Икона Божией Матери Тихвинская

26 Июня / 9 Июля

Тих­вин­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, по пре­да­нию, од­на из икон, на­пи­сан­ных свя­тым апо­сто­лом и Еван­ге­ли­стом Лу­кой. В V в. из Иеру­са­ли­ма бы­ла пе­ре­не­се­на в Кон­стан­ти­но­поль, где для нее был по­стро­ен Влахерн­ский храм. В 1383 го­ду, за 70 лет до взя­тия тур­ка­ми Кон­стан­ти­но­по­ля, ико­на ис­чез­ла из хра­ма и в лу­че­зар­ном све­те яви­лась над во­да­ми Ла­дож­ско­го озе­ра. Чу­дес­но но­си­мая с ме­ста на ме­сто, она оста­но­ви­лась близ го­ро­да Тих­ви­на. На ме­сте яв­ле­ния ико­ны был по­стро­ен де­ре­вян­ный храм в честь Успе­ния Бо­го­ро­ди­цы. Усер­ди­ем ве­ли­ко­го кня­зя Ва­си­лия Ива­но­ви­ча (1505–1533) вме­сто де­ре­вян­но­го хра­ма был воз­ве­ден ка­мен­ный. В 1560 го­ду по при­ка­зу ца­ря Иоан­на Гроз­но­го при хра­ме был устро­ен муж­ской мо­на­стырь, об­не­сен­ный ка­мен­ной сте­ной. В 1613–1614 го­дах швед­ские вой­ска, за­хва­тив Нов­го­род, не раз пы­та­лись уни­что­жить мо­на­стырь, но за­ступ­ле­ни­ем Бо­жи­ей Ма­те­ри оби­тель бы­ла спа­се­на. Так, од­на­жды, в ви­ду при­бли­жав­ше­го­ся швед­ско­го вой­ска, ино­ки ре­ши­ли бе­жать из мо­на­сты­ря, взяв чу­до­твор­ную ико­ну, но не мог­ли сдви­нуть ее с ме­ста. Это чу­до оста­но­ви­ло ма­ло­душ­ных, и они оста­лись в мо­на­сты­ре, упо­вая на за­щи­ту Бо­жи­ей Ма­те­ри. Незна­чи­тель­ные по чис­лу за­щит­ни­ки мо­на­сты­ря успеш­но от­ра­жа­ли ата­ки на­мно­го пре­вос­хо­див­ших их сил про­тив­ни­ка. На­сту­па­ю­щим шве­дам то пред­став­ля­лась мно­го­чис­лен­ная рать рус­ских, иду­щая от Моск­вы, то ка­кое-то небес­ное во­ин­ство, и они об­ра­ща­лись в бег­ство. По­сле чу­дес­ной по­бе­ды над шве­да­ми в мо­на­стырь при­бы­ли цар­ские по­слы. Сняв спи­сок с чу­до­твор­ной ико­ны, они от­пра­ви­лись в де­рев­ню Стол­бо­во, в 50 вер­стах от Тих­ви­на, где 10 фев­ра­ля 1617 го­да был за­клю­чен мир со шве­да­ми. Глав­ною по­ру­кою ми­ра с рус­ской сто­ро­ны был при­не­сен­ный спи­сок с чу­до­твор­ной ико­ны. Впо­след­ствии этот спи­сок был при­не­сен в Моск­ву и по­став­лен в Успен­ском со­бо­ре, а за­тем по прось­бе нов­го­род­цев, участ­ни­ков вой­ны со шве­да­ми, от­прав­лен в Нов­го­род и по­став­лен в Со­фий­ском со­бо­ре. Так с на­ча­ла XVII ве­ка на­ча­лось все­рос­сий­ское по­чи­та­ние Тих­вин­ской ико­ны Бо­жьей Ма­те­ри.В ХХ ве­ке, в го­ды ли­хо­ле­тья и же­сто­ких го­не­ний на Цер­ковь Бо­жию мо­на­стырь был за­крыт. В 1944 го­ду бу­ду­щий ар­хи­епи­скоп Чи­каг­ский и Мин­неа­по­лис­ский Иоанн (Гарк­лавс) и ми­ря­нин по име­ни Сер­гий (впо­след­ствии его при­ём­ный сын), спа­сая чу­до­твор­ную Тих­вин­скую ико­ну, увез­ли её в Ев­ро­пу, а за­тем – в США. Пе­ред сво­ей кон­чи­ной в 1982 го­ду ар­хи­епи­скоп Иоанн за­ве­щал сво­е­му при­ём­но­му сы­ну про­то­и­е­рею Сер­гию Гарк­лав­су за­бо­тить­ся об иконе Бо­го­ро­ди­цы Тих­вин­ская и вер­нуть её Рос­сии то­гда, ко­гда в стране из­ме­нит­ся от­но­ше­ние свет­ской вла­сти к Церк­ви и бу­дет вос­ста­нов­лен Тих­вин­ский мо­на­стырь. Тор­же­ствен­ное воз­вра­ще­ние свя­ты­ни про­изо­шло в 2004 го­ду: 8 июля 2004 го­да, по­сле 60-лет­не­го от­сут­ствия, свя­ты­ня вер­ну­лась в Тихвинский Богородичный Успенский монастырь, ко­то­рый из­бра­ла для сво­е­го по­сто­ян­но­го пре­бы­ва­ния шесть сто­ле­тий на­зад. Списки ее находятся во многих храмах и монастырях России

Молитвы

Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Тихвинской глас 4

Днесь, яко солнце пресветлое,/ возсия нам на воздусе всечестная икона Твоя, Владычице,/ лучами милости мир просвещающи,/ юже великая Россия,/ яко некий дар Божественный свыше благоговейне восприемши,/ прославляет Тя, Богомати, всех Владычицу,/ и от Тебе рождшагося Христа Бога нашего величает радостно./ Емуже молися, о Госпоже Царице Богородице,/ да сохранит вся грады и страны христианския/ невредимы от всех навет вражиих/ и спасет верою покланяющихся Его Божественному/ и Твоему пречистому образу,// Дево Неискусобрачная.

Кондак Божией Матери пред иконой Ее Тихвинской глас 8

Притецем, людие, к Девей Богородице Царице,/ благодаряще Христа Бога,/ и, к Тоя чудотворней иконе, умильно взирающи, припадем и возопием Ей:/ о Владычице Марие,/ присетивше страну сию Твоего честнаго образа явлением чудесно,/ спасай в мире и благовременстве отечество наше и вся христианы,/ наследники показующи Небесныя жизни,/ Тебе бо верно зовем:// радуйся, Дево, мира спасение.

Молитва Божией Матери пред иконой Ее Тихвинской

Благодарим Тя, о Преблагая и Пречистая, Преблагословенная Дево, Владычице, Мати Христа Бога нашего, о всех благодеяниих Твоих, яже показала еси роду человеческому, наипаче же нам, христоименитым людем российским, о нихже ниже самый ангельский язык к похвалению доволен будет. Благодарим Тя, якоже и ныне удивила еси неизреченную Твою милость на нас, недостойных рабех Твоих, преестественным самопришествием Пречистыя Твоея иконы, ею же всю просветила еси Российскую страну. Темже и мы, грешнии, со страхом и радостию покланяющеся, вопием Ти: о Пресвятая Дево, Царице и Богородице, спаси и помилуй люди Твоя, и подаждь им победы на вся враги их, и сохрани царствующия грады, и вся грады и страны христианския, и сей святый храм от всякаго навета вражия избави, и всем вся на пользу даруй, ныне пришедшим с верою и молящимся рабом Твоим, и поклоняющимся Пресвятому образу Твоему, яко благословенна еси с рождшимся от Тебе Сыном и Богом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Тихвинская»

Кондак 1

Взбранной Воеводе, Владычице нашей Богородице благодарственная пения восписуем о явлении чудныя Ея иконы, к нейже притекающии присно избавляются от враг видимых и невидимых. Ты же, Госпоже неба и земли, яко милосердная Мати, приими ныне малое сие моление наше и неотступну никогда же сотвори милость Твою от нас и заступление, охраняющи от всех бед и напастей нас, зовущих Ти:

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Икос 1

Ангелов лицы ликовствующе служат Тебе, Владычице, и почитающе Тя, на руку Твоею носившую Творца видимыя и невидимыя твари, икону Твою с места на место преносят. Мы же, земнороднии, дивящеся чудному явлению иконы Твоея, Ангелы носимыя, вопием Ти сице:

Радуйся, всех Небесных Сил высшая; радуйся, вся ангельския чины превосходящая.

Радуйся, честнейшая Херувим; радуйся, славнейшая без сравнения Серафим.

Радуйся, радование Ангелов; радуйся, похваление ликов небесных.

