Преподобный Паисий Величковский
Краткое житие преподобного Паисия Величковского
Архимандрит Нямецкого монастыря в Молдавии. Родился он в 1722 г. в городе Полтаве в семье протоиерея, 17-ти лет вступил в Любечский монастырь, перешел в скит Трейстены в Молдавии, оттуда – в скит Керкул, отличавшийся особенной строгостью монашеской жизни.
Затем преподобный переселился на Афон, где основал особую монашескую общину – скит св. Илии. В 1758 г. в возрасте 36 лет был рукоположен в священный сан. В 1763 г. преподобный Паисий с 64 монахами переселился в Молдавию, в Валахию, по просьбе тамошнего господаря, для лучшего устройства в этой стране монашеской жизни и поставлен настоятелем монастыря Драгомирны.
За три года число Драгомирнской братии утроилось. Устроитель братства отец Паисий написал и ввел устав по чину свв. Василия Великого, Феодосия Великого, Феодора Студита и Афонской Горы. Основные идеи этого устава: нестяжательность, отсечение воли и послушание, умная молитва и чтение книг, непрестанное рукоделие и бытовое благочиние (образцовая больница, странноприимница, церковные художества и др.). Земля, на которой помещался Драгомирнский монастырь, после русско-турецкой войны (1774 г.) отошла к католической Австрии. Авва Паисий, не видя возможности мира духовного Восточной Церкви в новом государстве, решил уйти и увести за собой всю братию – 350 человек. Господарь Григорий Гика и митрополит Гавриил предоставили им уединенный в горах бедный Секульский монастырь во имя Усекновения главы Иоанна Предтечи. Когда братия умножилась и преподобный Паисий стал просить о помощи в строительстве келлий, то ему было повелено переселиться с братией в богатейший Нямецкий монастырь, что он и исполнил в 1779 г., оставив часть братии в Секуле.
Житие в Нямецком монастыре преподобный Паисий устроил по образу Драгомирны и Секула – общежитие, умная молитва, переписка и чтение святоотеческих книг, ежедневное (утром и вечером) исповедание помыслов духовникам. Паства преподобного умножилась, были иноки более чем 10 национальностей, и число их к 1790 г. возросло до 10 тыс. человек. В то время это была самая многолюдная обитель Восточной Православной Церкви. В 1790 г. преподобный Паисий был возведен в сан архимандрита, продолжая окормлять по-прежнему Секул и другие окрестные монастыри и скиты.
На протяжении всего времени старческих подвигов в молдавских монастырях авва Паисий учил братию умной молитве, продолжая единую линию отцов Добротолюбия преподобного Григория Синаита, святителя Григория Паламы и преподобного Нила Сорского. Преподобный Паисий приводил многочисленные доказательства и свидетельства святоотеческого почитания умной молитвы: «Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя», которая есть и моление, и исповедание веры. «Умно-сердечная молитва – для преуспевающих, для средних – пение, то есть обычные церковные песнопения, для новоначальных – послушание и труд», – поучал старец.
Многотрудная жизнь старца подходила к своему земному концу. Поболев перед кончиной, он с миром преставился в 1794 г., 15 ноября, пожив 72 года. Преподобный Паисий был погребен в Нямецком монастыре в соборном храме Вознесения Господня.
Его переводы с греческого на русский язык святоотеческих творений, долго бывшие единственными в русской литературе, читались повсюду. Так, им изданы: «Добротолюбие», сочинения преподобного Исаака Сирина, преподобного Феодора Студита, преподобного Варсонофия, святителя Григория Паламы, преподобного Максима Исповедника, «Восторгнутые класы» – сборник из творений святителя Иоанна Златоуста и многое другое. Преподобный Паисий является возродителем на Руси, после преподобного Сергия, школы старчества, которая на протяжении всего XIX века и позднее приносила свои благодатные плоды на ниве спасения чад церковных в Глинской и Оптиной пустынях и других монастырях Русской Церкви.
Полное житие преподобного Паисия Величковского
Преподобный Паисий родился в городе Полтаве в семье Иоанна Величковского в 1722 году 21 декабря, на память преставления святителя Петра Московского и всея Руси чудотворца, и наречен был во имя этого святого. Отцовская линия Петра была духовного сословия – брат, отец, дед и прадед были священниками, окормляя один и тот же приход города Полтавы – церковь во имя Успения Пресвятой Богородицы. Четырех лет от роду младенец лишился отца, а в отрочестве лишился и брата. Попечителем и воспитателем Петра стала его мать Ирина. Грамоте отрок был обучен по Псалтири и после этого по желанию матери и прихода Успенской церкви на тринадцатом году был отдан на учение в Киевскую духовную академию. Здесь, в академии, впервые Петр стал тянуться душой к монашескому житию; мудрым наставником в этом его стремлении был иеросхимонах Братского Богоявленского монастыря Пахомий, открывший в душе своего воспитанника чувство благоговения перед Словом Божиим.
Когда Петру исполнилось семнадцать лет, он пожелал удалиться в монастырь и там постричься в монахи. В это время с ним произошла история, сохранившаяся в памяти старца Паисия всю жизнь. Петр обратился к настоятелю Китаевской пустыни, что под Киевом, с просьбой оставить его в монастыре для принятия пострига. Настоятель пригласил Петра в келлию и там троекратно предложил ему сесть на стул, но Петр остался стоять у дверей, явив этим в глазах настоятеля несовершенное смирение. На это игумен сказал ему: «О брате, ты молишь меня принять тебя во святую обитель нашу монашества ради. Но я в душе твоей не вижу и следа монашеского устроения. Не вижу в тебе смирения Христова. Не вижу в тебе послушания и отсечения воли своей и рассуждения, но сопротивное все». Этот отказ сильно опечалил юношу, но через того же наставника услышал он, что на все укорения, от кого бы они ни исходили, истинный инок должен отвечать: «Прости, отче святый, согреших» и не говорить более ни слова оправдательного. Эту историю потом всегда рассказывал преподобный ученикам своим как урок для послушания.
