Святитель Игнатий (Брянчанинов), Кавказский
Краткое житие святителя Игнатия (Брянчанинова)
Святитель Игнатий (в миру Дмитрий Александрович Брянчанинов) родился 6 февраля 1807 г. в родовом имении отца, селе Покровском Вологодской губернии. Мать родила Дмитрия после продолжительного бесплодия, по горячей молитве и путешествии по окрестным святым местам. Детство мальчик провел в уединении сельской жизни; с ранних лет безотчетно влекся он к жизни иноческой. С возрастом его религиозное настроение обнаруживалось все заметнее: оно проявлялось в особенной расположенности к молитве и чтению духовных книг.
Учился Дмитрий превосходно и до самого выхода из училища оставался первым учеником в своем классе. Его способности были самые разносторонние – не только в науках, но и в рисовании, и в музыке. Родственные связи ввели его в дом президента Академии художеств А.Н. Оленина; здесь на литературных вечерах он сделался любимым чтецом и вскоре познакомился с А. Пушкиным, К. Батюшковым, Н. Гнедичем, И. Крыловым. Но в шуме и суете столичной жизни Дмитрий не изменял своим душевным стремлениям. В поисках «вечной собственности для вечного человека» он постепенно пришел к малоутешительному выводу: значение науки ограничивается земными потребностями человека и пределами его жизни.
Столь же ревностно, как занимался наукой, принимается Дмитрий за изучение древней и новой философии, пытаясь успокоить свое духовное томление, но и на этот раз не находит решения главнейшего вопроса об Истине и смысле жизни. Изучение Священного Писания было следующей ступенью, и оно убедило его в том, что, предоставленное произвольному толкованию отдельного человека, Писание не может быть достаточным критерием истинной веры и прельщает лжеучениями. И тогда Дмитрий обратился к изучению Православной веры по писаниям святых отцов, святость которых, как и чудное и величественное согласие, стали для него ручательством их верности.
Дмитрий Брянчанинов посещает богослужения в Александро-Невской лавре и там находит истинных наставников, понимающих его духовные нужды. Окончательный переворот в жизни произвело знакомство со старцем Леонидом (впоследствии оптинский иеромонах Лев). Дмитрий Брянчанинов оставляет блеск и богатство аристократической жизни и, вызывая глубочайшее недоумение «света» и недовольство своих родителей, в 1827 г. уходит в отставку. Пробыв послушником в нескольких монастырях, он принимает иноческий постриг с именем Игнатий в уединенном Глушицком Дионисиевом монастыре.
В январе 1832 г. иеромонах Игнатий был назначен строителем Пельшемского Лопотова монастыря в Вологодской губернии, а в 1833 г. возведен в сан игумена этого монастыря. Вскоре император Николай I вызывает Игнатия в Петербург; по высочайшей рекомендации и по распоряжению Священного Синода его наградили званием архимандрита и назначили настоятелем Сергиевой пустыни.
Прожив в Сергиевой пустыни 24 года, архимандрит Игнатий привел ее в цветущее состояние. 27 октября 1857 г. он был хиротонисан во епископа Кавказского и Черноморского. В следующем году владыка прибыл в Ставрополь, где ему предстояли новые большие труды, но постигшая его тяжелая болезнь, оспа, воспрепятствовала им. Преосвященный решил проситься на покой и в 1861 г. поселился в Николо-Бабаевском монастыре. Здесь, свободный от служебных обязанностей, все свое время до конца жизни († 1867) он отдал работе над духовными сочинениями.
Имя святителя Игнатия Брянчанинова, епископа Ставропольского и Кавказского, сияет в летописях Церкви и России ярким светом благодатного избранничества. Строгий ревнитель аскетической традиции, выдающийся ученый, подвижник, архипастырь, миротворец, человек высочайшей духовности и культуры, он известен всему цивилизованному миру как творец бессмертных духовных произведений, талантливый администратор, ревностный хранитель православных традиций и культуры, как один из наиболее авторитетных руководителей человека на пути к вечной жизни.
Полное житие святителя Игнатия (Брянчанинова)
Святитель Игнатий (в Святом Крещении Димитрий) родился 5 февраля 1807 года в селе Покровском Грязовецкого уезда Вологодской губернии и принадлежал к старинной дворянской фамилии Брянчаниновых. Родоначальником ее был боярин Михаил Бренко, оруженосец великого князя Московского Димитрия Иоанновича Донского. Летописи сообщают, что Михаил Бренко был тем самым воином, который в одежде великого князя и под княжеским знаменем геройски погиб в битве с татарами на Куликовом поле.
Отец будущего святителя Александр Семенович Брянчанинов в своей семье сохранял добрые старинные обычаи. Он был верным сыном Православной Церкви и усердным прихожанином выстроенного им в селе Покровском храма. Мать епископа Игнатия была образованная интеллигентная женщина. Выйдя весьма рано замуж, она всецело посвятила свою жизнь семье.
Все дети Брянчаниновых получили прекрасное домашнее воспитание и образование. Учителя и наставники Димитрия удивлялись его блестящим и разносторонним способностям, обнаружившимся уже в самом раннем возрасте. Когда юноше исполнилось 15 лет, отец отвез его в далекий Петербург и отдал в Военно-инженерное училище. Намеченная родителями будущность совершенно не соответствовала настроениям Димитрия; он уже тогда заявил отцу, что хочет "поступить в монахи", но отец отмахнулся от этого неожиданного и неприятного для него желания сына как от неуместной шутки.
Прекрасная подготовка и исключительные способности молодого Брянчанинова сказались уже во время вступительных экзаменов в Училище: он был принят первым по конкурсу (из 130 экзаменовавшихся на 30 вакансий) и сразу же определен во второй класс. Имя талантливого юноши сделалось известным в царском дворце. Во все время пребывания в училище будущий святитель продолжал поражать своих наставников блестящими успехами в науках и первым по списку окончил полный курс наук в 1826 году.