Радуйся, от Ангелов воспеваемая; радуйся, от Серафимов прославляемая.

Радуйся, от Архангел поклоняемая; радуйся, от воинств небесных почитаемая.

Радуйся, в иконе Твоей от Ангел чтимая; радуйся, в видимем образе Твоем от невидимых сил носимая.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 2

Видяще рыбарие над пучиною вод носимую невидимою силою и светом подобно солнцу сияющую Твою, Богомати, икону с Предвечным Младенцем, рыбарей призвавшим на уловление мира в сети спасения, возопиша: Аллилуиа.

Икос 2

Разум недоразуменный дивнаго явления иконы Твоя разумети людие ищуще, уведеша, яко чтимая в Цареграде пречестная икона в наследие Российскому роду даровася. Темже мы благодаряще за милость Твою к роду нашему вопием Ти:

Радуйся, Мати истинныя Жизни; радуйся, послушанием Твоим преслушание Евы исцелившая.

Радуйся, затворенный Эдем отверзшая; радуйся, миру явившая Сокрушителя главы змиевы.

Радуйся, ковчеже Умирителя мира носивший; радуйся, мир спасшая от потопления греховнаго.

Радуйся, лествице, Еюже сниде Бог; радуйся, земных возводящая на небо.

Радуйся, море фараона мысленнаго потопившее; радуйся, купино неопалившаяся всельшимся в Тя огнем Божества.

Радуйся, скрижале Богописанная; радуйся, каменю, воду жизни источивший жаждущим.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 3

Сила Вышняго осеняше страну Тихвинскую егда икона Пречистыя Богоматере, многочастне являющися и временным пребыванием освящающи землю, к воздвизанию храмов святых возбуждаше, да славится имя Владычицы во славу Триипостаснаго Бога, Емуже вопием: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще благоутробное изволение, да людие страны Тихвинския вожделеют пребывания Твоего с ними да памятуют выну покров Твой, икону Твою являла еси многочастне, дондеже указала еси богоизбранное место вселения ея. Темже чудящеся вопием Ти:

Радуйся, скиние, в Нейже вселися Божество телесне; радуйся, святая святых, в Неюже единою вниде вечный Архиерей.

Радуйся, кивоте позлащенный Духом, Законодателя носивший; радуйся, светильниче, огнем Божественным возженный.

Радуйся, стамно, носившая манну жизни Христа; радуйся, трапезо, Хлеб животный вместившая.

Радуйся, кадильнице угль Божества имущая, мир весь облагоухавшая; радуйся, жезле, Цвет прозябший Христа.

Радуйся, столпе, к вечному наследию руководяй; радуйся, облаче, от враг видимых и невидимых покрываяй.

Радуйся, земле обетования; радуйся, руно, на негоже Христос, яко дождь сниде с небесе.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 4

Бурю смущения и скорби утолити тщащеся, благовернии людие взываше ко Господу: яви нам божественный дар, егоже человеколюбне стране Российстей послал еси, не скрый сокровища, имже душевную нищету нашу обогатити надеяхомся, претвори печаль нашу в радость, отри слезы и рыдания. И улучивше желаемое, возопиша: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав пастырь паствы своея радостное обретение и Матерь Пастыреначальника упасшуюся в странах Тихвинских, устрояет храм в честь новоявленныя иконы Ея, и пресвитеры учреждает, да выну прославляя Богоматерь, вопиют Ей:

Радуйся, Дщи, приклонившая ухо ко гласу Отца Небеснаго; радуйся, яко праматернее сетование разрушися рождеством Твоим.

Радуйся, Невесто, Еяже доброты вожделе Царь Небесный; радуйся, Царице, одесную Царя представшая.

Радуйся, рясны златыми украшенная и всю славу внутрь имущая; радуйся, вводящая многих в чертог Царства Небеснаго.

Радуйся, яблоко, егоже благовоние обоняет весь мир; радуйся крине чистоты, блистанием светяйся.

Радуйся, миро благовонное, всему миру излиянное; радуйся, царскую порфиру, плоть Творца всех, из девственных кровей Твоих исткавшая.

Радуйся, живый запечатленный источниче, источивший Воду жизни; радуйся, мысленный винограде, Гроздь Божественный возрастивый.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 5

Боготечная звезда явися икона Твоя, Богомати, вся страну Тихвинскую обтекающи и сущих во тьме невежествия светом боговедения озаряющи, скорбящих радостию осиявающи, заблуждающих же на путь делания заповедей Сына Твоего и Бога наставляющи, Ему же благодарственне вопием: Аллилуиа.

Икос 5

Видев Георгий на кладе древа седящу Жену, жезл червленный в руках имущу и светом неизреченным сияющу, Ейже, предстоя, беседоваше дивный Святитель, позна чрез благоухание благодати Тя, Богородицу, чувственный зрак приимшую и Святителя Николая предстояща Тебе, и возопи со трепетом:

Радуйся, доме, егоже созда Себе для вселения Премудрость Божия; радуйся, Дево, Еммануила родившая.

Радуйся, жезле Иессеов, от негоже прозябе Цвет Христос Бог; радуйся, Неневестная Невесто, осенением Духа заченшая Сына.

Радуйся, свитче, в немже перстом Отчим написася Слово; радуйся, книго девства запечатленная, Иосифу на хранение врученная.

Радуйся, клеще таинственная, угль Божества во чреве приемшая; радуйся, престоле превознесенный, на немже плотию возседе Христос.

Радуйся, облаче легкий, на немже прииде Господь славы; радуйся, врата затворенная, имиже един Христос пройде.

Радуйся, горо несекомая, от неяже краеугольный камень отсечеся, Христос; радуйся, огнеросная пеще, неопально приимшая огнь Божества.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 6

Проповедник быв видимаго Твоего пребывания в стране Тихвинстей и дивиаго промьшления о ней, благочестивый Георгий явление Твое и волю Твою людем возвести, ейже неповинующиися чудесы вразумляются славити Тя, Владычице, и пети Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияти свету Богопознания явлением иконы Твоея изволившая, и свет иноческия жизни возжещи благоволила еси, Богомати, на месте явления Твоея иконы, да иноков лицы вопиют Ти непрестанно:

Радуйся, неплоднаго корене благоплодное прозябение; радуйся, от младенчества Богу посвященная.

Радуйся, во святем храме воспитавшаяся; радуйся, Богу уневестившаяся.

Радуйся, всеми добродетельми преукрашенная; радуйся, светоносная палато, Владыце уготованная.

Радуйся, благодатию Божиею предочищенная; радуйся, от начала веков во главизну нашего спасения предъизбранная.

Радуйся, Невесто Архитектона небеснаго, земному тектону на хранение врученная; радуйся, малый Назарет Своим пребыванием возвеличившая.

Радуйся, горних сил похвало; радуйся, всех земнородных славо.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 7

Хотящим преподобным Мартирию и Кириллу во уединении подвизатися и труды и подвиги иноческими Богу угождати, путь в место вожделеваемаго подвига в столпе огненнем и гласе указала еси. Они же познавше Тя, яко Одигитрию благую, спутешествующую им, возопиша Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новый источник чудес в стране северней явися икона Твоя Тихвинская, Пресвятая Владычице, независтно точащий изцеления всем притекающим с верою: слепии бо прозирают, немии благоглаголиви бывают, глусии слышат, разслаблении востают, бесноватии от уз демонских свобождаются. Темже славяще Тя, возопием:

Радуйся, яко на Тебе почи благоволение Отчее; радуйся, Духом Святым осененная.

Радуйся, яко в Тебе воплотися Сын Божий, Спас миру; радуйся, совета неизреченнаго Таиннице.

Радуйся, от Ангела благовестие приимшая; радуйся, ангельским, еже радуйся, весь мир обрадовавшая.

Радуйся, яко Господь с Тобою; радуйся, яко Тобою вси земнороднии Богу приближишася.

Радуйся, Благословенная в женах; радуйся, всем женам благословение даровавшая.

Радуйся, Мати, до рождества и по рождестве пребывшая Девою; радуйся, начаток чести и славы девства.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 8

Странно чудо явления образа Твоего, Владычице, и несказанно, удивляет премирная и ужасает земная, вкупе же и просвещает благодатию рождшагося от Тебе Христа Бога нашего. Странно и заступление обители от врагов, хвалившихся разорити достояние Твое. Сего ради вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся еси в вышних, Владычице, но и нижних не оставляеши, защищающи, аки стеною и забралом, честною иконою Твоею обитель Твою. Рекла бо еси, егда бысть нашествие вражие, да возмут людие икону Твою и обыдут по стенам окрест, и узрят милость Божию. Темже избавлении Тобою от враг возопиша Тебе:

Радуйся, Мати Творца и Господа Своего; радуйся, Еяже ради младенец Иоанн взыграся во чреве Елисаветы.