После случившегося Петр должен был опять приступить к академическим занятиям. Однако, прожив так до лета, он вновь оставил академию и по благословению духовника своего Пахомия отправился в Любечский монастырь, основанный преподобным Антонием Печерским. Чадолюбивый игумен Никифор (Коханский) принял юношу и благословил его келарствовать. Образ этого первого для Петра игумена оставался образцом ему всю жизнь во все дни его старческих подвигов. Здесь же, в Любечском монастыре, началось для Петра его первое послушание по списыванию книг. Один из иноков обители, иеромонах Иоаким, увидев большую любовь Петра к святоотеческим творениям, предложил юноше «Лествицу» Иоанна, игумена Синайского. Послушанием инока стала теперь работа по переписыванию «Лествицы». Вскоре в Любечском монастыре произошли перемены. Игумена Никифора сменил Герман (Загоровский), который настоятельствовал «не по подобию прежнего игумена, но властительски». Однажды Петр, со страху не выяснив, о какой пище просил его настоятель, досадил последнему своей непонятливостью, за что был с гневом выгнан. Петр рассудил, что если за малый грех такое ему наказание, то каковое же будет за большое прегрешение. После случившегося он ночью тайно вышел к Днепру и, помолившись Богу, перешел на другую сторону по льду.
Между тем во время пребывания Петра в монастыре его мать Ирина скорбела об уходе сына. Дабы вернуть его домой, она, наложив на себя пост, стала ежедневно читать акафист Божией Матери. Вскоре ей было открыто, что сын ее Петр непременно будет монахом. Как она потом рассказывала духовному своему отцу и родственникам, ей был явлен Ангел, сказавший: «О, окаянная, что это ты делаешь? Вместо того, чтобы от всей души и от всего сердца возлюбить Господа Бога Создателя твоего; ты больше твоего Создателя возлюбила создание Его – твоего сына и ради нерассудной и богопротивной любви твоей умыслила сама себя голодом уморить, что сын твой, благодати Божией споспешествующей, непременно будет монах. Подобает же и тебе подражать в этом сыну твоему – отречься от мира и всего, что в мире, и быть монахинею; такова есть воля Божия; да научатся и прочие родители не любить чад своих паче Бога». В скором времени приняла Ирина монашество с именем Иулиании в Старопокровском монастыре близ Полтавы. Это освобождало Петра от домашних обязанностей и открывало ему путь к постригу.
Выйдя из Люблича, Промыслом Божиим достиг Петр пустынника Исхия у Монашеских гор, постоянным рукоделием которого была переписка книг святых отцов. Два раза просился Петр к нему в послушание, но смиренный старец всякий раз отвечал: «Немощи ради души моея не могу тебя принять». Петр, сочтя причиной отказа свое недостоинство, опечаленный и расстроенный, решил продолжить свой путь в какую-нибудь другую обитель.
По приходе в обитель святителя Николая – в Медведовский монастырь на реке Тясмин, в день Преображения Господня в 1714 году Петр был пострижен в рясофор с именем Парфений. Однако братия, смиряя его, постоянно, как бы по ошибке, стала называть его Платоном. Неоднократно просил Парфений у игумена позволения называться именем пострига, но никак не преуспел в этом и смирился. Старец-восприемник, не дав ему никакого правила, сам не ученый, удалился через несколько дней после пострига, так что постриженик лишился не только имени, но и духовного отца своего, не видав его потом уже никогда. Недолго пришлось подвизаться иноку Платону, ибо униаты воздвигли гонение на Православие. Медведовским монахам было предложено принять унию, и по их отказе церковь монастырскую власти опечатали, а братия разошлась; Платон же, Маркирий и Крискент ушли в Киевскую Лавру, где и нашли приют. Здесь хотел остаться инок Платон на постоянное жительство, однако один лаврский прозорливец, старец Ковальский, предрек ему новое странничество. Инок Платон сначала сомневался в его словах, но появившийся в Лавре друг по академии Алексей вновь пробудил жажду пустынничества и странствия, напомнив об их обете юности: не жить в обителях телесного довольствия и достатка.
На этот раз инок Платон направился в Валахию. Путь странствия пролегал через келлии и пещеры подвижников скитских и пустынных Матроненского монастыря, скита Кодрица, скита Дорогоуцы и, наконец, скита Трейстены – Свято-Никольского. Все эти обители были окормляемы старцем Василием Поляномерульским (или Мерлополянским).
Видя ревность по Боге и опытное восхождение в смиренномудрии инока Платона, братия предупредила его о том, что когда придет старец Василий Поляномерульский, он будет звать его к себе в скит Мерлополяны на священническое служение. Однако монах Досифей предостерег Платона, чтобы он принимал сан лишь в том случае, если уверен, что, будучи в сане, сохранит в себе правила и заповеди святых отцов, в противном случае пусть принимает сан в зрелом возрасте телесном и духовном. Старец Василий, действительно, удивившись опытности молодого монаха, предложил ему принять священное рукоположение, на что преподобный отец ответил: «аз не имам намерения в такой великий и страшный сан и до смерти моей вступить».
Послушание Платона было стеречь монастырский виноград. В трудах он однажды, не услышав монастырское било, проспал на богослужение. Дойдя до церкви ко времени чтения канона, «от смущения не дерзнул войти в нее, впал в отчаянный плач и сетование, и даже на литургию и трапезу не явился, седяше под древо на земли и горько плакаше». Инок Афанасий по повелению игумена отыскал его и принудил явиться перед братиею. Платон упал перед игуменом и собором «на землю, плача горько, и рыдая неустанно, и прося прощения». Старец Михаил, видевший слезы Платона, сказал: «Видите, братие, сего брата, толику ревность по Бозе и печаль огненну имуща: пусть он будет всем вам в образ и в подражание к усердному на правило востанию и хождению». После этого события инок Платон, чтобы более не проспать, решил совсем не ложиться на одре, но отдыхать только, сидя на лавке.