В училище Брянчанинов стал главой кружка почитателей "святости и чести". Редкие умственные способности и нравственные качества привлекали к нему профессоров и преподавателей училища, соучеников. Он стал известен во всем Петербурге. С особым отеческим вниманием и любовью относился к нему государь император Николай I; принимая самое активное участие в жизни будущего святителя, он неоднократно беседовал с юношей в присутствии императрицы и детей.
Происхождение, воспитание и родственные связи открыли перед ним двери самых аристократических домов столицы. В годы учения Димитрий Брянчанинов был желанным гостем во многих великосветских домах; он считался одним из лучших чтецов-декламаторов в доме президента Академии художеств А.Н. Оленина (его литературные вечера посещали, в числе других, А.С. Пушкин, И.А. Крылов, К.Н. Батюшков, Н.И. Гнедич). Уже в это время обнаружились незаурядные поэтические дарования святителя Игнатия, которые впоследствии нашли свое выражение в его аскетических произведениях и сообщили многим из них особый лирический колорит. Литературная форма многих его произведений свидетельствует о том, что их автор учился русской словесности в эпоху Карамзина и Жуковского и впоследствии выражал свои мысли прекрасным литературным русским языком.
Уже тогда святитель Игнатий резко отличался от окружающего мира. В нем не было слепого преклонения перед Западом, он не увлекался тлетворным влиянием времени и приманками светских удовольствий. В последующем, когда в 24 года Д.А. Брянчанинов стал монахом, а вскоре архимандритом, настоятелем столичного Свято-Сергиевского монастыря, благочинным монастырей Санкт-Петербургской епархии, он стал известен всей России. Его хорошо знал и ценил первенствующий член Святейшего Синода митрополит Московский Филарет (Дроздов). Знакомства с архимандритом Игнатием, его советов и наставлений искали многие выдающиеся люди России. Среди них Н.В. Гоголь, Ф.М. Достоевский, А.А. Плещеев, князь Голицын, князь А.М. Горчаков, княгиня Орлова-Чесменская, герой Крымской войны флотоводец адмирал Нахимов. Восхищенный образом жизни и деятельности святителя Игнатия, известный русский писатель Н.С. Лесков посвятил ему свой рассказ "Инженеры бессребренники".
Все покоряло современников в будущем святителе: величественная внешность, благородство, особая одухотворенность, степенность и рассудительность. Он духовно окормлял свою многочисленную паству, содействовал нравственному совершенству людей, искавших Бога, раскрывал красоту и величие Святого Православия. Многосторонняя опытность, особый дар смотреть на все духовно, глубокая проницательность, постоянное и точное самонаблюдение сделали его весьма искусным в лечении духовных и душевных недугов. Вот к чьей молитвенной помощи надо прибегать современным больным, а не к экстрасенсам и колдунам, шарлатанам и "знахарям".
Чуткий ко всякой фальши святитель Игнатий с горечью замечал, что объектом изображения светского искусства является прежде всего зло. Он с резкой критикой относился к литературным произведениям, в которых воспевались так называемые "лишние люди", "герои", творящие зло от скуки, подобные Печорину Лермонтова и Онегину Пушкина. Считая, что такая литература наносит серьезный вред неискушенным душам читающей молодежи, святитель написал в 1847 году для массового издания священную повесть о ветхозаветном библейском герое – праведном Иосифе, образе чистоты и целомудрия. В предисловии к повести он писал: "Желаем, чтоб многие из последователей Печорина обратились в последователей Иосифа".
Ко времени назначения настоятелем архимандрита Игнатия Троице-Сергиева пустынь, расположенная на берегу Финского залива близ Петербурга, пришла в сильное запустение. Храм и келлии пришли в крайнюю ветхость. Немногочисленная братия (15 человек) не отличалась строгостью поведения. Двадцатисемилетнему архимандриту пришлось перестраивать все заново. Обитель обстраивалась и благоукрашалась. Богослужение, совершавшееся здесь, сделалось образцовым. Монастырские напевы были предметом особых попечении архимандрита Игнатия; он заботился о сохранении старинных церковных мелодий и их гармонизации. Известный церковный композитор о. Петр Турчанинов, проживавший с 1836 по 1841 год в Стрельне, рядом с Троице-Сергиевой пустынью, проводил по просьбе о. Игнатия занятия с монастырским хором и написал для него несколько лучших своих произведений. М.И. Глинка, с увлечением изучавший в последние годы своей жизни древние церковные мелодии, также написал для этого хора несколько песнопений. Господу было угодно, чтобы Его избранник послужил Святой Церкви еще и в епископском сане, управляя одной из новых и самых своеобразных епархий России. Это была Кавказская и Черноморская епархия с кафедрой в Ставрополе, основанная в 1843 году.
Епископская хиротония архимандрита Игнатия состоялась в Петербурге, в Казанском соборе, 27 октября 1857 года. Попрощавшись с братией Троице-Сергиевой пустыни, приведенной его трудами в цветущее состояние, владыка Игнатий отправился в далекий путь на Кавказ. Путь этот пролегал через Москву, Курск и Харьков (железнодорожное сообщение было тогда только между Петербургом и Москвой, дальше надо было ехать на лошадях).