Радуйся, от всех родов ублажаемая; радуйся, смирением возвышенная.

Радуйся, небесным радование и земным мир рождением Твоим даровавшая; радуйся, от Ангелов славословие, от пастырей величание, от волхвов поклонение о рождении Твоем приимшая.

Радуйся, млеком питавшая горняя и дольняя благодатию Своею Питающаго; радуйся, пеленами повившая Одевающагося светом, яко ризою.

Радуйся, носившая на руку Твоею Носящаго весь мир дланию; радуйся, во храм принесшая Священие храма.

Радуйся, Симеоном благословенная; радуйся, Анною пророчицею возвеличенная.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 9

Всякаго естества ангельскаго чистейши сущи, Владычице, обитель, ради пришествия Твоея иконы созданную, от нечистоты греховныя близ погибели бывшую, но покаянием очистившуюся, яко общая Молебница о роде христианском, избавила еси от врагов, по подобию нечистых животных подкопати ю трудившихся. Темже вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещаннии недоумеют воспети по достоянию множество чудес Твоих, Владычице, и тайны Твоего строения спасения человеков: ово бо благостию, ово же посещением наказаний руководиши люди на путь спасения. Зане необориму обитель сохранивши от врагов видимых, огненным очищением благоволила еси очистити от уязвлений врага невидимаго, вразумляя, яко чистота, воздержание и молитвы сердечныя угоднее Тебе паче хвалы единых точию уст. Темже вопием Ти:

Радуйся, Египет освятившая пришествием Твоим; радуйся, Галилейскую страну прославившая пребыванием Твоим.

Радуйся, по всему Иерусалиму искавшая Отроча Твое, Егоже возлюби душа Твоя; радуйся, в дому Отца Его обретшая Его.

Радуйся, вся глаголы о Сыне Твоем слагавшая в сердце Своем; радуйся, в Сыне Твоем прежде всех познавшая Бога.

Радуйся, Сыну Твоему послужившая в земнем житии Его; радуйся, страданием Его спострадавшая.

Радуйся, при Кресте Сына Твоего усыновление Иоанна апостола и всех верующих приимшая; радуйся, Матерински возлюбившая искупленных кровию Его.

Радуйся, первее всех уразумевшая тайну воскресения Сына Твоего; радуйся, премногия радости насладившаяся в вознесении Сына Твоего на небеса.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 10

Спасти хотящи многия люди от обдержащих их скорбей и болезней и веру их утвердити во всесильное заступление Твое, Владычице, во многих градех, обителех, весех православныя страны силу чудотворения даровала еси изображением честныя иконы Твоея, да видяще являемую Тобою милость, вопиют со умилением Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и щит была еси, Владычице, православному воинству, под знамением Твоея иконы противу дванадесяти язык воинствовавшему, сохраняя его от стрел вражиих. Темже буди стена и покров от всех врагов видимых и невидимых и нам, ко пречестней иконе Твоей с верою и любовию припадающим и вопиющим Тебе:

Радуйся, утешение верным по вознесении Сына Твоего; радуйся, учительнице и споспешнице Апостолом.

Радуйся, извещением Твоего к Богу отшествия обрадованная; радуйся, лик ученический облаком к погребению Ти совокупльшая.

Радуйся, от земли дланьми Сына Твоего восприемлемая; радуйся, от всех ангельских чиноначалий провождаемая.

Радуйся, земное небо к горнему селению возвышенное; радуйся, престоле Господень, от земли вознесенный в Царствие Небесное.

Радуйся, воздух освятившая восхождением Твоим; радуйся, чрез Фому уверившая Твое на небо с плотию преселение.

Радуйся, ученическому лику обещание хранити его исполньшая; радуйся, присещением Твоим от Сына Твоего и Бога мир тому подавшая.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 11

Пение всякое побеждается, спростретися тщащеся ко множеству чудес, приснобываемых от святыя Твоея и чудотворныя иконы. Якоже бо скорая Помощница недуги исцеляеши, от бед избавляеши, от мучения демонов свобождаеши, на всяком месте с верою Тя призывающих и вопиющих Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемную свещу зрим святую икону Твою, Богомати, во странах Тихвинских благодатию Твоею возженную, всю страну просвещающую и многих ко свету своему привлекающую на спасение душ. Темже вопием Ти:

Радуйся, сохраняти и спасати всех призывающих Тя обещавшая; радуйся, прославляющих Тя прославляющая.

Радуйся, к Сыну Твоему и Богу молитвы верных приносящая; радуйся, и Сама непрестанно у престола Сына Твоего и Бога молящаяся о всех.

Радуйся, благодать Твою иконам Твоим честным даровавшая; радуйся, всю вселенную лучами Твоея благодати озарившая.

Радуйся, честнейшая Херувим и славнейшая Серафим; радуйся, всея твари высшая.

Радуйся, Царице Неба и земли; радуйся, яко много может молитва Твоя пред Сыном Твоим.

Радуйся, всего рода христианскаго скорое заступление; радуйся, всех верных твердое упование.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 12

Благодати Твоея новое знамение дати восхотев, Петрову граду источник чудес отверзла еси, Богомати, в иконе Твоей, да верующии вразумляются, труждающиися и скорбящии обретают готовое прибежище и заступление и, прославляющи Бога даровавшаго таковая, вопиют Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще чудеса Твоя и милости роду нашему явленныя, умильно припадаем к пречистому образу Твоему, Владычице, и лобызающе, со страхом и любовию молим Тя: настави нас на путь спасения, да достойни будем выну Твоего милостиваго заступления, буди присно Заступница и Ходатаица о нас, вопиющих Ти:

Радуйся, верных утверждение и защищение; радуйся, неверных вразумление и просвещение.

Радуйся, отчаянных надеждо; радуйся, грешных спасение.

Радуйся, печальных утешение; радуйся, больных исцеление.

Радуйся, вдов и сирот покрове; радуйся, обидимых прибежище.

Радуйся, царей укрепление; радуйся, святителей удобрение.

Радуйся, девствующих похвало; радуйся, всех благочестивых веселие.

Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.

Кондак 13

О Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово, буди нам покров и защищение в жизни сей от врагов видимых и невидимых, от бед и скорбей, сохрани от искушений и грехопадений, и в будущей жизни, на суде Сына Твоего и Бога нашего, буди Заступница и Ходатаица, избавляющи нас от вечнаго осуждения, да спасеннии Тобою, с лики ангельскими вопием Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1- й «Ангелов лицы…» и кондак 1-й «Взбранной Воеводе…».

Молитва первая

О Пресвятая Дево, Мати Господа вышних сил, Небесе и земли Царице, града и страны нашея Всемощная Заступнице. Приими хвалебноблагодарственное пение сие от нас, недостойных раб Твоих, и вознеси молитвы наша ко престолу Бога Сына Твоего, да милостив будет неправдам нашим и пробавит благость Свою чтущим всечестное имя Твое и с верою и любовию покланяющимся чудотворному образу Твоему. Несмы бо достойни от Него помиловани быти, аще не Ты умилостививши Его о нас, Владычице, яко вся Тебе от Него возможна суть. Сего ради к Тебе прибегаем, яко к несомненней и скорой Заступнице нашей: услыши нас молящихся Тебе, осени нас вседержавным покровом Твоим и испроси у Бога Сына Твоего пастырем нашим ревность и бдение о душах, градоправителем мудрость и силу, судиям правду и нелицеприятие, наставником разум и смиренномудрие, супругом любовь и согласие, чадом послушание, обидимым терпение, обидящим страх Божий, скорбящим благодушие, радующимся воздержание, всем же нам дух разума и благочестия, дух милосердия и кротости, дух чистоты и правды. Ей, Госпоже Пресвятая, умилосердися на немощныя люди Твоя, разсеянныя собери, заблуждшия на путь правый настави, старость поддержи, юныя уцеломудри, младенцы воспитай, и призри на всех нас призрением милостиваго Твоего заступления, воздвигни нас из глубины греховныя и просвети сердечныя очи наша к зрению спасения, милостива нам буди зде и тамо, в стране земнаго пришельствия и на Страшнем Суде Сына Твоего; преставльшияся же в вере и покаянии от жития сего отцы и братию нашу в вечней жизни со ангелы и со всеми святыми жити сотвори. Ты бо еси, Госпоже, слава небесных и упование земных, Ты по Бозе наша Надежда и Заступница всех притекающих к Тебе с верою. Тебе убо молимся, и Тебе, яко Всемогущей Помощнице, сами себе и друг друга и весь живот наш предаем, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

Благодарим Тя, о Преблагая и Пречистая, Преблагословенная Дево, Владычице, Мати Христа Бога нашего, о всех благодеяниях Твоих, яже показала еси роду человеческому, наипаче же нам, христоименитым людем Российскаго народа, о нихже ниже самый ангельский язык к похвалению доволен будет, якоже и ныне удивила еси неизреченную Свою милость на нас, недостойных рабех Твоих, преестественным самопришествием пречистыя Твоея иконы, еюже всю просветила еси Российскую страну. Темже и мы, грешнии, со страхом и радостию покланяющеся, вопием Ти: о Пресвятая Дево, Царице и Богородице, спаси и помилуй Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, архиереи же и вся люди, и подаждь стране победы на вся враги, и сохрани вся грады и страны христианския, и сей святый храм от всякаго навета вражия избави, и всем вся на пользу даруй, ныне пришедшим с верою и молящимся рабом Твоим, и покланяющимся пресвятому образу Твоему, яко благословенна еси с рождшимся от Тебе Сыном и Богом ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Канон первый Пресвятой Богородице пред иконой «Тихвинская» глас 8

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

О Троице Вседержительная и Единице Трисолнечная! Душу мою, и сердце, и ум, молю, просветивши и благодатию освятивши, к Божественней Твоей любви, Преблагая, возведи и настави благочестно пети благосердие Приснодевы Благословенныя.

