, Архангелов и Ангелов сослужителю.
Радуйся, Предтечи Господня спредстоятелю;
Радуйся, Апостолов подражателю.
Радуйся, Мучеников соревнователю;
Радуйся, Святителей равностоятелю.
Радуйся, Преподобных украшение;
Радуйся, всех святых сожителю.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 12
Благодать, данную ти от Бога, ведуще, притекаем к раце мощей твоих, святителю Варсонофие, усердно умоляюще тя о неоставлении нас святыми твоими молитвами, да и мы по окончании нашего земнаго жительства с тобою воспоем Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще блаженную кончину твою, еюже, яко орел, в горняя воспарил еси, молим тя, святителю Варсонофие, быти нам во всем ко благу помощником и всегда слышати ны, усердно взывающих ти:
Радуйся, Святителей похвало;
Радуйся, скорый помощниче с верою к тебе притекающим.
Радуйся, неусыпный хранителю иноков твоея обители;
Радуйся, защитниче граду Казани.
Радуйся, усердный молитвенниче о всех, к тебе притекающих;
Радуйся, врачу недугующих.
Радуйся, пастырю, соблюдаяй словесное стадо твое;
Радуйся, помощниче и защитниче обидимых.
Радуйся, дарователю радости плачущим;
Радуйся, обуреваемых наставниче.
Радуйся, скорбных утешение;
Радуйся, спасаемых ободрителю и подкрепителю.
Радуйся, Варсонофие, Казанский чудотворче!
Кондак 13
О, всеблаженный и святый святителю отче Варсонофие, святыми твоими молитвами умоли Господа Бога, еже избавити всех нас, притекающих к тебе, от всякия скорби, от всяких бед и напастей, и от всякаго зла, душевнаго и телеснаго, да выну с тобою поем Ему: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Почитание святого в Николо-Пешношском мужском монастыре
О добродетельной и благочестивой жизни отца Варсонофия стало известно самому царю Ивану Грозному и митрополиту Московскому Макарию. В 1544 году, когда необходимо было поставить нового настоятеля Николо-Пешношского монастыря, митрополит Макарий по совету царя назначил пешношским игуменом отца Варсонофия.
Известно, что, будучи игуменом Пешноши, святой Варсонофий свято хранил общежительный устав преподобного Мефодия, основателя обители. святитель прославился трудами и подвигами, чем привлек многих жертвователей и благотворителей и способствовал процветанию монастыря.
В 1553 году в паломничестве на пути в Кирилло-Белозерский монастырь Пешношскую обитель посетил царь Иван Грозный. Он обратил внимание на опытного наставника иноческой жизни, сведущего в татарском языке и нравах. Когда в 1555 году в Казани открывали новую епархию, вместе со святителем Гурием, первым архиепископом Казанским, был направлен в Казань в сане архимандрита и святой Варсонофий для основания там монастыря. В 1555 году, после двухмесячного путешествия по рекам Москве, Оке и Волге, святитель Варсонофий прибыл в Казань.
Его сопровождали пешношские иноки Тихон, Феодорит, Иов, Андроник и Сильвестр. Уже в 1556 году архимандрит Варсонофий исполнил возложенное на него поручение и устроил Спасо-Преображенский монастырь в Казанском кремле. Им был освящен первый каменный теплый храм в обители во имя святителя Николая Ратного, а впоследствии — и главный храм в честь Преображения Господня. Монастырь в скором времени сделался средоточием духовной жизни Казани. Через несколько лет число иноков в нем возросло до ста человек. Святой Варсонофий обращал татар в православную веру, чему немало способствовало превосходное знание им татарского языка. Имя его стало известно далеко за пределами Казани.