Но через некоторое время Платон вновь решил отправиться в путь. На этот раз он пошел в горный скит Кырнул во имя св. Архистратига Михаила. Здесь с благословения старца Михаила Трейстенского и начальника Кырнульского скита иеромонаха Феодосия началось пустынножительство отца Платона, который, «седе в келлии своей радуяся и со слезами славя Бога, обучаяся истинному монашескому безмолвию – матери покаяния и молитвы». К этому времени плодом странствования отца Платона по обителям и пустыням Малороссии и Молдо-Влахии явилось опытное знание послушания и смирения и умной молитвы, в сердце совершаемой, которую старец непрестанно совершал до самой своей смерти.
Наконец, инок Платон оставляет и это место, отправляясь в новое странствие, на сей раз на гору Афон. Это было последнее путешествие, которое преподобный совершил по своему желанию; все последующие его хождения были вынужденными оставлениями монастырей. До Афона отец Платон поселялся в пустынях, а после Афона – в общежитиях.
Умолив старцев Василия Поляномерульского, Михаила Трейстенского и Онуфрия Кырнульского отпустить его и благословить на гору Афон, добрался Платон до Святой Горы со многими трудностями, и спустя четыре дня по прибытии на Афон отец Платон остался один – спутник его иеромонах Трифон, заболев, скончался. Многие места Святой Горы обошел инок Платон, ища старцев, сильных в подвиге и в знании святоотеческих писаний и, не найдя таковых, вселился один в пустыню, пробыв в этом подвиге сорок месяцев. «Кто же может исповедать вся его подвиги, егда пребываше один с Единым Богом, сущу ему в разженном богорачении». В это время на Афон явился отец молдавских пустынников и старцев Василий Поляномерульский. Найдя блаженного Платона, беседовав с ним несколько дней и ночей, по просьбам пустынника облачил его в мантию с переменой имени на Паисий. Ему в это время было двадцать восемь лет. Спустя некоторое время монах Виссарион пришел к старцу Паисию, прося оставить его жить при себе в послушании. Старец, знающий на опыте своем такую же жажду, предложил Виссариону жить вместе и творить равно для обоих все подвиги – телесные и духовные.
Преподобный Паисий учил, что истинным наставником в деле спасения души может быть только тот, который сам понуждает себя творить все заповеди Господни, по слову Писания: «Иже сотворит и научит, сей велий наречется. Какого бо инаго наставити на путь может, иже сам не хождаше?» Соблюдение заповедей Господних и научение всему тому ближних – таков образ святости, достигнутый старцем Паисием.
Старец Паисий не считал себя достойным учительствовать, поэтому согласился принять Виссариона только в качестве друга, но не ученика, чтобы обоим вместо отца и наставника иметь учение святых и богоносных отцов Церкви. С таким условием принимал святой Паисий и других братьев, посему возникло среди Паисеева братства стремление собирания писаний святых отцов, традиция книжности. Это было необычно для афонских монастырей того времени – большинство монахов книг не имело, а о святых писателях даже и не слышало. Поэтому каждая находка древней книги была поводом для большой радости преподобного Паисия. Однажды он увидел у монаха-каппадокийца на столе книгу св. Петра Дамаскина, которую тот переписывал. Старец много позже писал: «Не могу сказать, какой неизъяснимой духовной радости я исполнился, когда увидел ее. Я думал, что на земле вижу небесное сокровище». Такое книжное накопление сопутствуемо было нестяжанием в духе преподобного Нила Сорского, ибо преподобный Паисий «не имяше бо срачицы (нижней одежды), точию един подрясник и ряску искропаны (изодраны) и в заплатах». Вскоре братии собралось до двенадцати, и назрела необходимость в священнике и духовнике, поэтому не только собратия, но и другие афонские подвижники стали умолять Паисия принять священный сан. Рукоположен отец Паисий был в 1758 году в возрасте тридцати шести лет. Будучи иереем, преподобный Паисий никогда не мог совершать святую литургию без слез.
Братия с благословения патриарха цареградского Серафима переселилась в Ильинский скит монастыря Пантократор. Этот скит стал, по примеру других национальных на Афоне монастырей, обителью малороссов. Здесь находили упокоение выходцы из Запорожской Сечи и других мест Украины. Старец Паисий за сто лет предсказывал славу этого скита: «Со временем будет в скиту другой Паисий, и при нем обитель устроится, возвеличится и прославится». Пророчество осуществилось в середине XIX века при игуменстве Паисия II. В Ильинской обители было установлено общежитие, которое по примеру святых отцов преподобный Паисий уподоблял страстям Господним или «земному небу», посреди которого насаждено Богом древо жизни – треблаженное послушание.
Вскоре начали посещать Паисиево братство испытания. Один монах афонский, имевший под своим началом скит Кавсокалив, начал публично осуждать образ жития Паисиева братства за их книжное собирание и опущение молитвенных правил. Отец Паисий по ряду выражений в письме понял и объявил Афанасию, что он даже и Евангелие не читал, а пытается учить братию и хулить священное предание, содержащееся в святоотеческой письменности. По поводу же молитвенных правил старец ответил – слово в слово как на такое же обвинение ответил тысячу лет назад Нил Синайский – для пения тропарей, прокимнов, канонов, и прочего необходимы иерархические чины: чтецы, певцы, диаконы, священники; пустынникам же подобает читать Псалтирь, молитвы и святоотеческие писания.
Афонское пустынно-общежительное пребывание преподобного Паисия длилось семнадцать лет. В это время на Афоне начались притеснения христиан со стороны мусульман, по причине этого старец оставляет Святую Гору и возвращается в Молдавию. В Молдавии нашелся пустующий Драгомирнский монастырь Святого Духа, куда с позволения господаря Григория и благословения митрополита Ясского Гавриила вселился старец Паисий с братией. Молдо-Влахия тех времен была прибежищем монашествующих со всех окрестных стран – это время закрытия монастырей в России (введение штатов) и униато-католического наступления на православных юго-западных славян. За три года число Драгомирнской братии утроилось. Устроитель братства отец Паисий написал и ввел устав по чину св. Василия Великого, св. Феодосия Великого, св. Феодора Студита и Афонской Горы. Основные идеи этого устава: нестяжательность («ниже малейшей вещи не имети»), отсечение воли и послушание, умная молитва и чтение книг, непрестанное рукоделие и бытовое благочиние (образцовая больница, странноприимница, церковные художества и другое). С наступлением долгих зимних вечеров до Лазаревой субботы по вечерни старец Паисий собирал вокруг себя всю братию, попеременно славян и молдаван, и читал от святых отец поучения – св. Василия Великого, «Лествицу», авву Дорофея, св. Симеона Нового Богослова и других. В этом же монастыре преподобный принял схиму без перемены имени.