В кафедральный город Ставрополь преосвященный Игнатий прибыл 4 января 1858 года. Гражданский губернатор П.А. Брянчанинов (родной брат святителя, позже последовавший за ним в Николо-Бабаевский монастырь и принявший там монашеский постриг с именем Павел) вместе с градоначальником, духовенством, народом Божиим торжественно встречал нового кавказского архипастыря при въезде в город. Первыми словами, произнесенными владыкой на ставропольской земле, были: "Мир граду сему". Этими словами владыка указывал на то, что прибыл на многострадальную кавказскую землю как миротворец, с желанием погасить пожар Кавказской войны и умирить мир на огнедышащей земле кавказской, где святителю предстояло пробыть с начала 1858 года до осени 1861.
Владыка Игнатий был третьим по порядку епископом Кавказским и Черноморским. Внешние условия религиозной жизни в этой недавно учрежденной огромной епархии чрезвычайно отличались от всего того, с чем ему приходилось иметь дело до назначения на Кавказ. Продолжалась Кавказская война, благодатная земля обагрялась людской кровью, отовсюду слышались плач и стон. Многонациональный и разноверный состав местного населения был причиной возникновения множества таких вопросов церковно-административного характера, подобные которым даже в мыслях не представлялись архиереям, управлявшим благоустроенными епархиями в центре государства.
Несмотря на все трудности, святитель Игнатий ревностно приступил к исполнению своих архипастырских обязанностей. Важнейшую свою задачу он видел в апостольском служении пастве, в умирении мира на огнедышащем Кавказе, в укреплении и расширении здесь Святого Православия.
Владыка Игнатий ревностно заботился и об устроении богослужения, и о нормальных взаимоотношениях духовенства и мирян. Святитель заботился об улучшении быта духовенства, повышении его образовательного уровня, о лучших взаимоотношениях, приличествующих духовному сану. Благодаря этой заботе епархиальные дела вскоре были приведены в благополучное состояние.
При епископе Игнатии Брянчанинове основанная в 1846 году Ставропольская духовная семинария пережила период особенно бурного расцвета, ибо святитель Игнатий как никто понимал значение этого питомника духовного просвещения для дела святого православия на Кавказе и вкладывал в строительство духовной школы все свои силы. Он лично наблюдал за духовным ростом воспитанников, перевел семинарию в новое просторное здание и навсегда остался в благодарной памяти учащих и учащихся Ставропольской духовной семинарии, являясь предстателем за нее у Престола Божия.
Полем деятельности святителя был не только кафедральный город Ставрополь. Он совершал объезды епархии, пределами которой были берега Черного, Азовского и Каспийского морей, снежные вершины главного Кавказского хребта и дальние сухие калмыцкие степи. Шла Кавказская война, и епископ в дороге постоянно имел при себе дароносицу для, может быть, последнего Причастия.
Находясь на Кавказских Минеральных Водах, пользуясь целебной силой источников Пятигорска, Ессентуков, Кисловодска, Горячеводска, Железноводска, святитель Игнатий Брянчанинов дал им высокую оценку и освятил их. Это святительское благословение действует и по сей день, принося всем прибегающим к помощи источников исцеление телесное и духовное, ибо воды источников помимо природных лечебных свойств имеют и особую благодатную силу, врачующую недуги души.
23 августа 1858 года после Божественной литургии в Скорбященской церкви Пятигорска в присутствии представителей гражданской и военной власти, знатных горожан и именитых посетителей Вод, при огромном стечении простого народа владыка совершил освящение только что открытого озера Провал. После окропления стен грота святой водой в нише против входа в него был установлен принесенный крестным ходом образ Скорбящей Божией Матери.
Преосвященный Игнатий придавал большое значение строительству в епархии храмов Божиих. Его заботами в 1859 году основанная первым епископом Кавказским Иеремией Иоанно-Мариинская община была преобразована в монастырь. В этой же обители в 1861 году преосвященный Игнатий заложил новый Покровский храм. Владыка вместе с губернским архитектором Воскресенским сам составил проект храма в селе Ново-Григорьевском, ставшего украшением епархии. В 1860 году владыка Игнатий выдал храмоздательную грамоту на строительство в Моздоке нового храма в честь находящейся в этом городе и глубоко почитаемой на Кавказе чудотворной Иверской иконы Божией Матери. По благословению святителя за два года (1859–1860) была сооружена по проекту П. Воскресенского уникальная колокольня Ставропольского кафедрального собора Казанской иконы Божией Матери, на протяжении многих десятилетий служившая одной из достопримечательностей Кавказа.
Недолго – менее четырех лет – управлял преосвященный Игнатий Кавказской епархией, но это время промыслительно совпало со многими важными событиями в жизни Кавказа. В августе 1859 года был пленен имам Шамиль. В 1860 году Кавказская линия была разделена на Кубанскую и Терскую области. В 1861 году началось заселение закубанского края.
Богу содействующу, епископ Игнатий достойно совершил трудное дело управления огромной Кавказской епархией в условиях жестокой Кавказской войны. Несмотря на военные действия, реальную опасность попасть в заложники или быть убитым, он посетил многие приходы от Тамани до Кизляра, привел в порядок органы епархиального управления, добился повышения окладов духовенству епархии, ввел торжественное богослужение, устроил прекрасный архиерейский хор, построил архиерейский дом. Кроме того, он неустанно проповедовал. В отношении к духовенству и прихожанам владыка Игнатий был истинным миротворцем, – строгий к себе, он был снисходителен к немощам ближних.
Тяжкая болезнь вынудила епископа Игнатия летом 1861 года подать прошение об увольнении на покой в Николо-Бабаевский монастырь, куда после удовлетворения прошения он и выехал 13 октября вместе с несколькими преданными учениками.
Неоценимо значение сочинений святителя Игнатия, – живого опыта деятельного подвижника, созидавшего свою духовную жизнь на основе Священного Писания и предания православной церкви. Богословское наследие святителя Игнатия было принято читателями с большой любовью и благодарностью.