Благаго Царя Благая Мати, Яже всем благопослушная в прошениих и всесильная в благодеяниих, благодать света Твоего и нам возсияй и облагодати днесь, о Богоблагодатная, песнь Тебе пети начинающия.

Ликом Ангельским виновно есть радости Твоего, Владычице, настоящаго торжества славословие: сии бо днесь движутся к похвалению; мы же, бреннии, что Ти принесем? Точию усердная благодарствия.

Архангельский глас поем Ти: радуйся, Чистая, аще и недостойни есмы. За благость убо сей приими, Владычице, светом милости Твоея нас просвещающи и благодать всем подающи.

Песнь 3

Ирмос: Утверждей в начале небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, едине Человеколюбче.

Грядите, вернии, на преславное видение, зрите на высоте благолепно сияющу пречистым Своим образом Деву Пречистую, нас благодатно посещающу, благоверно поющих: несть пречисты, паче Тебе, Владычице.

Освящается, Богородице, Твоею благодатию всяк ум верных и возвышается чудным иконы Твоея пришествием, юже благочестно почитающих и Тебе верно славящих, сподоби, Владычице, нас, рабов Твоих, Вышняго причастия.

Даждь нам ненаветно Небесную шествовати стезю, Богоневестная, на Божественная деяния нас укрепляющи, яко да Твоим, Дево, заступлением злокозненнаго путей уклоньшеся, присносущныя славы будем общницы.

Ангелов Творца, истиннаго Света Христа, неизреченно из Тебе, Богомати, возсиявшаго лучами, омраченныя наша души и сердца просвети и благодатию Твоею, о Благодатная, освяти, к Горняго света рачению наставляющи.

Седален

Яко древняго воистину кивота честнейший Твой пречистый образ, Владычице! Паче бо илектра блистаяся, повсюду неоскудно лучи милости Твоея всем, являя, простирает и чтущия преславное пришествие его благодатию Божиею милостивно соблюдает. О немже, Владычице, мы, радующеся, усердно празднуем и матернее Твое к нам милосердие прославляем.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Творец всех и Создатель, вседержительною силою носяй всяческая, образом Своим Божественным и Твоим, Дево, днесь чудоносным преславно прииде, на руку Твоею, Чистая, носим, на спасение человеком и исцеление.

Неизреченному Божию дарованию, иконе Света Христа и Пречистыя Девы, приидите, вернии, поклонимся и с любовию припадем, вопиюще: низпосли, о Благодателю, рождшия Тя ради Приснодевы Благосердыя, благодать и милость нам, рабом Твоим.

Ангелов Царице, мысленный кивоте, законнаго паче кивота пречистый Твой образ неизреченными чудесы и благодатьми Бог украси и прослави и Ангелом почитати того повеле: с нимиже о нас Ему, о Всепетая, молися, славящих спасительное Его смотрение, и Твое еже бы нам спасение улучити.

Яже по благодати дарованная от Бога Помощнице нам всем, христианом, Того моли, Всеблагая и Всенепорочная, яко да презрит наша безчисленная согрешения и избавит пламеннаго томления, и тьмы кромешния, и муки всякия.

Песнь 5

Ирмос: Утренюет дух мой к Тебе, Боже, от Отца рожденному неизреченно и воздвигнувшему рог спасения нам.

Ты, о Благодатная, в милостивом Твоем днесь благоволении боголепным явлением страну нашу благодатно просветила еси и таинственное света Твоего просвещение миру низпослала еси, к свету Вышния славы, Богородице, верныя возводящи.

Омрачихомся помыслы, отягчихомся грехи, недоумеем светоносныя благодати и милости Твоея исповедати, Владычице, но, о Пресвятая Дево, просвети нас и обогати таинственными Твоими даровании Божественных желаний, к свету праваго пути направляющи.

Благочестно отвсюду, о Богомати, к пречестней Твоей иконе притекающия, и усердно покланяющияся, и верно везде Тя призывающия предвари, от бед всяких спасающи, и лютых недуг избавляющи, и духи лукавыя прогоняющи, тишину и здравие подающи всем, Владычице.

Лютыми помышлении и скверными воспоминании от лукавых врагов стужаемых зельне, не остави нас, ниже презри, Богородительнице, но осени Твоею благодатию, покрывающи от сих, и заступающи, и спасающи от всех их навет, о Богоблаженная!

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.

Аер пространный и земля наша, Царице, в преславном Твоея иконы пришествии чудес и Божественных даров благодатию Твоею исполнися, во утверждение благочестия и всех верных, Всепетая, еюже днесь и супостаты низлагаются и славящии Тя крепце утверждаются.

Граде Божий, селение Святое, Дево Богоневестная, сохрани от сопротивных нахождения и от всех навет вражиих святый дом Твой и вся грады и страны христианския, любовию поющия Тя и верно почитающии пречистый образ Твой.

Освящение, здравие и спасение всегда подавай душам же и телесем нашим, о Мати Божия, благочестно покланяющимся иконе Твоей Божественней, и усты и сердцем благоговейно ю со страхом целующим, и верою от души Тя песнословящим.

Державный покров и стену необориму стяжавше Тя, Приснодево Богородице, упование на Тя с Богом возлагаем, вернии, и прилежно молим: силою Твоею стрелы вражия и козни вся бесовския немощны, яко младенчески, покажи и недейственны, крепкая наша Помощнице.

Кондак, глас 8

Притецем, людие, к Девей Богородице Царице, благодаряще Христа Бога, и, к Тоя чудотворней иконе, умильно взирающи, припадем и возопием Ей: о Владычице Марие, присетивше страну сию Твоего честнаго образа явлением чудесно, спасай в мире и благовременстве отечество наше и вся христианы, наследники показующи Небесныя жизни, Тебе бо верно зовем: радуйся, Дево, мира спасение.

Икос

Пречудное явление Богоматере видяще, на высоту добродетелей взыдем и ум на Небо возведем. Сего бо ради небошественне прииде, да привлечет к высоте вопиющия Ей сице: радуйся, благословенная Дево, от всех родов Богом избранная; радуйся, Небесная Царице, Господа Бога Мати и Творца всяческих. Радуйся, всерадостное Ангелом пение; радуйся, всежелательное всего мира зрение. Радуйся, неподвижимое веры благочестия основание; радуйся, всесветлое благодати познание. Радуйся, Божие к земным благоволение; радуйся, земных к Богу возведение. Радуйся, озлобленным душам утешение; радуйся, всем верным скорое поможение. Радуйся, дарованная от Бога Предстательнице роду христианскому, егоже и соблюдай прилежно от всяких бед и зол, да зовем Ти: радуйся, Дево, верным спасение.

Песнь 7

Ирмос: Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Ангелом говейный образ Твой, Владычице, неизреченною присно благодатию сияет и силою: днесь бо того даровании земныя просвещаеши, и к Небесным наставляеши, и к вечному животу устрояеши за неизглаголанную Твою благость, Богоблагодатная.

Твоего боголепнаго явления, и преславнаго иконы пришествия, и чудес пучины, Чистая, витийствующих уста никакоже возмогают исповедати; мы же, грубии, что возглаголем? Точию: помилуй и спаси нас, о Всемилостивая Владычице!

Известная верных Помощнице и всех благих Подательнице, приими нас, верно припадающих и любовию вопиющих Ти: помилуй нас, Госпоже, помилуй нас, якоже днесь, тако и во оный век, буди нам Помощница и Заступница.

Мати Божия Милосердая, милости Твоея двери днесь отверзи нам и от уст мысленных волков исхити, хотящих нас поглотити и до конца погубити; помилуй, молим Тя, о Владычице, помилуй, не отврати посрамленных раб Твоих.