Паисиевская книжность – переводы и переписка – расцвела здесь во всей красе; монахи различных языков трудились по распространению святоотеческих творений и составляли славянский свод Добротолюбия. Земля, на которой помещался Драгомирнский монастырь, после русско-турецкой войны (1774 г.) отошла к католической Австрии. Авва Паисий, не видя возможности мира духовного Восточной Церкви в новом государстве, решил уйти и увести за собой всю братию – 350 человек. Господарь Григорий Гика и митрополит Гавриил предоставили им уединенный в горах бедный Секульский монастырь Усекновения главы Иоанна Предтечи. Житие в Секуле было по образу Драгомирнскому, но братия умножилась, переполняя все келлии и строения. Поэтому преподобный отец обратился к господарю Константину Мурузу о помощи в строительстве келлий. К изумлению и смущению старца, Константин повелел переселиться братии в богатейший Нямецкий монастырь. «Предвидя разорение и погибель устроения душевного братии, к сему же яко имать упразднится общее поучение братии», старец стал просить господаря не переводить его мирное братство в многолюдный монастырь, часто посещаемый мирянами. Константин же на все мольбы ответил: «Сотвори послушание, иди в Нямец, ничтоже рассуждая». В Секуле осталась часть братии, а другая вместе с аввой Паисием переселилась в Нямец. Войдя накануне Успения в 1779 году в соборную церковь Нямецкого монастыря с пением «Достойно есть», братия поклонилась святым иконам, старец же, подойдя к иконе Пресвятой Богородицы, вручил себя и братию покрову и окормлению Божией Матери.
В Нямце житие было устроено отцом Паисием по образу Драгомирны и Секула – общежитие, умная молитва, переписка и чтение святоотеческих книг, ежедневное (утром и вечером) исповедание помыслов духовникам. Паства преподобного умножилась – в Нямецком монастыре были иноки более чем десяти национальностей, и число их к 1790 году возросло до тысячи человек. В то время это была самая многолюдная обитель Восточной Православной Церкви. Авва Паисий, кроме этого монастыря, окормлял по-прежнему Секул и другие окрестные монастыри и скиты. Подлинно, вселившись в пустыню, заселил он ее плодами Божественного добротолюбия.
Окормляя многочисленных пасомых, авва по достоинству должен был принять сан архимандрита, что и совершилось в 1790 году при посещении Нямца архиепископом Екатеринославским Амвросием. На протяжении всего времени старческих подвигов в молдавских монастырях авва Паисий учил братию умной молитве, продолжая единую линию отцов Добротолюбия: св. Григория Синаита, св. Григория Паламы и прп. Нила Сорского. Отец Паисий приводит многочисленные доказательства и свидетельства святоотеческого почитания умной молитвы «Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя», которая есть и моление, и исповедание веры, и само спасение. Всяким видам христианской молитвы старец находит место и значение по их достоинствам и благоплодию: «Умно-сердечная молитва – для преуспевающих, для средних – пение, то есть обычные церковные песнопения, и для новоначальных – послушание и труд». Многотрудная жизнь старца подходила к своему земному концу. Поболев пред кончиной и преподав через Софрония – духовника славянской братии и Сильвестра – духовника молдавской братии благословение всем, с кем был связан духовными узами подвижничества, он с миром преставился в 1794 году 15 ноября, пожив 72 года. Погребен преподобный Паисий в Нямецком монастыре в соборном храме Вознесения Господня у южной стены. Житие и деяния старца Паисия сказались на духовной истории сотни российских монастырей. Известные пустыни – Софрониевская, Глинская, а в особенности Оптина, определявшие духовное возрождение русского народа в XIX веке, были продолжательницами духовного наследия старца Паисия.
Старцы оптинские – Моисей, Леонид, Макарий и Амвросий – явились учениками того дела, которому так много послужил знаменитый архимандрит Нямца и Секулы преподобный Паисий.
Преподобный Паисий канонизован за святую подвижническую жизнь, как молитвенник, совершитель и учитель умной Иисусовой молитвы, как восстановитель в русском монашестве спасительного подвига старчества, как духовный писатель, оставивший в своих трудах назидательный пример для восхождения чад церковных по пути духовного совершенства.
Молитвы
Тропарь преподобного Паисия Величковского глас 2
Кондак преподобного Паисия Величковского глас 8
Избранный иноческаго жития ревнителю,/ яко пчела многотрудная писаньми отеческими души наша снабдил еси,/ коегождо наставляя на путь спасения, сего ради зовем ти// радуйся, Паисие премудре, старчества духовнаго в стране нашей возродителю.