Интерес к личности и бессмертным творениям епископа Игнатия не угасает и в наши дни. Святитель Игнатий Брянчанинов является лучшим духовным руководителем, лучшим примером того, как в жизненном водовороте человек может сохранить верность Христу, возгревая постоянно в сердце своем огонь любви и преданности Богу.
Епископ Игнатий канонизирован Поместным Собором Русской Православной Церкви (Троице-Сергиева Лавра, 6–9 июня 1988). Его святые мощи покоятся в Свято-Введенском Толгском монастыре Ярославской епархии. Частица их была принесена в Ставрополь святейшим патриархом Московским и всея Руси Алексием II во время первого визита предстоятеля Русской Православной Церкви на Кавказ в августе 1994 года.
Молитвы
Тропарь святителя Игнатия (Брянчанинова), епископа Кавказского и Черноморского глас 8
Православия поборниче, покаяния и молитвы делателю и учителю изрядный, архиереев богодухновенное украшение, монашествующих славо и похвало: писании твоими вся ны уцеломудрил еси. Цевнице духовная, Игнатие Богомудре, моли Слова Христа Бога, Егоже носил еси в сердце твоем, даровати нам прежде конца покаяние.
Кондак святителя Игнатия (Брянчанинова), епископа Кавказского и Черноморского глас 8
Аще и совершал еси стезю жития земнаго, святителю Игнатие, обаче непрестанно зрел еси законы бытия вечнаго, сему поучая ученики словесы многими, имже последовати и нам, святче помолися.
Молитва святителю Игнатию (Брянчанинову)
О великий и пречудный угодниче Христов, святителю отче Игнатие! Милостиво приими молитвы наша, с любовию и благодарением тебе приносимыя! Услыши нас сирых и безпомощных, к тебе с верою и любовию припадающих и твоего теплаго предстательства о нас пред Престолом Господа Славы просящих. Вемы, яко много может молитва праведника, Владыку умилостивляющая. Ты от лет младенческих Господа пламенно возлюбил еси и Ему Единому служити восхотев, вся красная мира сего ни во чтоже вменил еси. Ты отвергся себе и взем крест твой, Христу последовал еси. Ты путь узкий и прискорбный жития иноческаго волею себе избрал еси и на сем пути добродетели великия стяжал еси. Ты писаньми твоими сердца человеков глубочайшаго благоговения и покорности пред Всемогущим Творцом исполнял еси, грешников же падших мудрыми словесы твоими в сознании своего ничтожества и своея греховности, в покаянии и смирении прибегати к Богу наставлял еси, ободряя их упованием на Его милосердие. Ты николиже притекавших к тебе отвергал еси, но всем отец чадолюбивый и пастырь добрый был еси. И ныне не остави нас, усердно тебе молящихся и твоея помощи и предстательства просящих. Испроси нам у человеколюбиваго Господа нашего здравие душевное и телесное, утверди веру нашу, укрепи силы наша, изнемогающия во искушениих и скорбех века сего, согрей огнем молитвы охладевшая сердца наша, помоги нам, покаянием очистившимся, христианскую кончину живота сего получити и в чертог Спасов преукрашенный внити со всеми избранными и тамо купно с тобою покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу во веки веков. Аминь.
Акафист святителю Игнатию (Брянчанинову)
Кондак 1
Избранный Небесным Царем и от Него прославленный, святителю отче Игнатие, ныне всечестную твою память празднующе, молим тя усердно: путеводствуй нас на пути спасения, избави от врагов видимых и невидимых, от скорбей и болезней с любовию зовущих ти: Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный.
Икос 1
Архангели и Ангели удивляхуся житию твоему, святителю отче Игнатие, како ты от лет малых к Богу велие рачение имел еси и по заповедей Его житие твое неуклонно проводил еси. Дивящеся таковому благоразумию твоему, со умилением взываем ти: Радуйся, скорбящих безчадных родителей твоих рождением своим утешивый; Радуйся, рода честнаго отрасль прекрасная. Радуйся, Ангела хранителя твоего непрестанное веселие; Радуйся, родителей и наставников твоих своею кротостию и покорностию удививый. Радуйся, от лет младенческих ко иноческому послушанию себе приуготовивый; Радуйся, душу свою младенческую к Богу устремивый. Радуйся, в молитве и богомыслии отроческия своя досуги проводивый; Радуйся, для меньших братии и сестер твоих пример молитвы и послушания бывый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 2
Видяще родители твои великая твоя дарования, направиша тя в царствующий град, да обучен будеши к восприятию воинскаго звания. Ты же, избранниче Божий, юн сый леты, стар же разумом, вся сия яко тленна и скоропреходяща почиташе, к Единей же Красоте и Сладости неизреченной — Господу Иисусу Христу умом и сердцем устремлялся еси, поя Ему: Аллилуиа!
Икос 2
Разум божественный от возлюбленнаго тобою Спаса Христа приял еси, Игнатие досточудне, егда, еще отрок сый, во всех видимых образех мира сего руку Небеснаго Творца и Промыслителя проразумевал еси. Темже прославляя тя, вопием ти сице: Радуйся, в видимых явлениях природы Невидимого Бога созерцавый; Радуйся, тишину и уединение лесное возлюбивый. Радуйся, от лет отроческих к Богу велие рачение имевый; Радуйся, вся красная и сладкая мира сего презревый. Радуйся, мзду небесную от Господа восприявый; Радуйся, молитву Иисусову усты непрестанно творивый и во уме содержавый. Радуйся, совершенную любовь ко Господу показавый; Радуйся, возлюбленнаго тобою Иисуса выну в сердце твоем носивый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 3
Силою Вышняго осенен был еси, отче преблаженне, егда вся, яже в мире сем за блага почитаются, отвергл еси и по заповеди Христа Спасителя, взем крест, невозвратно Ему последовал еси, непрестанно поя в сердце твоем: Аллилуиа!