Песнь 8

Ирмос: Покрываяй водами превыспренняя Своя, полагаяй морю предел песок и содержай вся, Тя поет солнце, Тя славит луна, Тебе приносит песнь вся тварь, яко Содетелю всех во веки.

Изряднии чинове Небеснии благочестно благоговеют пречистому Твоему образу, Всечистая, и пречудному Его пришествию, под солнцем преславну показавшуся и род правоверный воздвигшу пети и славити Сына Твоего, яко Содетеля всех во веки.

Преславная днесь поюще, любезно Ангелом говейной Твоей иконе покланяемся, благоговеюще, о Госпоже Царице! Славящее Тя отечество наше Божественною Твоею благодатию осени, и на враги укрепи, и мирно соблюди.

Радости вина Всеблагословенная, радуйся, Всенепорочная, радуйся, Благодатная, держава наша и ограждение и спасительное прибежище, спаси ны, рабы Твоя, не имущия паче Тебе к Богу помощи, на Тя бо надеемся и Тебе поем во веки.

Едину Тя жизни нашея стяжахом с Богом Хранительницу и крепку надежду спасения: молим Тя, о Благосердая, и по кончине ходатайствовати о нас, яко да будущих стязаний избавимся и милостива обрящем Сына Твоего и Бога в День судный.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем небо и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее небес Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Проста пути по аеру светоприятному икона Твоя, Владычице, стезю проходящи, богодвижимо и светолепно неизследимы стези творящи, верныя в поднебесней благодатию озари, верою вопиющия: воистину честнейши всех еси, Дево Чистая.

Слова витийством превысоких Твоих, Чистая, чудес никакоже по достоянию украсити удобни есмы, точию усердне молим Тя, Царице: да молиши Сына Твоего, Владыку и Царя всех, даровавшаго нам Тебе, преславную Помощницу, сподобити нас Небеснаго Своего Царствия.

Песнь благодарственно пения за неизреченное Твое милосердие, о Богоблагодатная, от нас приими, прошения наша в пользу исполняющи, и к высоте горней всех возведи, верно бо Ти зовем: воистину вышши всех еси, Дево Всенепорочная.

Роди вси, радостно блажим Тя, Богородице, яко радости вся ны исполнила еси преславным пришествием иконы Твоея, Пречистая. Ейже днесь покланяющеся, умильно молим Тя: не забуди, Владычице, Твоих рабов сподобити в будущем веце избранных радости.

Светилен

Пречистый образ Твой, имже присетила еси нас, Богоотроковице Дево, чтуще, празднуем сего ныне пришествие, от него благодатию Сына Твоего и Твоею приемлюще скорбей, и бед, и напастей избавление, Мати Бога Вышняго.

Канон второй Пресвятой Богородице пред иконой «Тихвинская» глас 4

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Даждь ми, Светодавче Христе, в нарочитый день преславнаго явления иконы, Рождшия Тя, светло торжествовати и весело во страсе и радости воспевати присно Тоя чудеса.

Слово Божие Светодательное и Премудрость Отчую плотию, Дево, рождшая, просвети глубокую тьму моего неразумия и слово ми подаждь воспети Твоя чудеса.

Днесь верных собори просвещаются, еретическая же ополчения посрамляются, видяще икону Твою, Владычице, яко солнце, по воздуху шествующу, нечестия мглу потребляющу и верныя просвещающу.

Едина еси Ты величие наше и похвала с Богом, Богоневестная, Тобою бо от бед спасаемся, и к Тебе прибегаем, и прилежно молимся: избави, Владычице, рабы Твоя вечнаго мучения, воспевающия Твоя чудеса.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Христе Иисусе, Превечный Царю и Многомилостиве, пречестнаго Твоего образа и рождшия Тя Приснодевы просвети нас явлением и подаждь нам согрешений оставление и от бед избавление.

Егда Ангелами невидимо носиму пречестную Твою икону, Владычице, и светозарно стоящу на воздусе людие видеша, тогда, просветившеся светом Твоея милости, радости неизглаголанныя исполнишася.

О Боголюбивии святителие и священницы, монаси и простии и народи вси, светло ликовствуйте днесь, яко возсия на высоте Заря светоносная, держащи истиннаго Света, изображена плотию, с Нимже сниде к нам, подающи всему миру просвещение.

Твоею, Дево, всечестною иконою древле Творец всех чудодействова, спасе Царский град от иноплеменных нахождения; сице и Российстей стране буди, Госпоже Царице, покров и заступление, спасающи ю от всех навет вражиих.

Седален

Яко древняго воистину кивота честнейший Твой пречистый образ, Владычице! Паче бо илектра блистаяся, повсюду неоскудно лучи милости Твоея всем, являя, простирает и чтущия преславное пришествие его благодатию Божиею милостивно соблюдает. О немже, Владычице, мы, радующеся, усердно празднуем и матернее Твое к нам милосердие прославляем.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

Земля убо вся днесь да возвеселится, вкупе же и воздух, и море да кропит радование, яко всечестнаго образа Богоматере чудесным шествием Российская страна преславно озарися.

Раболепно служат и Ангельстии чинове Тебе, всех Царице, и благоговейно почитают всечестную Твою икону, воспевающе Тя, Пресвятую Деву, мы же, смиреннии, како Тебе, Всечистую, достойно пети возможем?

Архангельскую песнь, еже радуйся, Тебе зовем, Богоневесто, Господь с Тобою, радуйся, радосте Ангелов и всех человеков, славящих Тя, воистину веселие, спаси души поющих Тя, Богородице Чистая.

О Богородительнице, радости Подательнице, верою славящия Тя и от души поющия радости неизреченныя исполни и Света невечерняго сподоби, Дево Благодатная, Владычице.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына всем воспевающим Тя мир подавающая.

В пустыни явленно Тебе, Богомати, со святителем благоговейный узрети муж сподобися и благоволения Твоего глаголы от Тебе, Царице, восприят, на большее утверждение и в пользу миру спасения.

Окаянен убо аз, Всечистая, и недостоин таковыя ныне благодати, еже Тя видети, но поне в будущем сподоби мя узрети Тя, и Сына Твоего усрести, грядуща во славе, и глас Божественный услышати, зовущ во Царство Небесное.

Прибегаем к Твоей, Дево, благости, и очи сердец наших воспущаем к Тебе, Чистая, и, с плачем колена преклоняюще, молим Тя: не презри нашего воздыхания и буди нам покров и Помощница в День судный.

Едина еси всех Предстательница христиан, Богомати Пречистая, услыши наше моление, воззри на ны, Всепетая, спаси град и обитель Твою и озари стадо Твое зарею благодати Твоего заступления.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

О, предивнаго Твоего чудесе, Владычице! Яко за преслушание Твоего повеления ужасно человек с главы церковныя восхищен быв, на земли невредим обретеся, милостию Твоею, Всемилостивая.

Никтоже тако преслуша Божественная повеления, якоже аз, окаянный. Тем, Ти припадая, молюся, Владычице: прежде даже до конца не погибну, настави мя на истинный путь и спаси мя, Чистая.

Ты, о Богомати, рождшая Претерпевшаго нас ради на Древе Крестнем распятие, умоли присно нам, страдание Его святое помнящим, волю Его Божественную творити и вечных благ наследниками быти.

Владычице, Дево Чистая, избави нас лютых всех, умоляющи Пригвоздившаго на Кресте грехи наша, и сподоби нас достойно одесную Его стати, егда приидет во славе Своей.

Кондак, глас 8

Притецем, людие, к Девей Богородице Царице, благодаряще Христа Бога, и, к Тоя чудотворней иконе, умильно взирающи, припадем и возопием Ей: о Владычице Марие, присетивше страну сию Твоего честнаго образа явлением чудесно, спасай в мире и благовременстве отечество наше и вся христианы, наследники показующи Небесныя жизни, Тебе бо верно зовем: радуйся, Дево, мира спасение.

Икос

Пречудное явление Богоматере видяще, на высоту добродетелей взыдем и ум на Небо возведем. Сего бо ради небошественне прииде, да привлечет к высоте вопиющия Ей сице: радуйся, благословенная Дево, от всех родов Богом избранная; радуйся, Небесная Царице, Господа Бога Мати и Творца всяческих. Радуйся, всерадостное Ангелом пение; радуйся, всежелательное всего мира зрение. Радуйся, неподвижимое веры благочестия основание; радуйся, всесветлое благодати познание. Радуйся, Божие к земным благоволение; радуйся, земных к Богу возведение. Радуйся, озлобленным душам утешение; радуйся, всем верным скорое поможение. Радуйся, дарованная от Бога Предстательнице роду христианскому, егоже и соблюдай прилежно от всяких бед и зол, да зовем Ти: радуйся, Дево, верным спасение.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Единочадый Твой Сын и Бог всех, Богомати, пречистый Твой образ невредим сохрани во пламени, о, чудесе! Благодатию паче солнца обретеся сияющ, и верныя просвещающ, верою поющия: Боже, благословен еси.