Акафист преподобному старцу Паисию Величковскому
Кондак 1
Избранный воеводо воинов духовных, наставниче монашествующих и пастырю предивный, писании отеческими души наша напитавый и святостию жития просиявый, многи обители иноческия обновивый и подвиги твоими Церковь Христову озаривый, преподобне отче Паисие, восхваляем тя с любовию, заступника нашего. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи молитвами твоими, да зовем ти: Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Икос 1
Ангела земнаго и человека небеснаго воздвиже тя, отче Паисие, десница Божия в пределех страны Российския, да вострубиши трубою добротолюбия в землях Молдовлахии, на Святей Горе Афонстей и во всех странах словенских, и собереши разсеянныя пустыннолюбцы народов христианских, и сим оплот православнаго братства во обителех мнозех утвердиши. Темже мы, любовию к тебе подвизаемии, взываем сице: Радуйся, благочестиваго иерейскаго корене отрасле пречестная; радуйся, любве ради ко Господу дом матере твоей и отечество оставивый. Радуйся, ангельскаго жития подражателю; радуйся, заповедей Божиих усердный хранителю. Радуйся, на жатву духовную Господом посланный; радуйся, в вертограде Божия Матере - Святей Горе Афонстей Богу послуживый. Радуйся, многих на путь иноческаго жития наставивый; радуйся, обителей монашеских добрый строителю. Радуйся, светом боговедения просвещеный; радуйся, плоды богомудрых писаний твоих множество иночествующих напитавый. Радуйся, душеспасительную книгу Добротолюбия народом словенским даровавый; радуйся, к преподобных лику сопричтенный. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 2
Ведый Господь велика тя быти светильника Православия и монашеския жизни обновителя, благоволи рождению твоему от благочестивых родителей - священника Иоанна и супруги его Ирины во граде Полтаве. Темже по смерти родителя и старшаго брата иерея преосвященный Киевский Рафаил повеле взяти тя на учение книжное, да обучен будеши к восприятию священнаго сана. Ты же усердие, благонравие и ревность в учении явил еси, воспевая Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом Божественным просвещен, блаженне, утвердился еси в непреложнем своем намерении в монашестве пожити и, душею к странствованию разжигаем, оставил еси учение и изшел еси из Киева, якоже нищий и странный, ища духовнаго руководства, и Богом наставляем, пришел еси во обитель святителя Николая, идеже игумен с любовию прият тя в послушание и облече тя в рясофор с именем Платон. Сего ради и мы, взирающе на ревность твою о Господе, со умилением зовем ти: Радуйся, в день памяти святителя Киевскаго Петра родивыйся; радуйся, в крещении именем его нареченный. Радуйся, родителей благочестивых чадо благословенное; радуйся, от юности на служение Богу призванный. Радуйся, измлада в вере истинней воспитанный; радуйся, во учении книжнем прилежание усердное показавый. Радуйся, Господа ради путь тесный и скорбный избравый; радуйся, нищету телесную и духовную возлюбивый. Радуйся, во обитель святителя Николая спасения ради пришедый; радуйся, монашеское житие достойне восприявый. Радуйся, иноческих подвигов ревнителю; радуйся, добрый странниче к Отечеству Небесному. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 3
Сила свыше укрепи тя, отче преподобне, егда Божиим попущением наста гонение на веру православную от латинян и бысть великое смущение во обители, яко церковь стояше запечатана врагами Православия. Тогда по Божию смотрению идоша гонимии иноцы в Киев, и ты, отче, достиг еси с ними матере градов русских и жительство восприял еси в лице иноков Киево-Печерския Лавры, благодарно воспевая Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имеяй в сердце своем огнь любве Божественныя, ревностно подвизался еси о спасении души твоея во обители Печерстей, отче богомудре. Мати же твоя неутешно плакаше о сыне, из дому ушедшем, и умысли ни ясти ниже пити, дондеже умрет. Тогда увиде множество бесов мрачных и начат молитися ко Пресвятей Богородице, и посем узре Ангела Божия, иже обличи ю и рече: «Веждь, яко сын твой, благодати Божией споспешествующей, непременно будет монах. Подобает и тебе отрещися от мира и быти монахинею, такова бо есть воля Божия». И абие бесы исчезоша, Ангел же Господень, радуяся, взыде на небо. Послежде мати твоя в монастырь девичий вниде, постригшися с именем Иулиании, и, пребывши в монашестве десять лет, преставися ко Господу. Темже, яко избранника Божия, ублажаем тя песньми сими: Радуйся, суету мира сего оставивый; радуйся, во обитель Киево-Печерскую пришедый. Радуйся, юность твою непорочностию жития украсивый; радуйся, в скорбех и искушениих надежду на промысл Божий хранивый. Радуйся, славу и богатство ни во чтоже вменивый; радуйся, житию нестяжательному во обители научивыйся. Радуйся, во славу Христову потрудивыйся; радуйся, на высоту добродетелей возшедый. Радуйся, града твоего Полтавы крепкий заступниче; радуйся, обители Киево-Печерския усердный молитвенниче. Радуйся, яко матерь градов русских Киев тобою хвалится; радуйся, яко тебе ради и вся Русская земля веселится. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 4
Бури житейских волнений в тихом пристанищи обители Печерския избегл еси, отче, и благословением отцев Киево-Печерских стезям подвижников последовал еси. Того ради любовию Божиею распаляем, отечества удалился еси, направив стопы твоя в Молдовлахию, и тамо сретил еси старца Василия, учителя и наставника монашескаго жития, иже многими душеполезными словесы братию свою наставляше. Ты же, блаженне, слышал еси глаголы сия с неизреченною радостию и со слезами прославлял еси Бога, воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав от братий многих и отец-подвижников в скитах Молдовлахии, яко обилие благодати Божия пребывает на Святей Горе Афонстей, просил еси их благословения на путь, хотя пожити в вертограде Божия Матере. Онии же отцы не хотяху сподвижника своего лишитися, удивляющеся о благодати Божией, на тебе почивающей, и юным старцем тя нарицаху, обаче не могуще удержати тя, благословиша и отпустиша с миром. Мы же, любовию подвизаемии, дерзаем воспевати тебе таковая: Радуйся, от земли отечествия твоего в Молдовлахию стопы твоя направивый; радуйся, с посохом странника скиты и обители иноческия тамо обшедый. Радуйся, в неустанней молитве дни и нощи проводивый; радуйся, имя Господа Иисуса Христа неусыпно возносивый. Радуйся, благое иго Христово на себе возложивый; радуйся, талант, врученный ти, умноживый. Радуйся, к подвижническому житию призванный; радуйся, яко с плотию на земли безплотное житие показал еси. Радуйся, постническим подвигом себе укрепивый; радуйся, в юности твоей старческую мудрость явивый. Радуйся, благодатию Святаго Духа просвещенный; радуйся духом премудрости и ведения обогащенный. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 5