Икос 3
Имея в души своей пламенное желание мир оставити и Христу последовати, не убоялся еси ни гнева царева, ни прещений отеческих и, еще в мире живый, иноческим житием себе украсил еси. Темже, почитая мужество твое и любовь к Сладчайшему Господу Иисусу, блажим тя сице: Радуйся, во младости твоей адамантову твердость духа проявивый; Радуйся, еженедельнаго приобщения Святых Христовых Тайн, яко величайшаго сокровища, желавый. Радуйся, на небесех ныне Христа приобщаяйся, якоже вожделел еси, еще сый на земли; Радуйся, яко семя Божие, всеянное в добрую землю сердца твоего, обильными слезами орошал еси. Радуйся, яко посреде мирских плевел, сторичный плод добродетелей Господу принесл еси; Радуйся, чистоты душевныя и телесныя усердный хранителю. Радуйся, целомудрия дивное украшение; Радуйся, яко благолепие лика твоего о душевней красоте твоей свидетельствоваше. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 4
Буря помышлений сумнительных не поколеба Тя, Игнатие блаженне, егда гнева царева не убоявся, чин воинский оставил еси и, подъяв на ся иго Христово и мир с соблазнами его презрев, в пустыню вселился еси и тамо, желанный покой души своей стяжав, немолчно пел еси Богу: Аллилуиа!
Икос 4
Егда слышано бысть во Отечестве твоем, яко ты, юн сый леты, лепотою и дарованьми украшен, славу мира сего и сладости его возненавидев, в пустыню удалился еси, вси сродницы твои вельми удивляхуся, Ангели же на небеси возрадовашася зело и прославиша Бога, восхитившаго тя от суетнаго пути мирскаго и поставившаго на тесный путь иноческий, ведущий в Царство Небесное. Мы же, похваляюще святую ревность твою о Господе, зовем ти: Радуйся, званию воина царя земнаго звание воина Царя Небеснаго предпочтый; Радуйся, на искушения от мира, плоти и диавола находящая крепко ополчивыйся. Радуйся, оружием Божиим, Крестом Христовым, вся козни вражия победивый; Радуйся, бронею праведности облеченный. Радуйся, шлем спасения стяжавый; Радуйся, меч духовный, еже есть глагол Божий, паче всякаго человеческаго оружия возлюбивый. Радуйся, щитом веры от стрел лукаваго себе оградивый; Радуйся, чина ангельскаго блаженство неизреченное в чертозе небеснем получивый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 5
Боготечней звезде подобен был еси, Игнатие преподобне, егда предстал еси пред игуменом обители дальния и скудныя, прося прияти тя в число братии. Игумен же, испытав тя, ничтоже вопреки глаголаше, благослови тя на начало иноческаго пути твоего. Ты же, улучив чаяний твоих заветных сбытие, благодарне воспевал еси во умилении благодеющему тебе Богу: Аллилуиа!
Икос 5
Вся братия обители удивляшеся, зрящи великое тщание твое во исполнение послушаний, имиже испытоваше твое смирение духовный отец твой. Мы же, почитающе подвиги и труды твоя, во младых летех волею Христа ради подъятыя, умиленно вопием ти: Радуйся, крест свой на рамена подъявый и Христу последовавый; Радуйся, узкий и прискорбный путь жития монашескаго волею избравый. Радуйся, вспять николиже обративыйся; Радуйся, смирением своим духа гордыни низложивый. Радуйся, талант свой в земли не сокрывый; Радуйся, во славу Божию и на спасение душ человеческих его употребивый. Радуйся, богомудрыми писаньми твоими многия души, во гресех погрязшия, ожививый; Радуйся, сладкий глас Небеснаго Домовладыки: “Рабе благий и верный, вниди в радость Господа Твоего” услышавый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 6
Смирением, постом, наипаче же непрестанною молитвою на страсти плотския крепко ополчился еси, святителю, дондеже плоть твою духови поработил еси и сего ради ныне предстоиши с лики Ангел Престолу Пресвятыя Троицы, выну воспевая: Аллилуиа!
Икос 6
Возсия в тебе обильно благодать Божия, егда ты, чин ангельский восприяв, вскоре саном священства почтен был еси. Дух же твой, приятый во объятия Отча, тебе отверстая, блаженство неизреченное вкуси. Егда же избра тя Господь во игумена обители Пельшемския, ты о словесных овцах твоих, тебе Богом врученных, денно и нощно пеклся еси, да ни едина от них погибнет нерадения ради твоего. Таковому Божию о тебе промышлению радующеся, зовем ти: Радуйся, в приятии ангельскаго чина завершение чаяний твоих узревый; Радуйся, небесному покровителю своему, священномученику Игнатию Богоносцу, подражавый. Радуйся, якоже и он, Господа Иисуса Христа в сердце твоем выну носивый; Радуйся, сан священства, яко великий дар Божий, приявый. Радуйся, огню тезоименитый, огнем веры и любве к Богу и ближним пламеневый; Радуйся, с благоговением великим и страхом безкровную жертву приносивый. Радуйся, Пренепорочную Матерь Христа Бога нашего, яко чистейшую святыню и сокровище Славы Божия, благоговейно почитавый; Радуйся, храм благоукрашенный во имя Милостивыя Вратарницы во обители воздвигнувый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 7
Хотя, человеколюбец Господь, да не сокрыт будет светильник добродетелей твоих, но да светит всем, да прославят Отца Небеснаго вси человецы, видящии тя, изведе тя из обители пустыни на многотрудная послушания. Сему Божию промышлению дивящеся, со умилением зовем: Аллилуиа!