Небеснии чинове веселятся с земнородными, Богородице, в светлом торжестве Твоем, еже совершающия ны и со страхом предстоящия пред пречистым Твоим образом просвети светом сияния Твоего, Пречистая, и вся спаси.

Единаго от Троицы Бога Слова, Царя Небеснаго, плотию, Царице, родила еси, Того моли, Владычице, воинству нашему подати одоление на противныя и всем верным помощь, грехов оставление и душам спасение.

Рабы Твоя, Чистая, поющия Тя и верою несумненною молящияся Тебе, светодательною Твоею и Божественною осени благодатию, яко Благодетеля всех рождшая, и покрый и сохрани от всех навет вражиих.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.

О, преславных чудес Твоих, Чистая! Яко здатели святыя церкве Твоея, под камением тридневно бывшии, обретошася живи и безвредни, покровом соблюдены, Тебе, всех Царице, возсылающе гласы похвальныя.

Жизнь вместо смерти даровала еси, Богородице, мертвенному существу. Темже и нас, умерщвленных грехи многими, Богоневесто, неврежденны от враг соблюди и к жизни лучшей возведи, спасающи души наша.

Днесь исполнишася радости и веселия вси вернии о иконе Твоей, Богородице, яко в челюстех смерти бывшим явилася еси Жизни Виновница и источник приснотекущий, целебныя дары всем точащий и спасение подающий.

Изрядно воспети пречистаго Твоего образа и рождшагося из Тебе Младенца, истинна же Бога, чудныя иконы преславное пришествие совокупльшихся людей отвсюду, Всепетая, моление приими и прошения исполни.

Песнь 9

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Явлению, Владычице, всечестныя Твоея иконы кто не удивится или кто не почудится? По воздуху бо сию, яко некий дар светоносный, низпослала еси земли Российстей, радостно поющей Тя и верно величающей.

Радость миру, Дево, неизглаголанную даровавши явлением пречистыя Твоея иконы, избави, Владычице, от всякия печали верою покланяющияся ей и со страхом целующия ю: о Пресвятая! вся спаси и помилуй и Царствия Небеснаго сподоби.

Рождшая, Владычице, Человеколюбца Бога, за человеколюбие посетила еси нас Божественною Твоею иконою, к нейже всегда притекающе и благолепие ея зряще, Тебе умильно вопием: спасай присно, Богородице, достояние Твое.

Устнами смиренными принесох Ти препростое сие, Всепетая, пение: понеже груб есмь, многогрешный, и недостоин по достоянию воспети Тя, но от усердия на Твоя щедроты надеяся, яко Спасителя всего мира родила еси, не возгнушайся, Царице, приими сие и спаси мя.

Светилен

Пречистый образ Твой, имже присетила еси нас, Богоотроковице Дево, чтуще, празднуем сего ныне пришествие, от него благодатию Сына Твоего и Твоею приемлюще скорбей, и бед, и напастей избавление, Мати Бога Вышняго.

Почитание святыни в Тихвинском Богородичном Успенском монастыре

Первая летописная дата, связанная с Тихвином – 1383 год – относится к явлению иконы Богоматери и возникновению Пречистенского погоста. В новгородской третьей летописи записано: «В лето 6891. Во области Великаго Новаграда, нарицаемой Тихфине, явилася икона пречистыя Богородицы и Приснодевы Марии, с Превечным Младенцем на руку своею». Первая церковь была устроена по повелению великого князя: «Некие благоговейные мужи по повелению христолюбивых людей совершили путешествие в Великий Новгород и возвестили о явлении чудной иконы Богоматери и чудесах преосвященному архиепископу и начальникам города Архиепископ, услышав это, духовной радостью наполнился, удивляясь Божиему человеколюбию, милости Пресвятой Богородицы и преславным чудесам от иконы. Воздав великое благодарение, архиепископ своим посланием в царствующий город Москву известил обо всем самодержца, от которого получил письменное повеление о церковном устроении Дома Богоматери и собрании церковного причта. И по повелению великого князя архиепископ совершил поставление и благословил священников и диаконов церкви, и отпустил их вместе с пришедшими мужами».

В конце XV – первой половине XVI в. почитание богородичных икон понималось в Европе как начало, объединяющее христианский мир. В это время обратил свое внимание на Тихвин Василий III. Извод Тихвинской Богоматери был известен в Москве и ранее. Например, среди икон-пядниц в иконостасе Благовещенского собора Московского Кремля находилась дошедшая до нашего времени икона Тихвинской Богоматери московского письма I половины XV в. Но широкое почитание Тихвинской иконы в Московском княжестве начинается именно с Василия III.

Развернувшаяся пропаганда иконы Тихвинской Богоматери, полностью находилась в русле общей тенденции – объединения, сплочения страны с помощью создания общерусских святынь. Так чудеса Тихвинской иконы, имевшие сугубо местный характер, получили известность в средне-русских княжествах. «Закономерное продолжение и развитие эта деятельность нашла в усилиях великокняжеской власти и митрополии по выявлению и систематизации периферийных святынь, а также распространению их почитания, в том числе путем создания списков с прославленных икон».

Процесс становления общероссийского почитания иконы Тихвинской Богоматери шел несколькими путями: 1) появление многочисленных списков, в том числе уменьшенных, с чудотворной иконы, находящейся на Тихвине. 2) написание богородичных икон, «Тихвинских» по названию, но по облику отличающихся от прототипа. Например, икона из Тихвинской церкви г. Дмитрова - создана во втором десятилетии XVI в.; несмотря на надпись «Тихвинская», относится к другому варианту Одигитрии (этот путь будет недолгим – скоро иконография Тихвинской святыни будет известна любому иконописцу); 3) называние «Тихвинскими» икон, похожих по облику. Так в г. Мологе, в Афанасьевском женском монастыре была знаменитая икона Тихвинской Божией Матери, известная нам по летописям с 1370 года, то есть за 13 лет до того, как будущая Тихвинская покинула Византию.

Приезд Василия на Тихвину был связан с обстоятельствами его частной жизни. В 1525 г. произошел его развод с Соломонией Сабуровой и ее пострижение. В январе 1526 года Василий Иванович женится на Елене Глинской. Новые надежды на рождение наследника, связанные с новой супругой, усердно подкреплялись паломничеством к знаменитым святыням, вкладами в монастыри и соборы, молениями о чадородии.

«В лето 7035 (1526) года, месяца декабря, в 25 день приходит к чудотворной иконе на Тихвину Самодержец и Великий Князь Василий Иванович и на моление колени свои преклоняет и, с умилением молитвы и моления и обеты свои воздав Богородице, и, икону любезно поцеловав, опять возвратился на свой державный царский престол». Пробыл Василий III на Тихвине «3 дня и три ночи». Молился Василий уже в новом каменном храме, построенном по его велению и освященном 12 августа 1515 года в честь Успения Богородицы.

Василия III сопровождал Макарий, только что поставленный на новгородскую кафедру архиепископом, до него новгородская архиепископия некоторое время «вдовствовала».

Макарий же сопровождал во время поездки в Тихвин и сына Василия III, родившегося спустя два года после моления Василия о чадородии перед тихвинской иконой, – Ивана IV.

Иван Грозный поднимает почитание иконе Тихвинской Богоматери на новую ступень. Он в течение всей жизни с особым благоговением относится к этой иконе, считая ее своей покровительницей. Например, в 1552 г. в походе на Казань во время ночлега русского войска на реке Пьяне. Царю во сне явилась икона Тихвинской Богоматери и укрепила его «на враги одоление». Позже Иван Васильевич основал на этом месте монастырь и подарил ему созданный в Тихвине список с чудотворной.

Он приезжает на поклонение Тихвинской иконе за 15 дней до венчания на царство (и перед венчанием с Анастасией) – получить благословение на титул «царя» («цезаря») от святыни, почитаемой за римскую и константинопольскую. В полном соответствии с теорией «Москва – третий Рим».

«Сей Царь и Великий Князь Иоанн Васильевич также великую веру стяжал к Богородице, как и боголюбивый отец его Великий Князь Василий. Более того, и обоюдную любовь он имел к чудотворной иконе Пресвятой Богородицы, что на Тихвине, всегда в Ней и на всяком месте и Помощницу себе, и Заступницу, и Воеводу непобедимую, и стену необоримую находя, помощью Ее врагов своих побеждая, заступлением же Ее спасаясь, иногда даже и самовидцем иконы бывая.