Боготечней звезде уподобился еси, угодниче Божий, егда пришел еси на Святую Гору Афонскую, благодаря Пречистую Матерь Христа Бога нашего, яко сподоби тя приити в святый Ея Жребий, и вселися тамо един в каливу, обучаяся истинному монашескому безмолвию, внимая же прилежно молитве и чтению отеческих писаний. И тако восходя благодатию Божиею от силы в силу достигл еси в мужа совершенна, украсившагося даровании Святаго Духа. Тогда прииде во Святую Гору старец Василий от Молдовлахии и облече тя в мантию с именем Паисий. Ты же, блаженне, безмолвии келейнем пребывал еси, поя Богу песнь хвалы и благодарения: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше братия Святыя Горы и приходящии от мира дивное и подвижническое житие твое, отче преподобне, начаша убеждати тя прияти их в послушание. Ты же многа лета отрицался еси сего, послежде же начал еси приимати братий, упование на Бога возлагая; и собрася дванадесять братий, иже начаша молити тя прияти священство и духовничество. Тогда рекл еси: «Буди воля Божия», и приял еси священство послушания ради, во еже наставляти словесное твое стадо ко спасению. И бысть радость велия всем чадом твоим духовным, благодарне взывающим ти тако: Радуйся, Святыя Афонския Горы Божиим изволением благополучно достигнувый; радуйся, многих тамо любомудрым твоим житием удививый. Радуйся, сладость пустыннаго жительства возлюбивый; радуйся, уединенно в богомыслии и слезах нощи проводивый. Радуйся, великих пустынножителей верный подражателю; радуйся, подвигом богоносных афонских отец последователю. Радуйся, яко тело твое постом и бдением смирил еси; радуйся, яко душу твою молитвою и ума чистотою просветил еси. Радуйся, посещением наставника твоего старца Василия обрадованный; радуйся, благословением и молитвою его освященный. Радуйся, пустынным житием в подвизе иночестем себе утвердивый; радуйся, скорби многи благодушно претерпевый. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 6
Проповедник покаяния и подвижническаго жития учитель показался еси, отче Паисие, во Святей Горе Афонстей. Егда же умножися братия, тобою собранная, испроси ветху келию, купно и благословение Святейшаго Патриарха Серафима на преселение в келию сию и создал еси тамо скит во имя святаго пророка Илии. Темже мнози святогорцы, увидевше благочиние в скиту, смирение, тихость, между братиями любовь и сердечный мир, и отсечение своей воли, и к тебе, яко благодатному старцу, благоговение и послушание, прославляху тя, яко руководителя и наставника ко спасению, воспевающе Богу благодарственную песнь: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия слава твоя, отче преподобне, между братиями Святыя Горы, иже дивляхуся даровании твоими, яко был еси многим отцем духовник и самому Святейшему Патриарху Серафиму, иже часто приходя в скит, и в сладости о душеспасительных таинствех, подвизех и дарованиих беседовал еси с тобою. Ты же, отче Паисие, пребывал еси в скиту во дни трудяся на послушаниих, в нощи же писал еси книги отеческия, преводя я из греческаго на словенский язык, да вси сынове словенстии, книжнаго учения возжелевше, словом Божиим и учением святых отец просвещают разум и благодатию да утверждают сердца. Сего ради благодарственно вопием ти: Радуйся, в иноческих подвизех и трудех великим старцем Святыя Горы поревновавый; радуйся, древо добродетелей, в вертограде Пресвятыя Богородицы насажденное. Радуйся, Преблагословенныя Игумении Афона верный послушниче; радуйся, на милость и любовь Ея упование свое возложивый. Радуйся, яко в вертограде Божия Матере множество ученик обрел еси во спасение; радуйся, яко с теми прилежно Господеви поработал еси. Радуйся, пустынную келию во обитель иноческую претворивый; радуйся, братиею обители твоея возлюбленный. Радуйся, тобою собраных иноков к свету истиннаго боговедения наставивый; радуйся, всем подвизающимся в иночестве помощниче благодатный. Радуйся, постников и монахов богомудрый учителю; радуйся, вождю благоискусный воинов духовных. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 7
Хотяй представите Господу чад твоих в люди избранны, отче Паисие, потщался еси собрати чающих подвига иноческаго от всех концев народов словенских и эллинския страны. Темже яко пчела люботрудная, от стражи утренния до нощи подвизался еси, да сокровищем истинным, светом Евангельския истины, напоиши братий твоих, о всех болезнуя и душею своею объемля, ихже поучал еси присным призыванием имене Иисусова побеждати невидимыя супостаты и сим всемощным оружием низпровергати их коварства, ум к Богу возводя и сердцем к Нему взывая: «Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя, грешнаго», купно и воспевая Спасителю и Подвигоположнику нашему ангельскую песнь: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго тя Моисея познахом, страстей победителя, якоже бо той древле Амалика победив, люди изведе из рабства, ты же, отче Паисие, множество монашествующих в землю обетованную райскую привел еси. Темже был еси старец дивный и многих чад исцелил еси благими и кроткими словесы, возжигая светильники мудро текущих в сретение Жениху Христу, попаляя терние вселукавых страстей молитвою Иисусовою, насаждая в сердцах чад твоих семена Божественныя любве, да принесут плоды сторичныя, с нимиже и мы вопием тебе сице: Радуйся, чтение Божественных писаний возлюбивый; радуйся, сокровенный их смысл добре и право уразумевый. Радуйся, проповедниче, вещавый глаголы жизни вечныя: радуйся, отче святый, чадом твоим путь ко спасению указавый. Радуйся, молитву Иисусову непрестанно творивый; радуйся, умно-сердечныя молитвы учителю предивный. Радуйся, яко словеса святых писаний в назидание многим собрал еси; радуйся, яко тех советы на скрижалех сердца твоего написал еси. Радуйся, престола Божия верный и благоговейный служителю; радуйся, о вечном спасении братии твоея ко Господу взывавый. Радуйся, Христовы любве и мира небеснаго благовестниче; радуйся, вертограда Афонскаго благодатное украшение. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 8
Странника и пришельца на земли себе помышляя, ничесоже от тленных вещей мира сего стяжати не возжелел еси, но воды живыя испив в вертограде Божия Матере, кладезь добротолюбия явился еси, преподобне, и многих жаждущих правды Божия, любовию ко Господу воспламенив, к ревности ангельскаго жития направил еси. Егда же уразумел еси, отче блаженне, яко таковому собору иноков несть удобства во Святей Горе, совет сотвори с братиею, и вси единодушно начаша готовитися изыти в Молдовлахию. И благослови Святейший Патриарх Серафим исход сей, ты же, отче, пал еси на нозе Патриарха и той плакаше и со многим сожалением отпусти тя, Богу же дивному в рабех Своих, воспевая: Аллилуиа.