Икос 7
Новей обители преподобнаго Сергия близ царствующаго града дарова тя Господь, яко предстоятеля и добраго пастыря, неусыпно о словеснем стаде своем пекущагося и о благолепии обители ревнующаго. Сего ради и славяше тя братия твоя, взывающи: Радуйся, небесному покровителю обители твоея преподобному Сергию, игумену Радонежскому, подражавый; Радуйся, дивными храмы и строеньми сию украсивый. Радуйся, яко отец чадолюбивый, чад своих по пути спасения в Царствие Небесное ведый; Радуйся, жаждавших вступити на путь иноческий с любовию во обитель приимавый. Радуйся, провинившихся иноков увещеваньми своими к слезному раскаянию приводивый; Радуйся, яко пастырь добрый, житием своим и нравом всем братиям пример подвига иноческаго подававый. Радуйся, за спасение их душу свою положити готовый; Радуйся, монашествующих славо и похвало. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 8
Странник и пришлец на земли был еси, святителю, якоже прочии человецы. Обаче Господь от лет младенческих избра тя, яко угодника Своего, житием бо и богодухновенными писаньми твоими Господу усердно послужил еси. Мы же, хвалу возсылающе ко Благодеющему тебе Богу, вопием Ему: Аллилуиа!
Икос 8
Весь добродетелей исполненный, воистину был еси во плоти Ангел, святителю Игнатие, всех притекавших к тебе с любовию приимая, скорби их утешая, на путь покаяния наставляя, непрестанней молитве и плачу сердечному научая. Сего ради богатии и беднии, знатнии и убогии людие, духовная чада твоя, взываху ти: Радуйся, новый Златоусте, огненными словесы твоими многия заблудшия путем покаяния к Богу приведый; Радуйся, писаньми твоими души и сердца всех чтущих тя просветивый. Радуйся, за враги своя молитися наставлявый; Радуйся, и сам за враги твоя с теплою любовию моливыйся. Радуйся, во враждующих на нас оружие Божие ко исправлению нашему разумети учивый; Радуйся, Езекиины слезы и Манассиины воздыхания духовным очесем кающихся представлявый. Радуйся, подвиги и труды подвижников древних в богомудрых творениях твоих изобразивый; Радуйся, в житии твоем всецело им подражавый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный.
Кондак 9
Все воинство ангельское и святителей лик удивишася, зря тебе, новаго угодника Божия великими труды и подвиги просиявшаго. Мы же, ублажая тя, прославльшему тя Богу вопием: Аллилуиа!
Икос 9
На новое многотрудное послушание в дальний край Отечества нашего отшел еси, святителю Игнатие, егда жезл архиерейский от Предвечнаго Архиерея Господа нашего Иисуса Христа вручи тебе архипастырь царствующаго града в Казанском соборе Царицы Небесныя. Разумеюще в сем волю Божию, да и в чуждей стране проповестся тобою Евангелие Царствия Божия, смиренно зовем ти: Радуйся, в хиротонии обильно благодать божественную восприявый; Радуйся, апостольскаго учения исполненный и вся верныя спасительными струями его напаяяй. Радуйся, верный делателю винограда Христова; Радуйся, цевнице духовная, Духа Святаго исполненная. Радуйся, архиереев богодухновенное украшение; Радуйся, яко устами твоими провещаваше возлюбленный тобою Господь. Радуйся, духовных братий и чад твоих во обители преподобнаго Сергия, аще и телом оставивый, обаче в молитвах своих их николиже забывый; Радуйся, всем верным и неверным, призывающим тя на помощь, милостивый заступниче. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 10
Немощию телесною и подвигами жития утружденный, во обитель святаго Николая на реце Волге удалился еси, святителю Игнатие, хотя душу свою ко отшествию от мира сего уготовати, идеже в богомыслии и молитве уединенней дни своя скончавая, пел еси немолчно Богови: Аллилуиа!
Икос 10
Скорый помощник и утешитель был еси, святителю Игнатие, не токмо к тебе приходящим, но и далече сущим, писаньми твоими их утешая, дух их ободряя и вразумляя. Сего ради и возглашают ти вси чтущии богомудрая творения твоя: Радуйся, пастырю наш добрый; Радуйся, приходящих к тебе николиже отвращаяйся. Радуйся, просящих твоея помощи ближних и дальних любовию своею объемляй; Радуйся, чтущих со тщанием писания твоя в теснейшее единение с душею твоею приемляй. Радуйся, чад своих духовных христианскому терпению учивый; Радуйся, в страданиях наших промышление Божие о спасении нашем видети наставляяй. Радуйся, всецело предатися промыслу Божию чада своя научивый; Радуйся, совершения над нами воли Его, яко милости великой, просити у Господа заповедавый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 11
Пение всеумиленное приносил еси Пресвятой Троице во вся дни земнаго жития твоего, Игнатие всехвальне. Ныне же предстоя Престолу Царя Славы, молися о нас, чтущих святую память твою, да молитвою и покаянием очистившеся, с тобою купно во веки веков воспоем Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светильник великий Святыя Православныя Церкве в житии своем был еси, святителю Игнатие, и сего ради дарова тебе Вседержитель Господь кончину чудну и прослави тя на небесех. Просим тя, святителю милостивый, испроси и нам грешным, твоея помощи и предстательства умоляющим, кончину жития нашего мирну и безболезненну, добрый ответ на Страшнем Судищи Христове и Царства Небеснаго наследие, да зовем ти радостно: Радуйся, праведною кончиною праведность жития твоего запечатлевый; Радуйся, близость отшествия твоего предуведевый. Радуйся, со светильником горящим Небеснаго Жениха души своея сретивый; Радуйся, в день кончины твоея с женами мироносицами воскресшаго Спасителя узревый. Радуйся, чтущих тя и по смерти николиже своего предстательства лишаяй; Радуйся, всех усердно тебе молящихся благодатию и попечением своим покрываяй. Радуйся, твердо держатися единыя истинныя святыя православныя веры чада своя учивый; Радуйся, вся прельщения еретическая приимати и увещаниям их лукавым внимати строго запретивый. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 12
Благодать дадеся ти от Бога, святителю Христов Игнатие, молитися за ны и путеводствовати нас на пути спасения, да покаянием очищеннии, в чертог Спасов преукрашенный внидем и тамо с тобою и со всеми угодившими Богу радостно воспоем Ему: Аллилуиа!