Хотя и далече расстоянием от царствующего града Москвы до Тихвина, но от веры великой местонахождение близким ему показалось.

Многим желанием и теплою верою влекомый лета 7055 (1547)-го года месяца января, в 1 день, приходит Царь к чудотворной иконе Пречистой Богородицы и на колено преклоняется, с умилением молитвы и обеты свои Богородице воздав, икону любезно целует. И увидел Царь такое Божественное дарование - икону Пречистой Богородицы, Божией благодатью неизреченные многие чудеса творящую, исцеления подающую, и премного благодарив, опять в царствующий славный град Москву возвратился».

В Тихвине Иван Васильевич мог получить благословение не только от Богоматери, но и от святителя Николая, посетив место явления Богородицы и св. Николая Юрышу. На великое княжение Иван Васильевич был «поставлен» 6 декабря 1533 г., на Николу Зимнего и мог считать, что Николай Мирликийкий благословил его на княжение.

Иван Васильевич молился перед чудотворной иконой 1 января, в день святого Василия. Это стало одним из иконных сюжетов – «Моление об отце».

С венчанием Ивана IV на царство связана сохранившаяся в Благовещенском соборе Московского Кремля рама с изображением истории Тихвинской иконы Богоматери. «Главным смысловым и композиционным узлом произведения являлся (не сохранившийся) средник и расположенная на раме под ним сцена. Василий III и Иван IV с митрополитом Макарием и «народом» предстают молении к иконе Богоматери Тихвинской. Темой поклонения святыне и ее покровительство московским государям и всему Русскому государству был продиктован выбор уникальной схемы расположения клейм.

История иконы начинается в нижней части иконы, слева от изображения молящихся, составляет обрамление основы композиции по сторонам и вверху и заканчивается внизу, справа от молящихся. Историю иконы можно рассматривать как предуготовление к покровительству Московского царства, а в сцене моления всего народа Тихвинской Богородице запечатлена твердая вера в ее неизменное заступничество. Стиль иконы наравне с содержанием позволяет датировать данную раму 1547 г.»

Ко времени поездки в Тихвин Макарий уже 5 лет был московским митрополитом и имел значительное влияние на Ивана IV. По-видимому особое отношение Ивана IV к Тихвинской иконе складывалось не без его участия. С.Ф.Платонов пишет о тех годах: «в конце 1546 и начале 1547 г. этот юноша выступает перед нами с чертами некоторой начитанности и политической сознательности. В литературно отделанных речах, обращенных к митрополиту и боярам, он заявляет о желании жениться и принять царский венец: «Хочу аз поискати прежних свих прародителей чинов – и на царство на великое княжение хочу сести». Грозный принимая венец (1547), является носителем того идеала, которым, как мы видели, определяла свою миссию его народность; он ищет царства, а не только великого княжения, и официально достигает его в утвердительной грамоте цареградского патриарха (1561)».

Перед этим событием Грозный опять обращается к Тихвину.

«Изволением Всемогущего Всесильного и Преблагого Бога и милостью Преславной и Преблагословепной Пречистой Царицы и Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии, и молитвами всех святых их угодников самодержцу Русской земли, славянских стран и всей северной страны обладателю, державшему тогда скипетр, благоверному благочестивому и христолюбивому царю и государю, предивному и достохвальному в победах, великому князю Ивану Васильевичу всея Руси вложил Господь Бог благую мысль, и осветил благой свет разума его сердце — помыслил он создать обитель Пречистой Богородицы на Тихвине, куда многочудесная икона Ее, именуемая Одигитрия, Божиими неизреченными судьбами и Того всесильным промыслом непостижимо по воздуху пришла и светозарно от вышних премирно воссияла, явившись на месте том в 1383-м году. От явления же иконы Пресвятой Богородицы до времени, о котором идет речь, прошло 177 лет.

Благочестивый царь посовещался о своем благом решении с Макарием, митрополитом Московским и всея Руси, и с архиепископом Великого Новгорода и Пскова Пименом, и с другими архиепископами и епископами, со всем собором священников, и со своими братьями, и с боярами. И дал царь повеление и прошение преосвященному митрополиту Макарию, чтобы он с собором иерархов молил Господа Бога и Пречистую Богородицу, великих чудотворцев и всех святых, и освятил воду, и благословил основание обители.

Сам же царь и великий князь с епископом Сарским и Полонским, с архимандритами и игуменами к тому соборному молебну принесли в большую соборную церковь с почестями и великим благоговением образ Пречистой Богородицы Одигитрии, который был написан с чудотворного образа тихвинского, и образ Николая Чудотворца, написанный t древнего тихвинского же образа Николая. Преосвященный митрополит

Макарий с архиепископами и епископами, со всем собором священников в царствующем славном городе Москве, в святой великой церкви Пречистой Богородицы, честного Ее Успения, совершил соборный молебен с колокольным звоном и освятил благоговейно воду, также соборно отслужил божественную литургию. Так святитель царское повеление с великим усердием исполнил.

Царь же и великий князь Иоанн Васильевич с царицей и великой княгиней Анастасией и с обоими сыновьями, с царевичами Иоанном и Феодором, и вес высшие сановники, также и множество народа на том священном соборном молебне все вместе с великой верой и радостью воздали Господу Богу и Его Матери, и великим чудотворцам молитву о том, чтобы преблагой Бог этот благой помысел претворил в дело».

В 1560-м году за один строительный сезон Федор Дмитриевич Сырков, сын строителя собора, возводит три деревянных монастыря: Большой Богородицкий мужской монастырь вокруг Успенского собора, «дома Богоматери», на другом берегу реки, ниже по течению, Введенский девичий и в трех верстах Николо-Беседный.

«Благочестивый же царь, получив желаемое, возблагодарил Господа Бога и Пречистую Богородицу, и с великой любовью множеством нужного имущества обитель одарил, и до самой блаженной кончины жизни своей все благое обители устраивал и необходимое подавал, тех же, кто хотя бы малым чем обидел обитель, далеко от монастыря страхом своим царским отгонял, и теплой любовью к чудотворному образу от всего обитель оберегал, и людей, пришедших в обитель от великих бед и напастей, отнюдь не трогал, по всех их, под кров Богоматери и в окрестности монастыря прибегавших, избавлял от беды».

Еще одним весьма своеобразным «знаком внимания» Ивана Грозного к Тихвинскому посаду была ссылка сюда его четвертой супруги (последней венчанной) Анны Алексеевны, в монашестве Дарьи, которая происходила из рода новгородских бояр Колтовских. Она была ктиторшей Введенского монастыря, в нем и похоронена. Благодаря ей Введенский монастырь оставался до начала ХХ века одним из самых богатых женских обителей. Возможно, именно благодаря ей Тихвинская икона оказалась связанной и с началом царствования новой династии. Во всяком случае, Михаил Федорович продолжал традицию почитания бывшей царицы, например, по поводу обеих своих свадеб присылал в Тихвин дары для инокини Дарьи.

Тихвин сыграл очень заметную роль в событиях Смутного времени. Он находился вблизи русско-шведской границы и часто находился под угрозой нападения и разорения. Из-за «порубежного» положения с момента основания монастырей на Тихвине они были хорошо укреплены – бревенчатый частокол, башни, ров…

В феврале 1609 г. в Выборге был заключен договор о найме русским правительством шведских войск. «Немецких ратных людей кованая рать» состояла из западно-европейских наемников – французов, англичан, шотландцев и др. Было одержано несколько общих побед над поляками, но тут правительство Василия Шуйского свергли, наемникам не заплатили и шведский воевода Яков Понтус Делагарди начинает оккупацию Новгородчины. Уже в 1612 годы в Тихвине и других посадах старосты и посадские люди «крест свейскому королю целовали».

Но когда тихвинцы узнали о законном государе Михаиле Федоровиче Романове, они решили восстать и «отойти под руку Москвы». Игумен Большого монастыря послал гонцов к московским воеводам Семену Васильевичу Прозоровскому и Леонтию Андреевичу Воронцову-Вельяминову, посланным на освобождение Новгорода. Прозоровский обещал помощь. Был назначен день восстания – 25 мая. В назначенный день, не дожидаясь помощи, тихвинцы нападают на небольшой отряд иноземцев. Тут подошел и отряд, посланный московскими воеводами. Отрядом командовал Дмитрий Воейков. Смелость заговорщиков заключалась в том, что они восставали, находясь посреди занятой противником территории.