Икос 8
Весь в Бозе быв, упование крепкое на Бога возложил еси, отче преподобне, и вкупе с братиею пришел еси в Молдовлахию, идеже прият тя митрополит Гавриил и благословением господаря Григория Калимаха дарова тебе в жительство монастырь Святаго Духа, именуемый Драгомирна. Ты же, отче, вселился еси тамо со всею братиею, благодаря Бога о неизреченном Его милосердии. По мале времени прииде во обитель старец Алексий и облече тя в схиму, и бе всему собору братий радость велия. Темже и мы, радующеся и прославляюще тя, взываем сице: Радуйся, седмьнадесять лет во Святей Горе непреткновенно поживый; радуйся, образ и правило жития иноческаго тамо показавый. Радуйся, от Афона в земли Молдовлахии пришедый; радуйся, многих чад Божиих на подвиг иноческий призвавый. Радуйся, монашескаго и постническаго общежительнаго жития законоположителю; радуйся, отеческих богодухновенных преданий верный хранителю. Радуйся, победе в мысленней брани многих научивый; радуйся, проповедниче слова Божия благодатный. Радуйся, древняго благочестия насадителю; радуйся, яко тобою монахов множество в подвизех своих укрепляются. Радуйся, равноангельное житие до конца возлюбивый; радуйся, паки и в схиме Паисий нареченный. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 9
Всяких скорбей и искушений житие твое бысть исполнено, преподобне. Тако прииде пагуба, мор и глад во времена воинския брани России и Оттоманския Порты, и мнози пустыннолюбцы за веру православную гонимии, спасахуся во обители, любовию твоею согреваемии. Егда же отдаша монастырь Драгомирну под власть римскаго папы, тогда благослови господарь Григорий дати братии твоей монастырь Усекновения главы святаго Иоанна Предтечи, именуемый Секул. Ты же, пришед в новую обитель, возрадовался еси зело, яко место тихое, безмолвное, ревнителем по Бозе удобное обрел еси, и начал еси житие зде устрояти по чину, якоже бе в Драгомирне, со слезами благодарения воспевая Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 9
Витий премудрых превзошел еси благодатным действом словес твоих, отче преподобне, яко собрал еси цветы райския от писаний отеческих и зело прилежал еси к преложению их с греческаго на словенский язык, да вси монаси и мирстии, чающий спасения и подвига духовнаго, паче же из них истиннии по внутреннему человеку подвижницы, не точию православнаго отечества нашего, но и всех словенских народов, чтения их сподобляются. Темже светом Божественным озарив сердце твое, отче Паисие, якоже сокровище духовное оставил еси Церкви Христовой множество писаний твоих, имиже просвещаеши всех чтущих тя и вопиющих тако: Радуйся, во обители Секул радостно и мирно водворивыйся; радуйся, земли Молдовлахии молитвою твоею облагоухавый. Радуйся, единодушие и любовь в братии обителей твоих насадивый; радуйся, немощи немощных братии любвеобильно носивый. Радуйся, книжным научением слова Божия себе напитавый; радуйся, аки богомудрая пчела мед от отеческих писаний собравый. Радуйся, дни и нощи без сна трудов ради книжных проводивый; радуйся, святых отец писания на глаголы словенския преложивый. Радуйся, словесы отеческими жаждущих напоивый; радуйся, звездо, греховную тьму светом учения твоего прогоняющая. Радуйся, яко и во отечество твое иноцы учение сие принесоша; радуйся, многих духоносных отцев и старцев земли Российския духовный наставниче. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 10
Спасти хотя души многих людей, благочестивый воевода князь Константин Мурузу повеле тебе, отче наш Паисие, сотворити послушание и преселитися в Нямецкий монастырь, да будет он во образ инем обителем, подвизая на ревность иноческаго жития. Ты же, сотворив крестное знамение, поклонился еси иконе Пречистыя Богоматере и рекл еси: «Буди воля Божия, идем и не хотяще», и дав всем оставшимся братиям благословение, утешил еси их, глаголя: «Да всяк невозбранно во всякой скорби и нужде душевней же и телесней, ко мне да приходит». Пришед же в Нямец, отче преподобне, пред чудотворною иконою Божия Матере молился еси, вручая себе и братию заступлению и хранению Ея, воспевая укрепившему тя Господу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и прибежище спасения был еси братии твоей, отче наш Паисие, наставляя их царским путем житие свое проводити, душу едину, и сердце едино, и мысль едину имети, и вся к достоянию своей жизни имети обща, духом горяще, преуспевающе в совершением смирении и любви друг ко другу с соблюдением святых заповедей Божиих. Темже молимся тебе, отче преподобне, избави нас от всех искушений, бед, скорбей и напастей, да вси тебе, яко человеколюбиваго отца, воспеваем тако: Радуйся, апостольскаго духа исполненный; радуйся, яко во всю землю изыде вещание словес твоих. Радуйся, яко твоими молитвами обитель Нямецкая паки прославися; радуйся, яко о ней весь народ Молдовлахии возвеселися. Радуйся, обителей молдовлахийских освящение; радуйся, вся службы во обителех твоих по чину монастырей афонских уставивый. Радуйся, древо благосеннолиственное, имже обители твоя покрываются; радуйся, твердое ограждение и прибежище усердно в них подвизающихся. Радуйся, обитель Нямецкую дом призрения бедных и нищих учинивый; радуйся, иноков ея радование и утешение. Радуйся, светом добродетелей твоих мир озаривый; радуйся, образ совершенства духовнаго в себе явивый. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый. .