Икос 12
Поюще Бога, дивнаго во святых Своих, хвалим тя, Игнатие блаженне, яко друга Христова, блаженство райское неуклонным творением заповедей Господних стяжавшаго. Моли о нас грешных, да и мы общники с тобою вечери Господней будем, умиленно зовуще ти: Радуйся, глубочайшим смирением твоим, нищетою духовною Царство Небесное обретый; Радуйся, добродетель сию во основание всех подвигов иноческих полагати заповедавши. Радуйся, во плаче о гресех своих Самим Господом утешенный; Радуйся, за кротость души твоея наследие жизни вечныя получивый. Радуйся, в земном житии правды Xpистовой, а на брашна тленнаго искавый, ныне же на небесех ею обильно насыщаяйся; Радуйся, за милосердие твое к ближним от Бога Щедродавца помилованный. Радуйся, за ангелоподобную чистоту сердца твоего Бога узревый; Радуйся, вся клеветы и поношения ненавидящим тя Господа ради прощавый и за сие, яко миротворец, великаго сокровища — усыновления Богу — сподобивыйся. Радуйся, святителю Игнатие, покаяния и молитвы делателю и учителю преизрядный!
Кондак 13
О предивный угодниче Христов, святителю отче Игнатие! Приими сие малое, обаче от любящих и чтущих тя сердец, приносимое ти моление и избави нас твоим всемощным предстательством от всякия скорби, болезни и печали, согрей охладевшия души наша огнем веры и любве к Богу, даруй нам прежде конца покаяние, буди нам к Царствию Небесному путевождь, да тамо с тобою и со всеми угодившими Богу во веки веков поем Ему: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа!
(Этот кондак читается трижды и затем икос 1 и кондак 1)
Молитва святителю Игнатию Брянчанинову
О великий и пречудный угодниче Христов, святителю отче Игнатие! Милостиво приими молитвы наша, с любовию и благодарением тебе приносимыя! Услыши нас сирых и безпомощных, к тебе с верою и любовию припадающих и твоего теплаго предстательства о нас пред Престолом Господа Славы просящих. Вемы, яко много может молитва праведника, Владыку умилостивляющая. Ты от лет младенческих Господа пламенно возлюбил еси и Ему Единому служити восхотев, вся красная мира сего ни во чтоже вменил еси. Ты отвергся себе и взем крест твой, Христу последовал еси. Ты путь узкий и прискорбный жития иноческаго волею себе избрал еси и на сем пути добродетели великия стяжал еси. Ты писаньми твоими сердца человеков глубочайшаго благоговения и покорности пред Всемогущим Творцом исполнял еси, грешников же падших мудрыми словесы твоими в сознании своего ничтожества и своея греховности, в покаянии и смирении прибегати к Богу наставлял еси, ободряя их упованием на Его милосердие. Ты николиже притекавших к тебе отвергал еси, но всем отец чадолюбивый и пастырь добрый был еси. И ныне не остави нас, усердно тебе молящихся и твоея помощи и предстательства просящих. Испроси нам у человеколюбиваго Господа нашего здравие душевное и телесное, утверди веру нашу, укрепи силы наша, изнемогающия во искушениих и скорбех века сего, согрей огнем молитвы охладевшая сердца наша, помоги нам, покаянием очистившимся, христианскую кончину живота сего получити и в чертог Спасов преукрашенный внити со всеми избранными и тамо купно с тобою покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу во веки веков. Аминь.
Канон святителю Игнатию (Брянчанинову) глас 8
Песнь 1
Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца, спасе, песнь Богови воспевающа.
Путь духовный, к Богу Живу ведущий, прешел еси, святителю Игнатие, ясно указуя нам, како подобает стезю жития земнаго преходити, учению Христову внемлюще.
Первую степень в лествице добродетелей Евангельских, нищету духовную, узрел еси, отче, и той последовати, тую возлюбити, тою пути духовнаго начало полагати завет твой дал еси.
Нищета духа, рекл еси, соль есть всех жертв духовных, нищета бо духа блаженство первое наречеся во Святем Евангелии Христове, ейже вси прочии блаженства, кротость, милосердие, сердца чистота, последуют и ею совершаются.
Богородичен: Мати Света, Пречистая Богородительнице, житие спасительно на земли с Сыном и Богом Твоим совершившая, нас, недостойных, укрепи, от грехов избави и к правде вечней шествовати утверди.
Песнь 3
Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче.
Правду Христову в житии своем восписуя, святителю Христов Игнатие, обрел еси на пути сем, еже плакати и рыдати о содеянных злых и к Спасителю мира притекати.
В юности плачем иноческим горце восплакал еси в келлии своей о разрушении храма сердца человеческаго, Богом созданнаго Богослужения возвышеннаго ради, о пленении души и ума, от сих же всех токмо единем Богочеловеком Спасителем избавимся.
И паки плач стяжал еси, отче, в иночестем житии твоем, егда вся преграды, от Бога удаляющия тя, препобедил еси. Сего плача ради помяни нас, чтущих святую память твою.
Богородичен: Дево Пречистая, печали наша и скорби утоляющая, плач спасительный подавай нам, да о бездне зол наших и неправд восплачем пред Тобою.