О событиях на Тихвине, происходивших во второе десятилетие 17 века рассказывают два сказания: «Сказание о осаде и о сидении в пречестней обители честнаго и славнаго Одигитрие, от нашествия зловерных и поганых варяг, иже свияне наричаются» и «Сказание о милости пресвятые Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, како преславно избави обитель свою, иже на Тихфине, идеже святый ея чюдотворный образ Одигитрие. От нашествия зловерных и поганых варяг, иже славяне наричаются»

Освобождение Тихвина стало первой победой нового царствования. «По обычаям того времени, воеводы отправили к Государю гонцов с «сеунчем» — радостной вестью о победе. Такие гонцы-«сеунщики» — выбирались из отличившихся в битве знатных воинов, и государево пожалование «за сеунч» было в то же время чествованием этих героев. Известие о взятии Тихвина привезли Михаилу Федоровичу дети боярские, белянин Елнзарий Васильевич Голохвастов (от Прозоровского) и новгородец Обонежской пятины Иван Парфеньевич Унковский (от Вельяминова).

Хотя Прозоровский успел предупредить Государя о возможности своего похода к Тихвину, столь быстрый успех явился в Москве полной неожиданностью. …Несомненно, благочестивый и набожный Михаил Федорович отнесся к этому событию как к знаку Божией милости для своего царства и покровительства Пресвятой Богородицы».

Тем более, что Тихвинская икона Божией Матери уже была тесно связана с родом новых русских царей. В Костромском Ипатьевском монастыре, мать боярина Михаила Федоровича Романова, старица Марфа, благословила его на царство списком с Тихвинской иконы.

За «радостной вестью» из Тихвина последовали новые – о победах царского войска в других концах страны: на литовском рубеже, под Псковом, на границах Дикого поля.

Вдохновителю восстания — Андрею Трусову — Михаил Федорович поспешил послать грамоту с «государевым жаловальным милостивым словом» за службу; он пожаловал и самого воеводу, и остальных бывших с ним дворян, велел им «быти к себе к Москве, видеть государевы очи» (т. е., удостоил личного приема). Похоже, такой же чести удостоился и игумен Успенского монастыря Онуфрий, который принял участие в торжествах венчания Михаила Федоровича на царство (11 июля 1613 г.). А 30 июля в Кремле состоялось первое массовое награждение за сеунчи: кроме Голохвастова и Унковского, были пожалованы деньгами сын боярский из Северской земли и шестеро служилых людей, «пригнавших» из-под Воронежа с известием о полном разгроме войск атамана Заруцкого.

…в эпоху крайнего религиозного напряжения, вызванного событиями Смуты начала XVII столетия, обстоятельства первой победы войска Михаила Федоровича явились для русских людей несомненным свидетельством его «Государева» ратного «счастия», а место этого успеха — новым знаком покровительства Московской державе самой Царицы Небесной!».

Сказания передают видения Марии Онежанки, некоей жены Иулиании, Мартиниана Поспел-Горе. Богородица укоряла, вдохновляла, поддерживала.

Шведы предприняли несколько попыток вернуть Тихвин. 24 июня в Тихвин пришло московское войско под командованием Прозоровского и Воронцова-Вельяминова. За ними появилось большое шведское войско. С этого времени начинается знаменитое «Тихвинское осадное сидение», которое закончится 15 сентября победой защитников «Дома Богоматери».

Тихвин становится центром освободительного движения в крае. Военные действия продолжались до конца 1616 г. 27 февраля 1617 года в деревне Столбово близ Тихвина был заключен между Россией и Швецией Столбовский мир. Мир заключался при списке с чудотворного образа Тихвинской Богоматери. После заключения мира, послы вернулись в Тихвин, а оттуда с иконой, которая присутствовала при заключении мира, отправились освобождать Новгород. Позже эта икона была передана в Московский Успенский собор. По условиям договора шведский король признавал династию Романовых. До этого новая династия была признана только Англией, Столбовский договор положил начала международного признания законности династии Романовых.

Тихвинская икона и ее списки были знамениты чудесными спасениями и ратными делами.

Фельдмаршал Б.П.Шереметев был спасен от пули образком Тихвинской иконы во время Полтавского боя. Он основал в своем имении Борисовский Тихвинский женский монастырь, а его потомки поколение за поколением дарили иконе в Тихвине богатые подарки.

В XIX веке список Тихвинской иконы, называемый Ополченная защищал тихвинских ополченцев во время Отечественной войны. «Тихвинская дружина ополчения в 1812 году, сентября в 14 день исходя на брань против Галлов и сообщников их двадесяти язык, вторгшихся в Отечество наше, в самыя недра России, получила от чудотворныя Тихвинския Пресвятыя Богородицы иконы, по отпении Ей молебна, чрез Тихвинскаго Архимандрита Самуила, в благословение сию Богоматери икону, которую воины сии во всех достохвалъных против неприятеля подвигах имея предшественницею удобно врагов поборали и прогоняли, так что ни один из членов дворянства во многократных битвах не пал: ни от ядер и пуль, ни от смертоносных болезней». Правда, справедливости ради, надо заметить, что Ушаков Иван Андреевич, штаб-капитан, III-я бригада, умер от ран в г. Кейдомово.

В знаменитой битве при реке Березине 16 ноября 1812 года, «промыслом Богоматери, мужественным воинам дружины Тихвинской предоставлено было» спасти серебряную ризу, снятую в Москве с образа Тихвинской Богоматери.

После победы образ вернулся в собор и снова его покинул во время войны 1855-56 гг.

«Сии воины, окончив компанию, возвратились с предшественницею своею, иконою Богоматери, со славою в град сей, быв встречены вн града с крестами, духовенством и гражданами, в 1814 году июня в 22 день, и с благодарными чувствами пред чудотворною иконою Богоматери; тому же Архимандриту вручили данную им в благословение икону. А вместе с нею благоговейно посвятили и искупленное кровию их серебро и пожертвовали каждый по своей силе денег, всего 1800 рублей, на украшение иконы сей и на создание приличнаго памятника в память бывшаго ополчения».

Ополченная икона сопровождала Тихвинскую дружину ополчения и в 1855—1856 гг., по окончании похода вновь была возвращена в обитель Царицы Небесной. «Доблестные защитники Отечества, подражая примеру дружины ополчения 1812 года, вместе с иконою Богоматери 27 июня 1856 года, чрез начальника дружины ополчения майора Певцова, принесли в дар монастырю 260 рублей серебром».

В начале XIX столетия фрегат «Тихвинская Богородица» плавал в эскадре контр-адмирала Сарычева между Кронштадтом и Любеком. Иеромонахи Тихвинского Богородицкого монастыря окормляли Российский военный флот. В частности, получил известность подвиг иеромонаха Кирилла, который 28 и 29 июля 1855 года во время бомбардирования неприятельским флотом крепости Свеабы, на корабле «Иезеркиль» служил молебны на палубе корабля даже во время самой сильной перестрелки, воодушевляя своим примером матросов.

По московскому преданию чудотворная икона Тихвинской Божией Матери из церкви Тихвинской иконы Божией Матери в селе Алексеевском храма была на самолете обнесена вокруг Москвы и вслед за этим начался разгром фашистов под Первопрестольной. Вскоре был освобожден и г. Тихвин. Храм стоит около станции метро «ВДНХ». Его называют еще царским храмом. Первый храм на этом месте был освящен в честь Алексия человека Божия и принадлежал Трубецком. Но вскоре после постройки имение и церковь перешли в собственность государя. Храм был построен на дороге в Троице-Сергиеву Лавру, и царь часто останавливался там передохнуть на пути к преподобному Сергию Радонежскому. По воле царя на месте Алексеевского храма в 1682 году был заложен новый - в честь Тихвинской иконы Божией Матери. В память о первой церкви в Тихвинском храме по южной стороне хор спустя почти два столетия в 1890-х годах был устроен придел во имя св. Алексия, Человека Божия. В советское время Тихвинский храм никогда не закрывался. Тихвинская обитель была предметом особого внимания царствующих особ в России. Начиная с Петра I ее посещали и царствующие особы и многие члены императорского Дома, причем ознаменовывали свои посещения ценными вкладами и дарами. 3 февраля 1747 года обитель посетила императрица Елизавета Петровна с наследником Петром Федоровичем и его супругой Екатериной Алексеевной, которая оставила воспоминания об этой поездке. Павел I тоже был в Тихвине с супругой Марией Федоровной, наследником Цесаревичем Александром Павловичем и Великим Князем Александром Павловичем. Монастырю было пожаловано 1 500 рублей на братию и 30 000 на строительство монастырской стены.

Александр I приезжал в Тихвин еще раз, пожаловав на стену еще 7 000 рублей. В 1858 году приезжал к чудотворной император Александр II с наследным принцем Виртенберским. Бывали в Тихвине на богомолье и очень многие члены императорской семьи.

9 июля после 60 лет странствий за рубежом вернулась чудотворная Тихвинская икона Богородицы, остающаяся палладиумом Российского государства.

Новости

Все новости