Кондак 11
Пение всеумиленное приносим ти, преподобне отче Паисие, на месте трудов и упокоения твоего во обители Нямецстей, идеже ты, великим отцем преподобным подобяся, был еси пастырь и наставник всем последующим равноангельному житию твоему. Темже тихо и мирно предал еси душу твою Богу и от земных к небесным возсиял еси, ныне же со Ангелы на Небеси Христу в веселии предстоиши и молитвы о мире принося, поеши Ему: Аллилуиа.
Икос 11
Светильник веры православный и столп благочестия явился еси в Церкви Вселенстей, отче преподобне. Сего ради яко светом Божественным словеса твоя от восток солнца до запад сияют к просвещению людей, ибо Дух Святый содела тя добротолюбия списателя и правил монашескаго жития начертания вложи во уста твоя, да богодухновенных писаний твоих чтением просветятся многии чающии спасения и подвига духовнаго и да воспоют тебе похвалы сия: Радуйся, блаженною кончиною праведное житие твое запечатлевый; радуйся, преселивыйся от земных обителей во обители Небесныя. Радуйся, дух твой с веселием в руце Господа предавый; радуйся, блаженство райское со святыми унаследивый. Радуйся, светильниче, елеем дарований Духа Святаго возжженный; радуйся, вертограда Божия Матере, Святыя Горы Афонския, преславное светило. Радуйся, земли Молдовлахии красото неувядаемая; радуйся, мощи твоя святыя ей в наследие оставивый. Радуйся, светом писаний отеческих народы словенския озаривый; радуйся, Церкве Христовы звездо новая и многосветлая. Радуйся, яко и во успении твоем нас не оставляеши; радуйся, яко о прощении грехов наших Господа умоляеши. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 12
Благодатию Божественною осеняем, просиял еси в житии твоем, богоносне отче Паисие, якоже солнце пресветлое, и ныне с верою и любовию к мощем твоим притекающих не оставляеши. Темже молим тя, просвети души наша к разумению спасительных истин веры Христовы и к научению добротолюбивых писаний святых отец, на путь спасения наставляющих всех, да и мы, поминающе тя, яко дивнаго наставника и пастыря, укрепляющего нас на пути подвига духовнаго, в радости сердечней воспеваем Богу благодарственную песнь: Аллилуиа.
Икос 12
Поющи дивное и праведное житие твое, преподобне отче Паисие, веселится ныне обитель Нямецкая, хранящая великое сокровище-святыя мощи твоя, и Драгомирна и Секуло яко учителя своего и духовнаго отца тя почитают. Земля же Полтавская, Киево-Печерская Лавра, такожде и Святая Гора Афонская и вся страна Российская подвигом твоим утешаются, имуще о себе молитвенника предивна. Темже монахов множество наставника тя почитают и вси людие земли нашея имя твое призывающе, радости исполняются, воспевающе тебе похвалы сицевыя: Радуйся, наставниче монахов и собеседниче Ангелов; радуйся, всех святых Божиих сонаследниче. Радуйся, яко со апостолы в райских обителех пребываеши; радуйся, яко с лики преподобных о душах наших ходатайствуеши. Радуйся, яко с Пресвятою Девою Богородицею о мире и благословении всех монашествующих Христа умоляеши; радуйся, яко молитвами твоими ныне мнози монастыри устрояются. Радуйся, обители иноческия, яко благоплодный сад, насадивый; радуйся, многих иноков собравый и к Пастыреначальнику Христу приведый. Радуйся, мощами твоими Российскую землю с землею Молдовы духовно соединивый; радуйся, всем притекающим к ним на поклонение дары целебныя щедро подаваяй. Радуйся, российскаго иночества и старчества насадителю; радуйся, яко имя твое по всей стране нашей прославляется. Радуйся, преподобне отче Паисие, старче благодатный и наставниче монахов богомудрый.
Кондак 13
О, преподобне и богоносне отче наш Паисие, великий подвижниче и угодниче Христов. Приими сие малое приносимое ти хваление и умоли Господа, да избавит нас от всяких бед, скорбей, враг видимых же и невидимых, нечаянныя смерти и вечныя муки, да сподобимся вкупе с тобою радости святых вечно воспевати Спасителю нашему: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва преподобному старцу Паисию Величковскому
О, великий наставниче, ревнителю и учителю премудрый всех чающих спасения и подвига духовнаго, преподобне отче наш Паисие! Услыши нас, грешных, тебе верою и любовию призывающих, и вонми прошением нашим. Ты от юности любве ради Божия оставил еси отечество твое и в иных странах безмолвия ища, во Святей Горе Афонстей и обителех иноческих Молдовлахии небесное богатство стяжал еси. Ты великим воздержанием, в трудех, теснотах и крайнем лишении плоть твою духови покорив, стяжал еси сокрушение сердечное, трезвение, истинное безстрастие, молитву сердечную и сим обновитель древняго иночества и столп Православия показался еси; темже десница Божия учителя, наставника и чадолюбиваго отца возведе тя и благоволи собрати священный вертоград ученик твоих, иже простре отрасли своя во вся концы Российския земли.
Умоли всещедраго Бога, да сохранит святую Церковь Русскую и вся святыя Церкви Православныя в союзе единомыслия веры, мира и братския любве, паче же от расколов пагубных, междоусобных нестроений и сеющих раздоры избавит и в непоколебимем благостоянии утвердит, во спасение всех истинно исповедающих пресвятое имя Его. Испроси, угодниче Божий, отечеству и народу нашему мира и благоденствия, изобилия плодов земных и благоустроения весей и градов наших, обителем же иноческим жития богоугоднаго, да славится в них пресвятое имя Господа и Бога и обретают в них вечное спасение любящия Его.
Помози нам, в суетнем и грешнем мире сем странствующим, отче преподобне, и умоли Господа даровати нам оставление всех прегрешений и во исходе душ наших избавити нас воздушных мытарств и вечнаго мучения, да молитвами твоими, узревше неизреченную славу Христа Бога нашего, возблагодарим тя, заступника и предстателя за всех любящих и чтущих имя твое, и прославим Безначальную Единосущную и Нераздельную Троицу, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.