Седален
Поучал еси, отче достохвальне, яко молитву чисту стяжати, таже чувство покаяния и плача возлюбити довольно есть, во еже спасение вечное улучити, егоже и нас, грешных, сподоби молитвами твоими, святе.
Песнь 4
Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.
Тайны жития иноческаго взыскуя, блаженне Игнатие, познал еси, яко каятися подобает и труд иноческий ничтоже ино есть, еже делание непрестаннаго покаяния.
В покаянии, слезах и плаче о содеянных злых узрел еси, отче, спасения путь, к Горней жизни ведущий, иже предлежит и всякому носящему имя Христово.
Рекл еси, отче преподобне, яко должно есть покаянием страсти отсекати, таже покаянием доброделание стяжати, и, аще не узрит око наше, яко грешни есмы, не имамы спасения вечнаго улучити.
Богородичен: Мати Божия, грешных Споручнице и Помощнице, путь наш, к Богу ведущий, покаянием истинным укрепи, зрением греха и исповеданием его направи.
Песнь 5
Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго, но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.
Плачем и покаянием непрестанным душу твою снабдевая, отче Игнатие, делатель молитвы явился еси, сию от возраста младенческаго возлюбив, и в основание жизни духовныя положил еси.
Молитвою усердною житие твое от юности укрепляя, даже до кончины подвиг твой молитвенный ко Христу Богу соблюдал еси, имже о Бозе Спасе утверждаяся.
В возраст мужеский пришед, монахов начальник быв и многообразныя скорби испытуя, в молитве твердей и непрестанней со многими слезами ослабу и отраду истинную почерпал еси, отче всеблаженне.
Богородичен: Дево Пречистая, Мати Христа Бога, венец молитвы неусыпающия, о нас, грешных, мольбу Богу принеси и молением Твоим от напастей и скорбей нас избави.
Песнь 6
Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.
Явился еси учитель молитвы сердечныя, отче наш Игнатие, ясно наставляя, како должни есмы пред Лицем Христовым предстояти и молитву покаяния творити.
Подобает на молитве, поучал еси, отче, встати в лице прокаженных, слепых, глухих, хромых и тако ко Христу, от сердца сокрушеннаго, от нищеты духа нашего, молитву тщатися творити.
Егда тишина возвеет в сердце на молитве, поучал еси, отче, и мир ко всем, смирение, сострадание и любовь к человеком, тогда познаем, яко благодать Духа Свята сие содела.
Богородичен: Мати Божия, Духа Святаго приятелище непостижимое, о смертных нас молися и молитву нашу к Богу управи.
Кондак, глас 8
Аще и совершал еси стезю жития земнаго, святителю Игнатие, обаче непрестанно зрел еси законы бытия вечнаго, сему поучая ученики словесы многими, имже последовати и нам, святче, помолися.
Икос
Рекл еси, отче, в писаниих твоих, яко подобает имети страх Божий, во еже вступити в совершенство всех добродетелей, любовь Божию, и тако Отцу Небесному уподобитися. Сему учению последовати и нам, святче, помолися.
Песнь 7
Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.
В зимнем обнажении ветвей древесных поучался еси, отче, тайне воскресения мертвых, якоже бо древо во время свое листвием покрывается, тако и кости человеческия оживут и, облекшеся плотию, в мир новый вступити имут.
Познал еси, отче, елико возможно, тайну кончины бытия человеческаго, тайну естества ангельскаго и души человеческия, и воздал еси благодарение Богу.
Единаго токмо Бога, Духа Истины, исповедал еси, Иже Един всесовершен есть, Емуже покланяющеся, тя, отче, величаем.
Богородичен: Дево Марие, Мати Неизреченнаго Света, нас, грешных, от мысленных падений огради, Божественное же учение Церкве Святыя в сердцах наших укрепи.
Песнь 8
Ирмос: На горе святей прославльшася и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну явльшаго, Господа пойте и превозносите во вся веки.
Возлюбил еси, отче, служити братии словом Божиим, и бысть тебе служение сие в подвиг жития твоего, нам же в радование непреложное, вопиющим ти: не остави нас, отче, словом и молитвами твоими.
В служении Слову услышал еси в души твоей глас уверения во спасении, сего ради преискренне возлюбил еси ближних твоих и самое то Слово Божие.
Поучал еси ближних твоих, святителю, яко Спаситель наш есть Огнь Небесный, Иже и в словесех Его Евангельских действует.
Богородичен: Мати Божия, Бога Слова рождшая, даждь слово рабом Твоим, еже сказати тайну всемилостиваго заступления Твоего, в тайне рождения Слова, Христа Бога, явльшуюся.
Песнь 9
Ирмос: Ужасеся о сем Небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.
Многи труды и болезни подъяв в житии твоем, святителю всечестне, Кресту Христову, светло сияющу, поклонился еси и молитву твою ко Христу простерл еси.
Скорбьми обуреваемый, зрел еси в видении в келлии своей Странника, посетившаго тя. Откуду шествуеши? И где селение Твое? Почто доселе оставлял еси е? — сладце вопиял еси, отче, явльшемуся ти Христу.
В хождении пред Господем познал еси, отче, судьбы отечества твоего, таже и кончину твою ясно провидел еси, к Богу Слову, Христу возлюбленному, молитвенно устремляяся.
Богородичен: Мати Божия, сияние неизреченнаго Света, стопы наша к жизни вечней направи, прощающи вся злая, нами содеянная.
Седален
Имя Богоносца преславнаго в монашестем образе твоем восприем, отче Игнатие, святителю всечестне, Христа молитвою непрестанною внутрь сердца твоего вселил еси и был еси учитель, к Свету невечернему ведый, богоносец воистину досточудный явився.